Premieră în România: Gala ParentEDU premiază părinții implicați în prevenirea consumului de droguri la copii

0

Premieră pentru România: prima Gală de premiere a părinților implicați în asigurarea unui mediu sigur fizic, mental, emoțional și spiritual pentru copiii și familiile lor va avea lor pe 8 iunie 2025, la Ateneul Român, fiind deschisă marelui public. 

Gala ParentEDU va fi un eveniment caritabil constând într-un recital susținut de violonistul Bogdan Alexandru Costache, o gală de premiere „Părinți implicați, Copii în siguranță” și o componentă educativ-motivațională susținută de personalități din domeniile educație, psihologie, finanțe și nutriție. 

Bogdan Alexandru Costache este violonist la Filarmonica din Brașov și invitat permanent al celebrei Orchestre a Filarmonicii Strauss din Viena, fiind unul dintre cei mai buni violoniști români sub 30 de ani, premiat național și internațional, care a concertat în Europa și Asia. Fondurile obținute în urma vânzării biletelor la Gala ParentEdu vor fi donate pentru a sprijini continuarea campaniei educaționale UNSPOKEN de prevenire a consumului de droguri de către copii și adolescenți.

„UNSPOKEN a fost prima campanie de comunicare, lansată în 2024 de FNaP ProEDU, prin care părinții erau încurajați și ajutați la modul concret să se implice în mod direct în prevenirea consumului de droguri la copii și adolescenți. Gala ParentEDU continuă, la un nivel superior, demersul de a-i inspira și sprijini pe părinți în acest efort, de a comunica întregii societăți că împreună putem să ne ferim copiii de acest flagel. Vă invit să participați și să vă implicați, ca adevărați membri ai societății civile”, a comentat Eugen Ilea,  Președintele Federației Părinților – ProEDU.

Premiile „Părinți implicați, Copii în siguranță” vor fi acordate pentru trei categorii: cei mai implicați trei părinți (vot public), cele mai implicate trei Entități ale Părinților, respectiv persoanelor/organizațiilor pentru contribuții remarcabile în Proiectele FNaP ProEDU, din ultimul an.

Biletele pot fi achiziționate de la următorul link: https://www.iabilet.ro/bilete-gala-parentedu-110541/.  

De asemenea, Gala Parent EDU va găzdui, în foaier, o sesiune de networking unde participanții vor putea descoperi informații valoroase pentru a-i ajuta să creeze un mediu sigur pentru familia lor și vor putea testa și explora o varietate de produse și servicii care contribuie la un mediu sigur și confortabil.

Federația Părinților (FNaP ProEDU ) s-a format prin asocierea mai multor entități din România cu misiunea de a sprijini eforturile pentru o educație de calitate, precum și aspirațiile educaționale ale părinților și copiilor lor.

V+O Communication este o agenție de comunicare lider, independentă și integrată în regiunea EMEA și are birouri în România, Grecia, Cipru, Albania, Serbia, Macedonia și Bulgaria. V+O Romania are o experiență de peste 18 ani pe piața din România, oferind soluții integrate în Relații Publice, Organizare de Evenimente, Publicitate Tradițională, Digital, Creație și Producție.

Lyubomir Spasov, noul Country Topline Unit Leader Danone România 

0

Danone România anunță că, „începând cu 1 aprilie, Lyubomir Spasov (foto) a preluat funcția de Country Topline Unit Leader Danone România după ce a ocupat anterior poziția de director vânzări în cadrul Danone Bulgaria. 

Lyubomir Spasov s-a alăturat echipei Danone în 2015 unde a avut diverse roluri de management în cadrul Danone Bulgaria, incluzând Commercial Development Manager, National Field Sales Manager și National Key Account Manager”. 

După cum precizează danone România, „cu o experiență de peste 23 de ani în retail și FMCG, Lyubomir Spasov a avut un parcurs remarcabil în cadrul unor companii internaționale de renume precum Maxium Bulgaria, Devin și British American Tobacco. În calitate de Country Topline Unit Leader la Danone România el va coordona operațiunile comerciale ale companiei și va contribui la consolidarea poziției de lider a Danone pe piața locală de iaurt și produse pe bază de plante”.

Lyubomir Spasov, Country Topline Unit Danone România: „Sunt încântat să mă alătur echipei din România, o țară unde Danone face parte din industrie de mai bine de 26 de ani. Este o onoare să fiu parte din Danone România și sunt încrezător că, împreună cu echipa locală, vom continua să ne dedicăm promovării și susținerii unui stil de viață sănătos și echilibrat, să investim în inovație și sustenabilitate pentru un impact pozitiv asupra comunităților și mediului înconjurător.”

În această nouă poziție, el preia funcția de la Oana Bejan care a făcut parte din Danone România timp de 12 ani și care a ales un nou capitol în viața sa profesională.

Danone subliniază că „are o istorie de peste 26 de ani de producție locală, o perioadă marcată de investiții constante, inovație continuă și un angajament ferm pentru calitatea produselor. Fabrica Danone din București este recunoscută ca fiind una dintre cele mai performante fabrici Danone din Europa unde se utilizează exclusiv lapte românesc provenit de la fermieri și gospodari locali, furnizând produse lactate nu doar pentru România, ci și pentru 14 alte țări europene.

La finalul anului 2023, Danone România a obținut certificarea B Corp, aderând astfel la mișcarea globală pentru sustenabilitate. Această certificare plasează compania în grupul regional al Europei Centrale și de Est, care include și Bulgaria, Ungaria, Cehia și Slovacia. Prin această realizare, Danone România se alătură unui număr de peste 6.000 de companii din 80 de țări și 150 de industrii, care respectă standarde stricte de performanță socială și de mediu, transparență și responsabilitate”.

Danone este recunoscut ca „lider mondial în domeniul alimentelor și băuturilor, care activează în trei categorii de produse axate pe sănătate, cu o creștere rapidă și în tendințe: Produse lactate proaspete, Produse pe bază de plante, Ape și Nutriție specializată. Cu o misiune de lungă durată de a aduce sănătate prin alimente unui număr cât mai mare de oameni, Danone își propune să inspire practici mai sănătoase și mai durabile de alimentație și de consum, angajându-se în același timp să obțină un impact măsurabil în domeniul nutrițional, social și de mediu. Danone și-a definit strategia Renew pentru a restabili creșterea, competitivitatea și crearea de valoare pe termen lung. Cu peste 96.000 de angajați și produse vândute în peste 120 de piețe, Danone a generat vânzări de 27,6 miliarde de euro în 2023. Portofoliul Danone include mărci internaționale de top (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, Evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, etc.), precum și mărci locale și regionale puternice (Aqua, Blédina, Bonafont, Cow & Gate, Mizone, Oikos și Silk)”. 

Danone reamintește că „a achiziționat fabrica de lactate Miorița din București în anul 1996 si a produs primul iaurt in anul 1999 dupa 3 ani de investitii in modernizarea și retehnologizarea acesteia. În prezent, 1 milion de iaurturi sunt distribuite către consumatorii români, dar și către alte 14 piețe europene. Danone România procesează anual peste 60.000 tone de litri de lapte 100% românesc colectat de la 22 de ferme mari și peste 220 de gospodari. 

Danone este prezent pe piața românească cu produse lactate proaspete (Danone, Activia, Danonino, Actimel), produse pe bază de plante (Alpro), precum și cu produsele alimentare pentru bebeluși și nutriție specializată (Aptamil, Milupa, Forticare)”.

Expoziția piticilor din grădini „eliberați” în pădure

0

Pădurea poate fi văzută, imaginar, și ca locul în care, câteodată, ajung piticii de grădină. O spune artistul plastic RONE – Florin Cicerone Cojocaru: „Pe când locuiam în Franța, în anii ’90, am aflat de o organizație care «răpea» piticii din grădini și îi «elibera» în păduri. Mă întreb ce s-a întâmplat cu acei pitici? Cum s-au metamorfozat?” tema este recurentă în creația sa, o dovadă în acest sens fiind expoziția „Pitici de pădure”, deschisă pe tot parcursul lunii aprilie la Galeria Kulterra din București, strada Știrbei Vodă nr. 104-106, sector 1, de miercuri până duminică, în intervalul 12:00-18:00.

RONE este născut în București în 1968, s-a format la Universitatea Națională de Arte „Nicolae Grigorescu”, a trăit și creat la Paris timp de unsprezece ani, colaborând cu galerii locale și explorând în profunzime formele și expresiile plastice. Din 2010, expune constant la Berlin, fiind recunoscut pentru „versatilitatea în tehnica picturală și profunzimea în abordarea și metamorfozarea formelor”. Piticul în viziunea sa este „un simbol al alterității, al grotescului comic și al fragilității umane”. Expoziția este recomandată prin faptul că „aduce împreună lucrări recente ce dezvoltă un dialog între mai multe tehnici și stiluri, propunând o abordare dezinhibată a unui motiv atemporal. Piticii, cu trupurile lor distorsionate și expresivitatea lor aparte, devin pentru RONE un instrument de «debanalizare a cotidianului», așa cum declară artistul, dar și o meditație asupra raportului dintre real și imaginar”.

Galeria Kulterra este caracterizată prin „angajamentul său în susținerea artiștilor emergenți și consacrați, dar și pentru promovarea unor direcții experimentale în arta contemporană. Cu o misiune care îmbină tradiția instituțională cu spiritul deschis al platformelor artistice actuale, Kulterra reunește comunități creative și oferă un cadru pentru dialoguri transdisciplinare”.

DEMGY Group devine unul dintre principalii producători mondiali de componente din materiale plastice pentru interiorul aeronavelor, datorită achiziției TOOL GAUGE

0

DEMGY Group își lărgește activitățile pe teritoriul Statelor Unite ale Americii prin achiziția din 31 martie 2025 a TOOL GAUGE, producător de componentele și subansambluri din materiale plastice pentru interiorul cabinelor de zbor și furnizor de prim nivel pentru Boeing. Astfel, DEMGY Group își consolidează poziția de top la nivel internațional în rândul procesatorilor de materiale plastice de înaltă performanță pentru industria aerospațială. Acest pas continuă eforturile de extindere marcate de achiziția din 2023 a EIS Aircraft Germania, care a devenit DEMGY EIS, companie europeană specializată în componente din materiale plastice și compozite pentru interiorul cabinelor de zbor și furnizor important pentru Airbus.

TOOL GAUGE este un jucător cu tradiție în industria americană, cu sediul în Tacoma, Washington (în apropiere de Seattle), specializat în fabricarea interiorului de cabine, mai precis a componentelor și subansamblurilor din materiale plastice pentru industria aeronautică civilă și militară. TOOL GAUGE deține expertiză industrială esențială în injectarea de polimeri și prelucrarea materialelor de înaltă performanță. Această achiziție consolidează poziția DEMGY Group de furnizor de prim nivel pentru Boeing și Airbus și de nivel secundar pentru toți producătorii de echipament aeronautic.

Tool Gauge a primit distincția Boeing Silver Performance Excellence Award pentru nouă ani consecutivi (2010-2019) și este un furnizor acreditat cu tradiție pentru Boeing D1-4426/BAC5321 Clasa I și II.

TOOL GAUGE devine DEMGY Pacific: principalul furnizor de componente plastice pentru Boeing

Inovația a fost mereu parte din ADN-ul DEMGY Group. Achiziția TOOL GAUGE din 31 martie 2025 este o expresie a acestui angajament pentru inovație și dezvoltare continuă în materie de iluminat structural

Prin achiziția TOOL GAUGE de către DEMGY Group ia naștere DEMGY Pacific, expert în prelucrarea materialelor plastice de înaltă performanță în sectorul aeronautic pentru interioarele cabinelor de zbor și furnizor de top pentru Boeing.

Unul dintre pilonii activității TOOL GAUGE este dedicat dezvoltării de produse noi pentru interiorul aeronavelor, reprezentând o expertiză crucială în transformarea materialelor plastice de înaltă performanță.

„Prin consolidarea poziției de top în industria procesatoare de materiale plastice de înaltă performanță pentru industriile aerospațială și de apărare, DEMGY Group devine unul dintre cei mai importanți, dacă nu chiar cel mai important furnizor mondial de materiale plastice și compozite destinate interiorului cabinelor de zbor pentru Airbus și Boeing, precum și pentru toți producătorii americani și europeni de echipamente aeronautice. În același timp, tocmai am semnat contracte importante cu principalii clienți, ceea ce ne va ajuta în mod cert să optimizăm beneficiile acestei achiziții”, a explicat Pierre-Jean LEDUC, CEO al DEMGY Group.

Prin DEMGY Pacific, DEMGY Group își întărește poziția în SUA, în statul Washington, cu 2 facilități specializate în:

  • injectarea de polimeri de înaltă performanță pentru componente din interiorul cabinelor de zbor;
  • prelucrarea metalelor ca piese de schimb ale aeronavelor, care vor fi de asemenea dedicate prelucrării polimerilor de înaltă performanță.  

„Odată cu achiziția TOOL GAUGE, piața aerospațială devine în mod cert piața numărul 1 pentru DEMGY Group. Această poziționare consolidată ne va permite să implementăm soluțiile noastre tehnologice de ultimă generație la o scară mult mai mare, oferind componente din polimeri de înaltă și extremă performanță”, a adăugat Pierre-Jean LEDUC.

DEMGY Pacific se integrează în DEMGY și beneficiază de sinergiile cross-funcționale ale Grupului

Conducerea noii organizații extinse va fi asigurată de Pierre-Jean Leduc în calitate de CEO al DEMGY Group și DEMGY Pacific; Mike Walter în calitate de Președinte al DEMGY Pacific și DEMGY Chicago (cele două operațiuni ale DEMGY din SUA); și Eric Wilmoth în calitate de Vicepreședinte al Operațiunilor DEMGY Pacific.

Mike Walter, Președintele DEMGY Pacific și DEMGY Chicago.
Mike Walter, Președintele DEMGY Pacific și DEMGY Chicago.

„Prin această achiziție, ne vom extinde și consolida prezența în Statele Unite, întărindu-ne poziția de lider în procesarea materialelor plastice cu valoare adăugată mare pentru sectorul aerospațial și de apărare”, a declarat Mike Walter, Președintele DEMGY Pacific și DEMGY Chicago.

„Privim cu entuziasm, de exemplu, sinergiile pe care DEMGY Pacific le va putea dezvolta cu fabricile Grupului DEMGY în domeniile injectării, asamblării și decorării.”  

Datorită acestei achiziții, vânzările DEMGY Group vor depăși 130 milioane de euro în 2025. În prezent DEMGY Group deține o rețea de 10 unități de fabricație, cumulând un total de 950 de angajați. DEMGY Group își propune să atingă vânzări de 200 de milioane de euro până în 2030.

Precedence Research estimează că dimensiunea pieței globale a industriei aerospațiale va crește la peste 791,78 miliarde de dolari până în 2034, „reprezentând o rată anuală compusă de creștere (CAGR) sănătoasă de 7,8% între 2024 și 2034.”


Fondat în 1947 (denumită inițial Dedienne), DEMGY Group este o companie de talie medie care aduce inovația în tehnologia de prelucrare a polimerilor prin proiectarea și producerea soluțiilor de înaltă performanță din materiale plastice și compozite, mai ușoare decât metalul, pentru a reduce amprenta de carbon și a promova economisirea energiei în sectoare cu o amprentă de carbon ridicată.  DEMGY este implicat activ în procesul de decarbonizare a industriei.

Oferta sa circulară Multiplasturgy®, un ghișeu unic pentru cele 15 domenii de expertiză, începe cu ecodesignul, care permite gestionarea anticipată a sfârșitului de viață al produselor și a reciclabilității acestora.

Grupul cu sediul în Normandia are în prezent 4 unități în Franța, inclusiv biroul central din in St-Aubin-sur-Gaillon (Eure – 27), 2 unități de producție în Germania, 2 în Romania, 2 în SUA, precum și 3 centre de cercetare și dezvoltare.

În 2004 și 2020, compania franceză a deschis pe teritoriul României unitățile de producție de la Făgăraș (denumită inițial Dedienne Roumanie) și Deva (fosta CTS România).

În 2024, DEMGY Group a generat vânzări de 100 milioane de Euro, dintre care 7% au fost investite în cercetare și dezvoltare și cheltuieli de capital. DEMGY reunește astăzi 800 de angajați.

CCIR, alături de companiile românești prezente la Adriatic Sea Defence & Aerospace Exhibition and Conference – 2025

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), dl Mihai Daraban, a participat, în data de 8 aprilie a.c., la Adriatic Sea Defence & Aerospace Exhibition and Conference, eveniment care se desfășoară la Zagreb, în Croația, în perioada 8-10 aprilie a.c. Vizita delegației CCIR la această manifestare a fost sprijinită de E.S. dna Mihaela Cămărășan, ambasadorul României în Republica Croația

Expoziția a reunit cele mai importante companii din lume care activează în domeniul industriei de apărare și industriei aerospațiale, fiind prezente un număr de 28 de state, printre care și România.

Președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a subliniat faptul că „în actualul context, România trebuie să își consolideze structura de securitate alături de partenerii europeni, prin creșterea investițiilor în industria de apărare, aceasta reprezentând nu numai o necesitate strategică, ci și o oportunitate economică semnificativă pentru companiile românești. La nivelul CCIR, depunem eforturi pentru relansarea, diversificarea și modernizarea industriilor pentru apărare din România, în deplină concordanță cu strategiile europene și NATO. De asemenea, ne propunem atragerea sectorului privat în diferite nișe ale domeniului industriei de apărare, pentru a se implica în afaceri cu valoare adăugată mare, această abordare vizând stimularea inovației și creșterea competitivității companiilor românești pe piața internațională de profil”.

Ajuns la cea de-a opta ediție, Adriatic Sea Defence & Aerospace Exhibition and Conference (ASDA) reunește producători și furnizori din industria de apărare, companii din sectorul aerospațial, oficiali guvernamentali și militari, experți în securitate și apărare, servind ca platformă pentru prezentarea celor mai noi tehnologii și echipamente militare și stabilirea de parteneriate strategice între companii.  ASDA oferă oportunități semnificative pentru companiile românești din industria de apărare și aerospațială de a-și prezenta produsele și serviciile și de a stabili noi parteneriate de afaceri în acest sector strategic.

În 14 ani de activitate, MAM Bricolaj și-a extins de 16 ori gama de produse comercializate și a crescut de 12 ori numărul de angajați 

0

MAMBricolaj, lanț românesc de magazine de materiale și accesorii pentru mobilă, fondat de Cristian Găvan și listat, din 2021, pe piața AeRo a Bursei de Valori București, sărbătorește, astăzi, 14 ani de la deschiderea primei unități în București, marcând astfel introducerea pe piața din România a unui concept inovativ de magazin, situat la granița dintre bricolaj și fabricarea de mobilă, ce permite clienților să-și creeze propria mobilă, după preferințe și putere financiară. În cei 14 ani de existență, MAMBricolaj și-a majorat de 16 ori portofoliul de produse pe care le comercializează și are de 12 ori mai mulți angajați în cele trei magazine ale rețelei din București. Anul trecut, în rețeaua MAM s-au înregistrat aproape 350.000 de tranzacții, cea mai mare fiind de 43.000 de lei la o singură comandă.

Rețeaua MAMBricolaj este organizată, în prezent, hibrid cu trei magazine fizice în București și unul online, primul fiind deschis în urmă cu 14 ani în Bdul Basarabia și mutat ulterior în Șoseaua Morarilor. Cel mai nou magazin al rețelei, situat în Prelungirea Ghencea, a fost deschis în urmă cu patru ani și a avut o evoluție spectaculoasă încă de la început.

MAMBricolaj crește, pe o piață provocatoare și competitivă

Anul 2024 a fost un an provocator pentru MAMBricolaj, pe o piață complexă și competitivă, an în care compania a ales/numit un nou Consiliu de Administrație, un nou director operațional și doi directori noi de magazine, actualul board asumându-și o schimbare strategică importantă.

Activăm pe o piață caracterizată printr-o cerere constantă, dar și cu mari provocări legate de o serie de factori economici și de comportamentul de consum. În prezent, consumatorii sunt tot mai atenți la raportul calitate-preț, iar companiile din sector se concentrează pe diversificarea ofertei și pe îmbunătățirea proceselor interne pentru a răspunde mai bine nevoilor acestora. În același timp, concurența este mare, iar fluctuațiile economice, cum ar fi inflația și schimbările de pe piața imobiliară, pot influența comportamentul de cumpărare al consumatorilor. De asemenea, sectorul se confruntă cu provocări majore, printre care costurile ridicate ale materiilor prime, gestionarea lanțurilor de aprovizionare și menținerea unei oferte atractive într-un mediu de concurență intensă. De aceea, pe parcursul anului trecut, deși am încercat să rămânem dedicați viziunii de a fi un lanț de magazine specializate în accesorii de mobilă, am realizat și o serie de investiții esențiale în rețeaua noastră, cu scopul de a îmbunătăți semnificativ experiența de cumpărare a clienților și de a susține dezvoltarea continuă a MAMBricolaj. Prin aceste investiții, continuăm să ne consolidăm poziția pe piață și să oferim clienților soluții inovatoare, accesibile și de calitate”, a declarat Cristian Găvan, fondator și acționar majoritar al rețelei MAMBricolaj.

Anul trecut, MAMBricolaj a început un proces amplu de remodelare a magazinelor, pentru a oferi clienților un spațiu modern, în care să găsească nu doar produsele deja consacrate, ci și o gamă extinsă de soluții complementare vieții de zi cu zi. Portofoliul de produse a fost diversificat cu aproximativ 10.000 de coduri noi, incluzând articole din domenii precum menaj, curățenie, home&deco, accesorii auto, gadgeturi, birotică și produse de sezon, pentru a răspunde cât mai bine nevoilor și preferințelor clienților. MAMBricolaj a achiziționat, de asemenea, echipamente de ultimă generație în locațiile Luică și Morarilor, precum utilaje noi pentru căntuirea pieselor din PAL, pentru îmbunătățirea calității comenzilor și reducerea termenelor de livrare. Compania a continuat să investească în consolidarea platformei online MAMBricolaj și lucrează la dezvoltarea unei aplicații mobile MAM, având în vedere creșterea cererii pentru soluții de cumpărare rapide și accesibile. În plus, compania a implementat și o stație de încărcare pentru vehicule electrice în locația Morarilor.

În cei 14 ani de la lansare, MAMBricolaj a schimbat profilul clienților, de la producători de mobilă, la clienți end-user 

Deschis în 2011, magazinul MAMBricolaj din Bdul Basarabia, mutat ulterior în Șoseaua Morarilor, propunea, în premieră pe piața de profil din România, un concept inedit de magazin, care permitea și clienților fără cunoștințe și experiență în domeniu să participe la construcția propriei mobile, într-un mod similar procurării de mobilă la comandă, dar în condițiile unui raport calitate/preț sensibil mai avantajos. 

Dacă la început, MAMBricolaj era prima opțiune pentru meseriașii care fabricau mobilier la comandă, în prezent, rețeaua fondată de omul de afaceri Cristian Găvan se bucură de o clientelă mixtă. Numărul meseriașilor care aleg MAMBricolaj are în continuare o pondere semnificativă în vânzări, însă numărul clienților persoane fizice crește și el de la un an la altul. Clienții persoane fizice aleg MAMBricolaj fie pentru că vor să facă schimbări în propria locuință și știu că în magazinele MAMBricolaj găsesc tot ceea ce au nevoie, fie pentru că oferta de produse din cadrul rețelei este, de la an la an, tot mai consistentă.

MAMBricolaj a plecat la drum cu un magazin, 10 angajați și în jur de 1.500 de produse comercializate, iar astăzi a ajuns la trei magazine în București, peste 120 de angajați, o gamă de peste 25.000 de produse comercializate și tranzacții anuale care s-au apropiat de 350.000 în 2024, în creștere cu peste 5% față de anul anterior. Dacă în 2011 gama de produse cuprindea strict accesorii pentru mobilier, începând cu anul 2019 compania a început să introducă treptat categorii noi de produse, pentru a se alinia cerințelor și preferințelor unei game cât mai largi de clienți.

MAM Ghencea, ultimul magazin deschis în 2021, a avut o evoluție spectaculoasă în cei patru ani de la lansare, cu creștere de la an la an, atât ca vânzări, cât și ca număr de clienți, ajungând în 2024 la un număr de tranzacții cu 11% mai mare față de anul anterior.

43.000 de lei, cea ai mare sumă cheltuită la o singură achiziție. Românii, mai preocupați în 2024 de decorațiuni interioare și de curățenie

În 2024, media bonului de cumpărături per client a fost 160 lei, iar valoarea cea mai mare a unei singure achiziții a fost de 43.000 de lei, înregistrată în magazinul MAM Morarilor.

În ceea ce privește preferințele clienților, în continuare accesoriile pentru mobilier sunt în topul celor mai vândute produse însă, față de anii anteriori, în 2024 s-a observat o creștere considerabilă a vânzărilor la categoria decorațiuni și produse pentru curățenie.

Anul trecut, am observat o tendință clară în rândul clienților noștri de a prefera soluții simple și accesibile pentru amenajările interioare, care pot fi realizate de fiecare persoană în parte, fără a necesita ajutorul unui specialist. Produsele precum riflajele sau panourile PVC au fost foarte populare, datorită faptului că sunt ușor de montat și nu necesită materiale de construcție complexe sau muncitori specializați. În ceea ce privește culorile și stilurile, românii au ales predominant nuanțe mate și naturale, care aduc un aspect curat și elegant în locuințe. Produsele care permit realizarea amenajărilor cu mâna lor, cum ar fi profilele metalice, rame din lemn, panouri și altele, au avut o cerere constantă. Aceste soluții sunt apreciate pentru flexibilitatea lor și pentru faptul că oferă posibilitatea de a personaliza spațiile într-un mod rapid și eficient”, a explicat Cristian Găvan.

MAM Ghencea vine cu soluții pentru cererile clienților

În 2021, MAMBricolaj a investit 150.000 de euro în panouri fotovoltaice care au fost instalate pe acoperișul magazinului din Ghencea, compania demonstrându-și astfel angajamentul ferm față de sustenabilitate. Trei ani mai târziu, energia verde produsă asigura și energia necesară pentru stația de încărcare auto de 120 kW. În plus, magazinul a dezvoltat biroul de servicii proiectare mobilier, ca urmare a cererii ridicate venite din partea clienților care doresc mobilă la comandă.

Suntem foarte mulțumiți de performanța acestui sistem, care ne permite să operăm într-un mod sustenabil, reducând dependența de sursele tradiționale de energie și având un impact pozitiv asupra mediului. Ne ascultăm clienții și venim cu soluții la nevoile lor, în consecință am suplimentat biroul de servicii proiectare mobilier pentru a putea prelua toate comenzile de mobilă la comandă”, a mai spus Cristian Găvan, fondatorul rețelei MAMBricolaj.

La aniversarea celor 4 ani de MAM Ghencea și 14 ani de MAM Morarilor, compania a organizat tombole cu premii și a oferit ciocolată tuturor clienților celor două magazine.

SYMMETRICA și-a majorat vânzările cu 22% în 2024, după investiții de peste 60 mil. € derulate în ultimii doi ani

0

    Symmetrica, liderul pieței locale de pavele și borduri vibropresate și cel mai mare producător autohton, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 317 milioane lei (63,7 milioane euro), în creștere cu 22% comparativ cu 2023. În volum, livrările au înregistrat o evoluție similară, avansând de la 6,3 milioane metri pătrați / liniari la cca 8,4 milioane metri pătrați / liniari de produse.

    Extinderea business-ului Symmetrica a fost impulsionată semnificativ de investițiile în creșterea capacităților de producție realizate de compania suceveană în ultimii doi ani. În 2023, Symmetrica a alocat 14 milioane de euro pentru inaugurarea primei sale fabrici din Sud-Estul țării, la Ovidiu (Constanța), și pentru extinderea unității de producție din Prejmer (Brașov). Anul trecut, compania a făcut un nou pas strategic, demarând producția la fabrica din Bolintin Vale – cea mai mare unitate de producție a Symmetrica și din Sud-Estul Europei. Dezvoltată printr-o investiție de aproape 50 de milioane de euro, aceasta va opera patru linii de producție de ultimă generație și va contribui la o creștere de 30% a capacității totale de producție.

    „Investiția în fabrica din Bolintin Vale a fost un pas strategic esențial pentru Symmetrica, consolidând poziția noastră pe piață și susținând creșterea accelerată a business-ului. În acest moment, primele trei linii de producție sunt deja operaționale, iar în perioada următoare ne concentrăm pe optimizarea proceselor și pregătirea celei de-a patra linii și a capacităților de postprocesare (splitare, sablare și antichizare), astfel încât să atingem, în acest an, întregul potențial al acestei investiții”, a declarat Sebastian Bobu (foto), Director Executiv al Symmetrica. 

    În prezent, Symmetrica asigură o acoperire națională, răspunzând rapid cererii din toate regiunile țării și optimizând atât timpii de livrare, cât și costurile logistice. Potrivit reprezentantului companiei, dezvoltarea rețelei de fabrici a contribuit semnificativ la creșterea volumului livrărilor și la extinderea acoperirii la nivel național. Symmetrica și-a început activitatea în județul Suceava, inaugurând prima fabrică la Verești în 1999, urmată de extinderi la Podu Iloaiei (Iași, 2010), Bolintin Vale (Giurgiu, 2011), Prejmer (Brașov, 2012) și Cociu (Bistrița-Năsăud, 2012). Compania a continuat dezvoltarea cu unități în Mărășești (Vrancea, 2018), Zimandu Nou (Arad, 2021) și Ovidiu (Constanța, 2023). În 2024, au fost inaugurate noi linii de producție la noua fabrică din Bolintin Vale, acestea alaturându-se celor deja existente în vechea fabrică.

    În cei 30 de ani de activitate, Symmetrica a investit peste 135 de milioane de euro, dintre care 110 milioane de euro în cele nouă fabrici de pavaje și prefabricate din beton și 25 de milioane de euro în fabrica de echipamente industriale, consolidându-și poziția de lider în industrie.

    Anul 2024 a fost unul provocator pentru jucătorii din construcții, pe fondul unei piețe în regres, cu un declin de peste 22% în sectorul rezidențial și o creștere de doar 2% pe segmentul lucrărilor de infrastructură, potrivit informațiilor transmise de Institutul Național de Statistică*.

    Pentru Symmetrica, creșterea livrărilor companiei a fost susținută în principal de cererea în sectorul lucrărilor de infrastructură apă/canal și rutieră și interesul tot mai mare pentru pavajele premium.

    „Într-un context marcat de provocări pentru industria de construcții, am reușit să menținem un ritm susținut de creștere a business-ului, similar celui din anul precedent. Această evoluție a fost susținută în principal de proiectele de infrastructură, care au reprezentat o componentă majoră a vânzărilor noastre în 2024. Pe de altă parte, pe segmental rezidențial observăm un interes crescut pentru soluțiile noastre din gama premium, clienții fiind tot mai atenți la calitatea și estetica produselor. Acest trend ne confirmă direcția de dezvoltare și investițiile în tehnologii avansate, care ne permit să răspundem mai eficient cerințelor pieței”, a adăugat Sebastian Bobu. 

    2025: Optimizare și consolidare pe o piață marcată de incertitudine

    Pentru 2025, Symmetrica se așteaptă în continuare la o evoluție stabilă a business-ului, în contextul unei piețe a construcțiilor aflate sub presiunea mai multor factori. Scăderea investițiilor în sectorul rezidențial, creșterea costurilor materialelor, inflația în creștere constantă și instabilitatea economică și politică generală influențează cererea, în timp ce măsuri precum reintroducerea impozitului de 1,5% pe construcțiile speciale și eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din domeniu pun presiune suplimentară asupra industriei în ansamblu.

    Reprezentantul companiei estimează că segmentul lucrărilor de infrastructură va continua să fie principalul motor de creștere, susținut de proiecte publice. De asemenea, în ciuda încetinirii pieței rezidențiale, interesul tot mai mare pentru soluții premium va genera oportunități de diferențiere și consolidare pe acest segment.

    „Anul acesta, ne vom axa pe optimizarea operațiunilor și inovație, astfel încât să răspundem cât mai eficient cerințelor pieței. Vedem o dinamică diferită între segmente, cu o cerere puternică în infrastructură și o evoluție selectivă a sectorului rezidențial. Suntem pregătiți să ne adaptăm evoluțiilor pieței și să valorificăm oportunitățile, menținând în același timp calitatea și competitivitatea produselor noastre”, a conchis Directorul Executiv al Symmetrica.

    * https://insse.ro/cms/sites/default/files/com_presa/com_pdf/indici_constr12r24.pdf  

    Hotărârea Consiliului de Administrație al BNR pe probleme de politică monetară din 07.04.2025

    0

    Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României întrunit în ședința din 7 aprilie 2025, a hotărât următoarele:

    • menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50 la sută pe an;
    • menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50 la sută pe an și a ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,50 la sută pe an;
    • menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

    Rata anuală a inflației a scăzut în ianuarie 2025 la 4,95 la sută, de la 5,14 la sută în decembrie 2024, și a crescut în februarie la 5,02 la sută. Față de finele anului trecut, ea s-a redus mai puțin decât s-a anticipat, în condițiile în care scăderile de dinamică consemnate pe ansamblul primelor două luni ale trimestrului I de prețurile alimentelor, produselor din tutun și combustibililor au fost contrabalansate în bună măsură de accelerarea creșterii prețurilor energiei și a prețurilor administrate.

    Rata anuală a inflației CORE2 ajustat și-a reluat descreșterea în acest interval într-un ritm vizibil mai alert, așa cum s-a previzionat, coborând la 5,0 la sută în februarie 2025, de la 5,6 la sută în decembrie 2024, în principal sub impactul efectelor de bază dezinflaționiste de la nivelul subcomponentelor non-alimentare și al scăderii dinamicii prețurilor importurilor. Influențe moderate de sens opus au continuat să vină din majorarea cotațiilor unor mărfuri agroalimentare, precum și din costurile salariale crescute, transferate cel puțin parțial, asupra unor prețuri de consum, inclusiv pe fondul cotelor ridicate ale așteptărilor inflaționiste pe termen scurt.

    Rata anuală a inflației calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC – indicator al inflației pentru statele membre UE) a scăzut în februarie 2025 la 5,2 la sută, de la  5,5 la sută în decembrie 2024. Rata medie anuală a inflației IPC s‑a redus la 5,2 la sută în februarie 2025, de la 5,6 la sută în decembrie 2024. La rândul ei, rata medie anuală a inflației calculată pe baza IAPC a scăzut în februarie 2025 la 5,5 la sută, de la 5,8 la sută în decembrie 2024.

    Activitatea economică și-a accelerat peste așteptări creșterea în trimestrul IV 2024, la 0,8 la sută, de la 0,1 la sută în precedentele trei luni (variație trimestrială), astfel încât excedentul de cerere agregată și-a încetinit probabil tendința de restrângere în acest interval în raport cu previziunile. 

    Față de aceeași perioadă a anului trecut, avansul PIB s-a redus la 0,7 la sută în trimestrul IV 2024, de la 1,2 la sută în trimestrul anterior. Creșterea în termeni anuali a consumului gospodăriilor populației a rămas totuși alertă în acest interval, temperându-se doar ușor în raport cu trimestrul III, în timp ce formarea brută de capital fix a consemnat o amplă contracție în raport cu perioada similară a anului precedent.

    Totodată, evoluția exportului net și-a mărit impactul contracționist, în condițiile în care dinamica anuală a volumului importurilor de bunuri și servicii s-a reamplificat, iar cea a volumului exporturilor a continuat să se adâncească în teritoriul negativ. Deficitul comercial și-a încetinit totuși creșterea în termeni anuali și în acest trimestru – pe fondul ameliorării semnificative a raportului de schimb -, însă deficitul de cont curent și-a accelerat-o puternic, dată fiind și deteriorarea severă a balanțelor veniturilor, inclusiv pe seama fluxurilor de fonduri europene de natura contului curent.

    Cele mai recente date și analize indică o încetinire pronunțată a creșterii în termeni trimestriali a economiei în trimestrul I 2025, implicând o dinamică anuală a PIB relativ similară celei din trimestrul precedent, în condițiile unor evoluții divergente la nivelul componentelor cererii agregate și al sectoarelor majore.

    Astfel, în luna ianuarie 2025, vânzările cu amă­nuntul și-au diminuat semnificativ ritmul de creștere anuală, iar serviciile prestate populației au scăzut ușor față de perioada similară a anului trecut, în timp ce dinamica anuală a volumului lucrărilor de construcții a consemnat un amplu salt, urcând mult în teritoriul pozitiv, în principal ca urmare a inflexiunilor majore produse pe segmentul rezidențial și pe cel al construcțiilor inginerești. Producția industrială a suferit însă o contracție în termeni anuali, iar variația anuală a exporturilor de bunuri și servicii a înregistrat o creștere sensibil mai modestă în raport cu trimestrul IV 2024 decât cea evidențiată în cazul importurilor, astfel încât decalajul negativ dintre acestea s-a mărit semnificativ. Drept urmare, deficitul comercial și-a accelerat puternic creșterea în termeni anuali în luna ianuarie 2025 comparativ cu trimestrul IV 2024, însă deficitul de cont curent și-a temperat-o considerabil, sub impactul intrărilor mari de fonduri europene de natura subvențiilor.

    Pe piața muncii, efectivul salariaților din economie și-a accelerat creșterea lunară în decembrie 2024 și în ianuarie 2025, iar rata șomajului BIM s-a redus ușor pe ansamblul primelor două luni din acest an, după ce a urcat și s-a menținut la o valoare medie de 5,7 la sută în semestrul II 2024. Totodată, potrivit sondajelor de specialitate, intențiile de angajare pe orizontul foarte scurt de timp s-au mărit pe ansamblul trimestrului I 2025, după două trimestre de descreștere, iar deficitul de forță de muncă și-a corectat integral în același interval scăderea pronunțată înregistrată în ultimul trimestru din 2024. Dinamica anuală a salariului brut nominal a continuat să se reducă în ianuarie 2025, rămânând însă la un nivel de două cifre, iar cea a costului unitar cu forța de muncă din industrie s-a mărit la 15,3 la sută în debutul acestui an, după ce s-a redus considerabil în trimestrul IV 2024.

    Principalele cotații ale pieței monetare interbancare au rămas relativ constante în lunile februarie și martie 2025. Randamentele pe termen lung ale titlurilor de stat și-au prelungit traiectoria descendentă până spre finele lunii februarie, corectându-și integral creșterea abruptă consemnată în prima parte a lui ianuarie, iar ulterior s-au menținut aproape neschimbate, în condițiile atenuării îngrijorărilor investitorilor financiari legate de perspectiva consolidării bugetare după finalizarea și adoptarea proiectului de buget pentru anul curent, dar și pe fondul fluctuațiilor apetitului global pentru risc. În această conjunctură, cursul de schimb leu/euro s-a repoziționat la jumătatea trimestrului I 2025 și a rămas apoi pe un palier mai înalt. În raport cu dolarul SUA, leul s-a întărit semnificativ în februarie-martie, recuperând în bună măsură pierderea de valoare din trimestrul anterior, ca urmare a deprecierii accentuate consemnate de moneda americană pe piețele financiare internaționale în acest interval. 

    Dinamica anuală a creditului acordat sectorului privat a continuat să se mărească pe ansamblul primelor două luni ale trimestrului I 2025, ajungând la 9,4 la sută în februarie, de la 8,8 la sută în decembrie 2024, în condițiile în care creditul acordat societăților nefinanciare și-a accelerat creșterea, în timp ce ritmul împrumuturilor populației și-a frânat puternic ascensiunea, în principal pe seama celor pentru consum. Ponderea componentei în lei în creditul acordat sectorului privat a scăzut marginal, la 69,9 la sută în februarie 2025, de la 70,0 la sută în decembrie 2024.

    Potrivit actualelor evaluări, rata anuală a inflației va rămâne fluctuantă în semestrul I 2025, continuând să se reducă în martie, pe o traiectorie mai ridicată decât cea evidențiată în prognoza pe termen mediu din februarie 2025, și urmând să consemneze în trimestrul II o creștere moderată, relativ în linie cu previziunile precedente, sub impactul efectelor de bază nefavorabile asociate evoluțiilor prețurilor energiei și alimentelor din perioada similară a anului precedent.

    Incertitudini și riscuri crescute decurg din evoluția viitoare a prețurilor energiei și alimentelor, inclusiv în contextul legislației în domeniu, dar și din măsurile de politică comercială adoptate de state dezvoltate, cu potențial impact asupra cotațiilor materiilor prime, precum și asupra prețurilor internaționale ale unor bunuri intermediare și finale.

    Incertitudini mari sunt asociate conduitei viitoare a politicii fiscale și a celei de venituri, date fiind, pe de o parte, impactul prezumat al măsurilor fiscal-bugetare corective implementate sau adoptate până acum, precum și execuția bugetară din primele două luni ale anului, iar, pe de altă parte, cerința consolidării bugetare în conformitate cu Planul bugetar-structural pe termen mediu convenit cu CE, precum și cu procedura de deficit excesiv. O sursă de incertitudini și riscuri rămân și condițiile de pe piața muncii și ritmul creșterii salariilor din economie.

    Incertitudini și riscuri crescute la adresa perspectivei activității economice, implicit a evoluției pe termen mediu a inflației, provin din mediul extern, în condițiile prelungirii războiului din Ucraina și situația din Orientul Mijlociu, dar mai cu seamă în contextul politicii comerciale a administrației americane și al măsurilor adoptate ca răspuns de către alte state, de natură să afecteze mersul economiei globale și al comerțului internațional. Totodată, absorbția și utilizarea fondurilor europene, în principal a celor aferente programului Next Generation EU, este condiționată de îndeplinirea unor ținte și jaloane stricte. Ele sunt însă esențiale pentru realizarea reformelor structurale necesare, inclusiv a tranziției energetice, dar și pentru contrabalansarea, cel puțin parțială, a efectelor contracționiste ale conflictelor geopolitice și ale consolidării bugetare.

    Relevante sunt, de asemenea, deciziile de politică monetară ale BCE și Fed, precum și atitudinea băncilor centrale din regiune.

    Membrii Consiliului de administrație ai BNR și-au exprimat îngrijorarea față de deteriorarea mediului economic internațional.

    Pe baza evaluărilor și a datelor disponibile în acest moment, precum și în condițiile incertitudinilor deosebit de ridicate, Consiliul de administrație al BNR a hotărât în ședința de astăzi, 7 aprilie 2025, menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de  6,50 la sută pe an. Totodată, s-a decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50  la sută pe an și a ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,50 la sută pe an. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

    Deciziile CA al BNR vizează asigurarea și menținerea stabilității prețurilor pe termen mediu, într‑o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile. Consiliul de administrație reiterează că, în contextul actual, mixul echilibrat de politici macroeconomice și implementarea de reforme structurale inclusiv prin utilizarea fondurilor europene care să stimuleze potențialul de creștere pe termen lung sunt esențiale pentru stabilitatea macroeconomică și întărirea capacității economiei românești de a face față unor evoluții adverse.

    BNR monitorizează atent evoluțiile mediului intern și internațional și este pregătită să utilizeze instrumentele de care dispune în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu, în condiții de păstrare a stabilității financiare.

     

    Tendințele în farma în 2025: Inovația și inteligența artificială, pregătite să transforme descoperirea și dezvoltarea medicamentelor. 

    0

    Industria biofarmaceutică trece printr-o schimbare majoră, alimentată de descoperiri științifice și tehnologii avansate. Noi terapii – precum gene therapy, CAR-T și medicamentele pe bază de ARN – oferă soluții pentru boli anterior netratabile. În același timp, inteligența artificială și modelele translaționale accelerează cercetarea și dezvoltarea de medicamente.

    Conform raportului BCG „Biopharma Trends 2025: Focusing on Innovation Amid Complexity”, companiile care investesc strategic, adoptă tehnologii emergente și își regândesc modelele comerciale vor fi liderii inovației.

    Specializarea strategică stimulează inovația și succesul pe piață

    Cercetările realizate de BCG evidențiază o tendință clară: specializarea în ariile terapeutice de bază duce la o performanță financiară mai solidă. În ultimul deceniu, companiile care obțin 70% sau mai mult din veniturile lor din primele două arii terapeutice au înregistrat o creștere de 65% a randamentului total pentru acționari (TSR) – depășind cu mult TSR-ul de 19% al firmelor mai diversificate. Această concentrare permite firmelor să își eficientizeze cercetarea, să-și aprofundeze expertiza și să accelereze inovația, ceea ce le oferă capacitatea de a aduce pe piață tratamente cu impact major într-un timp mai scurt.

    Noile modalități terapeutice transformă industria

    Peisajul științific evoluează rapid, iar tratamentele de tip „first-in-class” reprezintă acum 50% din piață. Progresele în terapiile genice, tratamentele CAR-T și medicamentele pe bază de ARN extind capacitatea industriei de a trata boli considerate anterior netratabile. Până în 2030, se estimează că 15% din piața farmaceutică va fi alcătuită din noi modalități terapeutice, comparativ cu doar 5% în 2020. Această schimbare reflectă investițiile tot mai mari în abordări inovatoare de tratament și cererea în creștere pentru medicina personalizată.

    Inteligența Artificială revoluționează descoperirea de medicamente

    Inteligența artificială transformă radical dezvoltarea medicamentelor, făcând procesul mai rapid, mai ieftin și mai precis. Platformele bazate pe AI demonstrează deja rate de succes de peste 85% în faza 1 a studiilor clinice și ar putea reduce cu 30% până la 50% durata fazelor preclinice, scăzând considerabil costurile.

    Cu toate acestea, în ciuda potențialului uriaș, peste 40% dintre companiile farmaceutice și biotech tradiționale nu au integrat încă în mod semnificativ AI în procesele lor de descoperire de medicamente. Companiile care utilizează eficient AI vor dobândi un avantaj competitiv semnificativ, crescând eficiența, reducând costurile și accelerând dezvoltarea de tratamente noi.

    „Nu este vorba doar de a rămâne competitiv; este vorba despre a aduce medicamente care schimbă vieți mai rapid pacienților și despre a răspunde nevoilor medicale nesatisfăcute la scară globală. Următorul val de descoperiri nu va veni doar din știință, ci din capacitatea de a transforma inovația în impact – eficient, sustenabil și la scară largă,” a declarat Ákos Ujlaki, Managing Director și Partner la BCG.

    Perspective pentru 2025 și mai departe: strategii de succes

    Pe măsură ce peisajul biofarmaceutic devine tot mai complex, companiile trebuie să se adapteze rapid și să investească strategic pentru a rămâne competitive. Raportul BCG conturează principalele strategii de succes:

    • Prioritizarea punctelor forte
      Investițiile în cercetare și dezvoltare ar trebui concentrate în ariile terapeutice în care companiile au expertiză profundă, ceea ce le va permite să accelereze inovația și să reducă riscurile.
    • Adoptarea AI și a tehnologiilor digitale
      AI va avea un rol esențial în descoperirea de medicamente. Companiile care integrează cu succes AI în procesele de cercetare și dezvoltare vor deveni mai eficiente, vor reduce costurile și vor crește șansele de succes.
    • Valorificarea modelelor translaționale avansate
      Organoidele și tehnologiile „organ-on-a-chip” oferă o metodă mai inteligentă și mai predictivă de testare a medicamentelor înainte de studiile clinice. Extinderea utilizării acestora poate reduce timpii de dezvoltare și îmbunătăți siguranța și eficacitatea medicamentelor.
    • Adaptarea la cicluri de piață mai scurte
      Fereastra de exclusivitate pe piață este în scădere. Companiile trebuie să gestioneze proactiv ciclul de viață al produselor, să investească în terapii de nouă generație și să se pregătească pentru o concurență tot mai intensă.
    • Colaborarea cu autoritățile de reglementare și plătitori
      Pe măsură ce terapiile noi și dezvoltarea bazată pe AI avansează, modelele de reglementare și rambursare trebuie să evolueze. Companiile care colaborează activ cu autoritățile de reglementare, factorii de decizie și plătitori vor avea mai multe șanse să asigure accesul pacienților și succesul comercial.

    Pe viitor, companiile care vor reuși să echilibreze inovația cu execuția eficientă vor conduce următorul val de descoperiri în industria biofarmaceutică.

    Raportul integral poate fi accesat aici.

    CEC Grup raportează un profit net de 687,9 milioane de lei pentru anul 2024.

    0

    CEC Grup raportează un profit net de 687,9 milioane de lei pentru anul 2024. Grupul a continuat să-și consolideze poziția pe piață și a înregistrat o creștere a activelor nete până la 99,33 miliarde lei – în urcare cu 19% față de perioada similară a anului trecut.

    Performanța financiară 

    Activele nete ale Grupului au crescut cu 19% față de perioada similară a anului trecut, de la 83,61 miliarde de lei la 99,33 miliarde lei. În cazul Băncii, activele nete au crescut de la 83,55 miliarde lei la 99,25 miliarde lei.

    Profit net: la nivelul Grupului s-a înregistrat în 2024 un profit net de 687,9 milioane de lei, din care profitul net al Băncii a fost de 668,2 milioane de lei.

    Venituri

    Veniturile nete din dobânzi ale Grupului au înregistrat o creștere de circa 30% în anul 2024 (cu aproximativ 483 mil. lei), pe seama majorării veniturilor din dobânzi, generate de creşterea lunară a soldului de credite și plasamente (titluri, bănci, etc), în contextul în care dobânzile pe piață au continuat să rămână la nivel ridicat. Astfel, veniturile din dobânzi au crescut cu circa 1.149 milioane de lei, în timp ce cheltuielile cu dobânzile au înregistrat, și ele, un trend crescător, cu o variație de circa 666 milioane de lei.

    Veniturile nete din comisioane au crescut cu circa 11,6% (cu aproximativ 32 milioane de lei), în principal datorită creșterii veniturilor din comisioanele percepute de FGCR (+ 70%) ca urmare a accesării unui nivel mai mare de programe guvernamentale, ajungând la 309 milioane de lei la nivelul Grupului (266 milioane de lei la nivelul Băncii).

    Eficiența operațională 

    Cheltuielile administrative au înregistrat o creștere semnificativă (circa 24,3%) comparativ cu cele raportate în perioada similară din anul 2023, în principal ca urmare a impozitului suplimentar pe cifra de afaceri. În lipsa acestui impozit (care în anul 2024 nu a fost transferat clienților prin marje/tarife mai mari), creșterea ar fi fost de doar circa 12,9%, fiind generată în principal de creșterea cheltuielilor cu amortizarea, ca urmare a investițiilor efectuate în cadrul Programului de Transformare, a investițiilor în modernizarea rețelei teritoriale și a flotei de ATM/MFM, și de creșterea cheltuielilor cu salariile.

    În baza acestor evoluții, raportul cost-venituri la nivelul Grupului s-a îmbunătățit față de nivelul anului precedent, ajungând la 48,53% la 31.12.2024, față de 50,6% la finalul anului 2023. În lipsa impozitului suplimentar pe cifra de afaceri, raportul cost-venituri la nivelul băncii ar fi fost de 44,87%.

    Cheltuiala netă cu costul riscului a crescut, în linie cu creșterea susținută a portofoliului de credite.

    Poziție financiară solidă 

    Fonduri proprii

    La finalul anului 2024, rata fondurilor proprii totale ale Grupului se situa la nivelul de 26,69% (26,65% pentru Bancă), marginal în creștere față de cel înregistrat de Bancă la finalul anului 2023 (24,15%), rămânând astfel la un nivel confortabil în raport cu cerințele minime reglementate. 

    Rata de rentabilitate a capitalurilor (ROE) la nivelul Grupului a fost de 13,35% (13,06% la nivelul Băncii), față de 12,35% pe Grup la finalul anului 2023 (11,83% la nivelul Băncii). În lipsa impozitului suplimentar pe cifra de afaceri, RoE la nivelul băncii ar fi fost de 15,18%, marcând o creștere semnificativă a profitabilității Băncii față de anul 2023.

    Activitatea de dealer primar pe piața titlurilor de stat

    Banca și-a întărit poziția de jucător activ în ceea ce privește operațiunile cu titluri de stat, menținându-se pe locul I în topul dealerilor primari întocmit de Ministerul de Finanțe, clasament care monitorizează activitatea acestora din ultimele 12 luni pe piața internă a titlurilor de stat.

    Emisiune de obligațiuni 

    În 2024, Banca și-a consolidat prezența pe piața de capital, plasând cu succes o nouă tranșă de referință în cadrul Programului EMTN al Băncii în valoare de 1,5 miliarde EUR: 300 milioane EUR obligațiuni eligibile MREL Senior Nepreferentiale (SNP) 5NC4, evaluate BB de către Fitch în concordanță cu ratingul IDR al Băncii. Ordinele primite au fost supra-subscrise de peste două ori față de anunțul inițial de 300 de milioane de euro și au provenit în principal de la investitori internaționali, indicând faptul că Banca începe să beneficieze de încredere și vizibilitate sporite în plan extern, în acord cu strategia sa de expansiune.

    La finele anului 2024, CEC Bank avea un sold de obligațiuni emise de circa 600 milioane de euro, admise la tranzacționare pe piețele reglementate ale Bursei de Valori București și Bursei de Valori Luxemburg, înregistrând un nivel confortabil al pasivelor eligible MREL (cu peste 10 puncte procentuale față de cerințele minime reglementate).

    Susținem economia românească

    CEC Bank continuă să joace un rol important în economie, prin finanțarea și sprijinirea companiilor și persoanelor fizice:

    • Peste 75.000 de credite noi au fost acordate în anul 2024, cu o valoare cumulată de aproximativ 15,2 miliarde de lei.
    • Peste 64.000 de români, persoane fizice, au beneficiat de finanțări în valoare de 3,4 miliarde lei, destinate investițiilor imobiliare sau concretizării altor proiecte personale. Volumul creditelor acordate a crescut cu 70% față de anul anterior.
    • Creditele nou acordate în anul 2024 clienților persoane juridice sunt în valoare de peste 11,8 miliarde lei, din care 4,0 miliarde de lei au fost acordate clienților nou intrați în portofoliul băncii. Ne-am concentrat pe susținerea proiectelor investiționale ale clienților existenți, dar și pe diversificarea portofoliului. Principalele domenii de activitate finanțate, în corelație cu programele care vizează proiecte de interes național și regional au fost: agricultura, industria, comerțul și  construcțiile.
    • Pentru susținerea creșterii competitivității IMM-urilor și tranziției acestora către o economie verde, CEC Bank a adăugat în oferta de produse credite cu garanții FEI gratuite pentru creșterea Competitivității IMMurilor și pentru Sustenabilitatea IMM-urilor și a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, fiind una din primele bănci comerciale din România care a semnat cu FEI Acordul de Garantare în cadrul Invest EU – Compartimentul pentru statul membru România.

    Procesul de digitalizare

    Procesul de transformare și digitalizare, unul dintre cele mai ample din întregul sistem bancar românesc, a avansat semnificativ atât în zona implementării CRM cât și a noului Core Banking System, conform planului agreat.

    Digitalizarea operațiunilor clientelei 

    • Urmare a digitalizării accelerate, în anul 2024 s-a triplat numărul clienților care au accesat produse de creditare prin fluxuri 100% online sau parțial digitale (canale online și rețeaua de unități teritoriale) față de anul 2023, iar la nivelul unităților teritoriale circa 60% din creditele de consum s-au acordat clienților persoane fizice prin fluxurile scurte de unitate cu răspuns rapid pentru client, în medie de 30 minute.
    • De asemenea, în anul 2024 s-a înregistrat o dublare a numărului de clienți care au accesat pachete de produse și servicii online sau servicii de actualizare date prin fluxurile digitale (canale online și rețeaua de unități teritoriale) comparativ cu aceeasi perioadă a anului precedent. La nivelul unităților teritoriale, 60% din pachetele accesate de clienți sunt deschise prin fluxurile scurte de unitate, 100% fără consum de hârtie.

    ESG

    • Banca se află în proces de integrare a principiilor ESG la nivelul tuturor activităților sale, iar pe parcursul anului 2024 a făcut pași importanți în privința implementării sistemelor de monitorizare și raportare, atât pe zona de guvernanță, cât și pe mediu și social.

    Majorare de capital

    Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor CEC Bank a aprobat joi, 3 aprilie 2025, majorarea capitalului social al CEC Bank cu suma de 1 miliard de lei, prin subscrierea de către Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar unic.

    Majorarea de capital, aprobată în luna martie 2025 de către Comisia Europeană, care a concluzionat că aceasta nu constituie ajutor de stat, face parte din planul de activitate multi-anual al CEC Bank și a fost inițial prevăzută pentru anul 2024. Întreaga infuzie de capital va fi dedicată extinderii operațiunilor bancare, prin creșterea activităților de creditare.