Vizita domnului Vital Do Rêgo Filho, președintele Curții Federale de Conturi din Brazilia și președintele INTOSAI, la Curtea de Conturi a României

0

Președintele Curții de Conturi, domnul Mihai Busuioc, a primit delegația Curții Federale de Conturi din Brazilia, condusă de președintele Vital do Rêgo Filho, în prezent președinte al Organizației Internaționale a Instituțiilor Supreme de Audit (INTOSAI[1]).

Discuțiile s-au concentrat pe schimbul de bune practici în domeniul auditului public, cu un accent deosebit pe utilizarea noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială, pentru îmbunătățirea eficienței și transparenței în procesele de audit. În acest context, ambele părți au subliniat importanța integrării tehnologiilor emergente în activitățile de monitorizare și evaluare a politicilor publice.

Președintele Vital do Rêgo Filho a susținut o prezentare în fața membrilor Plenului Curții de Conturi în care a vorbit despre inițiativele internaționale importante ale SAI Brazilia, precum evaluarea politicilor de mediu (ClimateScanner[2]), tranziția energetică, cu trimitere la Ghidul pentru Tranziția Energetică (lansat în noiembrie 2024 în cadrul celei de-a 29-a Conferințe a Părților (COP 29) la Convenția-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice), combaterea sărăciei (PovertyScanner[3]) și lupta împotriva fraudei și corupției. De asemenea, au fost explorate oportunități de cooperare în digitalizarea auditului și îmbunătățirea guvernanței publice.

Ca urmare a întâlnirii, cele două instituții au semnat un Memorandum de Înțelegere, care vizează schimbul de informații și experiență tehnică pentru un sector public mai eficient și transparent.

„Vom comunica colegilor noștri experiența noastră în domenii precum energia, accesul la apă și canalizare, și combaterea poluării. Apreciem instrumentul Climate Scanner pentru monitorizarea impactului politicilor de mediu și consider că această vizită întărește colaborarea cu SAI Brazilia și profilul extern al Curții de Conturi a României”, a declarat domnul Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României.

„Mă bucur că am avut ocazia să vizitez Curtea de Conturi a României și să semnez acest Memorandum cu domnul președinte Busuioc. Sper ca acest document să contribuie la dezvoltarea colaborării noastre în domenii precum energia, combaterea sărăciei, protecția mediului și inteligența artificială. La instituția noastră, am dezvoltat un modul de inteligență artificială, Chat TCU, și vă vom pune la dispoziție codul sursă al acestui instrument. De asemenea, vom utiliza tehnologiile moderne care ne permit să interacționăm în format video, consolidând astfel schimbul de experiență început de auditorii publici externi”, a adăugat domnul Vital Do Rêgo Filho, președintele Curții Federale de Conturi din Brazilia și președintele INTOSAI.


[1]Organizația Internațională a Instituțiilor Supreme de Audit (INTOSAI) este o organizație autonomă, independentă, profesională și nonpolitică, recunoscută ca instituție permanentă. Scopul INTOSAI este să acorde sprijin reciproc autorităților supreme de audit, să favorizeze schimbul de idei, cunoștințe și experiențe, să acționeze ca o voce publică globală recunoscută a SAI, să stabilească standardele pentru auditul sectorului public, să promoveze buna guvernare națională, să sprijine dezvoltarea capacității SAI, cooperarea și îmbunătățirea continuă a performanței.

[2] Climatescanner este o platformă care colectează și analizează date despre schimbările climatice și impactul acestora asupra mediului, economiei și societății, cu scopul de a oferi informații detaliate și actualizate despre condițiile climatice, de a monitoriza factorii de risc și de a sprijini deciziile guvernelor și organizațiilor în privința adaptării și reducerii efectelor schimbărilor climatice.

[3] PovertyScanner este o platformă folosită pentru a monitoriza și analiza datele legate de sărăcie la nivel global sau regional. Scopul său este de a oferi informații precise și actualizate despre nivelurile de sărăcie și condițiile economice ale diferitelor regiuni sau țări.

Analiză DeLucru.ro: Peste 2 milioane de români apți de muncă rămân invizibili pe piață din cauza barierelor digitale

0

Doar 28% dintre românii cu vârste între 16 și 74 de ani dețin competențe digitale de bază, conform Eurostat. Conform unui studiu DeLucru.ro, România are aproximativ 4 milioane de persoane inactive economic – adică fără loc de muncă și care nu caută activ angajare. Potrivit estimărilor, peste 2 milioane dintre aceștia și-ar dori să muncească, însă nu știu cum să o facă într-o economie digitalizată, unde platformele clasice de joburi presupun abilități digitale minime. În acest context, platforma DeLucru.ro vine cu o soluție simplă, adaptată realităților acestui segment ignorat de sistemele de recrutare convenționale.

Transformarea digitală a economiei a adus beneficii multiple pe piața muncii, dar a și creat o prăpastie între cei incluși digital și cei excluși. România se află constant pe ultimele locuri în UE în ceea ce privește alfabetizarea digitală: doar 28% dintre cetățeni aveau în 2023 competențe digitale de bază sau peste, comparativ cu media UE de 55%, se menționează în analiza DeLucru.ro.

Disparitatea este mai profundă în rândul populației vulnerabile. Doar 25% dintre femeile de peste 65 de ani dețin competențe digitale de bază, față de peste 70% dintre tinerele de 25–34 de ani. Această diferență de acces la instrumentele digitale conduce la o excludere involuntară de pe piața muncii, conform DeLucru.ro.

Potrivit datelor INS și Eurostat, aproximativ 4 milioane de români apți de muncă sunt inactivi economic, adică nu lucrează și nici nu își caută activ un job. Estimările sugerează că peste 2 milioane dintre aceștia și-ar dori să muncească, dar sunt împiedicați de lipsa accesului la platforme de recrutare pe care să le poată folosi.

Acești oameni – în mare parte persoane peste 45 de ani, fără competențe digitale, din mediul rural sau urban periferic – continuă să se bazeze pe metode tradiționale de angajare. Însă eficiența acestora este extrem de redusă:

  • Doar 2% dintre ei își găsesc de lucru prin recomandări personale.
  • Doar 1% prin anunțuri în ziare sau la aviziere locale.
  • 4% reușesc prin prezentarea directă la firme, dar cu efort logistic și lipsă de transparență.
  • 1% prin agențiile de stat pentru ocuparea forței de muncă, unde birocrația este adesea descurajantă.

Consecința? O parte importantă din forța de muncă disponibilă rămâne neutilizată, captivă în șomaj de lungă durată sau inactivitate.

În acest context, platforma DeLucru.ro răspunde unei nevoi ignorate: aceea de a crea un spațiu simplu, prietenos și accesibil pentru toți cei care vor să muncească, dar nu pot naviga platformele clasice de recrutare.

Ce oferă platforma:

  • Fără CV complicat: contul se creează în câțiva pași simpli;
  • Posibilitatea de a aplica sau publica un anunț de muncă fără abilități tehnice avansate;
  • Acces prin telefon sau SMS, cu asistență dedicată pentru cei nefamiliarizați cu mediul digital;
  • Oferte de muncă part-time, ocazională, sezonieră sau cu ziua, inclusiv pentru muncitori necalificați sau persoane aflate la început de drum.

​DeLucru.ro este o platformă flexibilă și accesibilă, care, pe lângă funcționalitățile portalurilor de recrutare tradiționale, oferă soluții adaptate pentru diverse nevoi profesionale. Astfel, atât cei în căutarea unui loc de muncă full-time sau part-time, cât și cei interesați de colaborări ocazionale își pot găsi oportunități potrivite.​

Platforma acoperă o gamă largă de domenii și categorii profesionale, adresându-se tuturor vârstelor și nivelurilor de experiență. De exemplu, o persoană care are nevoie de un electrician pentru a instala o priză poate posta un anunț pe DeLucru.ro, la fel cum un faianțor își poate găsi lucrări disponibile de fiecare dată când o persoană a are nevoie de un astfel de meseriaș. Astfel, platforma facilitează conexiuni rapide și eficiente între cei care oferă și cei care caută servicii, indiferent de complexitatea sau durata acestora.​

Prin această abordare, DeLucru.ro devine un instrument valoros atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, promovând flexibilitatea și accesibilitatea pe piața muncii.​

Peste 2 milioane de români ar putea contribui activ la economie, dacă ar avea acces la instrumente digitale adaptate nivelului lor de alfabetizare. DeLucru.ro oferă exact această punte între dorința de a munci și realitatea digitală, democratizând accesul la locuri de muncă pentru cei invizibili în statisticile de angajare, dar cât se poate de activi în viața de zi cu zi.

PeliPartners a asistat Skanska în vânzarea clădirii de birouri Equilibrium 1 din nordul Bucureștiului

0

PeliPartners a asistat compania suedeză Skanska în procesul de vânzare a clădirii de birouri Equilibrium 1. Tranzacția de vânzare a fost coordonată de Oana Bădărău, Partner, Head of Real Estate și Mădălina Fildan Răileanu, Partner, care au fost implicate în toate etapele-cheie ale tranzacției, oferind suport juridic complet. 

Vânzătorul, grupul suedez Skanska, este unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari și constructori din lume, având în ultimii 13 ani un portofoliu semnificativ de clădiri de birouri în România, iar Peli Partners are o experiență amplă în asistarea Skanska de-a lungul tuturor proiectelor sale desfășurate local – de la achizițiile inițiale de terenuri, în timpul dezvoltării lor efective și până la vânzarea acestora în forma finală și operațională. 

„Ne bucurăm că am fost alături de Skanska și în această tranzacție, așa cum am făcut-o de-a lungul anilor. Este un client cu care am construit o relație solidă, bazată pe încredere. Clădirile Skanska sunt puncte de reper in București”, a declarat Oana Bădărău.

PeliPartners asistă constant clienți de top în gestionarea și dezvoltarea proiectelor lor, bazată pe expertiza sa solidă în toate ariile principale de practică și pe o înțelegere profundă a pieței locale și internaționale, ceea ce permite livrarea de soluții juridice adaptate și eficiente.

21,1 milioane de euro– cele mai mari 10 despăgubiri achitate companiilor asigurate

0

Primele cele mai mari 10 despăgubiri achitate anul trecut mediului de afaceri, în baza asigurărilor dedicate, însumează valoarea de peste 21,1 milioane euro (105 mil. lei), reiese din cea mai recentă analiză realizată la nivelul asociației. 

Mai mult de jumătate din această valoare reprezintă cheltuieli generate unei companii asigurate de producerea unui incendiu. Acestea au fost însă acoperite de o asigurare de bunuri și proprietăți care avea inclusă și clauza de business interruption, adică au fost preluate inclusiv costurile generate de întreruperea activității.

Fenomenele atmosferice produc la rândul lor daune importante afacerilor, totalizând 15% din valoarea celor mai mari 10 dosare de daună despăgubite de companiile Membre UNSAR. De altfel, cea mai mare daună cauzată de furtună a fost de cca. 1 milion euro. 

„Mediul de afaceri este expus unei diversități de riscuri. Acestea pot cauza încetarea activității, provocând astfel pagube financiare tuturor celor care depind de acel business – antreprenori, angajați, parteneri de afaceri etc. Important este să ne informăm de la #OAMENIIdinAsigurări și să avem mereu alături o companie de asigurări care să preia și să gestioneze aceste riscuri – pentru a avea garanția continuității afacerii”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Președinte & Director General al UNSAR.

Indiferent de dimensiunea unei afaceri, pot apărea diverse situații care să o pună în pericol. Chiar dacă riscul face parte din ADN-ul unui antreprenor, este bine de știut că există soluții de transfer al riscurilor către companiile de asigurări – specializate în gestionarea acestora. 

„Un mediu antreprenorial bine pregătit în fața neprevăzutului este unul complet asigurat printr-un plan #BusinessSOS. Incendiile, exploziile, fenomenele atmosferice, avariile echipamentelor sau fluctuațiile de personal sunt doar câteva exemple de provocări pentru care există soluții dedicate, oferite de către companiile de asigurări”, a precizat Alina BĂRBULESCU, Specialist Asigurări Bunuri & Proprietăți în cadrul UNSAR.

Există situații care pot duce la întreruperea activității pe care niciun om de afaceri nu ar trebui să și le asume, cum ar fi: incendii, cutremure, furtuni, inundații, avarii accidentale ale mașinilor/utilajelor, pierderi financiare etc. Astfel de evenimente pot genera pierderi importante din cauza încetării producției, a creșterii cheltuielilor de operare (de exemplu, dacă ești constrâns să te muți temporar în altă locație pentru continuarea activității), a imposibilității de a accesa facilitățile de lucru, a apariției unor eventuale blocaje pe lanțul de distribuție sau aprovizionare etc.

Tocmai de aceea, specialiștii recomandă ca orice afacere să aibă un plan de asigurări dedicat fiecărui tip de activitate. Indiferent că vorbim despre activități de birou, producție, consultanță, mentenanță, construcție sau distribuție – un plan de asigurări bine structurat anti-neprevăzut este soluția potrivită care poate oferi continuitate oricărui business.

Lansat recent, demersul #BusinessSOS 4.0 se adresează antreprenorilor care doresc să devină mai responsabili și să se informeze despre soluțiile de protecție financiară. În baza acestor tipuri de polițe, companiile de asigurări din România plătesc zilnic despăgubiri de aproape 1 milion de lei.

EY Tax Policy and Controversy Outlook 2025: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global

0

După mai mult de un deceniu de cooperare fiscală globală, se conturează din ce în ce mai clar o revenire a competiției fiscale, pe fondul unor noi tensiuni comerciale care perturbă lanțurile de aprovizionare în timp real, se arată în cel mai recent raport EY privind perspectiva strategiilor fiscale la nivel global. Avansul accelerat în tehnologie impactează, la rândul său, piețele financiare mondiale, adăugând o anumită marjă de incertitudine economică.

Politica fiscală nu face excepție de la ritmul schimbărilor din acest moment, fiind un instrument de bază pentru implementarea unor obiective mai ample de politică, cu o mulțime de măsuri deja programate pentru schimbare. În acest context, politica fiscală este departe de a fi previzibilă în acest moment, conform EY Tax Policy and Controversy Outlook 2025, care a analizat datele din 71 de jurisdicții la nivel mondial. Țările din întreaga lume se confruntă cu dificultăți economice cauzate de inflație și deficite, riscuri de securitate în creștere, încălzire globală și dezastre naturale. În plus, a avut loc și o schimbare de atitudine: există o concentrare pe suveranitatea națională și pe dezechilibrele comerciale, cu tendințe naționaliste care conduc la un mai mare accent pe politici industriale axate pe investiții și producție internă. 

Nevoia comună: venituri și maximizarea acestora

Guvernele urmăresc politici de creștere economică și caută noi surse de venit pentru a-și satisface nevoile de finanțare, având deficite în creștere și nivele îngrijorătoare ale inflației. Cu datorii publice ridicate și rate ale dobânzii mari, guvernele trebuie să abordeze prioritățile economice și politice concurente, inclusiv nevoile de securitate în creștere. 

Conform respondenților Tax Policy and Controversy Outlook, prețurile de transfer rămân – de departe – cel mai mare risc fiscal pentru companiile multinaționale. Cu toate acestea, autoritățile fiscale din diferite jurisdicții se concentrează și pe alte aspecte, cum sunt tranzacțiile cu sedii permanente și servicii de management, aspecte legate de tranzacțiile cu proprietăți intelectuale, reorganizarea și transferul funcțiilor sau a brandurilor în cadrul unui grup. Multe țări evaluează deja regulile de prețuri de transfer, pe măsură ce iau în considerare modul de a încorpora acordul politic privind Suma B din Pilonul I, destinat să fie o abordare simplificată și eficientizată pentru marketerii și distribuitorii care se încadrează în domeniu.

„Provocările din domeniul prețurilor de transfer în România sunt în continuă evoluție. Este de așteptat ca inspecțiile în acest domeniu să devină din ce în ce mai complexe și riguroase. De asemenea, anticipăm o creștere a nivelului de sofisticare al ANAF care, odată cu accesul la un nivel mare de informații, va conduce la analize mai detaliate și mai complexe. Aceasta obligă companiile să fie proactive și să-și adapteze strategiile pentru a face față acestor schimbări”, explică Adrian Rus, Partener, Lider al Departamentului Prețuri de Transfer, EY România & Moldova.

Progrese digitale pentru creșterea colectărilor și inteligența artificială generativă

Administrațiile fiscale din întreaga lume continuă să adopte sisteme digitale sofisticate pentru a eficientiza operațiunile și a reduce riscurile de fraudă. Facturarea electronică este acum obligatorie în multe jurisdicții, cu mai multe măsuri planificate, inclusiv pentru toate tranzacțiile între afaceri din UE pentru toate companiile, începând cu iulie 2030. Cu toate acestea, autoritățile fiscale folosesc multe modele, abordări și cronologii diferite. 

Gen AI poate eficientiza, la rândul ei, procesele de conformitate, permițând autorităților fiscale să automatizeze evaluarea riscurilor, să detecteze anomalii și să selecteze cazuri de audit cu o eficiență și precizie mai mari. În prezent, majoritatea autorităților fiscale se află în etape incipiente de utilizare a GenAI. Puține, dacă nu chiar deloc, au integrat complet GenAI în procesele existente de conformitate și audit, adică aplicarea se află încă la nivel experimental, având mai degrabă o implementare graduală decât schimbări transformatoare. 

După doi ani de adoptare constantă a impozitelor din Pilonul II și negocieri continue pe tema Pilonului I în cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), BEPS 2.0 se află într-un punct de inflexiune. Cu toate acestea, prevederile Pilonului II sunt în vigoare în aproape 50 de jurisdicții, unele dintre acestea având deja efecte în UE și în alte țări, începând cu 31 decembrie 2023.

Dezvoltarea în următorii 25 de ani se bazează pe creșterea funcției fiscalității

Pentru a se adapta cu succes creșterii complexității fiscale la nivel global, companiile trebuie să se pregătească pentru schimbare, pentru că economia globală traversează o perioadă disruptivă și nu este vorba despre o schimbare marginală, ci mai degrabă despre o schimbare radicală în modul în care se desfășoară afacerile. A fi agil este cheia succesului, iar afacerile care identifică rapid provocările viitoare vor recunoaște și oportunitățile.

„Este evident de câțiva ani faptul că funcția fiscală devine unul dintre instrumentele esențiale în noua realitate economică, nu doar pentru identificarea unor noi riscuri sau oportunități în zona fiscală, dar și pentru menținerea și dezvoltarea companiilor. Mediul concurențial va trece și el printr-o redefinire, în legătură intrinsecă atât cu avansul rapid și adopția noilor tehnologii, cât și în contextul creșterii exponențiale a utilizării GenAI”, consideră Alex Milcev, Partener, Asistență fiscală și juridică, EY România. „Componenta de fiscalitate rămâne coloana vertebrală a oricărei strategii de afaceri și va trebui mai mult ca niciodată conectată cu toate departamentele acesteia, pentru eficiență și sustenabilitatea deciziilor”, adaugă acesta.

Agilitatea este esențială în acest mediu dinamic, iar departamentul fiscal este o componentă critică a planurilor de creștere ale companiilor, se menționează în raport. Perspectiva EY Tax Policy and Controversy pentru 2025 arată că guvernele și prioritățile lor se schimbă rapid, ceea ce poate crea schimbări semnificative în politicile fiscale care afectează strategiile de afaceri transfrontaliere, politica comercială, conformitatea și planificarea financiară. 

Piața de M&A a crescut cu 8% în volum în primul trimestru, dar a scăzut cu 30% în valoare. Vânzarea Regina Maria aduce perspective mult mai bune pentru întregul an

0

de George Ureche, Partener M&A, PwC România 

Piața de fuziuni și achiziții (M&A) din România a înregistrat 57 de tranzacții în primul trimestru al acestui an, în creștere cu 8% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, dar în valoare a scăzut cu 30%, până la 968 milioane euro, arată datele analizate de PwC România. Această valoare nu ia în calcul mega-dealul prin care Mid Europa Partners a vândut furnizorul de servicii medicale Regina Maria către Mehiläinen Group, companie din portofoliul CVC Capital Partners și Hellman & Friedman si care a fost anunțată în data de 1 aprilie 2025. Astfel, din perspectivă valorică, piața de M&A este de așteptat să depășească în 2025 nivelul de anul trecut, mega-dealul anunțat recent prin care Regina Maria a fost achiziționată de CVC, prin Mehiläinen Group, oferind toate premisele necesare în acest sens.

După un final tumultos al anului 2024, marcat de incertitudine politică și de amânarea unei mega-tranzacții, redobândirea stabilității politice după alegerile prezidențiale și parlamentare din luna mai, precum și reformele structurale de natură să adreseze deficitul bugetar, amânate în context electoral, sunt de așteptat să restabilească încrederea investitorilor în mediul de business local. Consolidarea sectoarelor direct influențate de modificările fiscale (IT, construcții, sectorul agricol și cel alimentar) și consum (retail, bunuri de larg consum, logistică), precum și interesul sporit pentru sectorul de apărare în contextul geo-politic european, vor reprezenta cel mai probabil catalizatori ai tranzacțiilor din piața locală.

În primul trimestru al anului, a fost înregistrată o singură tranzacție cu o valoare de peste 100 milioane de euro, comparativ cu două astfel de tranzacții  în perioada echivalentă a anului trecut. De asemenea au avut loc șase tranzacții medii, cu valori intre 40 si 100 milioane de euro comparativ cu cinci astfel de tranzacții in primul trimestru al anului 2024.

Cele mai mari tranzacții anunțate în primul trimestru și care urmează să fie finalizate includ:

  • Preluarea de către CTP Property, cel mai mare dezvoltator și proprietar de centre logistice din Europa, cu sediul în Olanda, a 6 proiecte de la grupul logistic P3, într-o tranzacție estimată la 280 milioane euro.
  • GLGH Steel, subsidiara fondului de investiții american Great Lakes Global Holdings, a semnat acordul de preluare al unei participații majoritare în producătorul român de țevi de oțel fără sudură Artrom Steel Tubes SA; dimensiunea tranzacției este estimată la peste 100 milioane euro.
  • Compania austriacă Kronospan a anunțat achiziția ZG Timber Sebeș, aflată în insolvență, de la grupul german Ziegler; valoarea tranzacției este estimată la peste 50 milioane de euro.

Deși investitorii strategici au rămas cei mai activi cumpărători din piața locală de tranzacții, investitorii financiari au început să devină tot mai prezenți, atât pe partea de achiziție, cât și de vânzare. Tranzacțiile închise ale investitorilor financiari în calitate de cumpărători cumulează 200 milioane de euro, reprezentând astfel peste 50% din valoarea totală a tranzacțiilor anunțate până la acest moment. Această dinamică confirmă așteptările noastre pentru 2025 de a vedea tot mai multe deal-uri realizate de investitorii financiari, cu atât mai mult cu cât noi fonduri de investiții și-au făcut apariția în piața locală. 

Deși nu sunt incluse în analiză, fondurile de investiții de tip venture capital și-au manifestat de asemenea interesul pentru start-up-urile românești. Exemple în acest sens sunt AI Bible Chat care a securizat o rundă de investiții de 14 milioane euro condusă de Early Game Ventures, și decizia GapMinder Fund II de a investi în VoicePatrol, printr-o rundă de finanțare de tip Early-Seeds.

Din perspectivă sectorială, produsele și serviciile industriale, real estate-ul și energia au cumulat 40% din volumul tranzacțiilor din piața locală și peste 70% din valoarea lor. În sectorul imobiliar s-au remarcat tranzacțiile cu centre comerciale (extinderea portofoliului local al M Core), în timp ce în energie, regenerabilele continuă să fie în topul tranzacțiilor (companiile care dezvoltă sau operează parcuri fotovoltaice au fost obiectul unor tranzacții cu o valoare cumulată de peste 60 milioane euro în primul trimestru al anului). 

Pe de altă parte, sectoarele care au înregistrat o scădere a activității tranzacțiilor comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut includ retailul și serviciile financiare. Așteptarea este ca, în lunile următoare, să asistăm la o revenire a acestor sectoare pe fondul consolidărilor inerente ajustării consumului și respectiv modificărilor structurale din sectorul financiar în contextul asimilării noilor tehnologii. 

Rezultate financiare Lavazza 2024: Strategia de creștere este confirmată, în pofida unui scenariu macroeconomic complex în 2025

0

Consiliul director al Grupului Lavazza a aprobat proiectul declarațiilor financiare consolidate la data de 31 decembrie 2024. Cu această ocazie, CEO-ul Antonio Baravalle a prezentat principalii indicatori financiari ai anului și a lansat Tablì, o inovație majoră în industria cafelei.

Industria cafelei se confruntă cu provocări tot mai complexe, într-un context macroeconomic și geopolitic critic și extrem de volatil, marcat de creșterea continuă a costurilor materiilor prime. Calitatea este fundamentală pentru noi și rămâne piatra de temelie a relației de încredere cu consumatorii – ceea ce înseamnă că absorbim în continuare costuri foarte ridicate. În acest context, Grupul Lavazza a dat dovadă de stabilitate și flexibilitate, obținând rezultate solide în 2024. Aceste turbulențe au impus, mai mult ca niciodată, o capacitate constantă de adaptare și o gestionare atentă a costurilor la toate nivelurile, atât operaționale, cât și de capital, păstrând în același timp o profitabilitate sănătoasă. Acest lucru ne-a permis să continuăm să `ne protejăm și să ne valorizăm echipa și să ne păstrăm capacitatea de investiție – esențială pentru a rămâne competitivi pe piața globală a cafelei” – a declarat Antonio Baravalle (foto), CEO al Grupului Lavazza

Și 2025 a demarat, de asemenea, cu un context foarte complex: nu doar pe fondul unui peisaj geopolitic instabil, ci și al unor noi creșteri record ale prețurilor materiilor prime, amplificate de actuala temă a tarifelor vamale din Statele Unite. În ciuda acestor dificultăți, am ales să menținem investițiile în cercetare și dezvoltare și, în anul în care aniversăm 130 de ani de existență, suntem pregătiți să lansăm sistemul inovator Tablì, care ne permite să introducem o nouă categorie de produs – „tab-ul”, compus 100% din cafea – într-un segment strategic precum cel single-serve”, a adăugat Antonio Baravalle. 

Grupul Lavazza lansează astăzi Tablì – un sistem inovator pentru o nouă experiență de consum. Este un moment extrem de important atât pentru Grup, cât și pentru piață: sistemul Tablì propune o categorie de produs complet nouă, oferind o soluție care în acest moment lipsește în peisajul actual al industriei cafelei. Noul sistem vine cu un „tab” compus  din cafea 100%și un nou aparat de cafea, dezvoltată special, cu un sistem de extracție revoluționar.

Tablì este primul tab din lume realizat exclusiv din cafea, dezvoltat de Lavazza în urma achiziției startup-ului italian Caffemotive, în 2020, și a ideii sale inovatoare, „tab”-ul. Procesul inovator s-a concretizat în peste 15 brevete noi, care definesc o nouă paradigmă în industrie și dau naștere unui sistem complet: tab și aparat de cafea. Lavazza a dezvoltat o tehnologie proprie pentru producerea tab-ului și a implementat un proiect industrial la scară largă ce asigură o calitate excelentă. Combinația perfectă dintre cercetare continuă și design pune în valoare aroma, culoarea și gustul cafelei, oferind o experiență senzorială completă, cu o calitate excepțională a cafelei, fără a fi nevoie de ambalaje de protecție pentru extracție.

Segmentul single-serve este o componentă strategică a pieței globale a cafelei, atât în ceea ce privește creșterea, cât și adaptarea la noile nevoi ale consumatorilor, prin soluții fezabile și de calitate pentru consumul casnic. În 2024, acest segment a înregistrat o creștere globală de 4% în volum și de 3% în valoare. Soluțiile din economia circulară sunt un motor de creștere pentru acest segment, iar Tablì se aliniază acestui context, completând portofoliul de produse pentru consum la domiciliu dezvoltat de Grupul Lavazza (cafea măcinată, boabe, capsule și capsule). 

Tablì va fi prezentat pentru prima oară publicului larg în cadrul Milan Design Week 2025, în perioada 6 și 13 aprilie, prin instalația Source of Pleasure, un proiect site-specific realizat în colaborare cu arhitecta braziliană Juliana Lima Vasconcellos și amplasat în curtea centrală a Palazzo del Senato – sediul Arhivelor de Stat din Milano.

Rezultate consolidate pentru anul financiar 2024

Anul 2024 a fost caracterizat de o nouă creștere accentuată a prețurilor cafelei: atât Arabica, cât și Robusta au înregistrat scumpiri de peste 70% față de 2023, tendință care continuă și în 2025 (în primele luni: +20% pentru Arabica și +10% pentru Robusta).

Creșterea continuă a prețurilor materiilor prime și inflația generalizată au influențat prețurile de vânzare cu amănuntul, reducând puterea de cumpărare a consumatorilor pe toate piețele. Această tendință a dus la scăderea volumelor de vânzări, ceea ce a rezultat într-o contractare medie a pieței globale de cafea de circa 3,5% în ultimii doi ani și accentuat provocările cu care se confruntă întreaga industrie.

Grupul Lavazza a gestionat aceste turbulențe punând accent puternic pe controlul costurilor la toate nivelurile – operațional și investițional. Strategia a fost centrată pe protejarea profitabilității, cu obiectivul de a valoriza capitalul uman și a păstra capacitatea de investiție – esențială pentru competitivitatea globală.

Diversificarea geografică a fost un atu major, care a permis absorbția impactului negativ din Europa și a evidențiat reziliența Grupului. Acest lucru a permis un focus pe creștere în Statele Unite, unde veniturile au crescut cu 12%, în paralel cu menținerea unei poziții puternice pe piețele europene. Chiar dacă volumele au scăzut, tendințeleveniturilors-au menținut pozitive în țări-cheie precum Italia (+4%) și Franța (+2%).

Veniturile totale ale Grupului au ajuns la 3,35 miliarde de euro în 2024, o creștere de 9,1% față de 2023 (3,1 miliarde euro). Creșterea a fost înregistrată atât pe segmentul Home (produse pentru consum casnic: cafea măcinată, capsule, paduri, cafea boabe), cât și în Out-of-Home (HoReCa, birouri, automate).

Rezultatul EBITDA la nivel de Grup s-a ridicat la 312 milioane euro, în creștere față de 263 milioane euro în 2023 (+18,6%), cu o marjă de 9,3% (comparativ cu 8,6% în 2023).

Indicele EBIT a urcat la 130 milioane euro, comparativ cu 97 milioane euro în anul precedent.

Profitul net a fost de 82 milioane euro, față de 68 milioane euro în 2023 (+20,6%).

Poziția financiară netă la 31 decembrie 2024 este negativă cu 511 milioane euro, reflectând plăți cash pentru M&A, în special în urma ofertei publice de preluare a IVS Group (IVSG)din 2024.

Operațiunea privind IVS Group – liderul operatorilor de vending din Italia, al doilea la nivelul UE – a dus la achiziționarea a 49% din IVSG printr-o ofertă publică de cumpărare, ceea ce a condus la delistarea companiei. Exercitarea opțiunilor este prevăzută pentru 2027, iar ulterior, sub rezerva aprobărilor necesare din partea autorităților de reglementare, Grupul Lavazza ar putea prelua controlul asupra IVSG.

2024 a marcat un an complet de la achiziția MaxiCoffee, finalizată în martie 2023. Rezultatele ne-au confirmat așteptările și au consolidat strategia multibrand a Grupului. În plus, oferta publică de preluare lansată în aprilie pentru IVS Group și împreună cu posibilitatea exercitării opțiunilor începând din 2027 vor contribui la extinderea portofoliului și a capacităților noastre, în special pe canalele Vending și OCS (Office Coffee Service)” – a completat Antonio Baravalle. „Atenția noastră rămâne în continuare concentrată pe viitor: extindem prezența în America de Nord, consolidăm poziția omnichannel în Europa (cu accent pe Italia, Franța, UK și Germania), dezvoltăm segmentul single-serve prin Tablì și ne extindem în China, prin cafenelele deschise alături de partenerul Yum China.

În 2024, Grupul Lavazza înregistra peste 5.500 de angajați la nivel global. Grupul consideră că echipa este resursa esențială pentru o dezvoltare sustenabilă pe termen lung. Pe măsură ce devine tot mai global, Lavazza va continua să investească în oameni, promovând un mediu de lucru pozitiv, incluziv și bazat pe merit. Această abordare îmbină flexibilitatea organizațională și de producție cu accentul pe echilibrul între viața profesională și personală – prin programe extinse de well-being, posibilitatea de a lucra remote până la 10 zile/lună, concedii extinse pentru îngrijitori și tați, precum și „vineri scurte” în lunile de vară.

Totodată, în 2024, în linie cu practicile anterioare și prevederile acordurilor colective, toți angajații au fost activ implicați în proiecte de stimulare menite să susțină o cultură orientată spre rezultate. Sumele distribuite în Italia, în funcție de atingerea obiectivelor din 2024, au fost din nou semnificative – bonusul de performanță a fost de până la 3.800 euro per angajat, atât pentru personalul din sediul central, cât și pentru angajații din principalele fabrici din Italia.

Despre Grupul Lavazza

Înfiinţată în 1895 la Torino, Lavazza este deţinută de familia Lavazza de patru generaţii. Astăzi, Grupul Lavazza este unul dintre cei mai importanți jucători pe scena mondială a cafelei, cu un portofoliu de mărci de top care sunt lideri pe piețele respective, cum ar fi Lavazza, Carte Noire, Merrild și Kicking Horse. Este activă în toate sectoarele de afaceri și are operațiuni pe 140 de piețe, cu 8 fabrici în 5 țări și aproximativ 5.500 de colaboratori în întreaga lume. Prezența globală a Grupului este rezultatul a peste 130 de ani de creștere, iar cele peste 30 de miliarde de cești de cafea Lavazza produse în fiecare an sunt dovada unei povești de succes remarcabile, cu scopul de a continua să ofere cea mai bună cafea posibilă, sub toate formele, prin concentrarea pe fiecare aspect al lanțului de aprovizionare, de la selecția materiei prime până la produsul final din ceașcă.

Grupul Lavazza a revoluționat cultura cafelei investind continuu în cercetare și dezvoltare: de la intuiția care a marcat primul succes al companiei – blendul de cafea – până la dezvoltarea de soluții inovatoare de ambalare; de la primul espresso sorbit în spațiu, până la zecile de brevete industriale. Capacitatea de a fi înaintea vremurilor se reflectă în atenția acordată problemelor economice, sociale și de mediu – care au fost întotdeauna un reper pentru orientarea strategiilor corporative. „Trezirea unei lumi mai bune, în fiecare dimineață” este misiunea Grupului Lavazza, cu scopul de a crea valoare durabilă pentru acționari, colaboratori, consumatori și comunitățile în care își desfășoară activitatea, integrând competitivitatea cu responsabilitatea socială și de mediu.

BSOG Energy şi Unigrains Trading se asociază pentru prima unitate de producție combinată de biometan şi îngrășăminte organice din România

0

BSOG Energy, o companie de energie deținută de Black Sea Oil & Gas specializată în dezvoltarea proiectelor de producere a biometanului în România şi Unigrains Trading, o companie care administrează cca. 3.300 de hectare de teren agricol cerealier în județul Constanța și unul dintre principalii producători de semințe din sudul României, anunță semnarea unui acord de cooperare pentru o unitate de producție combinată de biometan şi îngrășăminte organice. Proiectul va produce 57 MW de biometan și peste 250.000 de tone de îngrășăminte organice pe an.

Potrivit acordului de cooperare, Unigrains va furniza materia primă de deşeuri neprelucrate pentru unitatea de producție și va deține și gestiona drepturile asupra îngrășămintelor rezultate pe piețele angro și en-detail.

BSOG Energy va fi responsabilă pentru construirea, deținerea și operarea proiectului  și va gestiona producția de biometan.

Investiția totală este estimată să depășească 65 de milioane de euro, în timp ce execuția proiectului va dura aproximativ 2 ani. 

Mark Beacom, Managing Director, BSOG Energy: „Acest proiect incitant reprezintă cel de-l doilea proiect  de productie de biometan a BSOG Energy în România. Cooperarea cu Unigrains va aduce BSOG Energy încă 57 MW de producție de biometan. Având în vedere eliminarea deșeurilor organice din mediu și, în același timp, producerea de gaze verzi ca înlocuitor al gazelor naturale şi a îngrășămintelelor organice ca înlocuitor al îngrășămintelor chimice, credem în potențialul acestui proiect de a contribui semnificativ la sustenabilitatea energetică a României.  

Realizarea acestui proiect necesită un cadru de reglementare care să-l susțină și așteptăm cu nerăbdare să lucrăm împreună cu autoritățile relevante către obiectivul comun de realizare a unor dezvoltări la scară largă a biometanului în țară.   

Acționarii Black Sea Oil & Gas, firma globală de investiții Carlyle și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, susțin pe deplin acest nou parteneriat.”

Theodor Ichim, Administrator Unigrains Trading şi Preşedinte al Forumului Agricultorilor și Procesatorilor Profesioniști din România (FAPPR): „Încă din anul 2018, recunoscând constrângerile reglementărilor europene și ale provocărilor climatice, am adoptat un sistem de agricultură hibrid-chimic și organic pentru fertilizare și tratamente în ferma noastră, cu care am obținut rezultate extraordinare. Ne-am transformat solurile în organisme vii, permițând producției agricole să funcționeze în simbioză cu natura.

Propunerea BSOG Energy marchează vârful strategiei noastre agricole. În parteneriat cu BSOG Energy, așteptăm cu interes să oferim o alternativă durabilă, integrând produsele noastre cu tehnologia tradițională, pentru a produce îngrășăminte organice de înaltă calitate și, în cele din urmă, alimente curate. 

Unigrains se angajează, de asemenea, să crească nivelul de conştientizare în rândul fermierilor români despre această inițiativă inovatoare prin intermediul asociației profesionale FAPPR.

Experți din România și din străinătate dezvoltă formule organice avansate derivate din digestia deșeurilor organice, asigurându-se că acestea conțin nutrienți esențiali pentru dezvoltarea plantelor. În plus, ne propunem să îmbunătățim produsele noastre cu culturi organice.

Parteneriatul cu BSOG Energy, pionierul biometanului in Romania, reprezintă o bază solidă pentru reuşita proiectului nostru comun. Consider acest proiect o adevărată salubrizare a agriculturii României, în sensul eliminării eficiente a deşeurilor agricole, acţionând totodată ca o forță motrice pentru creșterea economiei circulare.”

Soluții sustenabile și eficiente pentru mobilitate comercială urbană și periurbană

0

În concretizarea ideii de „a susține afacerile locale care au nevoie de transport urban”, Allview Auto, divizia dedicată mobilității electrice a grupului Visual Fan, și-a făcut intrarea în industria mobilității electrice comerciale, prezentând noul model de autoutilitară full electrică e-VanGO. Dintr-o prezentare succintă, oferită odată cu posibilitatea cunoașterii direct a noilor modele, reținem că „Allview CityARGO a fost dezvoltată pentru a răspunde cerințelor actuale ale pieței de transport și logistică, oferind multiple avantaje, precum: zero emisii pentru livrări sustenabile, autonomie optimizată pentru utilizarea zilnică în oraș sau zonele adiacente, design compact și funcțional, eficiență maximă cu costuri reduse de întreținere și operare, dar și versatilitate prin posibilitatea alegerii modelului potrivit în funcție de tipologia businessului pe care îl va deservi: varianta CARGO, varianta PICK-UP sau varianta CARGO echipată opțional cu sistem frigorific pentru transportul mărfurilor perisabile”.

Adrian Vișan, director general adjunct al companiei Visual EV Distribution SRL: „Prin lansarea acestor noi modele de vehicule electrice, ne dorim să contribuim la transformarea mobilității comerciale într-o soluție accesibilă și prietenoasă cu mediul, care aduce un plus de eficiență și operativitate afacerilor din domenii precum livrări, logistică, depozite, fabrici și agricultură. Modelele sunt concepute pentru antreprenorii care își doresc un transport eficient, fiabil și sustenabil, atât în orașe, cât și în zonele rurale. Credem că tranziția către mobilitate electrică trebuie să fie accesibilă tuturor, iar noile modele lansate astăzi reprezintă răspunsul nostru la aceste necesități.”

Allview Auto subliniază că „modelele CityARGO PICK-UP și CityARGO CARGO sunt soluții compacte și fiabile pentru livrările urbane, asigurând o manevrabilitate excelentă în spații restrânse și un consum energetic redus. Cu un design modern și un interior optimizat pentru confortul șoferului, acestea sunt partenerii ideali pentru companiile care își doresc eficiență maximă și sustenabilitate în operațiunile zilnice.

Printre caracteristicile tehnice principale, amintim:

• Soluții flexibile de transport, disponibile atât în versiunea PICK-UP, pentru accesibilitate maximă, cât și în varianta CARGO, cu spațiu protejat pentru marfă. Varianta CARGO se poate echipa și cu sistem frigorific pentru transportul mărfurilor perisabile, temperatura minimă ajungând până la -40 de grade.

• Motorizarea full electrică cu o putere maximă de 30 kW (40,8 CP) și un cuplu de 110 Nm, asigurând performanțe optime pentru transport urban și periurban.

• Autonomia extinsă, de până la 220 km, în funcție de varianta aleasă, oferă libertate de mișcare fără griji.

• Încărcare rapidă – bateriile cu capacitatea de 15 kWh sau 23,5 kWh pot fi încărcate complet în 3-4 ore folosind un sistem fast charge.

• Capacitate de încărcare optimizată, cu o sarcină utilă de până la 710 kg, perfect adaptată pentru activități comerciale.

• Design ergonomic al cabinei, cu 2 locuri confortabile și tehnologie modernă, incluzând display color, conectivitate Bluetooth și cameră de marșarier, pentru o experiență plăcută și sigură la volan.

Opțional, modelul poate fi echipat cu aer condiționat pentru un plus de confort.

e-VanGO – Performanță și spațiu generos pentru transport extins

Pentru afacerile care necesită un volum mare de transport, e-VanGO reprezintă soluția ideală. Acest model se remarcă printr-un spațiu de încărcare generos de până la 7 mc, o sarcină utilă de până la 1350 kg și o autonomie de până la 282 km, fiind perfect pentru logistică, curierat și distribuție. e-VanGO este echipat cu un motor electric de 70 kW (95 CP), cuplu maxim de 230 Nm și o baterie de 53,58 kWh, asigurând performanță optimă și costuri reduse de exploatare. În plus, beneficiază de un sistem infotainment de 10,1”, aer condiționat, cameră de marșarier și sisteme avansate de siguranță, oferind o experiență de condus modernă și sigură. Modelele sunt echipate cu două uși spate și una laterală, pentru un acces ușor la marfa transportată, iar cabina include 2 locuri pentru echipaj.

Modelele CityARGO și e-VanGO beneficiază de 4 ani garanție, în limita a 100.000 km pentru baterie și 24 luni, în limita a 100.000 km, garanție comercială.

Pentru a răspunde așteptărilor clienților, CityARGO versiunea PICK-UP va avea un preț de vânzare de la 11.008 EUR (fără TVA), prețul de vânzare al modelului CityARGO versiunea CARGO va porni de la 12.580 EUR (fără TVA), în timp ce e-VanGO se va comercializa începând de la 27.546 EUR (fără TVA). Prețurile sunt valabile cu programul Rabla Plus, în condițiile menținerii valorii voucherului oferit în 2024.

Modelele prezentate vor fi disponibile pentru companiile care își doresc mobilitate electrică de ultimă generație, eficiență operațională și costuri reduse de exploatare, putând fi achiziționate prin rețeaua de dealeri Allview Auto.

Pentru mai multe informații despre noile modele, caracteristicile tehnice și disponibilitate, vă invităm să accesați www.allview-auto.ro sau să contactați partenerii autorizați”.

Visual EV Distribution SRL reamintește că „face parte din grupul Visual Fan SA, o companie bine cunoscută în Europa de Sud-Est pentru brandul său IT&C, ALLVIEW. Visual EV Distribution SR.L. are misiunea de a aduce mai aproape de utilizatori un viitor sustenabil, care va asigura o calitate mai înaltă a vieții, libertate de mișcare și grijă pentru generațiile viitoare. 

Visual EV Distribution SRL a început activitatea în 2021, având ca obiectiv redefinirea mobilității viitorului printr-o nouă viziune în domeniul vehiculelor electrice. În decembrie 2023, a fost lansat modelul 100% electric Allview CityZEN, ce poate fi condus începând cu vârsta de 16 ani. Acesta a depășit estimările de vânzări pentru 2024, marcând astfel, popularitatea și atractivitatea modelului pentru tinerele generații. 

Anul 2025 marchează un nou pas strategic în dezvoltarea diviziei Allview Auto, prin lansarea modelelor CityARGO și e-VanGO. 

Visual EV reprezintă EVoluție, Inovație, Tehnologie, Responsabilitate și Sustenabilitate”.

„Eco-nomie pentru comunitatea ta”, proiectul prin care JA România și Raiffeisen Bank evidențiază liceele ale căror acțiuni de mediu au creat cel mai mare impact

0

Junior Achievement (JA) România continuă, în cadrul parteneriatului cu Raiffeisen Bank, proiectul Eco-nomie pentru comunitatea ta, cu scopul de a-i ajuta pe liceeni să își formeze atitudini de consumatori responsabili sau de viitori lideri comunitari orientați spre acțiuni sustenabile.

Proiectul oferă o abordare integrată, care susține educația pentru sustenabilitate și mediu în cadrul liceelor prin curs online și webinare tematice, în care elevii pot descoperi ce înseamnă ciclul de viață al unui produs, ce presupune principiul celor 9R sau cum se realizează trecerea spre o economie verde, dar și prin oportunitatea de a obține sprijin financiar și recunoașterea impactului pe care tinerii l-au creat prin acțiunile dedicate mediului și sustenabilității pe parcursul anului școlar. 

Până pe 15 mai, liceele din toată țara pot participa la proiectul Eco-nomie pentru comunitatea ta prin parcurgerea următoarelor etape: includerea cursului Eco-nomia, disponibil gratuit pe platforma JA Learn™, în activitățile la clasă sau extracurriculare adresate elevilor și înscrierea unei aplicații care demonstrează activitățile pentru mediu desfășurate în Săptămâna verde sau în alte perioade din anul școlar curent, prin care au creat premisele exersării unor comportamente responsabile pe termen lung și au pus în evidență capacitatea tinerilor de a deveni agenți ai schimbării în comunitățile lor.

Cele mai bune 12 aplicații propuse de licee vor fi desemnate la finalul lunii mai, în urma unui proces de evaluare, și vor beneficia de sprijin financiar în valoare totală de 87.500 de lei, ce va putea fi utilizat pentru derularea unor acțiuni care contribuie la eficientizarea consumului de resurse de mediu în cadrul școlii, campanii de tip reusing/recycling/upcycling cu implicarea și participarea elevilor sau îmbunătățirea condițiilor de studiu. 

Prin intermediul proiectului „Eco-nomie pentru comunitatea ta”, Raiffeisen Bank și  JA România demonstrează că educația și acțiunile comunitare pot merge mână în mână pentru un viitor mai sustenabil. Astfel de parteneriate sunt esențiale în susținerea proiectelor de mediu și a unui comportament responsabil în rândul liceenilor.” – Bogdan Popa, vicepreședinte, Divizia Operațiuni și IT, Raiffeisen Bank România. 

Prin această inițiativă, JA România și Raiffeisen Bank își propun să pună în evidență, ca modele de bună practică, liceele cele mai implicate în a genera impact prin acțiunile dedicate Săptămânii verzi, care aduc abordări diversificate și creative și care răspund unor nevoi din cadrul comunităților. 

Mai multe detalii despre proiect la https://jar.ro/eco-nomia

Proiectul Eco-nomie pentru comunitatea ta a fost lansat în ediție pilot în 2024, când a înregistrat o participare de circa 6.400 de elevi la cursul online Eco-nomia, precum și 55 de proiecte inițiate de liceeni și profesori, cu accent pe modul în care alegerile pe care le facem în calitate de consumatori pot avea impact asupra comunității și mediului.

Parteneriatul dintre JA România și Raiffeisen Bank a început în 2010, iar în cei 15 ani de colaborare a fost extins pentru a răspunde, adaptat fiecărui nivel de studii (primar, gimnaziu, liceu), nevoilor de formare a abilităților de economisire și gestionare responsabilă a resurselor financiare și de mediu.