Digitalizarea și automatizarea proceselor de business sunt din ce în ce mai importante, pentru companii din întreaga lume, iar 90% dintre firmele chestionate au început procese de transformare prin SAP S/4HANA, arată un studiu realizat de Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.
Cu toate acestea, 60% dintre firmele care au finalizat implementarea au întâmpinat deviații semnificative de la planul inițial, depășind bugetul și termenul stabilit, iar 65% au raportat probleme de calitate. Pe lângă aceste provocări, 30% dintre companii au reușit să finalizeze transformarea, arată studiul Horváth „Business Transformation Unlocked – Maximizing the Benefits of SAP S/4HANA”, realizat în perioada decembrie 2024 – ianuarie 2025.
Între obiectivele de transformare digitală prin intermediul SAP, asumate de companii, pe primul loc (36%) se află optimizarea proceselor de business și/sau introducerea de noi funcții. Acesta este urmat de: (2) crearea unei baze pentru digitalizare ulterioară și, în special, pentru implementarea aplicațiilor de inteligență artificială; (3) standardizarea/ armonizarea proceselor de business; și (4) adaptarea modelului de business la viitor – fiecare cu câte 31%. Alte obiective sunt: (5) promovarea generală a automatizării în cadrul companiei (30%); și (6) centralizarea sarcinilor și a proceselor (29%).
Majoritatea companiilor (83%), care au avut executivi participanți la studiul Horváth, au demarat procesele de transformare după 2019, iar unul dintre cele mai mari obstacole în implementare a constat în gestionarea proiectului. În medie, companiile au avut nevoie cu 30% mai mult timp decât estimaseră inițial pentru a finaliza transformarea, durata medie a proiectului crescând de la 15 luni la 20 de luni.
În plus, 32% dintre firme au raportat întârzieri majore, iar 24% au depășit bugetele planificate. Printre principalele cauze ale acestor deviații se numără extinderea neprevăzută a scopului proiectului (32%), punctele slabe din managementul proiectului (27%) și durata suplimentară necesară pentru testare și migrare (24%).
Un alt aspect cheie identificat în studiu este nevoia de suport extern: 98% dintre companii colaborează cu consultanți pentru implementarea SAP S/4HANA. Dintre acestea, 61% lucrează cu firme de consultanță IT, iar 46% apelează la consultanță strategică și de procese. Cu toate acestea, doar 21% dintre companii integrează consultanță pentru managementul schimbării, ceea ce poate contribui la dificultăți în adoptarea noilor sisteme și procese.
Peste 75% dintre firme preferă soluțiile cloud externe pentru găzduirea SAP S/4HANA, iar doar 20% mai utilizează soluții on-premise, iar 5% nu sunt încă decise. Astfel, aproape jumătate dintre firme optează pentru soluții private cloud și o treime optează pentru soluții public cloud.
Companiile care au finalizat transformarea SAP S/4HANA spun că, dacă ar relua procesul, ar aloca un buget mai mare, o perioadă mai lungă de implementare și ar reduce complexitatea proiectului. Principalele îmbunătățiri pe care le-ar face sunt extinderea duratei proiectului (46%), creșterea bugetului alocat (41%) și reducerea domeniului de aplicare al proiectului (30%).
„Transformarea digitală prin SAP S/4HANA este un pas esențial pentru companiile care doresc să rămână competitive, dar succesul acestui proces depinde de o planificare atentă, alocarea de resurse suficiente și prioritizarea corectă a obiectivelor. Firmele trebuie să înțeleagă că, deși beneficiile sunt considerabile, provocările pot fi la fel de mari. De aceea, implicarea departamentelor IT și a consultanților specializați devine o necesitate, nu doar o opțiune,” a declarat Costin Lăpădat, Senior Project Manager, Horváth România.
Studiul a fost efectuat prin interviuri cu 200 de executivi din companii care utilizează SAP, având peste 200 de angajați și generând venituri mai mari de 200 milioane de euro pe an. Companiile analizate au provenit din industrii manufacturiere (51%), servicii (38%) și altele (11%), 50% dintre acestea fiind localizate în Germania, iar câte 10% în Austria, Danemarca, Elveția, România și SUA.
SAP S/4HANA este cea mai recentă versiune a suitei de soluții ERP (Enterprise Resource Planning) de la SAP, cel mai mare furnizor de software pentru ERP pe plan global, concepută pentru a ajuta organizațiile să își digitalizeze și să își automatizeze procesele de afaceri. Spre deosebire de versiunile anterioare, S/4HANA utilizează tehnologia in-memory computing pentru a îmbunătăți viteza și eficiența operațiunilor, permițând companiilor să analizeze și să proceseze date în timp real. Implementarea acestui sistem este un pas critic pentru companiile care doresc să rămână competitive într-un mediu de afaceri din ce în ce mai digitalizat.
Horváth: 90% dintre companii au început transformarea SAP S4/HANA, dar 60% depășesc bugetul și termenul inițial
PwC România a acordat asistență fondului de investiții Mid Europa Partners în vânzarea rețelei de sănătate Regina Maria către Mehiläinen Group, cel mai mare furnizor privat de sănătate din Finlanda
O echipă de specialiști în tranzacții ai PwC România a acordat asistență fondului de investiţii Mid Europa Partners în vânzarea rețelei de sănătate Regina Maria către Mehiläinen Group, cel mai mare furnizor privat de sănătate din Finlanda. În același timp, Mid Europa a vândut către grupul finlandez, deținut de fondul de investiții, CVC Capital Partners, și clinicile MediGroup din Serbia.
Experții PwC au oferit servicii de vendor due-dilligence financiar, fiscal, de resurse umane și IT pentru cele 2 grupuri de companii – Regina Maria (România) și MediGroup (Serbia), precum și evaluarea impactului în business al eforturilor de digitalizare ale rețelei de sănătate Regina Maria .
„Suntem încântați că am avut oportunitatea de a colabora cu Mid Europa Partners, Regina Maria și MediGroup în această tranzacție, cea mai importantă din sectorul serviciilor medicale din România, dar și din regiune. Parteneriatul dintre Regina Maria și un brand cu o tradiție de 115 ani va impulsiona piața serviciilor medicale din România, dar și piața de M&A, care a avut un început de an mai rezervat. Mulțumiri întregii echipe pentru acest proiect de referință”, a declarat Dinu Bumbăcea, Partener și Lider al Departamentului pentru Consultanță pentru Afaceri al PwC România.
Tranzacția este supusă aprobării din partea autorității de concurență şi va fi finalizată până la sfârșitul acestui an.
„Această tranzacție importantă marchează o nouă colaborare de succes cu rețeaua de sănătate Regina Maria. În 2015, am avut privilegiul de a fi implicați în tranzacția prin care Advent vindea reteaua de sănătate Regina Maria către Mid Europa Partners, iar acum ne bucurăm să fim în continuare parte din povestea evoluției acestui brand”, a spus Cornelia Bumbăcea, Partener Deals, PwC România.
„Într-un context economic marcat de incertitudine, sectorul sănătății rămâne o prioritate pentru investitori datorită potențialului său de creștere. Regina Maria și-a consolidat poziția printr-o strategie constantă de dezvoltare și extindere, devenind unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii medicale din România. Mulțumim MidEuropa Partners și Regina Maria pentru încredere și colaborarea excelentă care a făcut posibilă această tranzacție”, a arătat Ruxandra Târlescu, Partener și Lider al Departamentului de servicii fiscale și juridice, PwC România.
Echipa PwC România a fost formată din Dinu Bumbăcea, Partener și Lider al Departamentului pentru Consultanță pentru Afaceri al PwC România, Ruxandra Târlescu, Partener și Liderul serviciilor fiscale și juridice, PwC România, Cornelia Bumbăcea, Partener Deals, Andreea Bistriceanu, Director, Adina Vizoli, Director, Ruxandra Popescu, Director, Claudiu Simionescu Director, Oana Munteanu, Director, Robert Gîrdoc, Director, Radu Andrei, Director, Gabriela Batir, Senior Manager, Andreea Oprescu, Senior Manager, Ștefan Cristescu, Senior Manager, Mădălin Manea, Senior Manager, Cristiana Răduță, Senior Manager, Daniela Petre, Manager, Irina Sarlau, Manager, Ana Melenciuc, Manager, Andreea Gheauș, Manager, Vasile Popa, Manager, Gabriel Gheorghe, Manager, Ștefania Chiricu, Manager, și Anamaria-Raluca Ivan, Manager.
Soluții de stabilizare a bugetului de stat discutate de membrii comunității de afaceri româno-germane
Taxele, investițiile străine dublate de cele de stat în domenii cheie precum energia, inflația, „războiul comercial” declanșat de Statele Unite cu Uniunea Europeană, precum și soluții pentru reducerea deficitul bugetar au fost principalele teme de discuție ale comunității de afaceri româno-germane la întâlnirea membrilor din luna aprilie, unde a fost invitat prof. univ. dr. Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal.
Atât reprezentanții companiilor, cât și profesorul Dăianu au fost de părere că nu doar o creștere a taxelor va rezolva problema deficitului bugetar, de peste 9%, pe care îl are România.
Volker Raffel, membru în Consiliul Director al AHK România și director general E.ON, a explicat că doar o creștere economică bazată pe investiții, care să impulsioneze competitivitatea, este cheia pentru „deblocarea economiei” și nu „taxele, care vin din când în când, surprinzător sau nu, și care nu prea ajută deciziile investiționale”.
„Un studiu despre sectorul nostru de distribuție de gaze naturale și de energie electrică propune soluții pentru deblocarea investițiilor din acest sector cu mici măriri ale tarifelor de distribuție. Condiția este ca suma investită să fie mare, astfel încât să aducă o creștere substanțială a PIB-ului, cu un factor de multiplicare de 1 la 10. Un alt studiu, realizat de Deloitte pentru Federația Patronală a Energiei, arată că un miliard de euro investit în energia onshore în România aduce o creștere a PIB-ului cu un factor de multiplicare de 1 la 9”, a precizat Raffel.
La rândul său, profesorul Dăianu consideră că aducerea deficitului bugetar la 3% din PIB nu se poate face doar prin reducerea cheltuielilor bugetare și a evaziunii fiscale, deoarece deficitul actual de cca. 9% din PIB este foarte mare, cel mai mare din UE. Un asemenea deficit a mai fost în anul pandemiei. În plus, deficitul de cont curent al României este cel mai înalt din regiune, peste 8% din PIB. „Este un sistem corect, acela în care unele persoane, unele companii își plătesc taxele și altele practică evaziunea fiscală și evită taxele la scară mare? În acest caz societatea este cea care pierde, iar guvernul este nevoit să crească taxele pentru a reduce deficitul. În multe state, incluzând aici SUA și țări din Europa, există un sistem de taxare progresiv, care să permită o redistribuire a veniturilor și către cei care nu au resurse pentru o viată decenta, si nu fiindcă sunt leneși; mă refer aici, de pildă, la ajutorul acordat tinerilor care au potențial, dar care nu au acces la educația pe care și-o doresc. În societate trebuie sa existe șanse egale”, a explicat Dăianu.
El a subliniat că taxele vor crește dacă deficitul bugetar nu va putea fi redus printr-o mai bună colectare a impozitelor.
În continuare Daniel Dăianu a menționat că evoluțiile din România depind foarte mult de ceea ce se întâmplă pe plan european și internațional. Tarifele impuse de SUA Europei produc multă îngrijorare, mai ales că ele vin pe fondul altor crize declanșate de pandemie și de războiul din Ucraina, care a scumpit prețul energiei în Europa. „Companiile din Europa plătesc de 3-4 ori mai mult pe energie decât cele americane”, a spus el, adăugând că instituția pe care o conduce, Consiliul Fiscal, a prognozat o creștere economică pentru România de 1% – 1,5% în acest an, dar nu a luat în considerare un război comercial.
Războiul comercial va produce un șoc pentru Europa, atât pentru companii, cât și pentru oameni. „Poate veni o nouă recesiune, posibil una mare. Sper ca pesimismul meu să nu fie validat, dar evoluțiile mă îngrijorează acum. În aceste condiții este foarte important pentru Europa să aibă capacitate de apărare, să facă investiții în acest domeniu, să creeze proiecte comune”, a mai spus Dăianu, precizând că este vorba de apărare și nu de re-înarmare.
Chiar americanii cer europenilor să își dezvolte capacitatea proprie de apărare. Temerile legate de o potențială retragere a SUA din sistemul de securitate european pot avea implicații și asupra democrației, care s-a deteriorat în ultimii ani în multe țări din lume. „Dacă americanii pleacă prea repede, democrațiile noastre vor fi supuse unui test sever”, consideră Dăianu.
Un efect negativ asupra democrației îl poate avea și inteligența artificială, dacă nu este reglementată, pentru că „poate adânci fracturile dintre grupurile de oameni”.
În concluzie, el a menționat că apărare și competitivitatea sunt cele două direcții spre care ar trebui să se îndrepte Europa și România. Această idee a fost subliniată și de directorul general AHK România, Sebastian Metz, în încheierea dezbaterii. Acesta a arătat că este important pentru România să inițieze reforme, să reducă birocrația și să susțină creșterea competitivității la toate nivelurile, iar pentru acest lucru sunt necesare investiții, în special în câteva sectoare esențiale, cum ar fi educația, cercetarea, energia sau transporturile.
„Doar investind în domenii care produc creștere economică se pot genera venituri fiscale care la rândul lor vor stabiliza situația bugetului într-un mod sustenabil”, a explicat Metz. El a menționat, de asemenea, că diferența dintre impozitarea capitalului și a muncii în România este relativ mare, iar viitoarele intenții privind schimbarea politicii fiscale nu ar trebui să pună o povară suplimentară mai ales pe factorul muncă. Și, în principiu, este absolut esențial ca schimbările în politica fiscală să fie făcute în strânsă consultare cu mediul de afaceri, care se află sub o presiune enormă din cauza situației politice și economice actuale. „Traversăm în prezent o perioadă extrem de sensibilă. Mici greșeli pot avea consecințe mari. Avem nevoie de multă înțelegere reciprocă și comunicare în România pentru a depăși provocările actuale”, a declarat Metz.
La întâlnirea membrilor AHK România, desfășurată la InterContinental Athénée Palace Bucharest, pe tema „Situația economică a României în contextul geopolitic actual și provocările, respectiv șansele țării noastre pentru viitor”, au participat peste 70 de reprezentanți ai companiilor membre. Următoarea întâlnire a membrilor va avea loc în 6 mai.
Constantin Boştină, ASPES: „Nu există o cultură a antreprenorului român”
Dr. ec. Constantin Boştină, preşedintele Asociaţiei pentru Studii şi Prognoze Economico-Sociale (ASPES) şi director al revistei Economistul, vorbește într-un interviu acordat FoodBiz despre situația ingrată a antreprenorului român, care este dezavantajat din mult puncte de vedere in fața investitorului străin.
Pe scurt, nu există o cultură a antreprenorului român, care nici nu are o educație adecvată acestui statut și nici o situație financiară comparabilă cu cea a competitorilor veniți din Vest, atrage atenția Boștină.
„Noi nu avem o cultură a antreprenorului român, pentru că nici nu mai avem o educație adecvată și în învățământ și în învățământul profesional (…)
Nu avem o educație a antreprenorului, ori neavând o educație a antreprenorului, evident că nu ai nicio legislație care să-l așeze în circuitul economic ca un adevărat producător de plusvaloare și de venit național și se simte inferior în raport cu investitorul străin, pentru că nu are nici pregătirea, nici mijlocale financiare cu care să poată să facă față”, arată Boștină.
Șeful ASPES spune că nici nu are de altfel cum să fie avantajat antreprenorul român în competiția cu firmele străine, în condițiile în care dobânzile la credite sunt mult mai mari la noi.
„Firmele străine, nu neapărat multinaționalele și cred că sunt și mai micuțe prin România, se împrumută la băncile lor din străinătate la dobânzi de 1-2%, antreprenorul român trebuie să plătească 7-8-10-12%, Antreprenorul român nu este avantajat în raport cu investitorii și cu alți agenți prezenți în România”, afirmă Boștină.
Analiză Storia: Evoluția chiriilor în martie 2025: creșteri semnificative în unele orașe, stagnări în altele
Prețurile solicitate pentru chiriile din cele 10 orașe cu cele mai multe anunțuri pe Storia au crescut cu 7% în luna martie 2025 vs. martie 2024. În raport cu luna anterioară (februarie 2025), prețurile din luna martie au scăzut cu 1%. Pe de altă parte, în luna martie 2025 interacțiunile între chiriași și cei care publică anunțuri de închiriere pe Storia – platforma imobiliară lansată de OLX – au crescut cu 18% față de luna martie 2024. De asemenea, durata medie de tranzacționare a ofertelor la chirii a fost cu 10% mai mică față de luna martie a anului trecut, fapt care confirmă interesul crescut pentru categoria de închirieri.
„Analizând evoluția prețurilor medii per orașe, observăm că cele mai mari creșteri ale chiriilor s-au înregistrat în Iași și în Sectorul 2 din Capitală, ambele cu un avans de 13% față de anul trecut. La polul opus, Constanța a înregistrat cea mai temperată creștere, de doar 3%, ceea ce sugerează o posibilă stabilizare a pieței în această zonă. Aceste variații reflectă atât cererea specifică fiecărui oraș, cât și ajustările pieței la condițiile economice actuale”, a declarat Monica Dudău, Head of Marketing Real Estate Europe OLX Group.
Cum au evoluat prețurile chiriilor în București în luna MARTIE, conform datelor Storia
Comparativ cu aceeași lună a anului trecut, prețurile medii ale chiriilor din București au crescut în martie 2025, însă, în raport cu februarie 2025, în unele sectoare ale Capitalei au fost înregistrate atât stagnări, cât și scăderi de prețuri. În martie 2025, garsonierele din București au avut un preț mediu de 385 euro/lună, apartamentele cu două camere au avut un preț mediu de 601 euro/lună, iar apartamentele cu trei camere au ajuns la un preț mediu de 873 euro/lună.
Cele mai mari creșteri de prețuri de la un an la altul au fost în sectorul 2, în cazul apartamentelor cu trei camere (+26% în martie 2025 vs. 2024) și în sectorul 1, tot la categoria apartamentelor cu trei camere (+20%).
Comparativ cu luna anterioară, prețurile au crescut în cazul garsonierelor (+7%) și apartamentelor cu două camere (+15%) din sectorul 1, dar și în cazul garsonierelor (+2%) și apartamentelor cu trei camere (+5%) din sectorul 2. De asemenea, prețurile au scăzut în cazul apartamentelor cu două camere din sectorul 2 (-2%), din sectorul 3 (-2%) și din sectorul 5 (-3%), dar și în cazul apartamentelor cu trei camere din sectorul 1 (-1%), din sectorul 4 (-5%) și din sectorul 5 (-3%). În cazul celorlalte sectoare și tipuri de imobile au fost înregistrate stagnări.
În sectorul 1, cel mai scump sector, chiria pentru o garsonieră a fost în medie de 450 euro/lună, un apartament cu două camere a ajuns la 794 euro/lună, iar unul cu trei camere la 1200 euro/lună. În contrast, cele mai accesibile prețuri s-au înregistrat tot în sectorul 6, unde o garsonieră s-a închiriat cu 400 euro/lună, un apartament cu două camere cu 500 euro/lună, iar unul cu trei camere cu 599 euro/lună.
Astfel, chiriile medii pentru o garsonieră s-au încadrat între 350 euro (în sectorul 5) și 450 euro (sectorul 1). Prețurile medii de închiriere pentru apartamentele cu două camere s-au aflat între 500 de euro (sectoarele 4 și 6) și 794 de euro (sectorul 1). Apartamentele cu trei camere au avut prețuri medii de închiriere cuprinse între 599 euro (sectorul 6) și 1200 de euro (sectorul 1).
Cum au evoluat chiriile în alte orașe mari din țară în luna MARTIE, conform datelor Storia
Cele mai mari creșteri de la un an la altul, la categoria prețurilor medii de închiriere, s-au înregistrat la garsonierele din Oradea (+30%) și din Iași (+17%). Pe de altă parte, cea mai mică majorare de preț de la un an la altul s-a înregistrat în cazul garsonierelor din Brașov (+1%). De asemenea, Arad este singurul oraș în care prețurile au scăzut cu 4% față de anul trecut, atât în cazul apartamentelor cu două camere, cât și în cazul celor cu trei camere. Totuși, au rămas constante prețurile apartamentelor cu două camere din Constanța și Iași.
CLUJ-NAPOCA: Comparativ cu luna martie a anului trecut, în martie 2025 prețurile medii solicitate pentru închirierea garsonierelor au crescut cu 11%, cele ale apartamentelor cu două camere cu 7%, iar cele pentru apartamentele cu trei camere tot cu 7%. În martie 2025, chiria medie pentru o garsonieră a fost de 390 de euro, pentru un apartament cu două camere prețul mediu de cerere a fost de 590 de euro, iar pentru un apartament cu trei camere de 750 de euro.
IAȘI: Comparativ cu luna martie a anului trecut, în martie 2025, prețurile medii solicitate pentru închirierea garsonierelor au crescut cu 17%, cele ale apartamentelor cu trei camere cu 14%, în timp ce prețurile pentru apartamentele cu două camere au rămas neschimbate. Astfel, chiria medie pentru o garsonieră a fost de 350 de euro, pentru un apartament cu două camere prețul mediu de cerere a fost de 450 de euro, iar pentru un apartament cu trei camere de 570 de euro.
BRAȘOV: În martie 2025, cele mai mari creșteri ale prețurilor medii de cerere au fost înregistrate pentru apartamentele cu trei camere (+15%), urmate de apartamentele cu două camere, care au avut o majorare de 4%, și de garsoniere, care au înregistrat o creștere de doar 1%. Chiria medie pentru o garsonieră a fost de 352 de euro, pentru un apartament cu două camere de 520 de euro, iar pentru un apartament cu trei camere de 690 de euro.
CONSTANȚA: În martie 2025, prețurile medii ale chiriilor au rămas neschimbate pentru apartamentele cu două camere, în timp ce prețurile apartamentelor cu trei camere au crescut cu 8%, iar prețurile garsonierelor au crescut cu 9%, comparativ cu martie 2024. Astfel, chiria medie a fost de 350 de euro pentru garsoniere, 500 de euro pentru apartamentele cu două camere și 650 de euro pentru apartamentele cu trei camere.
TIMIȘOARA: În martie 2025, chiriile au înregistrat creșteri de 16% pentru garsoniere, 5% pentru apartamentele cu două camere și 4% pentru apartamentele cu trei camere, comparativ cu martie 2024. Astfel, prețurile medii de cerere au fost de 290 de euro pe lună pentru garsoniere, 420 de euro pentru apartamentele cu două camere și 500 de euro pentru apartamentele cu trei camere.
SIBIU: În Sibiu, în martie 2025 comparativ cu martie 2024, prețurile medii de închiriere au crescut cu 10% pentru garsoniere, cu 2% pentru apartamentele cu două camere și cu 2% pentru apartamentele cu trei camere. Astfel, chiriașii au plătit, în medie, 330 de euro pentru închirierea unei garsoniere, 408 euro pentru un apartament cu două camere și 550 de euro pentru un apartament cu trei camere.
ORADEA: În Oradea, prețurile de închiriere au înregistrat în martie 2025 creșteri de 30% pentru garsoniere, 2% pentru apartamentele cu două camere și 11% pentru apartamentele cu trei camere, comparativ cu martie 2024. Astfel, chiriașii au plătit în medie 280 de euro pentru o garsonieră, 409 euro pentru un apartament cu două camere și 500 de euro pentru unul cu trei camere.
CRAIOVA: În luna martie 2025, în Craiova, prețurile medii de închiriere au fost de 292 de euro pentru garsoniere, 428 de euro pentru apartamentele cu două camere și 591 de euro pentru apartamentele cu trei camere, înregistrând creșteri de 4% în cazul garsonierelor, 7% pentru apartamentele cu două camere și 16% pentru apartamentele cu trei camere, comparativ cu martie 2024.
ARAD: Comparativ cu luna martie a anului trecut, în martie 2025, prețurile medii ale chiriilor au crescut cu 10% pentru garsoniere, dar au scăzut cu 4% pentru apartamentele cu două și trei camere. Astfel, în Arad, chiriașii au plătit un preț mediu de 220 de euro pentru închirierea unei garsoniere, 350 de euro pentru un apartament cu două camere și 450 de euro pentru unul cu trei camere.
Analiza a fost realizată de Storia – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii imobiliare în cunoștință de cauză.
IFC și Agricover Credit semnează un parteneriat pentru a stimula finanțarea fermierilor români
IFC facilitează un pachet de finanțare în valoare de 42 million USD echivalent pentru Agricover Credit IFN, cea mai mare instituție financiară nebancară din România specializată în agricultură. Investiția va extinde accesul la finanțare pentru micro întreprinderi și întreprinderile mici și mijlocii (IMM) din sectorul agricol din România, cu cel puțin 50% din fonduri alocate pentru IMM-uri deținute de femei, menit sa adreseze un deficit critic de finanțare pentru femeile fermier și întreprinderile agricole.
Ca parte a acestui pachet de finanţare, IFC a mobilizat o sumă totală de 20 de milioane euro de la Fondul ILX din Amsterdam, un manager de active pentru finanţarea dezvoltării globale axat pe ODD (Obiectivele de Dezvoltare Durabilă) şi de la investitorul german de impact Invest in Visions.
Agricultura reprezintă 5 % din PIB-ul României și 30 % din forța de muncă, față de doar 5 % în Uniunea Europeană (UE). România are a șasea cea mai mare suprafață de teren arabil din UE și se numără printre primii producători mondiali de grâu și porumb. În ciuda potențialului său, sectorul se confruntă cu provocări semnificative, inclusiv deficiențe structurale, productivitate scăzută și acces limitat la finanțare – în special pentru comunitățile rurale și femeile fermier.
„Suntem încântați să avem ocazia de a extinde colaborarea noastră de un deceniu cu IFC. Această ocazie marchează introducerea unui produs sindicalizat inovator care nu numai că oferă finanțare esențială, dar ajută și la diversificarea bazei noastre de creditori”, a declarat Serhan Hacisuleyman, CEO al Agricover Credit. „Angajamentul comun al IFC și Agricover de a promova sustenabilitatea prin programe de incluziune va avansa egalitatea de gen și va sprijini eforturile actuale de reînnoire a generațiilor.”
Tensiunile geopolitice globale au perturbat și mai mult piețele agricole regionale, provocând volatilitatea prețurilor pentru inputuri și produse și crescând aversiunea la risc a creditorilor. Proiectul va permite Agricover Credit, un partener de lungă durată al IFC, să ofere fermierilor finanțarea atât de necesară, inclusiv împrumuturi pe termen lung, esențiale pentru susținerea operațiunilor în perioada de incertitudine economică.
„Investiția IFC va adresa unul dintre cele mai mari deficite de finanțare din România, îmbunătățind accesul la finanțare al fermierilor și în special al femeilor, care se confruntă cu provocări mai mari în asigurarea resurselor”, a declarat Etleva Koka, Manager IFC`s pentru Instituții Financiare în Europa. „Acest parteneriat va permite fermierilor să investească în echipamente esențiale și capital de lucru, ajutându-i să rămână rezilienți în fața provocărilor globale.”
Proiectul este sprijinit de Women Entrepreneurs Opportunity Facility (WEOF) prin intermediul unui stimulent bazat pe performanță care va promova creditarea IMM-urilor deținute de femei. WEOF, lansat de IFC prin programul său „Banking on Women” și prin inițiativa „10 000 de femei” a Goldman Sachs, este un mecanism unic dedicat extinderii accesului la capital pentru femeile antreprenor la nivel mondial.
„Goldman Sachs 10,000 Women este mândru să colaboreze cu IFC pentru a oferi un stimulent bazat pe performanță ca parte a acestei investiții semnificative în Agricover Credit. Prin concentrarea sa asupra agrobusiness-urilor deținute de femei, acest proiect exemplifică misiunea WEOF de a aborda deficitul de finanțare cu care se confruntă femeile antreprenor”, a declarat Charlotte Keenan, Global Head of Goldman Sachs 10,000 Women. „Prin asigurarea accesului la capital, acest parteneriat va permite acestor afaceri să prospere, contribuind la creșterea economică a României. Noi, suntem încântați să ne continuăm colaborarea cu IFC pentru a sprijini femeile antreprenor din întreaga lume și așteptăm cu nerăbdare impactul pozitiv pe care îl va avea această investiție.”
IFC – membră a Grupului Băncii Mondiale – este cea mai mare instituție globală de dezvoltare axată pe sectorul privat din piețele emergente. Lucrăm în peste 100 de țări, folosindu-ne capitalul, expertiza și influența pentru a crea piețe și oportunități în țările în curs de dezvoltare. În anul fiscal 2024, IFC a alocat o sumă record de 56 de miliarde de dolari pentru companiile private și instituțiile financiare din țările în curs de dezvoltare, valorificând soluțiile sectorului privat și mobilizând capitalul privat pentru a crea o lume fără sărăcie pe o planetă locuibilă.
Premierul din Saint Vincent și Grenadines, în vizită oficială la Camera de Comerț și Industrie București
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Iuliu Stocklosa, a primit, la sediul CCIB, vizita prim-ministrului din Saint Vincent și Grenadines (SVG), Onorabilul Ralph E. Gonsalves, împreună cu o delegație formată din înaltul comisar al St. Vincent și Grenadines la Londra și Charmaine Tappin-John, ministru-consilier al Ambasadei SVG în Cuba. La întâlnire a participat Theodora Magdalena Mircea, ambasadorul României în Cuba.
Din partea CCIB au participat Gabriela Iftene, director executiv și reprezentanți ai departamentului de Relații Internaționale, iar din partea Agenției Române pentru Investiții și Comerț Exterior (ARICE), Sarmiza Bumbaru, consilier superior, Direcția Relații Bilaterale Non-Europa, care „a prezentat organizarea și funcționarea ARICE și a punctat pe posibilitățile pe care le oferă pentru atragerea de investiții și promovarea exportului românesc”.
CCIB subliniază că „scopul deplasării în România a delegației a fost identificarea și dezvoltarea unor modalități de colaborare, pornind de la oportunităţile oferite de România și St. Vincent și Grenadines. Companiile prezente din domeniul viticulturii, legumiculturii, turismului, farmaceuticelor și al aparatelor medicale au avut oportunitatea de a-și prezenta pe scurt domeniul de activitate”.
CCIB informează că, „după o scurtă prezentare a Palatului oferită de președintele Camerei, au fost subliniate relațiile de cooperare dintre România și țările din America Latină, prin menționarea organizării în trecut a unor evenimente precum Ziua Oportunităților de Afaceri (ZOA) cu Republica Federativă Brazilia și Republica Peru și s-a arătat dorința ambelor părți de a ograniza un astfel de eveniment în anul ce urmează”.
Iuliu Stocklosa, președintele CCI: „Ne dorim să realizăm viitoare colaborări, cum ar fi organizarea ZOA cu St. Vincent și Grenadine și chiar semnarea unui Acord de Cooperare cu Camera de Comerț și Industrie din St. Vincent și Grenadines, cu sprijinul Ambasadei României în Cuba. Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București are o lungă tradiție în reprezentarea mediului de afaceri și în dezvoltarea de parteneriate cu autoritățile și se bucură de o largă recunoaștere internațională, o dovadă în acest sens fiind cele peste 100 de acorduri de cooperare încheiate cu organizații similare din străinătate. Consider că această reuniune este o ocazie excelentă pentru a consolida și mai mult relațiile noastre bilaterale.”
Prim-ministrul Ralph Gonsalvez: „Ne bucurăm că suntem astăzi aici, împreună cu reprezentanții mediului de afaceri din București. Suntem interesați să colaborăm în mai multe domenii cu România și alte țări din Europa de est, atât economic, cât și cultural. Din păcate, oportunitățile pe care această colaborare le poate oferi au fost neglijate până acum, însă, împreună, vom putea schimba acest aspect, prin schimbul de cunoștiințe și experiență. Datorită poziționării sale geografice, Saint Vincent și Grenadines intenționeză să devină un hub pentru exporturile din România către zona Caraibilor.”
CCIB conchide că „evenimentul a subliniat angajamentul solid al ambelor părți în direcția consolidării relațiilor comerciale și investiționale, evidențiind interesul comun pentru intensificarea schimburilor economice și crearea unui mediu propice colaborării între companiile din România și St. Vincent și Grenadines, cu un accent deosebit pe agricultură și infrastructură portuară și aeroportuară”.
Foto: CCIB
EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
EY-Parthenon a fost implicat în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România. Echipele de Strategie și Tranzacții ale EY-Parthenon au sprijinit acționarii Forza Rossa și British Motors în procesul de vânzare a afacerii lor de dealeri auto de lux din România.
EY-Parthenon a avut un rol important în această tranzacție semnificativă din segmentul în creștere al vehiculelor de lux din România, oferind servicii de due diligence financiar pentru vânzători.
Holland Automotive Group din Canada a convenit să achiziționeze afacerea și activele Forza Rossa și British Motors, care importă și vând patru mărci auto de lux în România: Ferrari, Aston Martin, Dallara și Morgan. Deși această tranzacție marchează intrarea Holland Automotive Group pe piața românească, compania are o istorie bogată în domeniul dealerilor auto premium, având drepturi de distribuție pentru Ferrari, Lamborghini, Maserati, McLaren și Rolls Royce, printre altele, în mai multe orașe din Canada și Statele Unite.
Din echipa de Strategie și Tranzacții a EY-Parthenon au făcut parte Peter Latos, Andreas Anastasiou, Savvas Proestos și Anna Laikova.
Analiză Romanian Economic Monitor – UBB FSEGA: Majorarea agresivă a tarifelor vamale de către SUA va avea un impact major asupra tuturor economiilor implicate, întrebarea fiind „cine pierde mai puțin?”
Majorarea agresivă a tarifelor vamale, anunțată recent de administrația Trump, aduce o schimbare nemaivăzută în istoria comercială a SUA din ultimii 100 de ani, rata efectivă a tarifelor pe importuri crescând de aproape zece ori, de la 2,3% la un nivel record de 22-23%. Această decizie fără precedent pentru comerțul mondial va avea, cu siguranță, un impact major asupra economiilor vizate, dar și asupra economiei SUA, precum și asupra schimburilor comerciale mondiale, consideră analiștii Romanian Economic Monitor (RoEM) – UBB FSEGA, proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca.
„Tarifele vamale, în general, slăbesc performanța economică, atât în țările asupra cărora se introduc aceste tarife, cât și în țara care introduce tarifele respective. Bilanțul final al creșterii barierelor comerțului internațional este întotdeauna unul negativ, întrebarea fiind doar «cine pierde mai puțin?». Un prim efect direct al introducerii tarifelor de către administrația Trump se va manifesta cel mai probabil în presiuni inflaționiste în SUA, tarifele vamale aplicate fiind reflectate în mod direct în creșterea prețului final al produselor importate și astfel a nivelului inflației”, explică Levente Szász, prorector al UBB Cluj-Napoca, coordonatorul echipei RoEM.
Apoi, adaugă economiștii RoEM, produsele fabricate în SUA se pot scumpi dacă sunt bazate pe materii prime și componente importate. Pentru a lua în considerare scenariul substituirii importurilor cu producția proprie, este nevoie de o perioadă mai lungă de timp, ceea ce, pe termen scurt, va determina o scădere directă a ritmului de creștere a PIB-ului american. PIB-ul Statelor Unite va avea de suferit și pe termen mai lung, chiar dacă lanțurile de aprovizionare globale se vor adapta noului context. Eficiența medie a producătorilor din SUA va scădea, concurența pe piața internă devenind mai slabă odată cu introducerea tarifelor vamale pe importuri.
Pe de altă parte, susțin analiștii RoEM, „produsele exportate de către UE în SUA devin și ele mai puțin competitive (noile tarife majorând direct prețul acestora pe piața americană), ceea ce va reduce brusc volumul de producție în UE. Mai mult, neavând posibilitatea să se extindă pe piața din SUA, o parte dintre cele mai productive firme ale UE vor avea de suferit, diminuând astfel eficiența medie a producătorilor europeni”. Iar scăderea exporturilor și scăderea eficienței producției în țările UE se va reflecta, spun economiștii RoEM, într-o încetinire a creșterii economice, în contextul în care industria europeană trecea deja, înaintea introducerii acestor tarife, printr-o perioadă dificilă, aproape de stagnare.
Simulările economice la nivel european arată că tarifele vamale impuse țărilor UE ar putea conduce chiar și la o ușoară scădere a economiei europene pe termen scurt, dar nici SUA nu ar scăpa de o contracție economică, chiar dacă potențial mai ușoară. În cazul în care UE răspunde cu o majorare similară a tarifelor vamale în relația cu SUA, analiștii RoEM consideră că efectele negative descrise mai sus se multiplică în ceea ce privește inflația și decelerarea economică, iar incertitudinile și impredictibilitatea unui conflict comercial îndelungat va periclita planificarea afacerilor și investițiile realizate de mediul de afaceri, investiții absolut necesare pentru sustenabilitatea creșterii economice pe termen lung.
Ieri, președintele Trump a anunțat tarife vamale agresive: pe lângă tarifele vamale de 10% aplicabile oricărui produs importat în SUA (indiferent de sursă), mai multe țări ale lumii vor avea tarife majorate, printre care și toate statele membre ale UE care vor fi tarifate cu 20% pentru produsele comercializate în relația cu Statele Unite. Aceste măsuri vin după ce, pe parcursul ultimelor două luni, noua administrație americană a impus tarife vamale de 25% pentru toate automobilele importate în SUA, precum și pentru produsele de oțel și aluminiu. Într-o manieră similară, tarife de 10%, majorate ulterior la 20%, au fost impuse pentru importurile din China, respectiv 25% pentru importurile din Canada și Mexic (suspendate temporar în februarie, dar reintroduse cu ocazia anunțului major din aprilie).
Analizând structura comerțului extern al României, analiștii RoEM precizează că SUA reprezintă doar 2,34% din totalul comerțului extern al țării, care include atât exporturile, cât și importurile. Invers, situația este similară, România având o pondere de doar 0,10% din totalul comerțului extern al SUA. Totuși, avertizează aceștia, „concluzia că aceste tarife vamale vor avea un impact nesemnificativ asupra economiei României este una eronată”.
Ponderea mai mică de 2,34% se explică și prin faptul că, în statele membre UE, comerțul extern include și comerțul între țările UE, pe când în SUA, comerțul dintre diferite state nu contribuie la mărimea totală a comerțului extern. Astfel, explică analiștii RoEM, la nivelul întregii UE, ponderea SUA în comerțul extern este mai ridicată, de 7,1%, țările din vestul Europei având o relație comercială mai semnificativă cu SUA.
Analiștii RoEM consideră că această pondere este însă mult mai mare în practică, dacă eliminăm din ecuație comerțul efectuat între țările UE, SUA fiind, de exemplu, cel mai mare partener de export al țărilor UE în spațiul extracomunitar. În România, care este strâns legată prin lanțurile de aprovizionare la economiile mari ale UE, tarifele vamale introduse vor avea un impact negativ indirect asupra economiei țării. De exemplu, cel mai exportat produs din Germania către SUA sunt autovehiculele și componentele auto, competitivitatea acestora având de suferit din cauza noilor tarife vamale, iar impactul se va resimți și în industria componentelor auto din România, furnizori ai companiilor de producție germane.
Romanian Economic Monitor este un proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prin care cei șase cercetători ai universității implicați în acest demers științific publică o serie de date economice în forma unor infografice interactive, menite să arate o imagine comprehensivă, actualizată în timp real, a situației economice din România. Scopul proiectului este informarea clară și precisă a românilor în privința evoluției economiei, bazată pe surse de date credibile și verificate, dar și oferirea unui sprijin real factorilor decizionali din politica și economia românească, prin realizarea și actualizarea frecventă a analizei situației economice, și oferirea unui punct de pornire pentru realizarea unor scenarii de previziune, care să ajute funcționarea eficientă a economiei.
Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) este cea mai mare facultate din țară și una dintre cele mai puternice școli românești în zona economie și afaceri, oferind servicii ştiinţifice și educaționale prin programe de licență, masterat, doctorat, executive education, respectiv prin programe de cercetare avansată, consultanță şi dezvoltare sustenabilă. Aproape 9.000 de studenți nivel licență, masteranzi şi doctoranzi beneficiază de oferta educaţională, didactică şi instituţională a celor 386 de cadre didactice titulare și asociate, atât în Cluj-Napoca, cât şi în cadrul extensiilor de la Reșița, Sfântu Gheorghe şi Sighetul Marmaţiei. Începând din 30 iunie 2021, UBB, prin intermediul FSEGA, a devenit membru permanent cu drepturi depline al European Foundation for Management Development (EFMD), fiind singura instituție de învățământ superior din România cu acest statut. EFMD administrează sistemul EFMD Quality Improvement System (EQUIS), unul dintre cele mai importante mecanisme de asigurare și certificare a calității, respectiv de acreditare la nivel internațional a instituțiilor de învățământ superior în domeniile administrării afacerilor și managementului.
Susținere pentru designerii autohoni
Urmând consecvent angajamentul de a susține designerii autohoni și de a face moda de lux accesibilă, compania Kaufland România lansează colecția vestimentară „Smart Fashion Spring by Cătălin Botezatu”, dedicată celor care iubesc un stil de viață activ. Lansarea este evidențiată și prin faptul că marchează continuarea parteneriatului de lungă durată dintre Kaufland România și Cătălin Botezatu.
După cum subliniază Kaufland România, „cu piese moderne, confortabile și pline de culoare, noua linie propune o combinație modernă de design sportiv și funcționalitate, perfect adaptată sezonului de primăvară.
Colecția cuprinde 19 articole vestimentare și accesorii versatile, potrivite atât pentru sporturi precum alergarea, fitnessul sau mersul pe bicicletă, cât și pentru momente de relaxare în aer liber. Fiecare produs este disponibil în 3-4 variante de culoare, atât pentru femei, cât și pentru bărbați. De la tricouri, colanți, topuri și pantaloni sport, până la pantofi, șepci, ochelari, mănuși, banderole sau centuri de alergare, toate articolele sunt realizate din materiale ușoare și respirabile, care oferă libertate de mișcare și confort. Cu prețuri cuprinse între 13,99 lei și 69,99 lei, colecția se adresează celor care caută piese comode și adaptate unui stil de viață active”.
Cătălin Botezatu: „Am gândit această colecție ca o celebrare a energiei, a mișcării și a culorii. Am creat piese care nu doar se adaptează schimbărilor de temperatură, ci aduc în prim-plan un mix de stil și confort. Fiecare articol exprimă vitalitate, încredere și este accesibil tuturor celor care își doresc să arate bine, în timp ce se simt bine.”
Valer Hancaș, director comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România: „Această colecție vine să întărească un parteneriat de încredere care durează de ani buni și care are la bază o viziune comună, să aducem mai aproape de oameni piese vestimentare de calitate, create de un designer apreciat, la prețuri accesibile. Ne bucurăm că, împreună cu Cătălin Botezatu, le putem oferi clienților noștri articole care combină stilul cu funcționalitatea, contribuind la un stil de viață activ și modern.”
Piesele din colecția Smart Fashion Spring pot fi achiziționate exclusiv din rețeaua de magazine Kaufland din România începând de miercuri, 2 aprilie, în limita stocului disponibil, respectiv 3 aprilie în Republica Moldova.
Kaufland reamintește că „se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.550 de magazine în 8 țări, peste 155.000 de angajați și o rețea de 190 de magazine în România. În 2024, Kaufland România a primit pentru a șasea oară certificarea Best Buy Award, care atestă că este lanțul de magazine cu cel mai bun raport calitate – preț de pe piața locală. Kaufland deține și distincția Customers’ Friend pentru compania cu cele mai bune servicii pentru clienți, acordată de Institutul internațional ICERTIAS, în urma unei analize de piață. Obiectivul nostru este să aplicăm cele mai inovatoare tehnologii în domeniul retail, astfel încât clienții să se bucure de produse proaspete, la cel mai bun raport calitate-preț, prin promovarea sustenabilității și a produselor locale. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.kaufland.ro
Kaufland angajează persoane cu dizabilități la nivel național. Cei interesați pot aplica online, pe cariere.kaufland.ro, unde este disponibilă lista posturilor vacante, prin e-mail la cariere@kaufland.ro sau la numărul de telefon 021.9132”.