Deși sistemul educațional variază de la o țară la alta, preocupările părinților pentru progresul școlar al copiilor sunt similare. O programă bine structurată – care pune accent pe dezvoltarea intelectuală, psihică și socială a elevilor – va aduce beneficii semnificative pe termen lung, pregătind tinerii pentru succesul în viață.
Din dorința de a înțelege gradul de satisfacție al părinților față de învățământ, Novakid, platforma de limba engleză dedicată juniorilor cu vârste între 4-12 ani, a efectuat un sondaj în rândul a 4 țări, printre care și România. Datele au fost colectate în luna februarie 2025, studiul incluzând 1.200 de participanți.
Despre nivelul de satisfacție al părinților
Progresul academic al copiilor este influențat de calitatea serviciilor la care au acces în sistemul de învățământ. În țara noastră, 76% dintre părinți consideră că experiența educațională este calitativă, iar 12% se poziționează la polul opus.
Când vine vorba despre comunicarea dintre școală și familie, 67% au afirmat că unitățile educaționale mențin un dialog deschis, doar 17% fiind mai degrabă nemulțumiți la acest capitol. Cât despre metodele de predare ale profesorilor, 69% au menționat că sunt satisfăcuți de ele, iar 19% că nu sunt la nivelul așteptărilor.
Principalele preocupări referitoare la actul educațional
Și totuși, nu pot fi trecute cu vederea aspectele mai puțin fericite ale sistemului. Cele mai frecvente probleme semnalate de părinți au fost: corupția în școli (reflectată de favoritism sau necesitatea de a plăti pentru resurse suplimentare), clasele cu un număr mult prea mare de elevi și lipsa infrastructurii moderne.
Aceste puncte slabe sunt oglindite de îngrijorările resimțite când copiii se află în mediul școlar. Printre ele se numără bullyingul (în cazul a 54% dintre respondenți), siguranța fizică (pentru 47%), influențele negative (pentru 43%), calitatea educației și pregătirea cadrelor didactice (pentru 37%), lipsa atenției individuale din partea profesorilor (pentru 33%), presiunea academică și volumul mare de teme (pentru 32%), stresul cauzat de examene și evaluări dese (pentru 22%), lipsa comunicării între părinte și profesor (pentru 15%) și accesul la resurse de studiu adecvate (pentru 14%). Bunăstarea emoțională reprezintă o preocupare pentru 32% dintre părinți, mai puțin de jumătate (39%) considerând că este tratată bine.
Așteptările românilor de la instituțiile de învățământ
În ceea ce privește așteptările, adulții își doresc ca instituțiile de învățământ: să ofere acces la o educație de calitate, bazată pe o programă actualizată (65%), să asigure un mediu sigur și prietenos (63%), să încurajeze creativitatea (56%), să asigure o comunicare eficientă între profesori, părinți și elevi (52%), să dezvolte abilități practice și competențe necesare pentru integrarea pe piața muncii (43%) și să sprijine performanța și participarea la competiții școlare (37%).
În plus, respondenții vor ca școlile să dețină o infrastructură modernă și echipamente tehnologice (35%), să ofere flexibilitate în adaptarea metodelor de predare, ținând cont de nevoile individuale ale copiilor (34%), să ofere pregătire pentru examene și evaluări naționale (33%), dar și să asigure un spațiu incluziv, indiferent de mediul de proveniență (28%).
Temele, un subiect controversat
Temele rămân un subiect de dezbatere în rândul părinților și profesorilor. Pe de o parte, eliminarea lor ar putea reduce stresul și ar oferi copiilor mai mult timp pentru activități recreative. Pe de altă parte însă, ele constituie un instrument esențial pentru cultivarea disciplinei și a responsabilității.
42% dintre adulți susțin înlăturarea temelor în cazul copiilor cu vârste între 7-9 ani (în clasele 1-3), 25% se opun acestei măsuri, 21% nu sunt siguri, iar 12% au nevoie de mai multe informații pentru a decide. Întrebați despre cantitatea și calitatea temelor, 34% dintre părinții români se declară mulțumiți, pe când 37% nu. De asemenea, referitor la dificultățile întâmpinate în realizarea exercițiilor pentru acasă, unii părinți consideră că sunt prea multe (29%), prea complicate (28%) și neinteresante (16%), procentul celor care nu au vreo problemă fiind de doar 25%.
Platforma Novakid rămâne dedicată oferirii unui mediu educațional modern, adaptat nevoilor elevilor și părinților, bazându-se pe feedbackul continuu al acestora. Derularea unor astfel de studii oferă informații valoroase, care pot fi de ajutor atât pentru educația publică, cât și pentru cea privată. Rezultatele extinse ale sondajului (pentru România) pot fi parcurse integral aici, pe blogul platformei EdTech.