Rețele Electrice România investește peste 30 milioane lei pentru modernizarea stației Sânnicolau Mare

0

Rețele Electrice România a lansat o licitație publică pe platforma electronică de achiziții publice SEAP, cu o valoare de circa 30 milioane lei (fără TVA), pentru realizarea lucrărilor de modernizare a stației de transformare 110/20 kV Sânnicolau Mare din județul Timiș, cu scopul de a crește fiabilitatea și reziliența rețelei de distribuție a energiei electrice pentru clienții casnici sau industriali din zonă.

„Această investiție este esențială pentru creșterea siguranței și continuității în alimentarea cu energie electrică a clienților, prin trecerea la cele mai noi standarde tehnologice. Proiectul face parte din planul amplu de investiții al companiei Rețele Electrice România, care urmărește ca prin modernizarea infrastructurii să îmbunătățească fiabilitatea rețelei și să îmbunătățească indicatorii de calitate a serviciului oferit clienților”, a declarat Mihai Pește, Director General al companiei Rețele Electrice România. 

Stația de transformare 110/20 kV Sânnicolau Mare a fost pusă în funcțiune în anul 1971 și deservește peste 14.000 clienți din arealul aferent orașului Sânnicolau Mare și localităților Dudestii Vechi, Cenad, Saravale, Vâlcani, Sânpetru Mare și Beba Veche.

Lucrările incluse în acest proiect vor fi realizate etapizat, astfel încât alimentarea cu energie electrică din zonă să nu fie afectată. Principalele lucrări vor include înlocuirea celulelor de înaltă tensiune (110 kV) și medie tensiune (20kV), cu unele noi, înlocuirea transformatoarelor de putere, modernizarea sistemelor de automatizare, modernizarea și eficientizarea energetică a clădirii.

Contractorii selectați va trebui să respecte normele riguroase de siguranță ale companiei Rețele Electrice România și să asigure implementarea unor măsuri de protecție a mediului, menținând un echilibru între necesitățile de dezvoltare a infrastructurii și cele de desfășurare a lucrărilor respectând normele de siguranță și de prevenire a poluării.

Automotive Today și The Diplomat-Bucharest organizează a 6-a ediție a CONFERINȚEI dedicată segmentului de R&D din industria  auto din România pe 11 aprilie 2025, la Palatul Parlamentului, București

0

AUTOMOTIVE R&D CONFERENCE revine pentru a 6-a ediție pe 11 aprilie 2025, în cadrul Digital Innovation Summit Bucharest. Având loc în ziua a 4-a a summit-ului de la Palatul Parlamentului, acest eveniment reprezintă o întâlnire importantă pentru liderii din industria auto, cercetători și factorii de decizie pentru a explora forțele transformatoare care modelează sectorul auto.

Pe măsură ce industria auto trece prin transformări rapide, se confruntă în același timp cu oportunități dar și provocări dedetermiate de un mediu de afaceri modelat de progrese tehnologice și de priorități globale în evoluție. 

Conferința din acest an se va concentra pe trei piloni critici ai transformării auto:

• Cercetare și dezvoltare – Strategii pentru inovare, echilibrarea reglementărilor și progresului și rolul AI în cercetarea și dezvoltarea predictivă.

• Securitate cibernetică – Abordarea amenințărilor în procesele industriei auto, securizarea ecosistemelor conectate și promovarea colaborării în industrie.

Mobilitate electrică – Provocările de infrastructură și rolul software-ului și al datelor în mobilitatea viitorului. 

ORE EVENIMENT 

09:00 – 10:00 Înregistrarea participanților, networking

10:00 – 13:00 ABORDĂRILE R&D în industria auto  

13:00 – 14:00 Prânz și networking

PANELISTS 

FLORIN SPATARU Prime Minister’s Chancellery, Romanian Government 
ADRIAN SANDU Secretary General, Member of the Board ACAROM (moderator)
CRISTIAN MIHALY Head of R&D Romania and South-Eastern Europe, Schaeffler Romania 
ADRIAN VICTOR VEVERA General Director, National Institute for Research & Development in Informatics – ICI Bucharest
SIMONA ALMAJAN Country Manager, NXP Semiconductors
IULIAN SORESCU Partner, Finance and Business Advisory, Kinstellar 
ALEXANDRU MITROI Senior Adviser, Invest Romania

AGENDA EVENIMENTULUI 

 09:00 – 10:00 | Înregistrarea participanților & Networking 

10:00 – 13:00 | ABORDĂRILE R&D ÎN INDUSTRIA AUTO

PANEL I  CERCETARE ȘI DEZVOLTARE

• Strategii de cercetare și dezvoltare pe o piață în evoluție rapidă
• Reglementare și inovare: pot coexista?
• Pregătirea pentru viitor: Rolul AI în cercetarea și dezvoltarea predictivă

PANEL II: SECURITATE CIBERNETICĂ

• Peisajul amenințărilor în evoluție în securitatea cibernetică din industria auto
• Construirea de ecosisteme conectate securizate
• Abordări colaborative ale securității cibernetice

PANEL III: MOBILITATE ELECTRICĂ

• Evoluții în mobilitatea electrică: Oportunități și provocări
• Viitorul infrastructurii de încărcare electrică
• Rolul software-ului și al utilizării datelor în mobilitatea electrică 

13:00 – 14:00 | Prânz & Networking 

Seria de conferințe dedicată segmentului de cercetare și dezvoltare din domeniul auto oferă o platformă pentru profesioniștii din industrie pentru a discuta despre viitorul mobilității, pentru a face schimb de informații și pentru a colabora la inovațiile care conduc următoarea generație de tehnologii din industria auto.

Investiții de peste 800.000 de euro în calitate și atmosferă 

0

Printr-o investiție de peste 800.000 de euro în calitate și atmosferă, o echipă de profesioniști a creat în nordul capitalei, în One Herăstrău Tower, Patio Bistro, caracterizat ca „o nouă atracție gastronomică de top, un loc unde rafinamentul întâlnește pasiunea pentru bucătărie și arta panificației” și „un concept gândit pentru excelență”.

Investitorii, Andrei Popa, Chef Michael Passarelli și Bogdan Patrichi, din a căror colaborare a rezultat Patio Bistro, evidențiază pasiunea comună „pentru excelență culinară și dorința de a crea un spațiu unde gastronomia high-class să fie accesibilă și primitoare. Fiecare aduce o expertiză valoroasă în domeniul său, conturând astfel un concept care îmbină fine dining cu ospitalitatea autentică.

Cu o investiție semnificativă în design, ingrediente de calitate, echipă și echipamente de ultimă generație, Patio Bistro și-a deschis porțile cu scopul de a deveni un reper pentru iubitorii de fine dining și produse artizanale. Designul interior primitor, terasa elegantă și atenția la detalii creează o atmosferă perfectă pentru oaspeții care caută rafinament și confort. Interiorul îmbină eleganța modernă cu elemente cozy, oferind un ambient perfect pentru întâlniri de afaceri, cine romantice sau momente de relaxare la o cafea de origine”.

Din caracterizarea noii investiții, reținem: „Inovația antreprenorială și excelența culinară stau la baza afacerii construite de Andrei Popa, somelierul care transformă fiecare masă într-o călătorie senzorială prin vinuri alese și Chef Michael Passarelli, un nume cunoscut pentru măiestria sa culinară. De asemenea, brutăria artizanală a bistroului poartă semnătura lui Bogdan Patrichi, un expert al pâinii cu maia și al produselor de panificație premium”.

Andrei Popa, co-proprietar Patio Bistro: „Patio Bistro este un loc în care se îmbină frumos zona de pâine, cafea şi bistroul propriu zis. Aceşti trei piloni ce compun Patio au la bază dorinţa de a oferi o experienţă completă pentru cele două profile de clienţii din împrejurimi: clienții corporate, care dimineaţa îşi beau cafeaua înainte de a ajunge la birou, completând uneori şi cu un mic dejun, iar în drum spre casă se opresc pentru a cumpăra o pâine şi clienții care locuiesc în apropiere și se bucura de o pâine artizanală şi un loc elegant unde să-şi servească cina.”

Brunch-ul de la Patio Bistro „promite să devină noua destinație preferată a gurmanzilor. Cu preparate artizanale din brutărie, cafea de specialitate și un meniu creativ, acest concept reinterpretează tradiția brunch-ului într-o manieră modernă și sofisticată.

Chef Michael Passarelli, desemnat recent Best Chef Bucătărie Mediteraneană la Gala Chefi de România, aduce la Patio Bistro o viziune culinară bazată pe echilibru, prospețime și inovație. Fiecare preparat din meniu reflectă experiența sa vastă asupra artei culinare pe care o practică.

Selecția exclusivă de vinuri de la Patio Bistro, semnată de Andrei Popa, redefinește pairingul dintre preparate și băuturi. Oaspeții au ocazia să descopere vinuri atent selecționate și să beneficieze de recomandări personalizate care completează perfect fiecare masă.

Un detaliu care diferențiază Patio Bistro este brutăria artizanală condusă de Bogdan Patrichi. Aici, pâinea este coaptă zilnic, utilizând metode tradiționale și ingrediente naturale. Rezultatul? Produse cu o crustă crocantă, miez aerat și un gust autentic, care completează fiecare farfurie servită în bistro. Pe lângă pâinea cu maia, meniul brutăriei include și foietaje fine, baghete franțuzești și specialități de patiserie”.

La Patio Bistro se pot organiza evenimente exclusive: „Patio Bistro nu este doar un restaurant, ci și un loc de întâlnire pentru evenimente gourmet. Brunch-urile cu spumante și stridii, cinele tematice și degustările de vinuri creează o atmosferă specială, transformând bistroul într-o destinație de neratat. 

Deschis zilnic între 09:00 și 23:00, Patio Bistro își așteaptă oaspeții cu preparate gândite pentru orice moment al zilei: de la mic dejunuri savuroase și prânzuri sofisticate, până la cine rafinate acompaniate de vinuri atent selecționate. Cu o echipă de profesioniști în spate și o viziune clară asupra gastronomiei moderne, Patio Bistro este locul ideal pentru cei care apreciază fine dining într-un cadru intim și primitor. Strada Nicolae G. Caramfil 74B, București.”

Allview CityZEN, lider absolut, de trei luni consecutive, în segmentul său

0

Allview Auto anunță că „modelul Allview CityZEN își păstrează poziția de lider la înmatriculările de autovehicule electrice din clasa sa pentru a treia lună consecutiv. 

Într-un peisaj auto în continuă schimbare, Allview CityZEN se distinge prin echilibrul perfect între tehnologie avansată, accesibilitate și design adaptat nevoilor urbane. Rezultatele obținute în primele luni ale anului 2025 demonstrează că tot mai mulți șoferi români aleg acest model ca soluție fiabilă și eficientă pentru mobilitatea zilnică. Prezența constantă pe primul loc la înmatriculările din segmentul său reflectă nu doar succesul comercial, ci și capacitatea brandului Allview Auto de a răspunde cerințelor pieței moderne. De asemenea, în clasamentul autoturismelor electrice noi înmatriculate în luna februarie, Allview CityZEN s-a clasat pe locul 5, devansând branduri consacrate din industria auto.

Modelul 100% electric Allview CityZEN poate fi condus de la vârsta de 16 ani și este disponibil și în varianta cu 4 locuri, fiind echipat cu sistem de prindere ISOFIX™, ceea ce îl transformă într-o alegere versatilă și practică pentru traficul urban. Un alt plus al acestui model este reprezentat și de sistemele avansate de siguranță și performanță, inclusiv airbag pentru șofer. Caroseria robustă este realizată din oțel ultra-rigid, care reprezintă 38% din structura totală, iar întăriturile din oțel anticoliziune, integrate în partea frontală, spate și uși, asigură protecție suplimentară la fiecare călătorie”.

Adrian Vișan, director general adjunct al companiei Visual EV Distribution SRL: „Rezultatele obținute ne confirmă că Allview CityZEN este mai mult decât un autovehicul electric – este o soluție de mobilitate adaptată realităților de zi cu zi. Pentru anul 2025 ne-am propus triplarea unităților vândute, consolidând astfel poziția noastră pe piața auto. Această creștere va fi una organică, susținută de atractivitatea modelului Allview CityZEN, dar și de extinderea rețelei de dealeri și service-uri partenere, pentru a asigura o acoperire geografică amplă.”  

Allview Auto precizează că, în 2025, „își extinde gama de opțiuni personalizate pentru modelul CityZEN. Clienții vor putea alege dintr-o paletă diversificată de culori, incluzând noile variante Dreamy Lavender, Bossy Blue și Platinum Stone, concepute pentru a adăuga un plus de stil și individualitate. În paralel, compania își intensifică eforturile pentru a extinde rețeaua de dealeri autorizați, oferind acces rapid la test drive-uri, servicii de mentenanță și consultanță de specialitate în tot mai multe orașe din România.

Pentru mai multe informații despre modelul Allview CityZEN și rețeaua de dealeri, accesați www.allview-auto.ro sau contactați partenerii autorizați.

Visual EV Distribution SRL reamintește că „face parte din grupul Visual Fan SA, o companie bine cunoscută în Europa de Sud-Est pentru brandul său IT&C, ALLVIEW. Visual EV Distribution S.R.L. are misiunea de a aduce mai aproape de utilizatori un viitor sustenabil, care va asigura o calitate mai înaltă a vieții, libertate de mișcare și grijă pentru generațiile viitoare. 

Visual EV Distribution SRL a început activitatea în 2021, având ca obiectiv redefinirea mobilității viitorului printr-o nouă viziune în domeniul vehiculelor electrice. În decembrie 2023, a fost lansat modelul 100% electric Allview CityZEN, ce poate fi condus începând cu vârsta de 16 ani. Acesta a depășit estimările de vânzări pentru 2024, marcând astfel, popularitatea și atractivitatea modelului pentru tinerele generații. 

Visual EV reprezintă EVoluție, Inovație, Tehnologie, Responsabilitate și Sustenabilitate”.

Inteligența Artificială intră în școlile din România prin 3DUTECH

0

Profesorii și elevii dintr-o rețea de 20 de licee din țară fac primii pași în utilizarea Inteligenței Artificiale prin certificarea internațională ECDL și toți elevii și profesorii din România pasionați de noi tehnologii se pot înscrie gratuit la competiția națională de noi tehnologii

Campania națională 3DUTECH – Modelează Viitorul!, susținută de ECDL Romania și AOAR (Asociația Oamenilor de Afaceri din România), continuă în 2025 cu o ediție dedicată Inteligenței Artificiale.

3DUTECH (EDUTECH) – Modelează Viitorul! este o inițiativă amplă și reprezintă o platformă ideală pentru tinerii pasionați de noile  tehnologii și competențele digitale relevante. Programul vizează să ofere tinerilor o experiență educativă și interactivă. Scopul său principal este să le stimuleze gândirea critică, să le încurajeze creativitatea și să le dezvolte abilitățile necesare realității actuale dominate de tehnologie. 

Anul acesta, 50 de profesori de liceu și peste 400 de liceeeni sunt formați și certificați la standard internațional ECDL în Inteligență artificială până la finalul acestui an școlar, iar un nou Concurs național de tehnologii digitale inovatoare îi provoacă pe toți elevii pasionați de tehnologii digitale ca AI, 3d printing și robotică să se înscrie gratuit până pe 20 aprilie. 

Susținut de către ECDL Romania și de AOAR (Asociația Oamenilor de Afaceri din România), 3DUTECH reprezintă un demers esențial către un sistem educațional care încurajează inovația, explorarea și adaptabilitatea, pregătind tinerii pentru provocările și oportunitățile viitorului digital.

Activare hub-uri de inteligență artificială în licee și certificare internațională ECDL AI pentru profesori și elevi

Ediția a VII-a a selectat 20 de licee din toată țara pentru activarea acestora ca hub-uri AI în rețeaua națională 3DUTECH. Astfel, 50 de profesori din aceste licee au intrat gratuit într-un program ECDL intensiv și complet de introducere și utilizare a inteligenței artificiale, aceștia urmând să implice cel puțin 400 de liceeni în program, cu toții, profesori și elevi având oportunitatea de obține certificarea internațională ECDL Insights AI. 

Școlile participante vor fi susținute în accesarea și integrarea unor aplicații AI relevante pentru educație, care transformă procesul de pedagogie digitală, cu scopul de a transforma procesul de predare și de a aduce tehnologia mai aproape de elevi și profesori.

Hub-uri 3DUTECH AI Empowered 2025:

Liceul Tehnologic de Construcții și Protecția Mediului Arad

Colegiul Național Andrei Mureșanu Bistrița

Colegiul Național Andrei Șaguna Brașov

Colegiul Național Spiru Haret București

Colegiul Național Elena Cuza București

Colegiul Național B. P. Hașdeu Buzău

Colegiul Național Unitarian Janos Zsigmond Cluj-Napoca

Colegiul Național ‘Mihai Eminescu’ Constanța

Colegiul Național Carol I Craiova

Colegiul Național Decebal – Deva

Colegiul Național Gheorghe Țițeica Drobeta-Turnu Severin

Colegiul Economic Administrativ Iași

Liceul Teoretic N.Bălcescu Medgidia

Colegiul Național de Informatică Piatra Neamț

Colegiul Național Zinca Golescu Pitești

Colegiul Național „Ion Luca Caragiale” – Ploiești

Colegiul Național Ioan Slavici Satu Mare

Colegiul Național Octavian Goga Sibiu

Liceul Teoretic Ion Heliade Rădulescu Târgoviște

Colegiul Național Bănățean Timișoara

Concurs național „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”

Elevii din toată țara sunt provocați să creeze proiecte inovatoare – sisteme inteligente (robot, dronă, dispozitiv, etc) bazate pe inteligență artificială care să răspundă la probleme reale, identificate chair de ei, din domenii precum  educație, dezvoltare durabilă sau situații de urgență. 

Tema acestei ediții este „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”.

Pot participa echipe formate exclusiv din elevi sau din elevi coordonați de profesori. 

Participarea este gratuită. Înscrieri echipe până pe 20 aprilie.

Concursul este inclus în Calendarul Ministerului Educației.

Concursul vizează toți elevii și profesorii din învățământul preuniversitar din România, indiferent de specializare, județ sau tipul școlii

Calendar Concurs Național 3DUTECH:

  • înscriere echipe  până pe 20 aprilie 2025 pe email contact@3dutech.ro 
  • înscriere proiecte până pe 09 mai 2025 pe email contact@3dutech.ro 
  • preselecție 12-16 mai 2025
  • finală 19-23 mai 2025
  • premiere 26-30 mai 2025

Cele mai creative proiecte care combină AI, imprimarea 3D și robotica vor fi premiate, iar participanții vor avea ocazia să își prezinte ideile în cadrul unui eveniment inspirațional național.

Detalii și regulament complet: www.3dutech.ro

3DUTECH, o inițiativă cu impact național, a obținut rezultate remarcabile. 

Obiectivul este de a crea o bază solidă de competenţe şi know-how teoretic şi practic pentru tineri, în vederea unei mai bune pregătiri pentru noua piață a muncii. În plus, se contribuie și la un proces real de transformare tehnologică în școlile din România și la susținerea meseriilor viitorului.

Opțional național pentru liceu și Tehnician imprimare 3D, o nouă meserie adăugată în COR

La inițiativa 3DUTECH a fost aprobat un opțional național pentru liceu de către Ministerul Educației, iar profesorii pot obține credite profesionale transferabile pentru certificarea ECDL 3D Printing. 

Totodată, s-a introdus meseria de „tehnician imprimare 3D” în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR). Prin acest program se urmărește o actualizare a calificărilor, ținând astfel pasul cu realitățile din piața muncii, profund influențată de transformările tehnologice.       

Până în prezent, 3DUTECH a reușit să activeze 62 de hub-uri 3D printing și robotică în licee din toate județele din România și să dezvolte o rețea de sute de profesori specializați în 3D printing și robotics, care au pregătit la rândul lor peste o mie de tineri, având oportunitatea să se certifice internațional în aceste domenii. AI este următorul domeniu care va completa portofoliul 3DUTECH al ediției curente cu 20 de hub-uri AI Empowered, consolidând poziția 3DUTECH ca platformă educațională de referință pentru pregătirea tinerilor în domenii emergente.

Află mai multe detalii despre această platformă pe www.3dutech.ro și pe pagina de Facebook 3DUTECH sau la contact@3dutech.ro

Incoterms 2020 – Noutati, provocari si oportunitati

0

Regulile ICC Incoterms® referitoare la utilizarea condițiilor de livrare în comerțului intern și internațional au scopul facilitării tranzacțiilor comerciale. Referirea la o condiție de livrare Incoterms® 2020 într-un contract comercial definește în mod expres obligațiile părților cu privire la: riscuri, costuri, angajarea transportului și vămuire, reducând astfel potențiale complicații dpdv legal.

De la prima ediție a Incoterms®publicată de ICC în 1936 a avut loc actualizarea periodică a condițiilor de livrare pentru a reflecta evoluția comerțului internațional.

Ediția Incoterms® 2020 acordă o atenție sporită securității în circulația mărfurilor, flexibilității în acoperirea asigurării în funcție de natura bunurilor și de modalitatea de transport, precum și solicitării băncilor de prezentare a unui conosament la bord în cazul finanțării unor mărfuri livrate în condiția FCA.

TEMATICĂ

  • Scopul şi aplicabilitatea Incoterms
  • Cum utilizăm regulile INCOTERMS® 2020
  • Livrarea, riscul si costurile in INCOTERMS® 2020
  • INCOTERMS® 2020 şi cărăușul
  • Reguli pentru contractul de vânzare
  • Alegerea conditiei de livrare Incoterms corecte
  • Structura INCOTERMS® 2020
  • Diferențele dintre Incoterms 2010 si 2020
  • Condițiile de livrare pentru orice modalitate de transport: ExW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU, DDP
  • Condițiile de livrare maritime sau pentru apele interioare: FAS, FOB, CFR, CIF

Mai multe detalii legate de participare regăsiți aici.

Seminar „Noutăți și abordări fiscale 2025”

0

Pentru că fiscalitatea este un domeniu provocator, cu o perspectivă dinamică și mereu în schimbare Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) în parteneriat cu Benta Consult Expert S.R.L. vă invită să participați la seminarul „Noutăți și abordări fiscale 2025”, care se va desfășura în data de 9 aprilie 2025, începând cu ora 10:00, în format hibrid, la sala Aurel Ghibuțiu, sediul CCIR Business Center și online prin platforma zoom.

Seminarul va fi susținut de către una dintre cele mai autorizate voci în domeniul fiscalității: Adrian Bența, consultant fiscal și auditor financiar – membru al Camerei Consultanților Fiscali, membru al Camerei Auditorilor Financiari, experiență de peste 15 ani în contabilitate și fiscalitate, autor și co-autor de lucrări și cărți de specialitate fiscală, articole în domeniul financiar-contabil și fiscal, fondator al revistelor de specialitate Prietenii Contabilității și Prietenii Fiscalității.

Mai multe detalii regăsiți pe pagina evenimentului AICI

Din luna februarie 2025 Act AI a devenit realitate: Ce riscă firmele care nu se conformează?

0

de Cristiana Deca,
CEO & Cofondator Decalex Digital

Organizațiile încep să opereze schimbări organizaționale menite să genereze valoare adăugată din inteligența artificială de ultimă generație, se arată în cel mai recent studiu global McKinsey privind adopția soluțiilor bazate pe AI. Este vorba, printre altele, despre reproiectarea fluxurilor de lucru pe măsură ce implementează inteligența artificială de ultimă generație și plasarea liderilor seniori în roluri critice, cum ar fi supravegherea guvernanței inteligenței artificiale. Constatările arată, de asemenea, că organizațiile lucrează pentru a atenua un set din ce în ce mai mare de riscuri legate de integrarea inteligenței artificiale în procese și fac angajări pentru noi roluri legate de inteligența artificială, în timp ce își recalifică angajații pentru a participa la implementarea inteligenței artificiale. 

Dacă valul de schimbări va ajunge, inevitabil, în toate domeniile și companiile, indifferent de domeniu și dimensiune, cert este în acest context că autoritățile din fiecare țară sunt preocupate și de partea de reglementare. La nivelul Uniunii Europene a fost deja adoptat regulamentul cunoscută sub numele de Act AI, care urmează se aplice în integralitatea ei începând de anul viitor. 

Actul AI, reglementare obligatorie în domeniul utilizării inteligenței artificiale în Uniunea Europeană, impune companiilor să se conformeze unor condiții stricte înainte de a implementa soluții AI, cu scopul de a asigura utilizarea responsabilă și etică a tehnologiilor AI. Unele prevederi ale regulamentului au intrat în vigoare începând cu luna februarie a acestui an  și produc efecte deja în companiile care utilizează instrumente bazate pe AI.

Cele trei condiții principale care trebuie îndeplinite începând cu luna februarie 2025 sunt:

1. Obligația de a face cursuri de instruire a personalului

Una dintre cele mai importante cerințe ale Actului AI este obligativitatea de a organiza cursuri de instruire pentru personalul care va utiliza soluții AI. Aceste cursuri au rolul de a educa angajații cu privire la funcționarea, avantajele și riscurile asociate utilizării inteligenței artificiale. Instruirea trebuie să acopere aspecte precum:

Etica utilizării AI: Angajații trebuie să înțeleagă implicațiile etice ale deciziilor luate de algoritmi și să fie conștienți de posibilele prejudicii cauzate de utilizarea necorespunzătoare a tehnologiilor AI.

Reglementările legale: Este esențial ca personalul să fie informat despre legislația în vigoare, inclusiv despre Actul AI și alte reglementări relevante, pentru a evita sancțiunile legale.

Utilizarea responsabilă a tehnologiilor: Cursurile trebuie să ofere instruire practică privind utilizarea corectă a soluțiilor AI, inclusiv gestionarea datelor și protecția informațiilor sensibile.

Cine are nevoie de alfabetizare AI?

Trebuie să menționăm din start faptul că angajații unei companii au nevoi diferite, de utilizare și, respectiv, educare în ceea ce privește utilizarea instrumentelor bazate pe inteligența artificială. Astfel, de exemplu personalul IT va avea nevoie de un nivel superior de alfabetizare în AI comparative cu echipa de vânzări. Specialiștii IT trebuie să înțeleagă detaliile tehnice ale unui sistem AI, în timp ce echipele de vânzări trebuie să fie capabile să identifice anomaliile soluției AI și să le raporteze către echipele de conformitate și suport ethnic.

În al doilea rând, vorbim despre obligația de a analiza aplicațiile/instrumentele bazate pe AI, cu scopul de a verifica dacă soluțiile AI implementate sunt permise pe teritoriul Uniunii Europeane. În baza acestei obligații, companiile trebuie să parcurgă câțiva pași obligatorii, astfel: evaluarea detaliată a riscurilor asociate fiecărei soluții AI, inclusiv impactul asupra drepturilor fundamentale ale indivizilor; verificarea conformității, unde companiile trebuie să se asigure că soluțiile utilizate respectă reglementările europene și nu sunt incluse pe lista tehnologiilor interzise. În final, este vorba despre adopția unor măsuri corrective,  iar în cazul în care se identifică soluții neconforme, companiile trebuie să ia măsuri pentru a le elimina sau a le adapta conform cerințelor legale.

În al treilea rând, vorbim despre obligația de actualizare a clauzelor contractuale, pas care implică:

Revizuirea contractelor existente: Companiile trebuie să analizeze și să actualizeze clauzele contractuale cu furnizorii de soluții AI pentru a se asigura că acestea respectă reglementările Actului AI.

Includerea responsabilităților: Este esențial ca contractele să clarifice responsabilitățile părților în ceea ce privește utilizarea soluțiilor AI, inclusiv aspecte legate de protecția datelor și gestionarea riscurilor.

Negocierea termenilor: Companiile ar trebui să fie pregătite să negocieze termenii contractuali pentru a reflecta cerințele legale și pentru a proteja interesele organizației.

Respectarea celor trei condiții impuse de Actul AI devine esențială pentru companiile care doresc să implementeze soluții de inteligență artificială responsabil, în conformitate cu prevederile în vigoare. 

Aceste măsuri protejează organizațiile de riscuri legale și contribuie  la construirea unei culturi organizaționale bazate pe responsabilitate și inovație.

Studiul companiei de consultanță McKinsey, citat mai sus, relevă faptul că o bună parte dintre organizații își intensifică eforturile de atenuare a riscurilor legate de Gen-AI. Respondenții sunt mai predispuși decât la începutul anului 2024 să afirme că organizațiile lor gestionează în mod activ riscurile legate de inexactitate, securitate cibernetică și încălcarea proprietății intelectuale – trei dintre riscurile legate de gen-AI despre care respondenții afirmă cel mai frecvent că au provocat consecințe negative pentru organizațiile lor.

Se justifică, exact în acest context, analiza și aplicarea cu promptitudine a celor trei măsuri prevăzute în Act AI, ca preambul pentru anul 2026, când toate prevederile regulamentului vor deveni obligatorii.

SYMMETRICA finalizează în această vară fabrica de 50 de mil. euro de lângă București

0

Symmetrica, liderul pieței locale de pavele și borduri vibropresate și cel mai mare producător autohton, a intrat în linie dreaptă cu finalizarea noii sale fabrici din Bolintin Vale (județul Giurgiu), cea mai mare unitate de producție de pavaje și dale din beton din rețeaua companiei sucevene, dar și din zona de Sud-Est a Europei. Dezvoltată printr-o investiție de aproape 50 de milioane de euro, fabrica are în prezent trei dintre cele patru linii de producție funcționale și va deveni complet operațională în vara acestui an.

După finalizarea lucrărilor și montarea celei de-a patra linii, noua fabrică, ce se întinde pe o suprafață de 18.000 mp, va ajunge la o capacitate zilnică de 15.000 mp, determinând o creștere de 30% a producției totale a companiei.

„Proiectul fabricii din Bolintin Vale a implicat integrarea unor echipamente de ultimă generație, extrem de performante, care să susțină atât eficiența, cât și dezvoltarea gamei noastre de produse premium. Acum suntem în ultima etapă a acestui proces, primele trei linii au fost puse în funcțiune, iar după instalarea celei de-a patra, programată pentru vara acestui an, unitatea de producție va deveni complet funcțională, contribuind la dezvoltarea și consolidarea poziției Symmetrica pe piața locală și la nivel regional”, a declarat Sebastian Bobu, Director Executiv al Symmetrica. 

Pe lângă cele patru linii de producție înalt tehnologizate, fabrica va integra și echipamente pentru tratamente speciale, prelucrarea suprafețelor și splitarea blocurilor de beton. Eficiența energetică a unității de producție va fi susținută de două parcuri fotovoltaice, care vor acoperi aproximativ 60% din consumul necesar, consolidând obiectivele de sustenabilitate ale SYMMETRICA.

Dezvoltarea fabricii din Bolintin Vale implică o investiție de cca. 50 de milioane de euro, acoperită atât din fonduri proprii, cât și prin finanțare bancară.

Producătorul sucevean a anunțat în toamna lui 2023 lansarea unor colecții premium sub gama Symmetrica Select, marcând astfel un pas important în extinderea portofoliului său de produse și consolidându-și prezența pe segmentul rezidențial.

În ciuda provocărilor din sectorul rezidențial, observăm o tendință clară către produse de calitate superioară, consumatorii devenind tot mai atenți la durabilitate, estetică și inovație. Acest comportament de consum ne oferă premise solide pentru dezvoltarea gamei premium, iar estimările noastre rămân pozitive în ceea ce privește cererea pentru colecțiile Symmetrica Select. Credem că această orientare către soluții premium va continua să se consolideze, chiar și într-un context economic mai provocator”, a spus Directorul Executiv al Symmetrica.

Cu o prezență de peste 30 de ani pe piața din România, Symmetrica s-a impus ca lider în producția de pavele și prefabricate din beton printr-o strategie de dezvoltare susținută  și investiții constante în extinderea capacităților de producție. În prezent, compania deține nouă fabrici de pavele și prefabricate din beton, precum și o unitate dedicată echipamentelor industriale, toate susținute prin investiții de peste 135 de milioane de euro.

Anul trecut, compania a raportat o cifră de afaceri de 317 milioane lei (63,7 milioane euro), marcând un avans de 22% față de 2023. 

Producția de anvelope, cu contribuție semnificativă în exportul României, vizată de regulamentul UE privind produsele din defrișări

0

de Bogdan Barbu, Partener, Prețuri de Transfer, și
Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul Auto, Deloitte România

Regulamentul Comisiei Europene privind produsele provenite din defrișări (European Union Deforestation Regulation – EUDR), care interzice comercializarea unor astfel de mărfuri în spațiul comunitar, dar și exportul acestora către alte piețe, va intra în vigoare la 31 decembrie 2025. Termenul a fost amânat cu un an, astfel că cei implicați în operațiuni cu produsele vizate au la dispoziție o perioadă suplimentară de timp să se pregătească pentru conformare, aspect benefic, având în vedere complexitatea procedurilor pe care le impune reglementarea. În România, pe lângă alte domenii cum ar fi zona de retail, este anticipat un impact semnificativ asupra industriei auto, în special producția de anvelope din cauciuc. 

Regulamentul prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare, din care să rezulte că au întreprins toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a se asigura produsele recepționate nu provin din zone defrișate. Dacă proveniența din astfel de zone se confirmă, companiile implicate trebuie să evite introducerea produselor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente, care pot depăși 4% din cifra de afaceri totală anuală, la care se adaugă confiscarea produselor sau a veniturilor obținute din vânzarea acestora, excluderea companiei în cauză de la achizițiile publice și de la finanțarea de stat, interdicții privind importul și exportul produselor etc. 

Printre produsele vizate de regulament se numără cafeaua, cacao, uleiul de palmier, soia, lemnul și produsele obținute din acestea, dar și cauciucul și produsele obținute din acesta, extrase de pe terenuri care au fost defrișate după data de 31 decembrie 2020.

Pașii necesari pentru conformarea la EUDR

În România, este de așteptat ca regulamentul EUDR să aibă impact semnificativ, așadar, în operațiunile cu produse din cauciuc (domeniu care contribuie semnificativ la exporturile României – 3,6 miliarde de dolari în 2023), mai exact asupra producției de anvelope din cauciuc, unde țara noastră se remarcă la nivel mondial. În 2023, România a avut exporturi totale de anvelope din cauciuc de peste 2,5 miliarde de dolari și a urcat pe locul 12 în clasamentul celor mai mari exportatori de profil din lume, de pe locul 14 în anul anterior, conform portalului World’s Top Exports. Mai mult, țara noastră este menționată printre statele cu cele mai rapide creșteri ale exporturilor de anvelope în 2023 față de 2022, cu un avans de 13%, alături de Spania (+29,7%), China continentală (+13%) și Vietnam (+9,9%).

Totodată, România are al șaptelea excedent comercial din lume la această categorie de produse (diferența dintre exporturile și importurile de anvelope), respectiv 1,7 miliarde de dolari în 2023 (în creștere cu 17% față de anul anterior), evoluție remarcabilă în condițiile în care țara noastră înregistrează deficit comercial semnificativ în mod constant. 

Iar performanța țării noastre în domeniu este pe cale să se îmbunătățească, având în vedere că, în 2024, un jucător din domeniu și-a extins capacitatea de producție, iar altul nou intrat pe piață a inaugurat o fabrică construită de la zero. Așadar, există șanse ca România să intre, în 2025, în top zece cei mai mari exportatori de anvelope de cauciuc din lume. 

Pentru ca acest potențial să poată fi maximizat, companiile din domeniu trebuie să se pregătească din timp pentru conformarea la regulamentul EUDR, astfel încât diligențele necesare în acest proces să nu genereze distorsiuni în activitatea de bază

În acest scop, comercianții trebuie să își dezvolte procedurile necesare pentru întocmirea declarației de diligență, din care să reiasă că au verificat proveniența produselor și care să conțină, printre altele, descrierea produsului, cantitatea, țara de origine, localizarea geografică a parcelelor de teren de unde au fost obținute produsele, datele de identificare a furnizorului, precum și măsuri de evaluare a riscurilor ca produsele să fie neconforme. Declarația de diligență va fi depusă într-un portal dedicat al Comisiei Europene. Ulterior, operatorii trebuie să prezinte anual rapoarte publice (accesibile pe internet) cu privire la sistemul lor de diligență, respectiv de verificare a provenienței produselor, și măsurile adoptate pentru respectarea obligațiilor aferente.

În concluzie, este vorba de un regulament care impune operatorilor vizați verificări complexe, pe întregul lanț de aprovizionare/producție, pentru a demonstra că mărfurile introduse de ei pe piață nu provin sau nu au în componență produse provenite din defrișări. Astfel, societățile trebuie să își analizeze cu atenție portofoliul de produse, pentru a stabili dacă intră sub incidența EUDR, și, dacă da, să demareze cât mai repede procedurile de conformare.