Un nou val de investitori de individuali din Generația Z transformă piețele financiare într-un subiect de discutat la cină, acest grup de vârstă fiind mult mai predispus să discute despre portofoliile lor de investiții cu prietenii și familia, conform datelor din cel mai recent studiu Retail Investor Beat al platformei de tranzacționare și investiții eToro.
În studiul realizat pe 10.000 de investitori individuali din 12 țări, 55% dintre respondenții aparținând Generației Z (cu vârste cuprinse între 18 și 27 de ani) au declarat că au discutat despre investițiile lor cu prietenii, iar 44% au abordat subiectul cu rudele. Această disponibilitate de a discuta despre investiții scade dramatic odată cu vârsta. De exemplu, doar 29% dintre Baby Boomers (cu vârste cuprinse între 60 și 78 de ani) au discutat despre acest subiect cu prietenii, iar 22% au discutat despre investiții cu rudele.
De asemenea, investitorii români din Generația Z au discutat despre investițiile lor mai mult cu prietenii (60%) și colegii de la locul de muncă (40%) decât cu partenerul sau soțul (36%) și familia lărgită (33%). La spectrul opus al vârstei, Boomers au preferat să păstreze subiectul investițiilor în familia apropiată, discutând mai ales cu soțul/soția (58%) și copiii lor (52%) decât cu prietenii (36%) și colegii (19%). Familia lărgită (7%) nu a fost inclusă prea mult în discuție. Chiar și străinii (9%) au fost mai implicați în discuția despre investiții decât restul familiei.
Deschiderea Generației Z – la nivel global – în ceea ce privește investițiile nu se oprește la prieteni și familie, acest grup fiind de două ori mai predispus decât generația boomers să compare informațiile privind investițiile cu străinii (10% față de 4%) și colegii (32% față de 15%). Singurul domeniu în care tendința se inversează este cel al partenerilor aflați într-un cuplu, probabil din cauza faptului că o proporție mai mare de respondenți din Generația Z sunt singuri (a se vedea tabelul 1).
Sam North, analist eToro, comentează datele: „ Ultima generație de investitori individuali rescrie scenariul, mulți acceptând oportunitatea de a-și împărtăși ideile de investiții cu prietenii și cu cercul lor mai larg, încercând să valorifice înțelepciunea mulțimii. În același mod în care generația Z a transformat alte subiecte „tabu”, cum ar fi sănătatea mintală, în discuții la masă, investițiile și banii au devenit subiecte normale de conversație în rândul acestui grup de vârstă.
Această tendință de normalizare a investițiilor este esențială dacă dorim să creștem participarea la piețele financiare și să determinăm mai mulți oameni să își ia viitorul financiar în propriile mâini.”
Tabelul 1: Investitorii au fost întrebați cu ce grup de persoane au discutat despre investițiile lor
Gen Z (18-27) | Millennials (28-43) | Gen X (44-59 | Boomers (60 -78) | Generația tăcută (79+) | |
Prieteni | 55% | 48% | 38% | 29% | 24% |
Familie | 44% | 37% | 32% | 22% | 17% |
Partner/soț | 40% | 51% | 50% | 52% | 42% |
Colegi | 32% | 29% | 26% | 15% | 9% |
Străini | 10% | 8% | 6% | 4% | 2% |
Tabelul 2: Investitorii români au fost întrebați cu ce grup de persoane au discutat despre investițiile lor
Gen Z (18-27) | Millennials (28-43) | Gen X (44-59 | Boomers (60 -78) | Generația tăcută (79+) | |
Prieteni | 60% | 52% | 39% | 36% | 0% |
Familie | 33% | 22% | 20% | 7% | 0% |
Partner/soț | 36% | 52% | 50% | 58% | 0% |
Colegi | 40% | 29% | 28% | 19% | 0% |
Străini | 14% | 17% | 16% | 9% | 0% |
Generația Z dedică cu o oră mai mult cercetării investițiilor, în încercarea de a obține independența financiară
Generația Z este, de asemenea, cea mai dedicată atunci când vine vorba de cercetarea investițiilor. Acest grup de vârstă petrece în medie 3,7 ore pe săptămână analizând performanța companiilor sau vizionând videoclipuri relevante, cu o oră mai mult decât alte grupuri de vârstă. De asemenea, sunt mult mai predispuși decât media să urmeze un curs de investiții (30% față de 20%), să studieze strategiile unor investitori cunoscuți (45% față de 33%), să citească cărți despre investiții (40% față de 24%) și să plătească pentru instrumente și resurse de investiții (25% față de 17%).
Investitorii români din Generația Z studiază cu o oră mai mult (4,7 ore pe săptămână) decât media investitorilor globali (3,7 ore pe săptămână), dar toate cele trei grupuri de la 18 la 59 de ani sunt foarte apropiate. Millennials (cu vârste între 28 și 43 de ani) studiază în medie 4,1 ore pe săptămână, iar Generația X – 3,9 ore. Doar Boomers sunt sub 3 ore (2,7), dar totuși cu o oră mai mult decât media globală.
Această diferență între nivelurile de proactivitate ale Generației Z și ale investitorilor mai în vârstă ar putea fi parțial explicată de motivațiile diferite ale acestora în materie de investiții, acest grup de vârstă fiind mult mai probabil decât media să caute independența financiară (44% față de 33%) prin investiții, un obiectiv care va necesita randamente impresionante, și mai puțin probabil să fie preocupat de finanțarea pensionării (18% față de 36%).
Principala motivație a investitorilor români aparținând grupului de vârstă Gen Z este obținerea independenței financiare, în timp ce pentru celelalte grupuri de vârstă este suplimentarea veniturilor prin investiții. Acest lucru este deosebit de important pentru Boomers, unde 76% au indicat acest lucru.
North a adaugat: „Cea mai tânără generație de investitori este suficient de în vârstă pentru a fi fost martoră la impactul recesiunilor economice, dar suficient de tânără pentru a fi crescut într-o eră digitală în care informațiile sunt la un click distanță. Generația Z înțelege importanța cunoștințelor financiare și profită din plin de instrumentele disponibile. Entuziasmul lor de a vorbi despre investiții și de a căuta în mod activ informații reflectă hotărârea lor de a prelua controlul asupra viitorului lor financiar și de a-și construi o bază solidă pentru succes.”
Cea mai recentă ediție a Retail Investor Beat s-a bazat pe un sondaj realizat în rândul a 10.000 de investitori individuali din 12 țări și 3 continente. Următoarele țări au avut 1.000 de respondenți: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Australia, Italia și Spania. Următoarele țări au avut 600 de respondenți: Țările de Jos, Danemarca, Polonia, România și Cehia.
Sondajul a fost realizat în perioada 16 august – 2 septembrie 2024 de către compania de cercetare Opinium. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro.