Retailerii de modă online au livrat anul trecut 2,9 miliarde de pungi de plastic către cumpărătorii europeni din șase piețe de top[1], echivalentul a 7,8 milioane de pungi pe zi, accentuând decalajul dintre comerțul fizic și cel online în eforturile de reducere a utilizării plasticului.
Mai multe țări europene au introdus legislații pentru limitarea utilizării pungilor de plastic în retail-ul tradițional – precum taxa pe pungile de plastic din Marea Britanie, implementată începând cu anul 2015. Cu toate acestea, odată cu orientarea cumpărătorilor către mediul online, tot mai multe pungi de plastic sunt folosite pentru e-commerce.
O analiză realizată de Development Economics, la solicitarea DS Smith, o companie International Paper, arată că, dintre marile economii europene[2], Marea Britanie utilizează acum cel mai mare număr de pungi de plastic pentru livrările e-commerce[3]. Mai exact, anul trecut, aici s-au folosit cu 150 de milioane mai multe pungi de plastic decât în Germania, a doua cea mai mare piață.
În plus, estimările arată că utilizarea pungilor de plastic va crește cu 47% până în 2030, pe măsură ce comenzile online pentru articole vestimentare devin din ce în ce mai numeroase. Astfel, până în 2030, 4,2 miliarde de pungi de plastic vor ajunge anual la consumatorii europeni, ceea ce înseamnă un total de 21,8 miliarde de pungi în următorii cinci ani.
Doar 7% dintre pungile utilizate în e-commerce-ul de modă din cele șase piețe analizate sunt refolosite sau reciclate. Restul de 93% ajung la groapa de gunoi sau sunt incinerate – echivalentul a 2,6 miliarde de pungi doar anul trecut. Pe măsură ce e-commerce-ul crește și rata de reciclare rămâne scăzută, până în 2030, alte 3,8 miliarde de pungi de plastic vor ajunge anual în gropile de gunoi sau vor fi incinerate.
Stefano Rossi, CEO Divizia de Ambalaje la DS Smith, afirmă: „Prin colaborarea cu unele dintre cele mai mari branduri din lume, estimăm că am eliminat deja peste 1 miliard de piese din plastic în ultimii patru ani – dar trebuie să facem mai mult. Deși tot mai multe cumpărături se fac online, retailerii e-commerce nu au reușit să țină pasul cu magazinele fizice în ceea ce privește înlocuirea pungilor de plastic. Brandurile precum Zalando au demonstrat că schimbarea este posibilă, dar există un obstacol: pur și simplu nu sunt suficiente alternative din hârtie disponibile, iar industria noastră trebuie să facă mai mult pentru a le oferi.
Companiile pot fi tentate să prioritizeze costurile, dar utilizarea în continuare a plasticului vine cu un preț – consumatorii nu îl mai vor, iar brandurile care ignoră acest aspect își riscă reputația. Considerăm că legislația poate și trebuie să fie mai exigentă cu toți – eliminarea treptată a anumitor tipuri de plastic ar contribui la crearea unui cadru echitabil care să încurajeze inovația, investițiile și concurența sănătoasă pentru a găsi alternative la plastic.”
Unele branduri de modă online au făcut deja tranziția. Zalando, cea mai mare platformă multi-brand de modă și lifestyle din Europa, utilizează din 2020 pungi de expediere din hârtie, realizate din conținut reciclat și fibre virgine certificate FSC, în locul pungilor de plastic. Acest lucru a fost apreciat de clienții săi:
David Fischer, Director Logistica Sustenabilă și Ambalaje la Zalando, a declarat: „Trecerea de la plastic la pungi de hârtie pentru livrări a fost o schimbare majoră. După introducerea primelor noastre pungi din hârtie, satisfacția clienților față de noul ambalaj a crescut cu 16 puncte procentuale de la un an la altul. Rata ridicată de acceptare ne oferă încredere că suntem pe drumul cel bun, în contextul în care pungile de hârtie sunt ușor de reciclat în majoritatea țărilor europene.
Cu toate acestea, eliminarea plasticului de unică folosință rămâne un obstacol major pentru industria de e-commerce în atingerea obiectivelor sale de sustenabilitate. Găsirea soluției perfecte este o provocare complexă, mai ales într-un peisaj în care alternativele sustenabile nu sunt încă scalabile sau nu îndeplinesc cerințele minime din punct de vedere al sustenabilității și fezabilității operaționale.”
Europenii susțin tranziția către materiale mai ușor de reciclat. Aproape trei sferturi (74%) dintre locuitorii celor șase piețe analizate doresc eliminarea pungilor de plastic acolo unde există alternative, iar peste două treimi (68%) dintre cumpărători preferă să primească produsele comandate în ambalaje din carton sau hârtie.
Jumătate dintre cumpărători spun că se simt vinovați de cantitatea de plastic folosită la ambalarea comenzilor lor și consideră că responsabilitatea pentru reducerea utilizării plasticului revine companiilor de ambalaje (41%), retailerilor (36%) și guvernelor (23%).
Mai mult de jumătate dintre cumpărători (55%) ar fi mai tentați să comande de la un retailer de modă care folosește ambalaje ușor reciclabile. Cumpărătorii din Polonia sunt cei mai dornici să primească livrările de îmbrăcăminte și accesorii în ambalaje din hârtie sau carton (72%), comparativ cu britanicii (60%).
Oportunitatea de a răspunde cererii pentru ambalaje sustenabile este mai atractivă ca niciodată. Pentru a face față acestei cereri și în parteneriat cu Ellen MacArthur Foundation, fiecare dintre cei 800 de designeri DS Smith a fost instruit în principii de design circular, pentru a evalua performanța ambalajelor în ceea ce privește conținutul reciclat și reciclabilitatea – aspecte din ce în ce mai importante pentru cele mai mari branduri din lume.
Analiza a fost realizată de Development Economics și evaluează piața potențială pentru ambalajele secundare generate de creșterea cererii de e-commerce fashion în șase piețe naționale din Europa.
[1] Marea Britanie, Germania, Franța, Spania, Italia, Polonia
[2]Marea Britanie, Germania, Franța, Spania, Italia, Polonia
[3]Definiția pungilor de plastic folosite în e-commerce: Pungile ‘secundare’ se referă la ambalajul exterior, folosit pentru livrare. Pungile ‘primare’ sunt cele aflate în contact direct cu articolele comandate.