Industria de asigurări a luat notă cu îngrijorare de afirmațiile recente ale unei asociații a unităților reparatoare – care, practic, dorește să ia din drepturile șoferilor și ale păgubiților. În spiritul corectitudinii, prezentăm în cele ce urmează percepțiile și dorințele românilor, așa cum reies din cercetările sociologice realizate de IRES. Acestea reflectă o cu totul altă realitate față de cele susținute de asociația unităților reparatoare.
Astfel, în urma unui accident rutier, 8 din 10 români susțin că ar apela la un service care are contract cu firma de asigurări care urmează să achite despăgubirea în baza poliței de asigurare RCA. Cele mai recente analize arată că, în cazul service-urilor independente fără convenții cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită este cu aproximativ 30% mai mare decât în reprezentanțele auto și de două ori mai mare (100%) față de unitățile care au parteneriate cu companiile de asigurări. Să nu uităm de faptul că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele RCA plătite de către cei 9 milioane de șoferi. Astfel, cu cât costurile de reparație și închiriere sunt mai exagerate, cu atât crește povara pusă în sarcina șoferilor. Așadar, solicitarea acestei asociații de unități reparatoare de anulare a tuturor contractelor dintre service-uri și asigurători nu este doar una abuzivă, ci și evident contrară dorințelor românilor. De altfel, acest model de soluționare a cazurilor de daună este utilizat cu succes și în cazul asigurărilor CASCO, dar și în alte state, dovedindu-și viabilitatea.
În același timp, românii sunt interesați să cunoască valoarea despăgubirii achitate de compania de asigurări. Acest lucru poate veni și ca urmare a faptului că aproape 7 din 10 români consideră că service-urile auto sunt mai degrabă preocupate de a câștiga cât mai mulți bani de la companiile de asigurări care achită despăgubirile în baza polițelor de asigurare.
Poate tocmai în acest context, 9 din 10 români consideră că ar fi util să primească, cu titlu informativ, o propunere cu privire la unitățile service unde își pot repara mașina în baza unei polițe RCA. Rezultatul reprezintă o nouă confirmare a faptului că românii își doresc mai multă predictibilitate în ceea ce privește costul cu reparațiile auto.
Totodată, studiile arată că 1 din 2 români știe că poate încasa în avans despăgubirea în baza poliței RCA a vinovatului de producerea accidentului, fără a fi obligat să își repare imediat vehiculul. Această opțiune este un principiu de bază al asigurărilor și este esențială pentru flexibilitatea financiară a celor afectați, permițându-le să decidă asupra modului în care utilizează despăgubirea primită, cu respectarea normelor privind siguranța în trafic, desigur.
Nu în cele din urmă, având în vedere afirmațiile false făcute de această asociație, reamintim și că tema siguranței rutiere este și va fi o prioritate pentru întreaga industrie de asigurări. De altfel, tocmai pentru că ne dorim o lume fără accidente rutiere și mai ales o țară fără victime pe șosele, UNSAR a pus bazele Coaliției pentru Siguranță Rutieră. Detalii privind acțiunile derulate de Coaliție până acum sunt disponibile aici.
În contextul în care despăgubirile plătite de companiile de asigurări au crescut cu 36% în primele nouă luni ale anului trecut, industria asigurărilor subliniază importanța unor măsuri care să sprijine atât informarea, cât și transparentizarea întregului proces de despăgubire, respectând drepturile și nevoile românilor și rămâne deschisă dialogului bazat pe fapte și pe opinii tehnice cu toate părțile implicate pentru a răspunde întocmai nevoilor românilor.