Noul regulament de audit public extern al Curții de Conturi

Date:

Plenul Curții de Conturi a României a aprobat noul Regulament privind activitatea de audit public extern. Aprobarea, în baza dispozițiilor art. 11 alin. (2) și (3) și ale art. 58 lit. j) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, cu modificările și completările ulterioare,  s-a făcut prin Hotărârea nr. 629 din 20 decembrie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.12 din 5 ianuarie 2023.

Curtea de Conturi a României subliniază că „noul regulament este un alt pas realizat în continuarea implementării măsurilor de modernizare, standardizare și transparentizare, asumate în amplul proces de reformă instituțională derulat în cadrul proiectului CCR – SAI pentru cetățean – SIPOCA 744, realizat cu sprijinul Băncii Mondiale.

Regulamentul a fost elaborat în scopul reglementării aspectelor organizatorice privind desfășurarea activității de audit public extern exercitată de Curtea de Conturi a României, având caracter de normă de aplicare a Legii nr. 94/1992. Acesta definește clar relația dintre Curtea de Conturi și entitățile auditate, prin precizarea drepturilor și obligațiilor fiecărei părți implicate în procesul de audit, în scopul unei colaborări eficiente care să conducă la creșterea performanței în utilizarea fondurilor publice.

Un element de noutate esențial este reprezentat de faptul că rapoartele de audit sunt revizuite pe întreg lanțul ierarhic și sunt asumate instituțional, împreună cu scrisorile către management, de către Plen sau de către directorii camerelor de conturi, conform mandatului acordat de Plen.

Procedura de emitere a raportului de audit și a scrisorii către management va presupune parcurgerea următoarelor etape obligatorii:

– exercitarea unui control al calității procesului de audit pe toată durata misiunii de audit, prin revizuirea asigurată de controlul ierarhic și, după caz, de o structură specializată din cadrul Curții de Conturi;

– comunicarea proiectului raportului de audit și a proiectului scrisorii către management conducerii entității auditate, dar și persoanelor cu atribuții în domeniu în perioada supusă auditului, în vederea exercitării dreptului de a depune obiecții în termen de 15 zile calendaristice, precum și în vederea elaborării de către conducerea entității auditate a unui Plan de măsuri pentru implementarea recomandărilor;

– concilierea cu entitatea auditată a constatărilor și concluziilor auditului, a recomandărilor Curții, a eventualelor obiecții și a Planului de măsuri pentru implementarea recomandărilor (la conciliere participă și alte persoane cu atribuții care s-au aflat sau se află în relație profesională cu entitatea auditată și care dețin informații relevante pentru aspectul auditat);

– stabilirea de recomandări în sarcina entităților auditate, pe care aceasta trebuie să le implementeze în baza unui Plan de măsuri conciliat și agreat cu echipa de audit;

– aprobarea raportului de audit și a scrisorii către management de Plenul Curții de Conturi (la ședința Plenului pot fi invitați reprezentanţii entităţii auditate).

Valorificarea rezultatelor activității de audit se realizează, după caz, prin:

  • informarea conducerii entității auditate cu privire la rezultatele auditului;
  • certificarea conturilor;
  • solicitarea aplicării măsurii de suspendare din funcție a persoanelor care se fac vinovate de săvârșirea unor fapte cauzatoare de prejudicii importante sau a unor abateri grave cu caracter financiar, constatate în urma misiunilor de audit efectuate, până la soluționarea definitivă a cauzelor în care sunt implicate;
  • dispunerea măsurii de blocare a fondurilor bugetare sau speciale, atunci când se constată utilizarea nelegală ori ineficientă a acestora;
  • sesizarea organelor de urmărire penală, în situația în care s-a constatat existența unor fapte pentru care există indicii că au fost săvârșite cu încălcarea legii;
  • publicarea rapoartelor de audit și/sau a sintezelor acestora pe pagina de internet a instituției.

Curtea de Conturi nu va mai emite decizii – actele administrative în care erau cuprinse măsurile dispuse în sarcina conducerii entității auditate.

Rapoartele de audit vor cuprinde recomandări, care vor fi implementate conform Planului de măsuri și aprobate prin acte administrative, respectiv:

  • prin hotărâri ale Plenului, în cazul ordonatorilor de credite de la nivel central, precum și de la nivelul județelor și municipiilor reședință de județ;
  • prin decizii ale directorilor camerelor de conturi, în cazul rapoartelor de audit întocmite la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor, altele decât reședințele de județ.

Verificarea modului în care recomandările au fost implementate se consemnează în rapoartele de follow-up care, de asemenea, se vor publica pe pagina de internet a instituției.

Noul regulament se va aplica începând cu data de 16 ianuarie 2023”.

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Cea de-a treia ediție a University Leadership Program a reunit la Timișoara 42 de participanți din 7 universități 

În cadrul University Leadership Program 2025 s-au derulat la...

Transportatorii români redeschid o rută istorică

Se redeschid rute istorice de transport rutier între Europa...

Hyundai Inster și Allview CityZEN, cele mai bune mașini electrice de oraș în 2025

Flote Auto, în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și...

Cupoane de până la 50 de lei la reciclarea ambalajelor

Lidl România anunță lansarea campaniei „Reciclează și câștigă cu...