Afacerile de familie continuă să fie un motor important de creștere pentru economia globală. Cele mai mari 500 de afaceri de familie din lume generează venituri în valoare de 8,8 trilioane de USD, o creștere de 10% față 2023, și au 25,1 milioane de angajați în 43 de jurisdicții. Dacă ar fi comparate cu PIB-urile naționale, veniturile cumulate ale acestor companii ar fi echivalente cu a treia cea mai mare economie a lumii, devansate doar de SUA și China. Aceste constatări, precum și alte concluzii, au fost publicate în ediția 2025 a raportului Global EY 500 Family Business Index, realizat de EY și Universitatea din St. Gallen, un clasament bienal al celor mai mari 500 de afaceri de familie din lume, în funcție de venituri.
Europa continuă să găzduiască aproape jumătate (47%) dintre companiile din clasament, în timp ce 29% se află în America de Nord, iar 18% își au sediul în Asia. În ceea ce privește sectoarele economice, comerțul cu amănuntul este cel mai bine reprezentat, conducând cu 20%. Al doilea sector ca mărime este cel al bunurilor de larg consum (19%), urmat de industria tehnologiilor de vârf (15%) și mobilitate (9%) pe locul al patrulea.
În pofida mediului de afaceri dificil din prezent, fuziunile și achizițiile (M&A) rămân un pilon central al strategiei de dezvoltare și de capital pentru acest tip de companii, în condițiile în care cele mai mari 500 de afaceri de familie sunt bine poziționate pentru a profita de oportunități. 47% dintre acestea au realizat una sau mai multe tranzacții în ultimii doi ani, iar, dintre cele făcute publice, 34% au implicat sume de peste 250 de milioane de USD.
Urmărirea valorii pe termen lung, agilitatea și abordarea inovatoare sunt elementele care conferă acestor companii un avantaj strategic și explică de ce 34% dintre ele au o istorie de peste 100 de ani, iar 85% desfășoară activități de mai bine de 50 de ani. La vârful acestui spectru se află o companie din Japonia care activează de peste 400 de ani, precum și două companii europene cu o istorie de peste 300 de ani.
Raluca Popa(foto), Partener, Asistență fiscală și juridică, Strategic Growth Markets leader, EY România: „Într-o lume marcată de schimbări rapide și incertitudini, afacerile de familie se remarcă prin reziliență și inovație. Angajamentul lor față de crearea de valoare pe termen lung nu doar că le susține succesul, ci contribuie semnificativ și la economia globală. Vedem deja multe afaceri de familie conduse de noile generații în România, care manifestă o preocupare pentru structuri de guvernanță moderne. Având în vedere adaptabilitatea lor remarcabilă și viziunea strategică, aceste întreprinderi vor continua să joace un rol esențial în asigurarea unei creșteri durabile pentru generațiile viitoare”.
BRD Groupe Société Générale, în parteneriat cu Academia de Studii Economice din București (ASE), a inaugurat un hub educațional la ASE, parte din rețeaua națională BRD HUBs. De asemenea, cele două părți au semnat un parteneriat cu scopul de a sprijini educația universitară din România.
Noul spațiu de co-working și co-learning, amenajat în clădirea Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică din Calea Dorobanți 15-17, este caracterizat prin faptul că „le oferă studenților un spațiu modern și condiții optime pentru a studia, colabora și lua parte la evenimente educaționale, pe teme despre carieră, tehnologie, inovație, finanțe, sustenabilitate sau antreprenoriat. Propunerea de design a spațiului a pornit de la o analiză a nevoilor reale ale studenților, pe baza cărora holul care leagă amfiteatrele de la etajul al doilea al facultății s-a transformat într-un spațiu prietenos și modern în care studenții să-și poată construi cu încredere viitorul profesional și personal.
Prin implementarea proiectului, holul renovat permite accesul studenților către cele 4 amfiteatre și 6 birouri administrative situate la etajul 2 și face legătura printr-o pasarelă între clădirea Virgil Madgearu și clădirea Mihai Eminescu. Capacitatea Hub-ului depășește 100 de utilizatori, toți studenții având acces nelimitat la internet gratuit (WIFI). Inaugurarea BRD HUB în clădirea Academiei de Studii Economice marchează o lungă istorie de colaborare între BRD Groupe Société Générale și ASE, una dintre cele mai importante universități din România. Cele două instituții își reiterează angajamentul de a lucra împreună pentru elevarea nivelului învățământului superior din România și pregătirea următoarelor generații de specialiști prin derularea mai multor programe și proiecte dedicate studenților”.
Mădălina Teodorescu, Deputy CEO, BRD Groupe Société Générale: „Prin BRD HUBs ne reafirmăm angajamentul de a investi în educație și de a sprijini tinerii în dezvoltarea lor profesională. Nu este vorba doar despre un spațiu modern de studiu, ci despre un ecosistem educațional care încurajează colaborarea, inovația și conexiunile esențiale cu mediul profesional. Universitățile au un rol esențial în pregătirea viitorilor lideri și specialiști, iar noi, BRD, ne dorim să fim un partener activ în acest proces, oferind studenților resursele și oportunitățile necesare pentru a face tranziția către o carieră de succes.”
Prof. univ. dr. Nicolae Istudor, rectorul Academiei de Studii Economice: „HUB-ul BRD din clădirea Virgil Madgearu s-a dovedit a fi un proiect foarte bine primit de studenții noștri, aceștia utilizându-l la capacitate maximă. Inaugurarea acestuia marchează un nou pas important în parteneriatul nostru de lungă durată cu BRD, o instituție care joacă un rol esențial în formarea și integrarea viitorilor specialiști din domeniul financiar-bancar. Suntem convinși că această colaborare va continua să genereze valoare atât pentru studenți, cât și pentru mediul economic, consolidând legătura dintre educația academică și cerințele pieței muncii”.
Rețeaua BRD HUBs oferă studenților „spații moderne, interactive și adaptate nevoilor lor, unde pot studia, colabora și participa la evenimente relevante pentru dezvoltarea profesională.
Programul include 30 de hub-uri care vor integra laboratoare, amfiteatre și spații multifuncționale în universități din 12 orașe din România. În fiecare an, sute de mii de studenți vor avea acces la biblioteci, zone de coworking și relaxare, într-un mediu gândit pentru studiu confortabil și timp liber petrecut cu eficiență”.
BRD HUBs sunt considerate „mai mult decât simple spații de învățare. Ele sunt un angajament ferm al BRD pentru educație, inovație și dezvoltarea tinerilor din România. Prin această inițiativă, BRD își propune să ofere studenților nu doar infrastructura necesară pentru un parcurs academic de succes, ci și oportunități concrete de interacțiune cu profesioniști și lideri din industrie. Într-o lume aflată în continuă schimbare, unde cerințele pieței muncii evoluează rapid, este esențial ca universitățile să devină hub-uri de conectare între educație și mediul profesional. BRD HUBs sprijină această tranziție a universităților, oferind studenților acces la resurse relevante, programe educaționale inovatoare și contexte de învățare care îi ajută să-și descopere pasiunile și să-și construiască un viitor solid.
Universitățile incluse în programul BRD HUBs:
📍 Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău 📍 Universitatea Transilvania din Brașov 📍 Universitatea din București 📍 Academia de Studii Economice din București 📍 Universitatea Națională de Știință și Tehnologie „Politehnica” București 📍 Universitatea Româno-Americană 📍 Universitatea Tehnică de Construcții din București 📍 Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București 📍 Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca 📍 Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca 📍 Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca 📍 Universitatea din Oradea 📍 Universitatea Ovidius din Constanța 📍 Universitatea Maritimă din Constanța 📍 Universitatea din Craiova 📍 Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași 📍 Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași 📍 Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” din Iași 📍 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași 📍 Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești 📍 Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu 📍 Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava 📍 Universitatea Politehnica Timișoara 📍 Universitatea de Vest din Timișoara
Sphera Franchise Group anunță inaugurarea primei unități din portofoliul său dotate cu panouri fotovoltaice, „în urma unei investiții de aproximativ 1,2 milioane euro. Restaurantul este un KFC de tip Drive Thru, localizat în Galați, și marchează prima deschidere din planul amplu de expansiune al Grupului pentru 2025.
Echiparea unui restaurant cu panouri solare reprezintă un nou pas important de sustenabilitate pentru Sphera, după numeroasele demersuri, de la utilizarea exclusiv a ambalajelor din surse responsabile până la iluminatul eficient, exclusiv cu LED, în toată rețeaua Grupului.
Panourile fotovoltaice din cadrul restaurantului KFC Drive Thru Galați sunt montate pe acoperișul parcării și au o capacitate instalată de 47,5 kW. Compania estimează că vor acoperi aproximativ 50% din necesarul energetic al unității.
KFC Drive Thru Galați este amplasat pe Strada Stadionului nr. 1A, ocupă o suprafață totală de circa 350 mp și dispune de 44 de locuri în interior și 20 pe terasa exterioară. Restaurantul propriu-zis funcționează între orele 08:00 și 23:45, în timp ce serviciile de drive-thru și take-away sunt accesibile 24/7.
Dotările tehnologice ale restaurantului includ ecrane digitale pentru meniu inclusiv pe linia de drive, și sisteme self-order prin kiosk-uri. Clienții au opțiunea de free-refill pentru băuturile răcoritoare. Aceștia pot plasa comenzi prin diverse canale: direct în restaurant, prin serviciul take-away, la linia de drive-thru sau prin aplicațiile de livrare online.
Noul restaurant KFC oferă 45 de oportunități de angajare pentru poziții variate, de la Lucrător în Bucătărie și Casier până la funcții de management precum Director Restaurant și Asistent Manager. După primele două luni, remunerația netă va depăși 3.300 lei, sumă ce include salariul de bază, bonuri de masă și diverse stimulente financiare, conform politicilor KFC. Suplimentar, angajații beneficiază de acces nerestricționat la o platformă educațională online cu peste 750 de cursuri destinate dezvoltării atât profesionale, cât și personale.
KFC Drive Thru Galați este cel de-al doilea restaurant al brandului în orașul Galați și unitatea cu numărul 108 în rețeaua KFC din România”.
Marian Gogu, director general al KFC România: „În premieră pentru noi, inaugurăm primul restaurant KFC cu panouri fotovoltaice. Este o acțiune care se aliniază strategiei noastre de sustenabilitate, în completarea celorlalte măsuri luate până acum, dar și spiritului inovator al brandului. Cu ajutorul panourilor solare, vom reduce semnificativ consumul de energie din surse externe. Devenim mai eficienți și mai prietenoși cu mediul.”
Pentru mai multe detalii despre noutăţile pregătite de KFC, accesaţi pagina de Facebook KFC România, pagina de Instagram KFC România, pagina de TikTok KFC România și site-ul www.kfc.ro.
Sphera Franchise Group este caracterizat drept „cel mai mare grup din industria de food service din România, deținând companiile care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România și KFC în Chişinău, Republica Moldova și în anumite zone din Italia. Grupul deține peste 170 de restaurante pe cele trei piețe și are aproximativ 5.000 de angajați. Sphera Franchise Group este listată pe Bursa de Valori București din 2017, sub simbolul SFG, fiind singura companie din HoReCa inclusă în indicele principal BET, precum și în MSCI Frontier Markets”.
MedLife, cea mai mare rețea de servicii medicale private din România și singura companie cu capital românesc din topul operatorilor de servicii medicale private listată la Bursă, anunță autorizarea Consiliului de Administrație (CA) pentru majorarea creditului sindicalizat cu până la 50 milioane EUR, ajungând astfel la un total de 330 milioane EUR.
Sindicatul de bănci care a semnat majorarea limitei de credit este format din Banca Comercială Română (BCR) – în calitate de coordonator, aranjor principal mandatat, agent de documentație, agent de facilitate și garanții, având totodată rol de finanțator – precum și alte instituții de credit: Raiffeisen Bank, BRD Groupe Société Générale și Banca Transilvania, în calitate de aranjori principali și finanțatori, și ING Bank N.V. Amsterdam Sucursala București, în calitate de finanțator.
„De la momentul listării și până în prezent, MedLife a fost o companie achizitivă, cu rezultate excelente atât în ceea ce privește achiziția de noi companii, cât și din perspectiva proceselor de integrare aferente acestora. Drept urmare, Grupul a înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri de peste 20% în medie în ultimii 5 ani, determinate atât de dezvoltări organice, cât și de achiziții. Anul 2024 a fost unul dedicat consolidării și, în pofida unei creșteri economice mult încetinite la nivel național, am reușit să îmbunătățim performanța financiară și operațională a Grupului, dar și să reducem gradul de îndatorare”,a declaratMihai Marcu, președinte și CEO al Grupului MedLife.
„Această nouă tranzacție sindicalizată reconfirmă angajamentul nostru de a susține liderii locali care investesc în dezvoltare sustenabilă și extindere internațională. În calitate de aranjor principal, BCR a coordonat structura unui pachet de finanțare flexibil, adaptat nevoilor unui grup aflat într-o etapă accelerată de expansiune. Credem în strategia MedLife și ne bucurăm să contribuim la un proiect relevant pentru viitorul ecosistemului de sănătate din regiune, care face diferența în România, dar și în afara granițelor”, a declarat Raluca Orha, Head of Loan Syndication BCR.
„Rolul BCR, ca aranjor principal și creditor în această majorare și rearanjare a facilității de credit sindicalizat, reflectă încrederea în viziunea MedLife și parteneriatul nostru de lungă durată. Credem în capacitatea companiei de a scala un model de business performant și în potențialul de a deveni un reper regional în domeniul sănătății. De altfel, finanțarea oferă Grupului MedLife flexibilitatea necesară pentru susținerea expansiunii și ne bucurăm că BCR este un facilitator în dezvoltarea pieței de servicii și infrastructură medicală”, a declarat Alina Cernat, Head of Consumer and Healthcare Department BCR.
2024 a fost un an dinamic, iar MedLife a mizat pe investiții în noi roboți, diversificare de produse și consolidare prin noi proiecte organice și achiziții la nivel național. Cifra de afaceri consolidată pro-forma a atins peste 2,7 miliarde RON (555 milioane EUR), în creștere cu 25% față de 2023. Astfel, Grupul a devenit prima companie românească din domeniul sănătății private care a depășit o jumătate de miliard de euro cifră de afaceri în 2024. De asemenea, EBITDA pro-forma a ajuns la 412 milioane RON în 2024 în comparație cu 317 milioane RON în anul precedent, ceea ce evidențiază stabilitatea Grupului în privința creșterii profitabilității în 2024.
„Păstrând o abordare prudentă, fondurile suplimentare urmează a fi utilizate cu precădere pentru finalizarea proiectelor deja demarate, dar și pentru eventuale achiziții de companii, care ar permite Grupului să mențină tendința curentă de expansiune și de consolidare a pieței de servicii medicale, concomitent cu captarea de profitabilitate suplimentară. Privind în perspectivă, urmează o perioadă în care vom pune mai mult accent pe genetică, nutriție, sport și prevenție în general. Credem cu tărie că aceste domenii țin de medicina viitorului și vom face investiții importante în această direcție”,a declaratMihai Marcu, președinte și CEO al Grupului MedLife.
În 2025, prima mutare strategică a Grupului a vizat consolidarea segmentului Corporate, MedLife venind în întâmpinarea angajatorilor cu produse noi, unice pe piață, care îmbină partea de prevenție medicală cu zona de fitness. În paralel cu acest demers, Grupul și-a continuat strategia de expansiune bifând intrarea pe o nouă piață prin achiziția All Clinic din Republica Moldova.
În prezent, Grupul MedLife este unul dintre cei mai mari operatori la nivel regional, având deja o prezență activă în trei țări: România, Ungaria și, de curând, Republica Moldova. Pe termen mediu și lung compania își propune să testeze și alte piețe din regiune, noile fonduri accesate fiind o rezervă în acest sens.
Grupul PPC anunță rezultatele financiare ale companiei în 2024, cu o performanță financiară solidă, cu EBITDA ajustat de 1,8 miliarde € în 2024 și distribuirea unui dividend de 0,40 €/acțiune
Profitabilitate operațională a fost în creștere în 2024, cu EBITDA ajustat ajungând la 1,8 miliarde de euro, un plus de 41% față de 2023. Această îmbunătățire a fost determinată de contribuția mai mare a activităților din Grecia, atât în distribuție, cât și în segmentul integrat de afaceri, precum și de consolidarea operațiunilor din România pentru întregul an, comparativ cu 2023, și de adăugarea Kotsovolos în Grecia.
Profitul net ajustat s-a situat la 426 milioane de euro în 2024, față de 206 milioane de euro în 2023, iar venitul net ajustat după plata intereselor minoritare a ajuns la 365 milioane de euro, în creștere de la 140 milioane de euro2.
Poziție financiară solidă, în ciuda creșterii investițiilor. Gradul de îndatorare netă (datoria netă/EBITDA) a fost de 2,8x în 2024, mult sub plafonul autoimpus de 3,5x, cu o datorie netă de 5,1 miliarde de euro la 31.12.2024.
Compania propune un dividend de 0,40 €/acțiune, în creștere cu 60% față de 2023. PPC continuă distribuirea dividendelor pentru al doilea an consecutiv, Consiliul de Administrație propunând Adunării Generale Anuale un dividend de 0,40 €/acțiune (luând în considerare excluderea acțiunilor proprii achiziționate de companie, care nu sunt eligibile pentru dividend), aliniat pe deplin cu prevederile Planului Strategic pentru perioada 2025 – 2027.
Georgios Stassis
Comentând rezultatele financiare, Georgios Stassis, Președinte și CEO al Public Power Corporation S.A., a declarat: „2024 a fost încă un an de performanță solidă pentru PPC, atingând 1,8 miliarde de euro în termeni de EBITDA, ceea ce înseamnă că ne-am dublat practic profitabilitatea operațională în ultimii trei ani, comparativ cu 2021, când a fost realizată majorarea capitalului social. Această creștere s-a reflectat și în rezultatele financiare nete, permițându-ne să creștem distribuția dividendelor la 0,40 de euro pe acțiune pentru 2024.
În plus, ne-am crescut investițiile la aproximativ 3 miliarde de euro, concentrându-ne în principal pe proiecte de energie regenerabilă și distribuție, în concordanță cu obiectivul nostru de a deveni un jucător de top în domeniul energiei curate și tehnologiei energetice (powertech) în regiunea Europei de Sud-Est. Am crescut semnificativ capacitatea noastră de energie regenerabilă la 6,2 GW și suntem pe drumul cel bun pentru a elimina lignitul până în 2026. În același timp, PPC a redus și mai mult tarifele la electricitate pentru clienții săi în 2024, absorbind volatilitatea prețurilor din piața angro de energie.
Această performanță demonstrează reziliența modelului nostru integrat, care ne oferă atât stabilitate într-un mediu de piață volatil, cât și oportunități pentru creștere suplimentară. Privind spre viitor, ne bazăm pe acest model pentru a implementa investiții semnificative, respectând obiectivele de rentabilitate stabilite în Planul nostru Strategic, cu scopul de a crea valoare pentru acționarii noștri, clienți și țările în care activăm.”
Compania reliefează că „investițiile totale au atins 3 miliarde de euro, înregistrând o creștere semnificativă în activitățile de distribuție și RES, în conformitate cu planul PPC de a majora ponderea energiei curate în mixul său de producție și de a îmbunătăți și digitaliza rețelele de distribuție. Cea mai mare parte a acestor investiții sunt destinate dezvoltării, aproximativ 85% din total fiind alocate pentru RES, producție flexibilă și distribuția energiei electrice.
Capacitatea instalată în RES a ajuns la 5,5 GW la sfârșitul anului 2024, față de 4,6 GW în 2023, atingând în prezent 6,2 GW odată cu finalizarea unor proiecte totalizând 0,7 GW. Se preconizează o creștere semnificativă a capacității instalate în RES în trimestrele următoare, având în vedere că există deja un portofoliu de proiecte de 3,7 GW aflate în construcție, în faza de pregătire pentru construcție sau în etapa de licitație.
Producția pe bază de lignit a scăzut cu aproximativ 28% în 2024 față de 2023, ajungând la 3,2 TWh, ceea ce reprezintă 15% din producția totală a PPC. Pe de altă parte, producția din surse regenerabile (RES) a înregistrat o ușoară creștere față de anul precedent, în ciuda unei producții hidroenergetice reduse din cauza afluxului mai scăzut de apă în rezervoare, atingând 6,2 TWh, echivalent cu 29% din producția totală de energie a PPC. Drept urmare, intensitatea emisiilor de CO₂ (Scope 1) a scăzut cu 2% comparativ cu 2023.
Eforturile PPC pentru un portofoliu mai curat și mai flexibil de centrale electrice sunt reflectate și în scorul CDP, care a crescut pentru al doilea an consecutiv cu un nivel, ajungând la B. De asemenea, includerea PPC în indicele FTSE4Good al Bursei de Valori din Londra a reprezentat un reper important. În plus, în 2024, inițiativa Science Based Targets (SBTi) a certificat validitatea obiectivelor PPC pe termen scurt și lung privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, confirmând că aceste obiective sunt pe deplin aliniate cu ținta de 1,5°C stabilită prin Acordul de la Paris și cu obiectivul de a atinge emisii nete zero pe întregul lanț valoric până în 2040.
Totodată, PPC și-a îmbunătățit ratingul în ESG Transparency Score al indicelui ATHEX ESG, obținând un scor pozitiv de 91% în urma unei analize extinse a mai multor criterii din pilonii Mediu – Social – Guvernanță. Acest scor plasează PPC printre companiile de top din piața grecească în ceea ce privește performanța ESG.”
Analiză pe segmente de business
Activitatea de retail
Cererea de energie electrică a crescut atât în Grecia, cât și în România, cu 5,4% și, respectiv, 4,2% față de 2023, fiind determinată în principal de vremea mai caldă, în special în lunile de vară.
Cota medie de piață a PPC în retailul de energie din Grecia a înregistrat o scădere la 51% în 2024, față de 57% în anul precedent, în principal din cauza reducerii ponderii în segmentul clienților de Înaltă Tensiune, ca urmare a expirării contractelor fixe istorice. În Sistemul Interconectat, cota de piață aferentă a scăzut la 52% în decembrie 2024 (de la 56% în decembrie 2023), iar cota medie de piață pe tip de tensiune a fost de 20,5% (de la 48%) pentru Înaltă Tensiune, 40,7% (față de 40,7%) pentru Medie Tensiune și 62,4% (de la 63,2%) pentru Joasă Tensiune.
În România, cota medie de piață a PPC în vânzările de energie electrică a fost de 16%.
Activitatea de generare
În producția de energie electrică, cota medie de piață a PPC în Grecia a scăzut la 34% în 2024, față de 40% în 2023. Aceasta a fost determinată de scăderea producției pe bază de lignit, pe măsură ce PPC progresează cu planul său de a elimina cărbunele până în 2026. În România, cota medie de piață a PPC în producția din surse regenerabile de energie (vânt/soare) a crescut la 16%, față de 14% în 2023.
Îmbunătățirea mixului de producție se reflectă în îmbunătățirea intensității emisiilor de CO2, care a scăzut la 0,49 tone pe MWh generat, față de 0,50 tone pe MWh generat în 2023.
Activitatea de distribuție
O mare parte din investițiile PPC au fost direcționate către modernizarea și digitalizarea rețelelor de distribuție din Grecia și România. Mai exact, investițiile au ajuns la 1 miliard de euro în 2024, contribuind la creșterea bazei de active reglementate (RAB) la 4,9 miliarde de euro (+0,6 miliarde de euro).
Creșterea semnificativă a investițiilor din ultimii ani a contribuit la îmbunătățirea indicilor de fiabilitate în ambele țări, cu SAIDI scăzând la 132 de minute (față de 134 de minute) în Grecia și la 82 de minute (față de 90 de minute) în România. SAIFI s-a diminuat în Grecia la 1,7 (față de 1,8), iar în România a ajuns la 2,3 (față de 2,5).
Integrarea energiei regenerabile în rețelele noastre de distribuție din Grecia și România continuă într-un ritm bun în 2024, pentru instalații mai mici per client și pentru autoconsumul acestora.
Telco
S-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește implementarea Fiber-To-The-Home, care a atins 650 000 de gospodării/companii până în decembrie 2024, marcând o creștere de ordinul a 360% față de 2023. Implementarea cu succes actuală pune bazele atingerii obiectivului de acoperire de 3 milioane de gospodării și companii până la sfârșitul anului 2030.
E-mobilitate
În domeniul e-mobilității, PPC rămâne lider pe piața din Grecia, cu o cotă de 37% din punctele publice de încărcare în 2024. PPC este activă în domeniul e-mobilității și în România, având un număr total de aproximativ 3.100 de puncte de încărcare la sfârșitul anului 2024 în ambele țări, în creștere cu 29% față de 2023.
Grupul Hidroelectrica înregistrează rezultate operaționale și financiare în scădere pentru anul 2024, față de anul 2023, influențate semnificativ de condițiile hidrologice mai puțin favorabile, conducând la o producție hidroenergetică redusă față de anul precedent și afectând volumul total de energie disponibil pentru comercializare.
Producția de energie electrică neta a scăzut cu 21% față de anul 2023. Veniturile au scăzut cu 25% față de anul 2023. Marja operațională a fost de 50%, în scădere cu 15% față de anul 2023, marja netă a ajuns la valoarea de 45%, în scădere cu 14% față de anul 2023. Profitul net a fost în scădere cu 35%, de la 6.365 milioane RON la 4.128 milioane lei. Rezultatul pe acțiune a fost și el în scădere cu 35%, de la 14,17 RON/ acțiune la 9,18 RON/ acțiune.
Principalele rezultate financiare ale Grupului Hidroelectrica în 2024 sunt:
Performanța Grupului s-a menținut în linie cu obiectivele stabilite în bugetul aprobat pentru anul 2024, cu o ajustare marginală față de estimări. Marja operațională și marja netă ale Grupului s-au redus cu 15%, respectiv 14% fata de anul 2023, în principal ca urmare a diminuării cantității de energie electrică vândută și prețurilor de vânzare a energiei electrice.
Rezultatele obținute în anul 2024 reflectă așteptările stabilite în Bugetul aprobat pentru anul 2024, situându-se ușor in scădere fata de acestea ca urmare a unei hidrologii sub așteptări.
În ciuda provocărilor din 2024, Hidroelectrica a continuat să exploreze oportunitățile de dezvoltare pe piața energiei regenerabile, inclusiv în vederea achizițiilor de participații și dezvoltarea unor capacități noi de producție de energie electrică din surse regenerabile. Compania își menține angajamentul de a fi 100% verde și va continua să se concentreze pe investiții în proiecte unde rentabilitatea depășește costul capitalului.
Totodată, conducerea companiei propune spre aprobarea AGA repartizarea profitului și un dividend brut în valoare totală de 4.043.229.023 RON, cu un dividend brut pe acțiune de 8,988897 RON.
„Continuăm să explorăm oportunitățile în vederea achizițiilor de capacități regenerabile și de stocare. În 2024, am realizat investiții în valoare de 600 milioane RON și am semnat contractul de retehnologizare a centralei Vidraru (188 milioane EUR). Privind spre 2025, ne-am asumat un buget ambițios de 1,7 miliarde RON, menținând ritmul alert al investițiilor”, a declarat Karoly Borbely, CEO al Hidroelectrica.
Hidroelectrica a publicat pe website-ul companiei, www.hidroelectrica.ro, secțiunea Adunarea Generală a Acționarilor – AGA 2025 – materialele aferente ședinței Ordinare Anuale a Acționarilor companiei din data de 29 aprilie 2025, care includ Raportul Anual pentru anul 2024 și situațiile financiare individuale și consolidate pentru exercițiul financiar încheiat la data de 31 decembrie 2024.
Hidroelectrica este cel mai mare producător de energie verde din România și furnizează servicii tehnologice pentru Sistemul Energetic Național. Compania, esențială pentru un sector strategic, cu implicații în siguranța națională, operează 188 centrale cu o capacitate hidroenergetică de 6,3 GW și – în plus, deține un parc eolian la Crucea, cu o putere instalată de 108 MW.
De asemenea, compania deține – conform raportului ANRE din luna decembrie 2024, o cotă de de 14,66% pe segmentul concurențial al pieței de furnizare a energiei electrice.
Conform platformei de joburi eJobs, primul trimestru al anului se încheie cu peste 50.000 de joburi postate de angajatori și aproape 3 milioane de aplicări. În timp ce, raportat la numărul de joburi și de aplicări, se înregistrează o plafonare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în ceea ce privește numărul de candidați nou intrați în platformă, se observă o creștere de 20% versus primele trei luni ale lui 2024.
„Este un moment în care piața se află într-o zonă de echilibru din punctul de vedere al joburilor, dar foarte activă atunci când vine vorba despre candidați care prospectează toate oportunitățile disponibile în această perioadă. Două elemente importante pentru cei aflați în căutare de job sunt stabilitatea și salariile oferite de angajatori”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Potrivit satelor Salario, comparatorul salarial al eJobs, cele mai mari salarii în primul trimestru au fost încasate de angajații din București, unde media netă salarială, pentru toate domeniile de activitate și toate nivelurile de experiență a fost de 5.500 de lei net pe lună. 5.000 de lei a fost media salarială pentru Cluj, al doilea cel mai bine poziționat județ pe harta salariilor din România. Urmează Brașovul, cu o medie de 4.700 de lei, Timiș, cu 4.600 de lei și Iași, cu 4.400 de lei. Cele mai mici salarii, în schimb, au fost raportate de angajații din Giurgiu (3.520 de lei), Vrancea (3.700 de lei), Covasna (3.800 de lei), Gorj (3.850 de lei) sau Tulcea (4.000 de lei).
Într-un clasament al domeniilor în care se câștigă cele mai mari salarii, pe primul loc se află în continuare IT-ul, cu o medie de 7.500 de lei net, pe lună. Pe locul al doilea se plasează industria de petrol și gaze, cu o medie netă de 6.000 de lei lunar. Specialiștii în construcții și instalații reprezintă unul dintre cele mai căutate segmente de candidați.
„Deficitul din acest sector îi determină pe angajatori să vină cu oferte salariale competitive astfel încât să poată recruta și fideliza angajații, iar acest tip de reacție la lipsa de personal din piața a dus la creșterea mediei salariale din domeniu. Astăzi, construcțiile și instalațiile sunt al treilea cel mai bine plătit sector, potrivit datelor Salario, cu o medie netă de 5.500 de lei, lunar. Această medie include atât salariile specialiștilor, cât și pe cele ale muncitorilor calificați și necalificați, cu sau fără experiență”, explică Roxana Drăghici.
Inginerii reprezintă o altă categorie de candidați foarte căutați de angajatori și care se califică în prima jumătate a clasamentului salariilor, cu medie aferentă domeniului de 5.400 de lei. 5.300 este media în audit / consultanță și 5.000 de lei în servicii financiare.
Pe de altă parte, cele mai mici medii salariale sunt înregistrate în domeniile în care cea mai mare parte a angajaților sunt din zona entry-level. Sunt incluse aici industria textilă (3.500 de lei), saloanele și clinicile de înfrumusețare (3.700 de lei), retailul (3.750 de lei) ori call-center / BPO (3.900 de lei).
„Chiar dacă se situează în partea de jos a ierarhiei salariale, faptul că scot în piață un număr foarte mare de joburi face ca retailul și sectorul de call-center / BPO sa fie două dintre domeniile care atrag și cele mai multe aplicări. În acest sens, în primul trimestru al anului, retailul a fost domeniul care a strâns cele mai multe aplicări (900.000), iar call-center / BPO s-a aflat pe locul al treilea, cu 350.000 de aplicări”, punctează Roxana Drăghici.
Cel mai mult au aplicat candidații entry level (0-2 ani de experiență) și mid level (2-5 ani de experiență), iar, din punctul de vedere al segmentului de vârstă din care fac parte, cei mai activi au fost cei din grupul 25-35 de ani și cei cu vârsta între 18 și 24 de ani.
Nestlé și UNESCO anunțăoportunitatea unor burse pentru tineri, pe durata a șase luni de formare și mentorat cu experți ai celor doi parteneri inițiatori dacă aplică și sunt admiși la inițiativa Global Youth Grant Scheme intitulată „Youth Impact – because You Matter”, cu accent pe durabilitatea mediului și acțiunea climatică: „În cadrul acestui proiect, 100 de burse în valoare de 8.500 USD fiecare sunt disponibile la nivel global, respectiv câte 20 fiind desemnate pentru fiecare regiune UNESCO: Africa, Regiunea Arabă, Asia și Pacific, Europa și America de Nord și America Latină și Caraibe.
În 2023, UNESCO a lansat Schema globală de granturi pentru tineret și un cont special asociat cu mai mulți donatori, pentru le a oferi tinerilor resursele și abilitățile de care au nevoie pentru a dezvolta și implementa soluții inovatoare și pentru a obține un impact social pozitiv în comunitățile lor.
Nestlé și UNESCO sprijină prin această schemă de granturi 100 de tineri din toate regiunile lumii, având ca scop sprijinirea tinerilor pentru a-și ajuta comunitățile prin acțiuni climatice și inițiative de durabilitate a mediului.
Pentru a aplica, candidații trebuie să trimită la acest link propunerea de proiect înainte de 8 aprilie 2025, ora 23:59 CET! Cererile depuse după acest termen nu vor fi luate în considerare.
YOUTH IMPACT – BECAUSE YOU MATTER – Pentru sustenabilitatea mediului și acțiunea climatică este o inițiativă condusă de UNESCO în colaborare cu Nestlé, susținută de Platforma Nestlé de antreprenoriat pentru tineret. Acesta urmărește să sprijine tinerii să-și ajute comunitățile prin acțiuni climatice și inițiative de durabilitate a mediului, oferindu-le resursele și abilitățile necesare pentru a-și implementa proiectele inovatoare”.
Laurent Freixe, CEO Nestlé: „O viitoare forță de muncă înalt calificată și o aprovizionare mai sustenabilă cu materii prime sunt esențiale pentru succesul pe termen lung al Nestlé. Ne confruntăm cu provocarea de a hrăni o populație în creștere, în timp ce abordăm cauza și efectul schimbărilor climatice. Acestea sunt provocări critice care necesită acțiuni decisive. De aceea, sprijinim tinerii factori de schimbare în rezolvarea acestora.”
Organizatorii programului anunță că „Youth Impact: Why You Matter va oferi beneficiarilor de granturi traininguri și programe de mentorat, care sunt adaptate nevoilor și priorităților lor. Aceste cursuri vor fi dezvoltate parțial de Platforma de antreprenoriat pentru tineret (YEP) a Nestlé, care va servi și ca centru prin programul de șase luni de consolidare a capacităților.
Programul se aliniază cu inițiativa mai amplă Nestlé Needs Youth, care a ajutat zece milioane de tineri să acceseze oportunități economice în ultimul deceniu. De asemenea, întărește angajamentul pe termen lung al companiei față de tineret, ca parte a strategiei sale reînnoite, care include sprijin pentru tineri pentru a-și dezvolta competențe pregătite pentru viitor până în 2030, pentru a încuraja următoarea generație de angajați, antreprenori agricoli și antreprenori din domeniul alimentar”.
Compania Kaufland anunță lansarea campaniei „Supereroii FRESH”, dedicate copiilor, „care transformă alimentația sănătoasă într-o aventură plină de imaginație. Proiectul se desfășoară simultan în toate magazinele Kaufland din România și Republica Moldova, și promovează consumul de fructe și legume proaspete, punând la dispoziție o selecție de peste 270 de produse disponibile în magazinele din România, respectiv peste 130 de produse disponibile în magazinele din Republica Moldova.
În cadrul campaniei, cei mici sunt invitați să pătrundă într-o lume fantastică alături de supereroii Broccolius, Măruș, Carrota și Cireșica și să afle, într-un mod interactiv, bucuria de a face alegeri sănătoase și fresh. Prin consumul zilnic de fructe și legume proaspete, copiii descoperă superputerile care vin din prospețime și devin susținători ai unui stil de viață sănătos încă de la cele mai fragede vârste”.
Alina Golopența, director de marketing, Kaufland România și Republica Moldova. „Am creat o experiență completă, atât în magazine, cât și în mediul digital, pentru ca cei mici să se bucure de o aventură care ne dorim să îi inspire să aleagă fructe și legume proaspete. Superputerea vine din prospețime, iar prin această campanie îi ajutăm să o descopere într-un mod care îi apropie de alegeri mai bune. Supereroii FRESH vorbește pe limba copiilor – prin joacă, culoare și personaje în care se pot regăsi cu ușurință.”
Campania, subliniază organizatorii ei, „este susținută printr-o comunicare amplă, vizibilă în toate mediile relevante – de la activări speciale în magazine și apariții în catalogul săptămânal Kaufland, până la conținut digital pe canalele proprii, inclusiv site-ul companiei, pagina de Facebook și canalul de YouTube Kaufland România, precum și în cadrul unor evenimente de specialitate. Materialele vizuale și decorurile tematice transformă fiecare vizită în magazin într-o experiență interactivă și distractivă pentru cei mici”.
Kaufland accentuează că, prin această inițiativă, „continuă să promoveze un stil de viață echilibrat, aducând prospețimea mai aproape de toate generațiile – într-un mod educativ, creativ și distractiv. Campania are un rol educațional și va fi comunicată pe parcursul anului, pentru a sprijini constant formarea unor obiceiuri alimentare sănătoase încă din copilărie”.
Kaufland reamintește că „se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.550 de magazine în 8 țări, peste 155.000 de angajați și o rețea de 190 de magazine în România. În 2024, Kaufland România a primit pentru a șasea oară certificarea Best Buy Award, care atestă că este lanțul de magazine cu cel mai bun raport calitate – preț de pe piața locală. Kaufland deține și distincția Customers’ Friend pentru compania cu cele mai bune servicii pentru clienți, acordată de Institutul internațional ICERTIAS, în urma unei analize de piață. Obiectivul nostru este să aplicăm cele mai inovatoare tehnologii în domeniul retail, astfel încât clienții să se bucure de produse proaspete, la cel mai bun raport calitate-preț, prin promovarea sustenabilității și a produselor locale. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.kaufland.ro
Kaufland angajează persoane cu dizabilități la nivel național. Cei interesați pot aplica online, pe cariere.kaufland.ro, unde este disponibilă lista posturilor vacante, prin e-mail la cariere@kaufland.ro sau la numărul de telefon 021.9132”.
Cel mai recent studiu derulat de EY România pe tema accesării stimulentelor fiscale de către companiile din România relevă o serie de aspecte interesante și cel puțin o situație surprinzătoare: peste două treimi dintre companiile românești intervievate (69%) au declarat că nu sunt hotărâte să acceseze aceste oportunităţi.
Scopul studiului a fost nu doar acela de a avea o analiză obiectivă a acestei chestiuni, ci și de a identifica principalele probleme pe care le au companiile atunci când decid să utilizeze facilitățile oferite de statul român. Deși aceste facilități, dacă sunt adoptate, ar putea stimula activitatea economică și le-ar aduce avantaje competitive într-un context în care competitivitatea și eforturile de menținere pe piață sunt din ce în ce mai mari, companiile românești nu sunt încă foarte deschise în a accesa facilitățile fiscale prevăzute în legislație, comparativ cu firmele din Polonia sau Ungaria, de exemplu. Totuși, există speranțe că situaţia se va îmbunătăți, mai ales datorită faptului că există o serie de proceduri disponibile.
Pentru a vedea care sunt cauzele pentru care companiile românești sunt reticente în accesarea beneficiilor fiscale și accesul la sursele de finanțare, acestea au fost invitate să aprecieze cât de facil consideră acest proces.
Aproape jumătate dintre companii (42%) au indicat că este necesar să prioritizeze obligațiile fiscale comparativ cu alte inițiative, în timp ce pentru 37% dintre respondenţi accesarea surselor de finanțare este ușoară, având lichidități care să acopere obligațiile datorate. Peste o cincime (21%) dintre participanții la sondaj au apreciat că acest demers este unul dificil, chiar „o mare provocare”.
Majoritatea companiilor participante la sondaj (64%) au declarat că sunt familiarizate cu beneficiile fiscale disponibile, ceea ce este îmbucurător. Cu toate acestea, peste o treime dintre companii (36%) au afirmat că nu sunt informate cu privire la aceste beneficii fiscale, ceea ce denotă faptul că există încă oportunităţi de a identifica avantaje ce pot reduce povara fiscală.
Conform rezultatelor studiului, cele mai accesate beneficii au fost, în ordine: reducerea impozitului pe profit în baza OUG 153 pentru societățile capitalizate (indicat de 36% dintre respondenți), beneficiile salariale cu tratament fiscal preferențial (33%) și scutirea de impozit a profitului reinvestit (32%). Au urmat, cu procente între 26% și 3%, alte facilități, precum: plata TVA la import prin taxare inversă, ajustarea TVA pentru creanțe neîncasate, amortizarea accelerată, grupul de TVA, obținerea de sume suplimentare de la buget, facilități fiscale pentru angajați, deducerea suplimentară a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, Stock Option Plan (SOP), consolidarea fiscală în sfera impozitului pe profit, accelerarea recuperării sumelor din FNUASS, ajustarea TVA aferentă taxei claw-back.
„Deși, începând cu luna ianuarie 2025, facilitățile fiscale au fost semnificativ reduse la nivelul angajaților, observăm un interes crescut al contribuabililor să-și mențină angajații motivați prin accesarea facilităților existente, respectiv cele pentru cercetare-dezvoltare și Stock Option Plan. În mod specific, angajatorii din domeniul IT sunt atenți la cum pot să facă tranziția către aplicarea facilităților din zona de cercetare-dezvoltare, pentru a diminua impactul eliminării facilității fiscale pentru angajați”, a explicat Crina Onuț, Manager, People Advisory Services Tax, EY România.
Latura surprinzătoare pe care o relevă această întrebare este ponderea celor care au indicat faptul că nu aveau cunoștință, dar sunt interesați de accesarea beneficiilor: 29% dintre intervievați, la care se adaugă încă 3% care au spus clar că nu au accesat și nici nu sunt interesați de beneficiile fiscale.
„Ce ați dori să obțineți prinaccesarea unui beneficiu fiscal?” a fost întrebarea la care aproape aproape trei sferturi (73%) dintre respondenți au declarat că vizează motivarea și reținerea angajaților în companie, următoarele obiective vizate fiind, în ordine, scăderea impactului taxelor și impozitelor şi îmbunătăţirea fluxului de numerar, cu 66% dintre răspunsuri, îmbunătățirea indicatorilor financiari – 58% și dobândă pentru sumele primite cu întârziere – 36%.
Surprinzător însă, majoritatea respondenților (69%) au menţionat că sunt indecişi în privința accesării stimulentelor fiscale, în timp ce 7% dintre respondenți au răspuns cu un „nu”categoric, deci nu vor accesa aceste beneficii.
Rezultatele studiului arată că mai mult de jumătate (55%) dintre respondenţi nu au avut dificultăți în accesarea beneficiilor fiscale pentru care au aplicat. Totuși, 35% consideră că prevederile legislative sunt neclare, existând şi companii încă neîncrezătoare în condițiile cerute de legislație pentru a apela la beneficiile fiscale (8%).
„Sperăm că reticența companiilor de a accesa stimulentele fiscale din România va dispărea în timp și situația se va îmbunătăți, mai ales în sfera aplicării facilității de cercetare-dezvoltare, unde există la acest moment o procedură clară disponibilă și chiar în prezent se lucrează inclusiv la armonizarea mecanismului de acordare a facilității pentru a fi în linie cu reglementările impozitului minim global – pilon II. Acest aspect arată că autoritățile fiscale doresc încurajarea și susținerea activităților de cercetare-dezvoltare”, explică Teona Braia, Manager, Departamentul Impozite Directe, EY România.
Pentru companiile care au declarat că au accesat beneficii, întrebarea a fost pentru ce beneficiu au optat cel puțin o dată, cele mai multe răspunsuri, peste o treime din total (33%), îndreptându-se spre „Beneficii salariale cu tratament fiscal preferințial”, apoi „Facilități fiscale pentru angajați”, cu 11% dintre răspunsuri, și varianta „Stock Option Plan (SOP)”, cu 10%.
Se observă și un interes crescut pentru aplicarea facilităţilor din sfera de cercetare-dezvoltare, unde aproximativ 26% dintre companiile intervievate au declarat că doresc și intenționează să o aplice, ceea ce era de aşteptat având în vedere contextul actual unde nu mai există facilităţile din zona de IT pentru angajaţi.
„Facilitățile fiscale nu sunt doar utile, ci și generatoare de avantaje competitive, iar România se află pe un trend ascendent în domeniul facilităților fiscale și al finanțării nerambursabile. Stimulentele fiscale pentru cercetare-dezvoltare pot reduce povara fiscală și pot sprijini investițiile în inovare. Este esențial ca firmele să exploreze aceste facilități pentru a maximiza beneficiile fiscale și a rămâne competitive”, a concluzionat Andra Cașu, Partener, Liderul Departamentului Impozite Directe EY România.
Concluziile studiului EY România arată că, deși facilitățile fiscale oferite de statul român pot stimula activitatea economică și pot aduce avantaje competitive, companiile românești nu sunt încă foarte deschise în a le accesa. Principalul motiv pentru reticența companiilor este şi percepția că accesarea facilităţilor fiscale sau a surselor de finanțare este dificilă. Totuși, există speranțe că situația se va îmbunătăți, mai ales datorită procedurilor care sunt disponibile chiar dacă nu într-o formă perfectă. Este esențial ca firmele să exploreze facilitățile fiscale disponibile pentru a maximiza beneficiile și a rămâne competitive.