Un pas înainte spre scăderea numărului de accidente rutiere

0

CSR – Coaliția pentru Siguranță Rutieră salută adoptarea de către Camera Deputaților, for decizional, a proiectului de lege care instituie Săptămâna Națională a Siguranței Rutiere. Proiectul a fost aprobat cu o largă majoritate – 281 voturi pentru, 1 vot împotrivă și 2 abțineri, marcând un moment esențial în recunoașterea siguranței rutiere ca prioritate națională. CSR a susținut activ această inițiativă, participând la consultările privind forma finală a proiectului legislativ și promovând constant măsuri eficiente pentru reducerea accidentelor rutiere și creșterea siguranței pe drumurile din România.

Conform legii adoptate, în fiecare an, a treia săptămână din luna mai va fi dedicată organizării Săptămânii Naționale a Siguranței Rutiere. Scopul: creșterea gradului de conștientizare și responsabilizare a tuturor participanților la trafic, de la șoferi și pietoni, la autorități și societate civilă.

Potrivit legii recent adoptate, evenimentele organizate în cadrul acestei Săptămâni vor include activități educative, manifestații științifice și culturale, precum și campanii de informare menite să reducă numărul accidentelor rutiere. Spre exemplu, Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Interne vor organiza activități practice de educație rutieră în școli și concursuri naționale precum „Cea mai bună patrulă școlară de circulație din România”. De asemenea, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va prezenta investițiile planificate pentru creșterea siguranței pe drumurile publice.

„Adoptarea acestei legi reprezintă un semnal clar că România face pași concreți în alinierea la bunele practici europene. Este un demers necesar, într-o țară în care siguranța rutieră rămâne o provocare majoră. Le mulțumim pe această cale inițiatorilor și tuturor celor au susținut acest demers”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Președintele Coaliției pentru Siguranță Rutieră.

România se confruntă cu una dintre cele mai ridicate frecvențe ale accidentelor rutiere din Uniunea Europeană. Frecvența medie a daunelor este de peste 6%, ceea ce înseamnă că, anual, din 100 de vehicule, cel puțin 6 sunt implicate în accidente cu pagube materiale, vătămări corporale sau decese – un număr alarmant comparativ cu alte țări. Spre exemplu, România are o frecvență medie a daunelor de aproape 3 ori mai mare față de Ungaria și de aproximativ 2 ori mai mare față de Slovenia, Cehia și Polonia. Aceste date subliniază urgența implementării unor măsuri eficiente și susținute.

Despre Coaliția pentru Siguranță Rutieră:

Coaliția pentru Siguranță Rutieră este o platformă de colaborare privată, apolitică și deschisă, ce reunește parteneri din mediul privat, societatea civilă și autorități publice pentru dezvoltarea și implementarea de politici sustenabile menite să reducă numărul accidentelor rutiere și al victimelor acestora.

Pentru mai multe informații:

www.pentrusigurantarutiera.ro

office@pentrusigurantarutiera.ro

Curtea de Conturi a României găzduiește cea de-a 16-a întâlnire anuală a Subcomitetului Auditului Performanței al INTOSAI

0

Curtea de Conturi a României organizează, în perioada 1-2 aprilie 2025, la București, a 16-a întâlnire anuală a Subcomitetului Auditului Performanței (PAS[1]) al INTOSAI[2]. Întâlnirea reunește reprezentanți ai instituțiilor supreme de audit (SAI) membre PAS din întreaga lume și are ca scop principal consolidarea schimbului de experiență între SAI-urile membre ale PAS, prin explorarea tendințelor emergente în domeniul auditului performanței.

În mesajul său de deschidere, domnul Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României, a subliniat importanța identificării unor soluții inovative pentru îmbunătățirea proceselor de audit și evaluare a performanței instituțiilor publice:

„Una dintre prioritățile mandatului meu de președinte a fost aceea de a face mai prezentă Curtea de Conturi a României în activitatea profesională a INTOSAI și EUROSAI, pentru a învăța de la colegii noștri și a împărtăși din experiența noastră. Prin organizarea și participarea activă la aceste întâlniri, avem acces la diseminarea bunelor practici, înțelegerea tendințelor globale în practica de audit în general și auditul performanței în particular, precum și stabilirea de contacte profesionale cu principalii lideri din domeniu.

La rândul său, domnul Vital Do Rêgo Filho, președinte al INTOSAI și al Curții Federale de Conturi din Brazilia, a vorbit despre rolul esențial al Subcomitetului Auditului Performanței pentru a asigura relevanța și eficiența standardelor de audit:

Această reuniune reprezintă o oportunitate valoroasă pentru colaborare, schimbul de cunoștințe și bune practici în domeniul auditului performanței. În următoarele două zile, vom discuta despre inițiative-cheie, inclusiv Planul de dezvoltare strategică al INTOSAI, care joacă un rol esențial în îmbunătățirea calității auditului, accesibilității și orientărilor.”

La rândul său, domnul Seamus McCarthy, Controlorul și Auditorul General al Irlandei, președintele PAS, a vorbit în mesajul său despre rolul esențial pe care îl joacă în prezent auditul performanței, accentuând importanța acestor reuniuni care creează cadrul necesar pentru schimbul de experiență în ideea identificării posibilelor riscuri și provocări din activitatea de audit:

Sunt încântat să văd un număr atât de mare de membri prezenți la această reuniune. De la an la an, numărul delegaților crește, ceea ce demonstrează importanța pe care o are auditul performanței în auditul publicTrăim într-o lume în continuă schimbare, iar auditul performanței nu face excepție. În ultimele 12 luni, inteligența artificială a fost un subiect de actualitate pentru toată lumea. Aceasta are potențialul de a revoluționa modul în care auditorii din sectorul public își desfășoară activitatea, dar trebuie să fim conștienți și de riscurile și preocupările etice asociate.

Printre obiectivele cheie ale întâlnirii se numără:  

  • Evaluarea progresului activităților din planul de acțiune al subcomitetului, ca parte a Comitetului de Standarde Profesionale (PSC);
  • Monitorizarea stadiului de implementare a Planului de Dezvoltare Strategică (SDP), inclusiv a celor cinci inițiative care vizează actualizarea principiilor și standardelor de audit;
  • Promovarea unui schimb de experiență între instituțiile de audit naționale, cu accent pe audituri care vizează evaluarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD);
  • Încurajarea cooperării cu organizații internaționale relevante, cum ar fi Inițiativa de Dezvoltare INTOSAI (IDI), Institutul Auditorilor Interni (IIA) și Grupul de Lucru INTOSAI pentru Evaluarea Politicilor Publice și Programelor (WGEPPP).

„Această întâlnire reprezintă o oportunitate valoroasă de a întări colaborarea internațională în domeniul auditului performanței și de a contribui la consolidarea standardelor internaționale de audit public. Ne dorim ca, prin acest eveniment, să susținem eforturile PAS de actualizare și dezvoltare a standardelor și ghidurilor metodologice, asigurând astfel un cadru robust pentru desfășurarea unor audituri relevante și eficiente”, a afirmat consilierul de conturi Csongor-Attila Dezso, șeful Departamentului de Audit al Performanței.


[1] Subcomitetul de Audit al Performanței (PAS) a fost înființat de Comitetul pentru Standarde Profesionale (PSC) al Organizației Internaționale a Instituțiilor Supreme de Audit (INTOSAI) în septembrie 2005, iar înființarea Subcomitetului a fost aprobată de Consiliul de Conducere al INTOSAI la cea de-a 54-a reuniune, din 10-11 noiembrie 2005. Cea de-a 15-a întâlnire anuală a PAS a avut loc în perioada 5-6 martie 2024 la Tbilisi.

[2]Organizația Internațională a Instituțiilor Supreme de Audit (INTOSAI) este o organizație autonomă, independentă, profesională și nonpolitică, recunoscută ca instituție permanentă. Scopul INTOSAI este să acorde sprijin reciproc autorităților supreme de audit, să favorizeze schimbul de idei, cunoștințe și experiențe, să acționeze ca o voce publică globală recunoscută a SAI, să stabilească standardele pentru auditul sectorului public, să promoveze buna guvernare națională, să sprijine dezvoltarea capacității SAI, cooperarea și îmbunătățirea continuă a performanței.

Un pas înainte spre scăderea numărului de accidente rutiere

0

CSR – Coaliția pentru Siguranță Rutieră salută adoptarea de către Camera Deputaților, for decizional, a proiectului de lege care instituie Săptămâna Națională a Siguranței Rutiere. Proiectul a fost aprobat cu o largă majoritate – 281 voturi pentru, 1 vot împotrivă și 2 abțineri, marcând un moment esențial în recunoașterea siguranței rutiere ca prioritate națională. CSR a susținut activ această inițiativă, participând la consultările privind forma finală a proiectului legislativ și promovând constant măsuri eficiente pentru reducerea accidentelor rutiere și creșterea siguranței pe drumurile din România.

Conform legii adoptate, în fiecare an, a treia săptămână din luna mai va fi dedicată organizării Săptămânii Naționale a Siguranței Rutiere. Scopul: creșterea gradului de conștientizare și responsabilizare a tuturor participanților la trafic, de la șoferi și pietoni, la autorități și societate civilă.

Potrivit legii recent adoptate, evenimentele organizate în cadrul acestei Săptămâni vor include activități educative, manifestații științifice și culturale, precum și campanii de informare menite să reducă numărul accidentelor rutiere. Spre exemplu, Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Interne vor organiza activități practice de educație rutieră în școliși concursuri naționale precum „Cea mai bună patrulă școlară de circulație din România”. De asemenea, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va prezenta investițiile planificate pentru creșterea siguranței pe drumurile publice.

„Adoptarea acestei legi reprezintă un semnal clar că România face pași concreți în alinierea la bunele practici europene. Este un demers necesar, într-o țară în care siguranța rutieră rămâne o provocare majoră. Le mulțumim pe această cale inițiatorilor și tuturor celor au susținut acest demers”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Președintele Coaliției pentru Siguranță Rutieră.

România se confruntă cu una dintre cele mai ridicate frecvențe ale accidentelor rutiere din Uniunea Europeană. Frecvența medie a daunelor este de peste 6%, ceea ce înseamnă că, anual, din 100 de vehicule, cel puțin 6 sunt implicate în accidente cu pagube materiale, vătămări corporale sau decese – un număr alarmant comparativ cu alte țări. Spre exemplu, România are o frecvență medie a daunelor de aproape 3 ori mai mare față de Ungaria și de aproximativ 2 ori mai mare față de Slovenia, Cehia și Polonia. Aceste date subliniază urgența implementării unor măsuri eficiente și susținute.

A început extinderea Via Transilvanica spre celelalte regiuni istorice ale  României

0

Asociaţia Tășuleasa Social a început lucrările de extindere a traseului Via Transilvanica  spre celelalte regiuni ale României. În următorii 20 de ani, organizaţia își propune să aducă traseul devenit atracţie internaţională în toate zonele istorice ale ţării. Primul  tronson din extindere conectează 14 unităţi administrativ-teritoriale din judeţul Brașov. 

În cadrul unui eveniment desfășurat pe 28 martie cu echipa de voluntari și parteneri la Viscri, Asociaţia Tășuleasa Social a început oficial lucrările de amenajare a noului  segment Via Transilvanica: „Terra Borza Teutonica”. Acesta va avea aproximativ 170  de kilometri în judeţul Brașov și va conecta noile unităţi administrativ-teritoriale la  cei 1.400 de kilometri străbătuţi deja de drumeţi și bicicliști din toată lumea. 

În următoarea perioadă se vor realiza activităţi de curăţare, ecologizare, marcare și  documentare a extensiei. Lucrările vor presupune și instalarea bornelor de andezit  sculptate individual, care marchează fiecare kilometru de pe Via Transilvanica. Aceste  activităţi au fost în pregătire timp de 4 ani.  

Lista unităţilor administrativ-teritoriale din ”Terra Borza Teutonica”: Bunești, Jibert,  Șoarș, Ticușu, Mândra, Șercaia, Șinca, Șinca Nouă, Poiana Mărului, Zărnești, Moieciu,  Bran, Râșnov, Brașov. 

Planul Via Transilvanica pentru viitorii 20 de ani 

Startul lucrărilor la Viscri face parte din planul de dezvoltare pe termen lung a traseului. Asociaţia Tășuleasa Social, care anul acesta împlinește 25 de ani de  activitate, își propune să lucreze pentru ca acest proiect de ţară să cuprindă toate  regiunile istorice ale României. Obiectivul este în primul rând unul social, acela de a  revitaliza comunităţi la nivel naţional, așa cum se întâmplă deja pe traseul existent,  care a atras numai în anul 2024 peste 30.000 de drumeţi. Organizaţia lansează și un apel puternic la implicare către oamenii din ţară și  străinătate, care pot duce mai departe povestea proiectului dezvoltat în ultimii 7 ani  exclusiv din fonduri private. La planul pentru viitorii 20 de ani poate contribui oricine,  atât persoane fizice, cât și companii. Modalităţile de implicare sunt donaţiile, sponsorizările, redirecţionările din impozit sau acţiunile de voluntariat.

Alin Ușeriu, președintele Asociaţiei Tășuleasa Social declară: „Am lucrat mult la această strategie de 20 de ani și cum noi nu stăm deloc pe  gânduri, am pus prima bornă pentru noul tronson din Brașov, tocmai la Viscri. În  ultimii ani, România s-a dezvăluit într-un fel pe care noi nici nu l-am bănuit în 2018,  atunci când am început să lucrăm la Via Transilvanica. Dacă în 7 ani a fost posibil să aducem traseul la anvergura pe care o are astăzi, oare ce putem realiza împreună în  20 de ani?” 

La realizarea extensiei contribuie următorii parteneri: Romstal, companie implicată în  proiectele organizaţiei de 11 ani; Autoklass, partener de mobilitate Via Transilvanica;  pe lângă susţinerea financiară, acesta participă de mai mulţi ani cu echipe de  voluntari la lucrările din teren, așa cum s-a întâmplat și vineri la Viscri; Orange  Romania, care susţine începând de anul trecut dezvoltarea traseului. Extinderea e  posibilă prin cooperarea Consiliului Judeţean Brașov și a celor 14 unităţi  administrativ-teritoriale vizate de noul tronson. Proiectul este promovat cu sprijinul  WINK Public Multimedia. 

Foto de ©Andrei Moldovan

Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii – unde e România?

0

de Alex Milcev, Partener, liderul departamentului
Asistență fiscală și juridică, EY România

În contextul actual al relațiilor comerciale internaționale, măsurile și contra-măsurile adoptate de Statele Unite au devenit subiecte de intensă dezbatere și negociere, atât în raport cu economiile mari, precum UE și China, dar și cu vecinii săi direcți, Canada și Mexic. Aceste acțiuni par să fie parte dintr-un joc complex de obținere a unor concesii, dar și a unor avantaje pe termen lung, în care SUA își vede consolidată poziția pe piața globală. A curs multă cerneală pe acest subiect în ultimele două luni, așa că mi-am propus să ne uităm mai concret ce anume aduce acest context dificil economiei României. Și impactul e mai complex decât se observă la prima vedere.

România-SUA – comerț cu bunuri 

Este esențial de menționat faptul că, în ceea ce privește comerțul direct al României cu Statele Unite ale Americii, acesta nu este unul semnificativ: atât importurile, cât și exporturile de  bunuri către SUA sunt limitate. 

În același timp, valoarea schimburilor comerciale ale României intra-UE27, în anul 2024 a fost de 66,7 miliarde de euro la export și de 90,9 miliarde de euro la import, reprezentând 72% din total exporturi și 72,1% din total importuri. 

Astfel, potrivit datelor INS, exporturile României în SUA au însumat 2,11 miliarde de euro, iar importurile s-au cifrat la 1,2 miliarde euro, rezultând un excedent comercial de peste 900 milioane euro. SUA sunt al doilea partener comercial non-UE al României, după Marea Britanie, dar abia al 12-lea partener al României per total. Ponderea exporturilor către SUA în balanța comercială a României este de 2,5%, iar ponderea în total importuri este de 1% în total importurile României (date agregate pentru primele 11 luni din 2024). Totuși, țările membre ale Uniunii Europene sunt major expuse acestor tensiuni comerciale dintre Europa și SUA după instalarea noii administrații americane la Casa Albă. Prin urmare, influențe nefaste se pot răsfrânge, și nu neapărat marginal, și asupra economiei românești, asupra prețurilor bunurilor aduse din sau prin țările UE și, foarte posibil, chiar asupra evoluției PIB-lui și a inflației din acest an.

Aspecte fiscale și Directiva BEPS 2.0 – comerțul cu servicii în pericol?

Un alt aspect important al acestui război comercial – și mult mai puțin vizibil publicului larg – este legat de BEPS 2.0, un acord internațional care vizează impozitarea profitului corporațiilor. Aproape 130 de țări s-au angajat să impună o rată minimă de impozitare de 15%. Cu toate acestea, SUA au decis să se retragă din acest acord (deși l-au inițiat cu câțiva ani în urmă!), invocând un dezavantaj pentru companiile americane. Această decizie a generat tensiuni diplomatice și economice între SUA și Uniunea Europeană. În cazul în care directiva BEPS 2.0 nu dispare, SUA au indicat că ar putea impune măsuri punitive, inclusiv impozite masive prin reținere la sursă pe veniturile din servicii prestate de firme europene clienților americani. Aceste venituri, acum scutite în majoritatea cazurilor, ar putea ajunge să fie impozitate și cu 30%, ceea ce ar putea afecta în mod semnificativ sectorul IT din România, de exemplu, care depinde în mare măsură de piața americană. O impozitare bruscă ar putea submina competitivitatea României pe plan internațional și ar descuraja investiții în acest sector. Mai multe operațiuni, precum call-center-urile, ar putea deveni neprofitabile.

În concluzie, deși impactul imediat al măsurilor comerciale dintre SUA și Europa asupra României poate părea limitat, efectele indirecte pot fi masive. Creșterea prețurilor și posibilele măsuri punitive din partea SUA ar putea afecta economia românească, în special sectoarele care colaborează strâns cu piața americană. Este crucial ca România să monitorizeze aceste evoluții și să se pregătească pentru eventualele schimbări în peisajul comercial internațional.

La fel ca și comunitatea politică, și mediul de afaceri trebuie să-și pună întrebarea: care e Planul B?

Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat Smart ID Technology, companie din portofoliul SARMIS Capital specializată în automatizarea de procese, în preluarea AB Systems, producător de etichete și soluții de identificare automată

0

Echipa Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat compania Smart ID Technology, care face parte din portofoliul fondului de investiții SARMIS Capital, în preluarea pachetului majoritar de părți sociale al AB Systems, producător de etichete durabile de coduri de bare și de etichete inteligente RFID (Radio-Frequency Identification) pentru companii din sectoarele producție auto, logistică și retail. Tranzacția a fost semnată în luna martie și este supusă aprobării Consiliului Concurenței și a Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe (CEISD).

Aceasta este cea de-a treia achiziție efectuată de Smart ID în ultimii trei ani, după preluarea Total Technologies, unul dintre cei mai importanți integratori de tehnologie Honeywell pentru automatizări industriale din Europa Centrală şi de Est, și a Sceptrum, furnizor de software de tip ERP (enterprise resource planning). Dezvoltarea Smart ID prin achiziții face parte din strategia companiei de a deveni un lider la nivel regional în furnizarea de soluții tehnologice inovatoare de automatizare, identificare și captare automată a datelor, pentru sectoarele industrie, logistică și retail.

„Suntem încântați să anunțăm această tranzacție strategică, care ne consolidează poziția pe piață și reprezintă un pas important spre obiectivul nostru de a deveni lider regional în soluții tehnologice de automatizare și identificare automată. Această achiziție reflectă potențialul remarcabil al antreprenoriatului românesc și al colaborării locale. Doresc să mulțumesc echipei de consultanți care a făcut posibil acest succes pentru profesionalismul excepțional, implicarea remarcabilă, experiența vastă și competența dovedită în gestionarea întregului proces. Colaborarea noastră a fost o adevărată demonstrație de excelență, iar sprijinul oferit a fost esențial în atingerea acestui rezultat. Este un moment de mândrie pentru noi toți și un exemplu al puterii colaborării în mediul de afaceri din România”, a declarat Daniel Boangiu, Fondator și CEO, Smart ID Technology.

Echipa Reff & Asociații | Deloitte Legal implicată în proiect a asigurat asistență Smart ID Technology în procesul de due diligence, în pregătirea și negocierea documentației de tranzacție, iar în prezent asistă compania în legătură cu obținerea aprobărilor din partea autorităților competente în domeniu, prin contribuția Georgianei Singurel, Partener și liderul practicii de drept comercial și fuziuni și achiziții, și a lui Ștefan Cărămidă, Senior Managing Associate, precum și cu implicarea avocaților Elena Costescu, Senior Associate, Andrea Grigoraș, Senior Managing Associate, Diana Ivan, Senior Associate, și Maria Marin, Associate.

„Ne bucurăm că am putut sprijini Smart ID Technology și SARMIS Capital în această tranzacție și suntem încrezători că acest parteneriat între doi antreprenori locali care inspiră prin energia și abordarea lor strategică și care vor beneficia de sprijinul unuia dintre cele mai importante fonduri de investiții locale va duce creșterea și consolidarea businessului dincolo de granițele țării. Această tranzacție este un exemplu de colaborare între antreprenori români cu viziuni complementare și un pas important în vederea amplificării sinergiilor existente la nivelul activității lor. Suntem recunoscători pentru încrederea și colaborarea excelentă cu clientul nostru”, a declarat Georgiana Singurel, Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal și liderul practicii de drept comercial și fuziuni și achiziții.

Smart ID Technology creează și implementează soluții personalizate și complete de automatizare a proceselor pentru companii cu medii intensive de lucru, cu scopul optimizării costurilor și creșterii productivității. Cu peste 12 ani de activitate, compania a devenit un lider în domeniul IT local și cel mai important furnizor şi integrator de tehnologii revoluționare și echipamente mobile, de automatizare și de robotizare pentru principalele industrii.

AB Systems este o companie antreprenorială românească fondată în anul 2000, specializată în producția de etichete și soluții de identificare automată (bazate pe RFID și coduri de bare). Serviciile și produsele personalizate oferite de companie sunt folosite de clienți din industrii precum automotive și retail, care activează în Africa, America, Asia și Europa.

Fondul de private equity SARMIS Capital, înființat în 2019 de către o echipă autohtonă, investește în companii din majoritatea sectoarelor de activitate atât din România, cât și din Europa Centrală și de Est. Echipa de management a fondului a investit activ în regiune în ultimii peste 15 ani, plasând peste 230 de milioane de euro în 20 de tranzacții și obținând finanțări bancare de peste 250 de milioane de euro pentru companiile din portofoliu. Portofoliul SARMIS Capital include, pe lângă Smart ID Technology, MG-Tec Industry, BMF Grup și Corporate Office Solutions.

Analiză Storia: Cât au crescut prețurile apartamentelor din România într-un an? Diferențe de până la 32.700 de euro pentru un singur apartament

0

În luna martie 2025, prețurile medii ale apartamentelor de vânzare – vechi și noi – au înregistrat o creștere de 12% comparativ cu aceeași lună a anului 2024, conform celor mai recente date de pe Storia, platforma de imobiliare lansată de OLX. Interacțiunile dintre cumpărători și vânzători au crescut cu 22% față de anul trecut (martie 2025 vs. martie 2024), dar au scăzut cu 2% comparativ cu luna anterioară (martie 2025 vs. februarie 2025).

„În luna martie, Cluj-Napoca și Brașov se regăsesc în topul orașelor cu cele mai ridicate prețuri pe metru pătrat atât pentru apartamentele noi, cât și pentru cele vechi, reflectând o cerere constantă și un interes crescut pentru aceste piețe. Pe segmentul apartamentelor noi, Constanța ocupă poziția a treia în clasament, în timp ce, pe piața locuințelor vechi, Bucureștiul se situează pe locul al treilea, confirmând tendințele de preț din marile centre urbane. În același timp, conform celor mai recente date ale Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), în luna februarie Bucureștiul a revenit pe creștere în ceea ce privește activitatea tranzacțională, cu peste 4.300 de vânzări de imobile, înregistrând un avans de 3% față de luna precedentă”, a declarat Monica Dudău, Head of Marketing Real Estate Europe OLX Group.

Prețurile medii ale apartamentelor din BUCUREȘTI, în luna MARTIE  2025

În București, în martie 2025, prețul mediu cumulat pentru apartamentele noi și vechi a fost de 1.963 euro pe metru pătrat, în creștere cu 9% față de martie 2024. Apartamentele vechi au fost, în medie, cu 21% mai scumpe față de martie 2024, având un preț mediu de 2.140 euro/mp, în timp ce apartamentele noi au crescut cu doar 1%, ajungând la un preț de 1.835 euro/mp. 

În luna martie, prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 78.520 euro, al unui apartament de două camere (55 mp) de 107.965 euro, iar un apartament de trei camere, cu o suprafață medie de 75 mp, a ajuns la un preț de 147.225 euro. 

Comparativ cu luna martie a anului trecut, bucureștenii au plătit, în medie, cu 6.560 de euro mai mult pentru o garsonieră, cu 9.020 mai mult pentru un apartament cu două camere și cu 12.300 de euro mai mult pentru un apartament cu trei camere. 

Prețurile medii ale apartamentelor din CELE MAI MARI ORAȘE din țară, în luna MARTIE 2025

CLUJ-NAPOCA: În martie 2025, prețul mediu cumulat pentru apartamentele vechi și noi din Cluj-Napoca a fost de 3.087 euro/mp, în creștere cu 16% față de martie 2024. Apartamentele noi au ajuns la un preț mediu de 3.100 euro/mp, iar cele vechi la 3.074 euro/mp.

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 123.480 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) a fost de 169.785 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) a fost de 231.525 euro. Comparativ cu martie 2024, prețurile au crescut cu 17.440 euro pentru o garsonieră, cu 23.980 euro pentru un apartament cu două camere și cu 32.700 euro pentru un apartament cu trei camere.

IAȘI: Apartamentele vechi și noi din Iași au avut în martie 2025 un preț mediu cumulat de 1.810 euro/mp, în creștere cu 16% față de martie 2024. Locuințele noi au avut un preț de 1.723 euro/mp, iar cele vechi la 1.889 euro/mp. 

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 72.400 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) de 99.550 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) de 135.750 euro. Comparativ cu martie 2024, creșterile de preț au fost de 10.280 euro pentru o garsonieră, 14.135 euro pentru un apartament cu două camere și 19.275 euro pentru un apartament cu trei camere.

TIMIȘOARA: În Timișoara, în martie 2025, prețul mediu cumulat al apartamentelor vechi și noi a fost de 1.781 euro/mp. Apartamentele noi au atins un preț mediu de 1.778 euro/mp, iar cele vechi au ajuns la 1.783 euro/mp. 

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 71.240 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) de 97.955 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) de 133.575 euro. Comparativ cu martie 2024, creșterile de preț au fost de 8.960 euro pentru o garsonieră, 12.320 euro pentru un apartament cu două camere și 16.800 euro pentru un apartament cu trei camere.

BRAȘOV: În Brașov, prețul mediu cumulat al apartamentelor vechi și noi a fost de 2.183 euro/mp în martie 2025, în creștere cu 13% față de martie 2024. Apartamentele noi au ajuns la un preț de 2.200 euro/mp, iar cele vechi au fost evaluate la 2.177 euro/mp. 

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 87.320 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) de 120.065 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) de 163.725 euro. Comparativ cu martie 2024, creșterile de preț au fost de 9.840 euro pentru o garsonieră, 13.530 euro pentru un apartament cu două camere și 18.450 euro pentru un apartament cu trei camere.

SIBIU: Sibiu a înregistrat cel mai mare avans procentual, cu un preț mediu de 1.837 euro/mp, în creștere cu 20% față de martie 2024. Prețul apartamentelor noi a ajuns la 1.829 euro/mp, iar al celor vechi la 1.842 euro/mp. 

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 73.480 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) de 101.035 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) de 137.775 euro. Comparativ cu martie 2024, creșterile de preț au fost de 12.200 euro pentru o garsonieră, 16.775 euro pentru un apartament cu două camere și 22.875 euro pentru un apartament cu trei camere.

CONSTANȚA: În Constanța, prețul mediu al apartamentelor noi și vechi, cumulat, a fost de 1.971 euro/mp, în creștere cu 15% față de martie 2024. Apartamentele noi s-au situat la 1.996 euro/mp, iar cele vechi la 1.952 euro/mp. 

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 78.840 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) de 108.405 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) de 147.825 euro. Comparativ cu martie 2024, creșterile de preț au fost de 10.360 euro pentru o garsonieră, 14.245 euro pentru un apartament cu două camere și 19.425 euro pentru un apartament cu trei camere.

ORADEA: În Oradea, prețul mediu al apartamentelor vechi și noi a fost de 1.732 euro/mp în martie 2025, în creștere cu 14% față de martie 2024. Apartamentele noi au ajuns la 1.855 euro/mp, iar cele vechi la 1.697 euro/mp. 

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 69.280 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) de 95.260 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) de 129.900  euro. Comparativ cu martie 2024, creșterile de preț au fost de 8.520 euro pentru o garsonieră, 11.715 euro pentru un apartament cu două camere și 15.975 euro pentru un apartament cu trei camere.

CRAIOVA: În Craiova, prețul mediu cumulat al apartamentelor vechi și noi a fost de 1.824 euro/mp, în creștere cu 15% față de martie 2024. Apartamentele noi au atins 1.875 euro/mp, iar cele vechi 1.814 euro/mp. 

Prețul mediu al unei garsoniere (40 mp) a fost de 72.960 euro, al unui apartament cu două camere (55 mp) de 100.320 euro și al unui apartament cu trei camere (75 mp) de 136.800 euro. Comparativ cu martie 2024, creșterile de preț au fost de 9.560 euro pentru o garsonieră, 13.145 euro pentru un apartament cu două camere și 17.925 euro pentru un apartament cu trei camere.


Analiza a fost realizată de Storia – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii în cunoștință de cauză.

Analiză iBanFirst: Ce costuri economice va aduce „Ziua Eliberării Americii” anunțată de Trump? 

0

        Pe 2 aprilie, declarată de președintele Donald Trump drept „Ziua Eliberării”, administrația americană va anunța noi tarife vamale reciproce, ce vor viza 15% dintre țările cu cele mai mari dezechilibre comerciale față de Statele Unite. Contrar temerilor privind o aplicare generalizată, măsurile vor fi direcționate exclusiv către statele care impun taxe asupra produselor americane și care, în același timp, înregistrează excedente comerciale în relația bilaterală cu SUA. 

        iBanFirst, unul dintre principalii furnizori de servicii de plăți internaționale și schimb valutar pentru companii, prezent în 10 țări europene, a analizat impactul economic al noilor tarife asupra principalilor parteneri comerciali ai Statelor Unite.

        Revenim la anii 1930?

        Potrivit calculelor iBanFirst, tariful vamal mediu aplicat importurilor în SUA va crește de la 4,8% la 10,5%. Deși este o majorare semnificativă, aceasta rămâne sub nivelul de 16,7% prevăzut într-o aplicare integrală a programului economic anunțat de Trump în campania electorală. În acest context, nivelul tarifelor revine practic la cel anterior semnării Acordului General pentru Tarife și Comerț (GATT), din 30 octombrie 1947.

        Cine va fi cel mai afectat?

        Administrația Trump vizează în special șapte mari economii: Uniunea Europeană, Mexic, Japonia, Coreea de Sud, Canada, India și China, într-o abordare mai țintită decât amenințările inițiale de război comercial global.

        China, în mod previzibil, este cea mai afectată: tarifele aplicate produselor chinezești vor crește de la 10,2% la 29,5%. Chiar și așa, nivelul rămâne sub pragul de 60% vehiculat în campania electorală pentru toate importurile din China.

        Mexicul și Canada, două economii profund integrate cu cea americană, vor resimți puternic noile măsuri. În cazul lor, tarifele vor urca de la niveluri aproape simbolice — 0,1% și 0,2% — la 20%, respectiv 25%.

        „În cazul Uniunii Europene, impactul este considerabil mai redus — tarifele vor crește moderat, până la o medie de 2%. Pentru exportatorii europeni, inclusiv cei români, aceste niveluri sunt, cel puțin deocamdată, gestionabile. Ar putea apărea ajustări de preț sau presiuni asupra marjelor de profit, însă nu preconizăm perturbări semnificative ale fluxurilor comerciale”, explică Alin Latu, Country Manager România și Ungaria în cadrul iBanFirst. 

        Estimările se bazează pe o elasticitate a prețului importurilor, pe termen scurt, de -0,7. Pe termen lung, însă, impactul este mai dificil de evaluat, întrucât astfel de măsuri duc frecvent la modificări în structura balanței comerciale, ca urmare a strategiilor de substituire adoptate de consumatori și a mecanismelor prin care companiile încearcă să ocolească tarifele impuse.

        Ce înseamnă noile tarife pentru bugetul SUA?

        Administrația americană estimează că noile tarife ar putea aduce „trilioane de dolari în următorul deceniu”. Totuși, experiența cu China sugerează prudență: după un vârf înregistrat în 2022, veniturile vamale din importurile chinezești au scăzut semnificativ în 2023 — o dovadă a capacității companiilor de a ocoli barierele comerciale.

        În termeni reali, noile tarife ar putea genera între 40 și 45 de miliarde de dolari pe an. Este o sumă considerabilă, dar departe de a putea acoperi în mod semnificativ deficitul bugetar al SUA.

        Misiunea economică din Republica Coreea la Palatul Camerei de Comerț și Industrie București

        0

        Iuliu Stocklosa, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), a primit la sediul CCIB vizita delegației economice din Republica Coreea, condusă de So Gwang Uk, din partea Asociației „Korea International Trade Association”, delegație formată din reprezentanți ai întreprinderilor mici, mijlocii și mari din domeniile: construcții, industria constructoare de mașini, echipamente și din industria aparatelor electrice.

        Din partea CCIB au mai participat Gabriela Iftene, director executiv, reprezentanți ai departamentului de Relații Internaționale și Corneliu Samoilă, președintele secțiunii Industrie. Din partea Agenției Române pentru Investiții și Comerț Exterior (ARICE) au fost prezenți Mihaela Dache, director, Direcția Relații Bilaterale Non-Europa și Lucian Bumbăcea, consilier superior, responsabil pentru promovarea relațiilor comercial – economice cu Republica Coreea. 

        CCIB ne informează că, „după o scurtă prezentare a Palatului oferită de Președintele Camerei, au fost subliniate relațiile de cooperare dintre România și Republica Coreea prin menționarea acordurilor pe care CCIB le are cu Camerele de Comerț și Industrie din Busan și Daegu, precum și cu Asociația Korea Trade Intelligence (KOTRI).

        Scopul deplasării în România a misiunii economice multisectoriale a fost identificarea și dezvoltarea unor modalități de colaborare, pornind de la oportunităţile oferite de România și Republica Coreea. Companiile coreene prezente au avut ocazia de a interacționa cu reprezentanții firmelor românești precum East Electric SRL, Balluff Automation, Faur, Automation Software Lab, Patromil și Uniunea Camerelor de Comerț Bilaterale din România, într-un cadru B2B activ, care a permis schimbul de experiență și identificarea unor oportunități de colaborare, pe piețele celor două țări .

        Evenimentul a evidențiat angajamentul ferm al ambelor părți pentru consolidarea relațiilor comerciale și investiționale, reflectând dorința comună de a stimula schimburile economice și de a crea un mediu favorabil colaborării între companiile din România și Coreea de Sud, în special pe partea de industrie si automatizare. Discuțiile s-au concentrat pe promovarea investițiilor reciproce și dezvoltarea unor parteneriate sustenabile, menite să contribuie la diversificarea piețelor și la creșterea competitivității economice în ambele țări”. 

        După cum precizează CCIB, „conform datelor statistice ale Institutului Național Român de Statistică, schimburile comerciale dintre România și Republica Coreea au înregistrat în anul 2024 (date disponibile) 1.144 mil. USD, cu 5,1% sub nivelul anului 2023. Exportul românesc, în valoare de 213 milioane USD a înregistrat o comprimare cu 63,3% față de 2023, în timp ce importul – 931 mil. USD s-a majorat cu 48,9%.

        Datorită evoluției diferite a celor două componente, export-import, balanța comercială  nefavorabilă țării noastre de 718 mil. USD a fost la finele anului 2024 de cca 16 ori mai mare decât în anul anterior.

        La finele anului 2024, după volumul schimburilor comerciale reciproce,  Republica Coreea era al treilea partener comercial al României dintre țările  din Asia – Oceania, după China și Japonia, al doilea la import, după China și numai pe locul 4 la export, după, Japonia, China și India.

        Ultimele date publicate de Registrul Român al Comerțului precizează că la finele lunii ianuarie 2025 au fost înregistrate în țara noastră 292 societăți cu capital din Republica Coreea,  respectiv 0,11% din totalul firmelor cu capital străin, cu un volum al investițiilor de 125,7 mil. USD, reprezentând 0,19% din totalul capitalului străin investit în țara noastră, ceea ce conferă acestei țări locul 32 între statele investitoare în România”.

        Transportatorii solicită amânarea aplicării sancțiunilor privind sistemul e-Transport până la 1 iunie 2025

        0

        Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că aplicația e-Transport nu funcționează corect și în aceste condiții solicită Ministerului Finanțelor amânarea aplicării sancțiunilor legate de sistemul e-Transport până la 1 iunie 2025:

        Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită public sprijinul Ministerului Finanțelor pentru emiterea urgentă a unei decizii oficiale prin care aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 13¹ lit. d) și e) din OUG nr. 41/2022 să fie amânată până la data de 1 iunie 2025. Această solicitare vizează contravențiile legate de nerespectarea obligațiilor privind poziționarea vehiculului și utilizarea codului UIT de către conducătorii auto și operatorii de transport.

        Deși Ministerul Finanțelor și ANAF au anunțat finalizarea aplicației e-Transport în iulie 2024, perioada de testare tehnică (15 iulie-31 august 2024) a fost insuficientă și din acest motiv termenul de aplicare a amenzilor a fost prorogat în etape până la 31 martie 2025.

        În această perioadă majoritatea operatorii de transport medii și mari au făcut investiții în sisteme de GPS și softuri de conectare și automatizare a transmiterii coordonatelor GPS legate de sistemul RO e-Transport însă acestea nu au ajuns la un grad de satisfacere a cerințelor legale. De asemenea, nici aplicația pentru telefon utilizată de șoferii români și străini nu este mai stabilă ca softul prin API.


        Probleme majore semnalate de transportatori


        Integrarea GPS prin API: API-ul furnizat de MF-ANAF nu funcționează corespunzător, generând erori în transmiterea datelor și blocaje în operare. Automatizarea este incompletă, iar firmele sunt nevoite să aloce resurse umane suplimentare pentru operare manuală, ceea ce duce la costuri ridicate și imposibilitatea susținerii activității pe timp de noapte.
        Funcționarea aplicației mobile: Codurile UIT nu se asociază corect cu numerele de înmatriculare, nu este clar modul de introducere în cazul codurilor multiple, iar aplicația se închide automat dacă șoferul rămâne fără semnal timp de 60 de minute — o situație frecventă în România. Totodată, Ghidul Aplicației Mobile nu este disponibil pe site-ul oficial nici la această dată.
        Lipsa clarității privind scenarii uzuale de transport: De exemplu, nu există instrucțiuni oficiale pentru situațiile în care marfa nu este descărcată imediat sau când remorcile sunt schimbate, ceea ce creează incertitudini și riscuri de sancționare nejustificată.


        Probleme de utilizare de către șoferii străini


        Aplicația și legislația aferentă sistemului RO e-Transport nu este disponibilă și în limba engleză. Ceea ce duce la imposibilitatea utilizării ei de către șoferii străini care au operațiuni de transport internațional pe teritoriul României. 


        Soluție propusă de UNTRR pentru transporturile internaționale: recunoașterea tahografului G2V2 ca alternativă, și de asemenea și tahograful G2V1

        Având în vedere investițiile semnificative deja realizate de operatorii de transport în tahograful inteligent G2V2, UNTRR solicită exceptarea vehiculelor dotate cu acest echipament de la obligația monitorizării prin sistemul e-Transport. Tahograful G2V2, introdus din 21 august 2023, oferă funcționalități extinse – inclusiv înregistrarea automată a trecerii frontierelor, perioadelor de odihnă și a activităților de încărcare/descărcare – și poate furniza date precise autorităților prin extrasele din cardul tahograf, în conformitate cu cerințele europene.
        Tahograful G2V1 este în vigoare din 15 iunie 2019 și trebuie schimbat până pe 18 august 2025. 
        UNTRR își exprimă încrederea că Ministerul Finanțelor va analiza cu responsabilitate aceste probleme reale din teren și va transpune într-un act oficial derogarea de aplicare a amenzilor până la data de 1 iunie 2025, evitând astfel penalizarea injustă a transportatorilor care nu dispun de un sistem funcțional.