Proiect Erasmus+ în beneficiul comunității
Turcia: Implementarea „Erdoganomics” va duce la o criză economică regională?
Neo-otomanismul lui Erdogan
Șeful misiunii FMI în Turcia, Antonio Spilimbergo, explică reziliența economică la factorii negativi, dar și riscul unei recesiuni în perioada imediat următoare: „în primul rând a contat ieftinirea petrolului, ceea ce a însemnat că economiile făcute cu combustibili au permis achiziția de alte produse. În al doilea rând, multe dintre economiile populației erau în valută. Acestea s-au apreciat odată cu deprecierea lirei turcești și au susținut consumul intern. În al treilea rând a continuat expansiunea creditului, chiar dacă într-un ritm mai redus. Al patrulea factor a fost numărul mare de refugiați care a contribuit la creșterea cererii de consum. Cel de al cincilea factor au fost dobânzile relativ reduse. În final, consumatorii s-au grăbit să achiziționeze produse de folosință îndelungată, în special mașini, de frica unei deprecieri accentuate a monedei naționale și o majorare a prețurilor”. Consumul este impulsionat și datorită majorării cu 30% a salariului minim de la începutul acestui an. Ambițiile președintelui Erdogan, pe care mulți îl acuză că dorește să renunțe la statutul laic al statului și să preia autoritar conducerea țării, pune Turcia într-o situație vulnerabilă: politic, economic și regional. Noul premier numit de el acum o lună, Binali Yildirim, a anunțat că „cea mai importantă sarcină” a sa este să transforme țara dintr-un sistem parlamentar într-unul prezidențial. Erdogan a devenit în 2014 primul președinte ales în mod direct de electorat, după ce 11 ani a ocupat funcția de prim-ministru. Partidul de guvernământ, Justiție și Dezvoltare – AKP – a recâștigat majoritatea parlamentară în noiembrie anul trecut apăsând pedala naționalismului și a tendinței de readucere a preceptelor islamice în conducerea statului. Graba de a concentra tot mai mult puterea ridică mari semne de întrebare cu privire la viitorul Turciei. Instituțiile fundamentale și statul de drept se erodează pe măsură ce separarea puterilor este anihilată. Opoziția este adusă la tăcere, libertatea presei îngrădită, iar directivele sale trebuie transpuse în viață necondiționat. Reformele structurale care trebuiau să atragă investiții masive și să crească valoarea adăugată din economie au fost suspendate. Pe fondul fugii capitalului de pe piețele emergente, Turcia nu mai poate să atragă fluxuri de bani ieftini, mai ales când Erdogan cere reducerea dobânzilor, iar Fed-ul este pe cale să facă noi majorări ale dobânzii-cheie.Relații tensionate cu Germania și UE
Relațiile cu UE, principala sursă de investiții străine și principalul partener comercial sunt tot mai glaciale. Acordul privind readmiterea refugiaților contra liberalizarea regimului vizelor pentru cetățenii turci pare tot mai dificil de pus în practică. Mai ales după ce Germania a recunoscut măsurile luate contra armenilor din timpul Primului Război Mondial ca genocid. Cancelarul german, Angela Merkel, se pregătește pentru următoarea confruntare cu președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, după ce ambasadorul turc la Berlin a fost rechemat în țară pentru consultări. Reacția oficialilor de la Ankara este deosebit de acidă, ceea ce pune în pericol acordul încheiat între UE și Turcia pentru stoparea afluxului de imigranți. Cooperarea Turciei, care ar trebui să-i rețină pe emigranți și în plus să accepte și reîntoarcerea unui număr important dintre cei care au ajuns deja în Europa, este vitală pentru viitorul politic al lui Merkel, care se confruntă cu o pierdere masivă de popularitate pe fondul cifrei-record de anul trecut al celor care au cerut azil în Germania. „Rezoluția Bundestagului o pune pe Merkel într-o situație foarte dificilă în raport cu Erdogan”, a declarat Carsten Nikel, analist politic din Bruxelles pentru Bloomberg. Momentul votului – parte a „unui meci prelungit de poker” dintre Europa și Turcia – este inoportun „și nu este de natură de a face lucrurile mai ușoare”, a mai spus el. „Turcia nu are nicio problemă cu așa-numitul genocid armean” a declarat recent Erdogan la Izmir. „Ne simțim confortabil cu acest subiect. Dacă totuși se dorește să se joace astfel, acest lucru va afecta relațiile viitoare: diplomatice, comerciale, politice, militare – și suntem de asemenea două state membre ale NATO”, a subliniat președintele turc. Declarația Parlamentului cuprinde regretul Germaniei că în timpul Primului Război Mondial guvernul imperial nu a întreprins nicio măsură pentru a opri crimele înfăptuite de aliații otomani împotriva poporului armean, cu toate că fuseseră primite informații despre aceste atrocități. Turcia a recunoscut oficial crimele și deportările care au început în luna aprilie 1915, dar respinge etichetarea acestora ca genocid și le pune pe seama stării de război.Eșecul previzibil al „Erdoganomics”
Subliniind fragilitatea acordului pe tema refugiaților, Erdogan a amenințat că va denunța angajamentul Turciei de a primi înapoi emigranții care au invadat anul trecut Europa, dacă UE nu va accepta liberalizarea vizelor pentru cetățenii turci. Pentru Merkel care a susținut acest acord, ridicarea vizelor ar putea însemna un aflux de refugiați kurzi, cărora Ankara le-a declarat război. Cu SUA, relațiile se înrăutățesc în ciuda faptului că Turcia este un aliat tradițional în regiune și țară membră NATO. Mai mult, Turcia deține a doua armată ca număr de militari din NATO – 350.000 de soldați – și este contrapondere la puterea militară a Rusiei la Marea Neagră. Erdogan a solicitat SUA să înceteze înarmarea și antrenarea kurzilor din Siria și Irak, care reprezintă o amenințare la stabilitatea statului turc. Însă aceștia sunt deosebit de eficienți în anihilarea Statului Islamic, astfel că SUA nu a luat în seamă interesele regionale ale Turciei. Tim Ash, economist la Nomura, specialist în regiunea Orientului Mijlociu, este de părere că „Turcia se transformă într-un model asiatic de dezvoltare cu un lider autoritar, puternic, unde deciziile sunt luate de președinte și un grup restrâns de consultanți. Pericolul constă în slăbiciunea mecansimului de control al factorului de decizie și calitatea slabă a actului de guvernare. Rezultă de aici politici eronate pentru dezvoltare și efecte negative pe termen lung în special”. Schimbarea premierului Davutoglu semnifică și schimbarea politicii economice, mai ales că în prezent Erdogan controlează integral AKP. Davutoglu și vicepremierul pentru economie, Mehmet Simsek, erau adepții politicilor economice clasice care puneau accent pe disciplina bugetară și reformele structurale menite să câștige încrederea piețelor de capital. De cealaltă parte, Erdogan, împreună cu consilierii săi, mizează pe rate de dobândă reduse care ar micșora inflația și contribuie la creșterea economică. Acest concept economic, denumit „Erdoganomics”, se bazează pe obținerea creșterii economice bazată pe dezvoltarea infrastructurii, investiții în sectorul de construcții și consumul intern. „Erdogan și susținătorii săi pot atribui cei 14 ani de succese politicii înțelepte promovate de AKP. Din punct de vedere al rezultatelor în alegeri, ar putea să aibă dreptate. Dar miracolul economic al AKP are foarte puțin de a face cu Erdogan. În realitate adoptarea politicilor netradiționale a afectat în sens negativ economia și încrederea piețelor de capital și financiare”, a scris Ash referitor la evoluția economiei turcești din ultima perioadă.
Erdogan despre Uniunea Europeană Europa are nevoie de Turcia, nu invers„Uniunea Europeană are nevoie de Turcia mai mult decât are nevoie Turcia de Uniunea Europeană”, a spus el pe 19 aprilie la un post de televiziune. Însă numărul susținătorilor săi pe scena internațională este tot mai mic: relațiile cu Rusia sunt practic înghețate, iar președintele SUA, Barack Obama, l-a criticat pentru restrângerea libertății presei. Nu faceți presiuni asupra Turciei în legătură cu terorismul„UE spune «schimbați legea anti-terorism în schimbul vizelor», a spus Erdogan la începului lunii mai, referindu-se la una dintre condițiile impuse de UE pentru liberalizarea regimului vizelor pentru cetățenii turci. „Mă scuzați, dar noi mergem pe calea noastră și voi pe a voastră”, a declarat el la doar câteva ore după demisia premierului pro-european, care negociase acordul cu UE referitor la readmiterea emigranților. Europa este cea care are probleme„În primul rând, ne așteptăm ca UE să schimbe legislația care sprijină terorismul”, a declarat Erdogan, criticând Bruxelles-ului pentru că a permis activiștilor din Partidul Muncitorilor din Kurdistan (PKK) să-și instaleze corturile lângă Consiliul Europei în martie. „Statele europene continuă să fie un refugiu pentru partidele afiliate la grupări teroriste. Este o comedie macabră ca UE să ne critice pentru definiția terorismului”, a mai spus el. UE impune tot mai multe condiții pentru liberalizarea regimului vizelor„UE a stabilit 72 de criterii. Aceste cerințe acum au fost anunțate. Criteriile acestea nu au existat dinainte”, a spus el pe 10 mai, referitor la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească Turcia pentru obținerea liberalizării regimului vizelor cu UE. Dar este o problemă: Erdogan era premier când aceste criterii au fost negociate. Europa are mai multă grijă de balene decât de refugiați„Rușine occidentalilor care se arată foarte sensibili la așa-numitele libertăți, drepturi și legi când se discută despre căsătoriile homosexuale departe de femeile, copiii din Siria și de nevinonații care au nevoie de ajutor”, a spus Erdogan pe 13 mai. Și a continuat: „Rușine celor care nu sunt sensibili față de femeile și copiii care vin la ei pentru ajutor. Rușine celor care refuză să se arate sensibili față de cei 23 de milioane de sirieni, așa cum sunt față de balene, delfini și broaște țestoase”. Emigranții – monedă de schimb între UE și Turcia„Putem oricând deschide porțile spre Grecia și Bulgaria și să-i îmbarcăm pe refugiați în autobuze spre Europa. Cum vă veți descurca cu un nou val de refugiați dacă nu încheiați un acord? O să-i omorâți?” Conform relatărilor dintr-un ziar grecesc, asta este ceea ce le-a spus Erdogan oficialilor UE în noiembrie 2015. Guvernul de la Ankara nu a negat aceste afirmații, pentru ca ulterior chiar președintele turc să confirme și să spună că este „mândru” de luarea de poziție. Europenii au două fețe„Toți care se plâng de refugiați sunt oameni cu două fețe și ipocriți”, a spus Erdogan într-o emisiune televizată în martie, inclusiv „aceia care nu au acceptat instaurarea unei zone interzise zborurilor și a zonei curățate de teroare în Siria”. Liderul turc este supărat pe oficialii europeni care nu au intervenit în nord-estul Siriei pentru interzicerea zborurilor aviației militare a guvernului Assad și susținerea rebelilor. El susține că o asemenea măsură ar fi condus la prevenirea crizei refugiaților. Și declarațiile pro-UE ale lui Erdogan……să cooperăm „Pentru a menține sub control emigrația ilegală, Europa și Turcia trebuie să acționeze împreună pentru a crea mecanisme legale, precum înțelegerea din martie 2016, pentru reamplasarea refugiaților sirieni”, a declarat într-un interviu pentru „The Guardian”. „Prin răsplătirea refugiaților care au respectat legea și demonstrația clară că imigranții ilegali vor fi trimiși înapoi în Turcia, îi putem convinge pe imigranți să nu-și mai riște viața pe mare”. Aderarea la UE este importantă„Statutul de membru al Uniunii Europene este un țel strategic pentru Turcia, va fi sursă de stabilitate și inspirație pentru regiune,” a spus el într-o declarație cu ocazia Zilei Europei pe 9 mai. „Sper ca liberalizarea regimului vizelor va fi o compensație pentru frustrarea rezultată din așteptarea de mai bine de 50 de ani la porțile UE și va accelera procesul de aderare al Turciei la UE”. Această declarație a fost făcută la doar câteva zile după ce a anunțat că nu va modifica legile anti-teroriste. Selecția a fost făcută de către publicația „Politico” preluând citate din presa internațională. Dacă luăm în calcul cele 200 de procese pentru defăimare îndreptate împotriva oponenților, îngrădirea libertărții de exprimare și introducerea preceptelor islamiste în politica de stat, avem imaginea unei posibile dictaturi în devenire în zona de interes imediat a României, ceea ce este cu adevărat foarte îngrijorător. |
Pulsul economiei mondiale
MAREA BRITANIE Piața muncii
După o însănătoșire semnificativă pe parcursul ultimilor doi ani, îmbunătățirile pieței muncii par să se fi epuizat treptat. Astfel, în intervalul decembrie 2015 – februarie 2016 au fost create numai circa 20.000 de noi locuri de muncă față de perioada similară precedentă. Este, totodată, de menționat încetinirea neașteptată a creșterii salariale la 1,8% (ritm anual), față de 2,1% (ritm anual) în cele trei luni anterioare. Cu toate acestea, numărul record al locurilor de muncă vacante ilustrează potențialul ridicat pentru îmbunătățirea în continuare a pieței forței de muncă în următoarele trimestre. Factorii principali care se pare că vor susține această perspectivă vor fi: o ofertă de forță de muncă mai bine adaptată cererii din punctul de vedere al calificărilor și aptitudinilor solicitate; reducerea formalităților birocratice în procesul de recrutare și angajare. În schimb, este posibil ca, în contextul slabei creșteri a numărului locurilor de muncă, al menținerii la cote scăzute a ratei inflației, precum și al avansurilor modeste în sfera productivității muncii, salariile să aibă de suferit.MAREA BRITANIE Situația vânzărilor cu amănuntul
În martie a.c. vânzările cu amănuntul (exclusiv cele de carburanți auto) pe piața britanică au scăzut peste așteptări: -0,6% (ritm lunar) față de nivelul estimat inițial de -0,3%. Este de menționat că, exceptând combustibilii auto, scăderea desfacerilor a avut loc la toate categoriile de bunuri.SUEDIA Politica monetară
Banca Națională a Suediei (Riksbank) a decis menținerea dobânzii de referință la -0,50% (dobândă negativă). Actuala politică monetară expansionistă favorizează finanțarea creșterii economice, determinând totodată înscrierea ratei inflației pe o curbă ușor ascendentă. Cu toate acestea, începând de la jumătatea lunii februarie a.c., coroana suedeză (SEK) continuă să se aprecieze, apropiindu-se acum de vârful atins în 2015. Confruntată cu riscul unei inflamări a inflației, Riksbank intenționează să cumpere de pe piață 45 miliarde SEK (circa 5,5 miliarde USD) printr-o emisiune de obligațiuni guvernamentale în partea a doua a acestui an.RUSIA Situația vânzărilor cu amănuntul
Datele pentru luna martie a.c. privitoare la vânzările cu amănuntul de bunuri de consum sunt dezamăgitoare. După ce au crescut ușor în primele două luni ale lui 2016, acestea au scăzut semnificativ în martie, cu 5,8% (ritm anual).RUSIA Creșterea șomajului
În luna martie a.c. rata șomajului a crescut cu 0,2 puncte procentuale, atingând nivelul de 6% din populația activă. Dată fiind actuala recesiune în care se găsește economia rusă, nu este surprinzătoare curba ușor ascendentă a șomajului.JAPONIA Evoluția schimburilor comerciale
Pentru a treia lună consecutiv, soldul balanței comerciale (în termeni nominali și ajustată sezonier) s-a îmbunătățit în martie a.c., cifrându-se la +277 miliarde yeni (aproximativ 2,5 miliarde USD). Această evoluție s-a datorat atât prețurilor în scădere ale energiei, cât și creșterii cursului yenului, ambii factori determinând diminuarea mai pronunțată, în ritmuri anuale, a importurilor (-14,9%) comparativ cu cea a exporturilor (-6,8%). La nivelul trimestrului I 2016, importurile au scăzut cu 7% față de perioada similară precedentă, în timp ce exporturile s-au diminuat cu 3,9%.ARGENTINA Revenirea pe piețele financiare internaționale
La 18 aprilie a.c., după o absență de 15 ani determinată de intrarea în 2001, în incapacitate de plată, Argentina a revenit pe piața internațională de capital cu o emisiune de obligațiuni de 16,5 miliarde dolari SUA.De unde vine prăpastia dintre creșterea economică și pesimismul microeconomic
Cum se blochează transmiterea creșterii economice
Apoi, spune Florin Georgescu, este vorba despre raportul dintre muncă și capital. În țările dezvoltate, capitalului îi revine 40% din venitul național, iar restul de 60% se distribuie către muncă. În România, raportul este invers. Fără a intra în demonstrația tehnică, studiul arată că, în România, capitalul, adică investitorul, este privilegiat în raport cu munca, adică salariatul. De la obligația legală de capitalizare a companiilor, care însă este încălcată, până la circuitul prin care banii sunt scoși din firme prin „inginerii financiare” și se întorc eventual prin împrumuturi acordate de acționari. Este un mecanism care însă nu ține seama de faptul că întreprinderile mici au un pronunțat rol social, chiar dacă poate multe dintre ele sunt prinse într-un astfel de circuit. În plus, arată studiul, salariile bugetare, în ciuda creșterii din ultimii ani, nu s-au întors, ca și cifră nominală și globală, la nivelul anului 2012, anul în care s-au operat reducerile salariale din sectorul bugetar. În fine, distribuția economisirii populației în bănci arată prăpastia care s-a creat în societatea românească în materie de venituri și câștiguri. Aceasta este realitatea care explică diferențele dintre indicatorii macroeconomici și viața reală. De asemenea, analiza arată elementele care compun, în România, diferențele majore de nivel de trai și de venituri. Dezvoltarea inegală a regiunilor țării este deja cunoscută. Studii autohtone sau europene arată care sunt regiunile cele mai puțin dezvoltate din România, unele dintre ele aflându-se pe lista celor mai sărace zone din Europa. Și în materie de polarizare socială există date, dar analiza oficialului BNR aduce noi informații. Astfel, studiul pleacă de la constatarea că în mediul de afaceri există un număr aproape egal de companii cu pierderi cu cele care înregistrează profit. Respectiv, aproximativ 268.000 de companii au profit și alte 245.000 înregistrează pierderi. Per total, atât sectorul de stat, cât și cel privat au un sold pozitiv, adică au profituri mai mari decât pierderile, cu un avantaj în favoarea companiilor private. Faptul surprinzător este aceea că sectorul privat are pierderi mult mai mari decât cel de stat, 39 miliarde lei față de numai 3 miliarde lei. Ceea ce este surprinzător, dacă ne gândim că firmele cu capital de stat sunt constant în atenția publică în ceea ce privește pierderile. Morala acestor cifre este aceea că indisciplina fiscală și managerială conduce la dezvoltarea și adâncirea disparităților sociale. Și totuși, datele studiului trebuie trecute prin filtrul realității. Este bine să existe o analiză separată a pierderilor înregistrate de companiile cu capital privat. Unele dintre ele au realizat investiții importante și se află în perioada de recuperare a acestora. Alte companii mici înregistrează pierderi din cauza dificultăților prin care trece economia. În fine, există o serie de companii care sunt utilizate ca o cochilie pentru tranzacții aflate dincolo de lege. De aceea, o analiză a companiilor private care au pierderi trebuie făcută separat, dincolo de cifrele și judecățile de valoare globale. De la mediul antreprenorial, analiza dlui Florin Georgescu se mută către cheltuielile bugetare. Astfel, putem descoperi încă o surpriză: în ciuda avansului salarial care a început cu anul 2012, cheltuielile bugetare cu salariile sunt încă mai mici decât cele din anul 2008. Este vorba despre 11,7 miliarde euro, în anul 2015, în comparație cu 12,4 miliarde euro, în anul 2008. Desigur, cifrele trebuie puse în context. Anul 2008 a fost totuși cel în care boomul economic a creat „exuberanța irațională” care a dus la majorări substanțiale ale salariilor publice, dar și a aparatului administrativ. De asemenea, dacă privim cifrele studiului vom observa că investițiile au rămas în perioada 2008-2015, la același nivel de aproximativ 9 miliarde euro. Capitolul la care au crescut semnificativ cheltuielile bugetare este cel al asistenței sociale. Așadar, dacă salariile au recuperat parțial nivelul de dinainte de criză, investițiile au rămas constante, iar cheltuielile de asistență socială au crescut. Încă un indicator care arată inechitățile ce există în distribuția veniturilor populației: 10% din gospodăriile cele mai bogate obțin venituri de 13 ori mai mari decât 10% din cele mai sărace gospodării.94 de persoane au depozite de peste 10 milioane lei
Studiul realizat de Florin Georgescu prezintă și date bancare privind economisirea populației. Diferențele sunt și aici majore. Astfel, la sfârșitul anului trecut, persoanele fizice dețineau 14,4 milioane de conturi, cu un total al depunerilor de 130 miliarde lei. 66% din deponenți dețin numai 1% din totalul depozitelor, având în conturi sume de până la 1.000 lei pe persoană. 4% din persoanele cu depozite mari, de peste 50.000 lei, dețin 67% din totalul depozitelor în bănci. Persoanele cu depozite de peste 500.000 lei dețin 13% din volumul depozitelor. Și, în fine, 94 de persoane care au depozite de peste 10 milioane lei fiecare dețin 2% din totalul economisirii. Acestea sunt cifrele. Propunerile de reducere a polarizării sociale făcute de dl Florin Georgescu sunt acordarea de deduceri fiscale și declarații de venit individual globalizat. În concluzie, există o problemă, avem câteva propuneri, dezbaterile pe marginea temei pot să înceapă.Evoluția productivității muncii în context european și rezultatul ei după abilitatea fiecărei țări
România, progrese importante în materie de productivitate
România a performat în ultimii cinci ani la nivel de ameliorare a productivității față de UE, a crescut nivelul de trai de două ori și jumătate mai repede decât Germania și s-a distanțat de Bulgaria. Ceea ce vine să confirme decizia luată în timpul crizei din 1998-1999, contrar insistențelor FMI de a nu trece la regimul de consiliu monetar (curs fix) și a oferit flexibilitatea necesară optimizării politicilor economice. Totuși, decalajul față de nemți s-a păstrat la 69% din media UE, în pofida diferenței uriașe de creștere la nivel de productivitate. Sub performanța Poloniei, care, cu aceeași majorare procentuală de nivel de trai în 2015 față de 2010 (la un avans al productivității aproape de trei ori mai mic!) a mai și redus cu un punct procentual distanța care o separă de vecina de la vest. Sunt câteva date care ne arată că binele, chiar dacă arată bine pe hârtie la o privire superficială, este dușmanul mai binelui. TREBUIE să creștem mai repede și mai cu cap decât o facem în prezent dacă vrem să mai prindem din urmă vreodată țările dezvoltate care performează. Mai există și alte explicații, legate de productivitatea totală a factorilor de producție (munca este doar unul dintre ei), asupra cărora vom reveni.Evoluția productivității muncii în perioada 2011 – 2015 în Uniunea Europeană (2010 = 100) | ||||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Ecart | |
EU 28 | 101,5 | 102,4 | 103,4 | 103,6 | 104,5 | 0 |
EA 19 | 101,5 | 102,3 | 103,5 | 103,8 | 104,3 | -0,2 |
România | 100,1 | 110,6 | 115,9 | 118,2 | 123,2 | +18,7 |
Letonia | 103,7 | 107,3 | 108,4 | 111,9 | 115,5 | +11,0 |
Lituania | 107,0 | 109,2 | 112,6 | 114,2 | 113,0 | +8,5 |
Bulgaria | 103,9 | 106,8 | 108,6 | 110,0 | 112,8 | +8,3 |
Irlanda | 104,4 | 105,0 | 103,5 | 106,6 | 112,1 | +7,6 |
Polonia | 104,7 | 106,5 | 108,1 | 109,4 | 111,6 | +6,9 |
Slovacia | 101,7 | 103,5 | 106,8 | 108,7 | 110,8 | +6,3 |
Croația | 103,8 | 106,3 | 108,7 | 106,4 | 110,3 | +5,8 |
Malta | 102,4 | 104,2 | 105,4 | 106,3 | 109,8 | +5,3 |
Estonia | 98,6 | 103,9 | 105,3 | 107,9 | 106,5 | +2,0 |
Spania | 101,4 | 103,9 | 105,5 | 105,8 | 106,5 | +2,0 |
Cehia | 101,9 | 102,2 | 102,1 | 103,1 | n.a. | +1,4 |
Slovenia | 103,4 | 103,2 | 102,4 | 103,5 | 105,1 | +0,6 |
Cipru | 100,7 | 101,8 | 103,5 | 103,9 | 104,8 | +0,3 |
Suedia | 100,7 | 100,5 | 101,4 | 102,2 | 104,7 | +0,2 |
Germania | 102,1 | 102,6 | 103,3 | 103,6 | 104,2 | -0,3 |
Luxemburg | 99,7 | 96,9 | 100,0 | 101,1 | 103,6 | -0,9 |
Austria | 100,8 | 101,9 | 102,7 | 102,6 | 103,2 | -1,3 |
Franța | 101,1 | 101,4 | 103,1 | 103,1 | n.a. | -1,4 |
Olanda | 100,7 | 100,5 | 100,8 | 101,7 | 102,8 | -1,7 |
Portugalia | 101,4 | 102,4 | 103,6 | 102,8 | 102,7 | -1,8 |
Marea Britanie | 100,6 | 99,8 | 100,2 | 100,4 | 102,2 | -2,3 |
Ungaria | 102,1 | 101,4 | 102,7 | 101,1 | 101,4 | -3,1 |
Finlanda | 101,6 | 100,0 | 100,6 | 100,6 | 101,3 | -3,2 |
Belgia | 99,5 | 99,3 | 99,8 | 100,6 | n.a. | -3,9 |
Italia | 100,5 | 100,2 | 101,1 | 100,7 | 100,5 | -4,0 |
Danemarca | 99,9 | 101,6 | 99,9 | 100,3 | 100,5 | -4,0 |
Grecia | 96,7 | 94,9 | 94,9 | 97,2 | 94,3 | -10,2 |
Tehnicienii care combat cu argumente emoționale
Consorțiului „Universitaria” – recomandări pentru performanță academică
Există și bogați săraci
Prețul energiei electrice din România, în context european
Anul | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Gospodării | 7,79 | 9,43 | 10,17 | 10,61 | 9,76 | 10,31 | 10,82 | 10,50 | 13,23 | 12,90 | 13,03 |
Industrie | 7,69 | 7,73 | 8,42 | 8,86 | 8,11 | 8,50 | 8,03 | 8,33 | 9,04 | 7,53 | 7,07 |
Prețul curentului electric în țările UE (eurocenți/kWh), 2015 | |||
Țara | Gospodării | Industrie | Diferența (%) |
UE | 20,78 | 8,94 | +132 |
Zona Euro | 21,80 | 8,58 | +154 |
Belgia | 21,26 | 8,98 | +137 |
Bulgaria | 9,42 | 6,82 | +38 |
Cehia | 12,73 | 7,61 | +67 |
Danemarca | 30,78 | 6,09 | +405 |
Germania | 29,51 | 8,09 | +265 |
Estonia | 13,02 | 7,55 | +72 |
Irlanda | 24,26 | 12,94 | +87 |
Grecia | 17,67 | 10,37 | +70 |
Spania | 23,09 | 11,16 | +107 |
Franța | 13,24 | 7,55 | +115 |
Croația | 13,17 | 8,69 | +52 |
Italia | 24,50 | 9,43 | +160 |
Cipru | 19,57 | 13,16 | +49 |
Letonia | 16,35 | 9,10 | +80 |
Lituania | 12,56 | 8,18 | +54 |
Luxemburg | 17,67 | 8,42 | +110 |
Ungaria | 11,27 | 7,78 | +45 |
Malta | 12,57 | 15,59 | -19 |
Olanda | 19,57 | 7,21 | +171 |
Austria | 20,09 | 7,31 | +175 |
Polonia | 14,44 | 8,33 | +73 |
Portugalia | 22,79 | 9,89 | +130 |
România | 13003 | 7,07 | +84 |
Slovenia | 15,09 | 7,14 | +111 |
Slovacia | 15,06 | 10,81 | +39 |
Finlanda | 15,52 | 6,37 | +144 |
Suedia | 18,51 | 6,17 | +200 |
Marea Britanie | 21,25 | 17,35 | +48 |