Piețele cripto reacționează pozitiv la ultima reuniune a Fed, înregistrând a doua săptămână consecutivă favorabilă

0

Piețele cripto au reacționat pozitiv la rezultatul ultimei reuniuni a Rezervei Federale americane și au înregistrat a doua săptămână consecutivă de creșteri.

În timp ce Fed a lăsat ratele dobânzilor neschimbate, așa cum era de așteptat, aceasta și-a menținut, de asemenea, estimarea pentru două reduceri ale ratei dobânzii în 2025, în ciuda incertitudinii privind tarifele vamale, anunțând, de asemenea, că își va micșora bilanțul într-un ritm mai lent începând de luna viitoare.

Bitcoin a urcat la 87.470 $, cel mai mare preț din 7 martie încoace. 

În cazul în care prețul continuă să își mențină traiectoria, aceasta ar putea însemna că am văzut deja pragul minim al prețului Bitcoin (la 76.600 $), și că suntem acum în primele faze ale unei noi etape de creștere.

Mai multe informații privind inflația sunt așteptate în această săptămână din SUA, respectiv cheltuielile de consum personal PCE de vineri. 

Am văzut la începutul lunii că datele privind indicele prețurilor de consum CPI au fost mai mici decât se prevăzuse. Dacă vom vedea același lucru și pentru PCE, aceasta ar putea oferi un impuls suplimentar pentru Bitcoin și pentru prețurile celorlalte criptoactive.

CRIPTOACTIVELE CU CELE MAI MARI FLUCTUAȚII DE PREȚ

$XRP a avut o evoluție importantă în această săptămână, deoarece directorul general al Ripple, Brad Garlinghouse, a anunțat public că procesul SEC împotriva Ripple s-a încheiat oficial. Prețul a crescut cu 26 de cenți (11%) de la acest anunț. 

$ORCA, tokenul nativ al bursei descentralizate Orca, bazată pe Solana, a înregistrat vineri o creștere masivă a prețului de 280%, la cel mai mare maxim al său – după ce a fost listat de Upbit, una dintre cele mai mari burse centralizate din Coreea de Sud. Prețul a crescut de la 1,50 dolari la 6 dolari în câteva ore după anunț, deși acum a scăzut ușor.

Descoperiți mai multe aici: https://www.etoro.com/discover/markets/cryptocurrencies/market-movers



ȘTIRI CARE NE-AU ATRAS ATENȚIA 

Eric Trump se alătură consiliului consultativ al Metaplanet

Compania japoneză listată la bursă Metaplanet a anunțat săptămâna trecută că l-a numit pe Eric Trump în consiliul său strategic de consilieri nou format.

Această numire urmărește să continue misiunea Metaplanet de a promova adoptarea Bitcoin în Japonia și de a consolida poziția companiei ca lider global în economia Bitcoin.

Prețul acțiunilor Metaplanet a crescut după anunț, ajungând la un plus de 17% față de închiderea anterioară a zilei.

Deși este încă la 50% distanță de recentul maxim din februarie, prețul acțiunilor a crescut cu peste 2400% de anul trecut, când a cumpărat pentru prima dată bitcoin și a demarat strategia sa de achiziție. 

Compania deține în prezent aproximativ 3200 de bitcoin (aproximativ 269 de milioane de dolari), 0,015% din oferta totală de 21 de milioane.

CEO-ul Ripple, Brad Garlinghouse, prevede aprobarea ETF-ului XRP de tip spot până la sfârșitul anului

Vorbind cu Bloomberg săptămâna trecută, CEO-ul Ripple, Brad Garlinghouse, crede că vom vedea o aprobare ETF-ului XRP de tip spot până la sfârșitul anului.

În plus, Garlinghouse crede, de asemenea, că XRP va fi inclus în stocul de active digitale propus de SUA, deși nu se cunoaște cantitatea care ar putea fi inclusă sau exact de unde va proveni.

Optimismul lui Garlinghouse cu privire la viitorul XRP vine ca urmare a soluționării procesului legal de lungă durată al Ripple cu Comisia de Valori Mobiliare a SUA (SEC). Vorbind în podcastul Digest & Invest al eToro în decembrie, Garlinghouse a subliniat schimbarea de poziție a SEC de la „un antagonist activ” la “vânt din pupă” și a declarat că este „inevitabil să existe un ETF XRP”.

În plus, Garlinghouse a oferit, de asemenea, o perspectivă asupra băncilor și instituțiilor financiare americane care se orientează către criptoactive, menționând în special custodia activelor digitale și plățile ca fiind două domenii care vor înregistra cea mai mare creștere a activității pe termen scurt.

Utilizatorii își pot transfera acum criptoactivele la eToro pentru a investi în alte active

0

Platforma de tranzacționare și investiți eToro a anunțat astăzi că utilizatorii din Marea Britanie și Europa își pot transfera acum criptoactivele deținute la alte exchange-uri, brokeri online sau în alte portofele blockchain în portofelul eToro Crypto. Aceasta permite convertirea deținerilor în numerar, pentru a tranzacționa și a investi în diverse clase de active pe platforma de investiții eToro.

Am văzut o nouă generație care începe să investească în cripto. Pe măsură ce aceștia se maturizează ca investitori și caută modalități de a-și folosi criptoactivele pentru tranzacționare și investiții, eToro, o platformă cu multiple active, este bine echipată să îi ajute să își valorifice criptoactivele, să exploreze noi oportunități de investiții și să construiască portofolii diversificate„, a declarat Doron Rosenblum, VP pentru Business Solutions la eToro.

„Într-o perioadă în care multe criptoactive ating noi maxime istorice, dar se confruntă și cu o volatilitate puternică, lansarea conversiilor cripto spre o monedă fiat pe eToro înseamnă că investitorii ne pot folosi ca pe o „rampă de ieșire” pentru a-și valorifica câștigurile și a se diversifica spre alte clase de active prin intermediul platformei noastre cu active multiple.”

Utilizatorii eToro eligibili care dețin Bitcoin (BTC) sau Ethereum (ETH) în portofele sau pe platforme de schimb externe pot transfera aceste criptoactive în portofelul lor eToro Crypto și le pot converti în moneda fiat în contul lor GBP sau EUR. Acesta poate fi apoi reinvestit cu ușurință în oricare dintre instrumentele disponibile pe platforma eToro, poate fi retras ca numerar sau cheltuit prin contul lor GBP sau EUR sau cu cardul de debit eToro (pentru utilizatorii din Marea Britanie).

Această funcție va fi implementată treptat pentru membrii Clubului eToro, începând cu membrii Clubului Diamond din Marea Britanie și Europa. Taxele de conversie variază de la 0,6% la 1%. Se aplică anumite condiții.

DOGE reduce contractele guvernamentale, iar Wall Street sângerează

0

Departamentul pentru eficiență guvernamentală (DOGE), condus de Elon Musk în cadrul administrației Trump, a apărut ca o forță perturbatoare care remodelează atât operațiunile federale și cât și dinamica pieței. Deși este definit ca o inițiativă de reducere a costurilor guvernamentale, politicile sale au potențialul de a afecta sectorul sănătății și mai multe industrii, inclusiv cea a apărării, ceea ce face ca societățile cotate la bursă ce au contracte guvernamentale să piardă venituri potențiale și să crească îngrijorarea investitorilor.

Eforturile DOGE de a reduce cheltuielile încep să afecteze contractorii din domeniul apărării. Leidos, o companie care activează în domeniul apărării, soluțiilor civile și de sănătate, a pierdut un contract de 231,9 milioane de dolari. Se estimează că 87% din veniturile companiei provin din contracte cu guvernul SUA. Prețul acțiunilor sale a scăzut aproape 4% săptămâna trecută. Încă din februarie 2024, în declarațiile depuse la SEC, Kratos, un producător de drone militare, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la pierderea potențială a unora dintre contractele sale guvernamentale. Anul trecut, Kratos a generat 762 de milioane de dolari de la clienții guvernamentali. Palantir, a 15-a cea mai deținută acțiune de către investitorii de pe platforma eToro la sfârșitul anului trecut, văzută inițial ca o potențială victimă, este acum considerată de mulți analiști un beneficiar probabil, datorită rolului său central în inteligența artificială aplicată sectorului public. Cu toate acestea, prețul acțiunilor sale a fluctuat din februarie de la un maxim de aproape 125 de dolari la un minim apropiat de 76 de dolari, revenind apoi la aproximativ 91 de dolari la sfârșitul săptămânii trecute.

Presiunea crescândă din partea administrației Trump de a tăia adânc în contractele de consultanță și IT a dus săptămâna trecută la scăderea prețului acțiunilor giganților din domeniul consultanței Accenture și Gartner, cu 6,35% și, respectiv, 7,31%, ambele companii fiind puternic expuse afacerilor federale. CEO-ul Accenture a numit în mod explicit DOGE „un potențial obstacol în calea creșterii” în timpul ședinței publice privind rezultatele, aceasta contribuind la prăbușirea acțiunilor. Între timp, secretarul apărării, Pete Hegseth, și-a anunțat pe X intenția de a elimina „cheltuielile inutile”, numind direct Gartner printre companiile ale căror contracte vor fi reduse.

Între timp, schimbarea politicii SUA creează oportunități pentru concurenții de peste Oceanul Atlantic, în Europa. Giganții din domeniul apărării, cum ar fi Rheinmetall și Hensoldt din Germania sau Leonardo din Italia au înregistrat creșteri impresionante ale prețurilor acțiunilor în acest an, dar o serie de companii  europene mai mici din domeniul apărării au înregistrat mișcări și mai ample ale prețurilor acțiunilor. Compania franceză de sateliți Eutelsat a crescut cu 500% în doar câteva zile, în urma speculațiilor conform cărora ar putea înlocui Starlink în Ucraina. Drone Volt, un producător francez de drone, a beneficiat, de asemenea, de creșterea preocupărilor legate de securitate, urcând cu peste 200% la începutul lunii martie. De exemplu, pe platforma eToro, pozițiile deschise la Eutelsat și Drone Volt au crescut de 25 și, respectiv, 18 ori în primele două săptămâni din martie comparativ cu februarie.

Însă sectorul care ar putea să sufere cel mai dramatic impact al politicilor administrației Trump este cel al sănătății. Mandatul DOGE de a tăia 500 de miliarde de dolari din cheltuielile federale este posibil să ducă la tăieri ale subvențiilor pentru sistemele de sănătate, inclusiv Medicaid și Affordable Care Act (ACA). Spitalele și clinicile private care depind de rambursările federale, precum HCA Healthcare, Community Health Systems și alte companii listate, s-ar putea confrunta cu marje tot mai mici și cu o instabilitate operațională. Această nouă realitate ar putea forța companiile din domeniul sănătății să treacă la un program agresiv de reducere a costurilor, utilizând telemedicina și asistența online pentru pacienți în locul serviciilor directe, folosindu-se de inteligență artificială în locul call-centrelor mari, dar și externalizând funcțiile de back-office, IT, securitate cibernetică precum și servicii neesențiale. Toate acestea sunt oportunități pentru companiile din acest domeniu.

Impactul DOGE ar putea fi chiar mai mare. Sectorul sănătății se bazează pe guvernul federal ca principal client direct și indirect pentru produse farmaceutice, dispozitive medicale, diagnostice și produse, potrivit Fitch Ratings. Aceste companii depind de aprobările Agenției pentru Alimente și Medicamente (FDA) pentru noile lor produse. Întârzierile cauzate de reducerile de personal ar putea afecta profiturile, deoarece brevetele încep să expire, pentru unele companii, în următorii doi ani.

Toate aceste probleme trimit un semnal clar investitorilor că vulnerabilitatea în companii nu mai depinde doar de mărimea unui contract, ci de însăși structura modelului de afaceri. Investitorii ar trebui să înțeleagă de unde provin veniturile companiei pentru a atenua aceste riscuri sau pentru a profita de oportunități. Aceste schimbări în modul în care operează guvernul SUA arată cât de importante sunt elementele fundamentale ale companiilor și, de asemenea, că tehnica simplă de a cumpăra scăderile ar putea să nu funcționeze în industriile sau sectoarele afectate.

Cum se aplică în practică modificarea legislativă ce permite ajustarea TVA în legătură cu contribuțiile achitate în domeniul farmaceutic?

0

de Ana Maria Iordache, Partener D&B David și Baias,
Adina Vizoli, Director PwC România

S-a împlinit un an de când Codul Fiscal a fost modificat prin Legea nr. 33/2024 pentru a da posibilitatea companiilor de a diminua baza de impozitare a TVA și cu reducerile de preț care nu sunt acordate direct clienților din lanțul de vânzare, dar care au ca efect reducerea prețului plătit de către consumatorul final. Modificarea a vizat și contribuțiilor trimestriale plătite în domeniul farmaceutic (i.e. „clawback” şi cost-volum) sau al reducerilor de co-plată, care au ca efect reducerea prețului final achitat de pacienți pentru medicamente.

Această modificare legislativă reprezintă un pas important și necesar în alinierea cadrului legal național cu normele europene privind TVA, clarificând complet situația contribuțiilor din domeniul farmaceutic. Așadar, conform acestei modificări pentru contribuțiile achitate în trecut, companiile au acum posibilitatea de a ajusta baza de impozitare a TVA și a solicita restituirea. Pentru viitor, noul cadru legislativ permite ajustarea directă în decont, facilitând un proces mai transparent și eficient de gestionare a obligațiilor fiscale. Această schimbare a fost extrem de benefică, aliniindu-se practicilor existente în alte state europene și corectând o disfuncționalitate legislativă din trecut. Companiile din sectorul farmaceutic sunt astfel îndreptățite să exploreze aceste modificări pentru maximizarea beneficiilor fiscale și asigurarea conformității cu reglementările internaționale.

Deciziile CJUE și aplicabilitatea în România

La momentul publicării, modificarea legislativă a venit ca răspuns la solicitările mediului de afaceri și a avut ca scop, conform expunerii de motive, alinierea legislației naționale în materie de TVA cu prevederile legislației europene, așa cum au fost acestea interpretate prin hotărârea pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C-717/19 – Boehringer Ingelheim.

Ținând cont de prevederile art. 73 din Directiva TVA conform căreia baza de impozitare a TVA include toate elementele care reprezintă contrapartida obținută sau care urmează să fie obținută de către furnizor în schimbul livrării de la client, în cauza C-717/19, Curtea Europeană a stabilit că, prin plata acestor contribuții, societatea Boehringer Ingelheim nu păstrează în fapt în totalitate contrapartida vânzărilor de medicamente, ceea ce o îndreptățește să reducă baza de impozitare pentru vânzările de medicamente pentru care în prealabil a colectat TVA la prețul integral de distribuție. 

Această interpretare a fost validată recent și în cauza C-248/23 Novo Nordisk A/S unde CJUE a clarificat că aceste contribuții nu au natura unor taxe întrucât se cunoaște cu exactitate destinația lor, iar autoritatea fiscală acționează ca un agent de plată pentru autoritatea de stat din domeniul sănătății. Această interpretare validează încă o dată natura de reducere de preț pentru aceste contribuții, care ar trebui aliniată corespunzător și din perspectivă contabilă.

Hotărârile mai sus amintite ale CJUE sunt deosebit de relevante și în România ținând cont că sistemul de contribuții din domeniul farmaceutic, reglementat prin OUG nr. 77/2011, este similar. Astfel, în România, deținătorii autorizațiilor de punere pe piață a medicamentelor (DAPP), direct sau prin reprezentanții legali ai acestora, au obligația de a plăti contribuția clawback pentru medicamentele suportate din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS) și din bugetul Ministerului Sănătății. Similar, pentru medicamentele pentru care au fost emise decizii de intrare condiționată în Lista medicamentelor de care beneficiază asigurații pe bază de prescripție medicală, companiile din domeniul farmaceutic pot încheia contracte cost-volum/ cost-volum-rezultat prin care se angajează să susțină tratamentul cu medicamentele incluse în lista prin plata unei contribuții trimestriale, calculate prin aplicarea procentelor stabilite în contracte la valoarea consumului trimestrial.

Așadar, la fel ca în situația analizată în cazurile de mai sus și în România, prin plata clawback sau cost-volum, compania care livrează medicamentele nu ajunge niciodată să utilizeze toate veniturile încasate din vânzările de medicamente întrucât încasările sunt diminuate cu valoarea acestor contribuții, motiv pentru care baza de impozitare a TVA pentru aceste livrări de medicamente trebuie redusă corespunzător. 

Jurisprudența națională și demersurile recente

La scurt timp după modificarea legislației naționale, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a pronunțat un prim reper jurisprudențial pentru piața din România, în cazul unui contribuabil cu o situație identică cu cea descrisă în cazul Boehringer Ingelheim, obligând organele fiscale la restituirea TVA ajustată aferentă contribuțiilor trimestriale achitate pentru perioada 2013-2018. Motivarea ICCJ este în esență bazată pe concluziile CJUE din cauza C-717/19 și mai ales pe modificarea recentă a legislației naționale intervenită tocmai pentru compatibilizarea prevederilor Codului fiscal cu Directiva de TVA. Menționăm că, modificarea legislației naționale a fost esențială pentru pronunțarea acestei soluții de către ICCJ cu atât mai mult cu cât, în acest caz, prima instanță respinsese acțiunea contribuabilului refuzând să facă aplicarea directă a Directivei TVA. Cu toate acestea, văzând modificarea legii si motivele ce au stat la baza acesteia, ICCJ a pronunțat o soluție favorabila contribuabilului, în linie cu legislația europeană și jurisprudența CJUE. 

Demersurile companiilor farmaceutice. Provocări actuale și noi perspective 

În contextul actual, companiile din industria farmaceutică au început deja să facă demersuri în vederea ajustării bazei de impozitare a TVA cu valoarea contribuțiilor trimestriale achitate, și restituirii TVA aferentă. În acest demers, se impun a fi avute în vedere o serie de aspecte procedurale și substanțiale care să faciliteze obținerea unei soluții favorabile în privința cererilor de restituire avansate. 

Astfel, din perspectivă procedurală, considerăm că soluția corectă este reflectarea TVA solicitată la restituire în decont. Conform articolului 1 pct. 37 din Codul de Procedură Fiscală, declarația de TVA reprezintă un titlu de creanță. În cazul în care acest titlu de creanță nu reflectă suma în mod corect datorata de contribuabil, există posibilitatea ca organul fiscal să respingă cererea de restituire, motivând că sumele declarate în titlu de creanță au fost și cele achitate de către contribuabil, neexistând sume supuse restituirii, astfel de soluții fiind întâlnite în practica autorității fiscale în situații similare. 

Este esențial ca procedura prin care se realizează ajustarea deducerii TVA atât în prezent, cât și pentru TVA aferentă contribuțiilor achitate în trecut, să fie consistentă și să respecte prevederile procedurale în ceea ce privește regularizarea TVA colectată anterior, acestea fiind operațiuni care trebuie incluse în decontul de TVA. Acest lucru este important întrucât aplicarea unei alte proceduri fiscale poate fi sancționată de către organul fiscal, fără a se mai ajunge la o analiză pe fond a dreptului de ajustare a TVA colectată pentru aceste contribuții. 

Din perspectivă substanțială, în ceea ce privește calitatea persoanei care plătește contribuțiile trimestriale reglementate, în lumina hotărârilor pronunțate de CJUE menționate anterior, considerăm că dreptul la reducere a bazei de impozitare cu aceste contribuții este al societății din România care (i) distribuie medicamentele pe piața locală și colectează TVA la valoarea integrală a vânzărilor realizate către clienții săi și de asemenea, (ii) achită contribuțiile trimestriale determinate la valoarea consumului de medicamente pentru trimestrul de referință. Acest drept nu este influențat de concepte privind calitatea de DAPP sau reprezentant legal al acestuia, și nici de mecanismele prin care companiile din domeniul farmaceutic își finanțează cheltuielile, inclusiv cele privind contribuțiile trimestriale achitate pentru consumul de medicamente distribuite în România.

Prin urmare, companiile din domeniul farmaceutic au posibilitatea să solicite ajustarea TVA pentru contribuțiile clawback și cost-volum achitate în prezent, dar și pentru cele achitate anterior. 

Nestlé Romania vine la Angajatori de Top cu o gama variată de oportunități de muncă

0

Nestlé România participă la ediția din 2025 a târgului de joburi Angajatori de Top București, cu o gamă variată de oportunități de muncă, de la poziții de Trainee până la roluri Senior în domenii precum vânzări, marketing, operațiuni. 

„Ne propunem să atragem talente diverse, în special din rândul tinerilor absolvenți, dar nu numai. De asemenea, ne dorim să promovăm oportunitățile de carieră disponibile, să subliniem angajamentul nostru față de dezvoltarea profesională și personală a angajaților. Vrem  să consolidăm imaginea noastră ca unul dintre cei mai atractivi angajatori, recunoscuți pentru stabilitate și oportunități de carieră”, explică Ioana Maftei, Talent Acquisition Specialist, Nestlé Romania.

Candidații preferă beneficii precum flexibilitatea programului de lucru, oportunități de dezvoltare profesională și un mediu de lucru prietenos și incluziv, precum si programe de Mental Health. Nestlé România continuă să promoveze și în 2025 modelul de muncă hibrid, oferindu-le angajaților posibilitatea de a lucra în proporție egală atât de la birou, cât și de acasă, cu anumite excepții, cum ar fi cele din domeniul administrativ, precum și cele din cadrul echipelor de vânzări, care nu își pot desfășura activitatea de acasă. Această abordare oferă flexibilitate în gestionarea timpului și a locului de muncă și le permite angajaților să își organizeze programul în funcție de nevoile individuale și îndatoririle profesionale, rezultatul fiind un bun echilibru între viața personală și cea profesională. 

„Anul trecut ni s-au alăturat aproximativ 150 de noi colegi, majoritatea pentru echipele de vânzări și marketing, cu diverse niveluri de experiență. Pozițiile cele mai dificile de recrutat sunt adesea influențate atât de locație, cât și de abilitățile și cunoștințele necesare. De asemenea, cererea ridicată și competiția intensă pe piața muncii contribuie la complexitatea procesului de recrutare, mai ales atunci când avem nevoie de anumite specializări”, potrivit Ioanei Maftei.

Pe lângă regimul hibrid de muncă, angajații Nestlé România beneficiază și de alte avantaje non-financiare, precum Bookster, proiecte de welbeing și nutriție, program de Pets@Work și program flexibil de muncă. Astfel, unii angajați pot începe cele opt ore de muncă de la primele ore ale dimineții, în timp ce alții pot opta pentru un început al programului de lucru puțin decalat.

Această flexibilitate este un avantaj semnificativ pentru toate generațiile de angajați, indiferent de statutul social sau personal, permițându-le să își organizeze timpul într-un mod adaptat la nevoile și preferințele lor.

Despre Nestlé

Grupul Nestlé este prezent în România din 1995, printre brandurile din portofoliul său numărându-se NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, Chocapic, KitKat, Lion, JOE, After Eight, Maggi, Purina sau NAN. În România, Nestlé s-a implicat și în inițiative ecologice și de responsabilitate socială. În ultimii 4 ani compania a plantat 110.000 de copaci, care vor contribui la atingerea obiectivului de net zero emisii de carbon până în 2050.

Nestlé for Healthier Kids

Programul „Nestlé for Healthier Kids” a fost creat pentru a uni toate eforturile Nestlé care susțin părinții și tutorii să crească copii mai sănătoși, de la activități de cercetare și formulare a produselor până la servicii de educație și nutriție inovatoare pentru un stil de viață sănătos. în România, aceste eforturi se regăsesc sub umbrela programului „Și eu trăiesc sănătos – SETS”, inițiat de Fundația PRAIS.

Nestlé needs YOUth 

Ambiția Nestlé în ceea ce privește inițiativa globală de tineret „Nestlé needs YOUth” este să ajute 10 milioane de tineri din întreaga lume să aibă acces la oportunități de carieră până în anul 2030. Această inițiativă globală combină și coordonează toate activitățile care susțin tinerii din întreaga lume, inclusiv eforturile Alliance for YOUth.

Nestlé for a Waste Free World

Nestlé dorește ca produsele sale să nu fie doar mai gustoase și mai sănătoase, ci și mai bune pentru mediu. Ambiția Nestlé pentru anul 2030 este impact zero asupra mediului, apa fiind una dintre ariile prioritare.

CFO Conference 2025: Pe 28 martie, lideri financiari analizează strategiile de adaptare în contextul macroeconomic actual

0

Lideri români și internaționali discută, pe 28 martie 2025, la București, despre impactul contextului macroeconomic actual asupra organizațiilor și strategiile pe care le poate folosi un director financiar pentru a răspunde incertitudinilor, a menține stabilitatea și a urmări obiectivele de dezvoltare. 

Care sunt practicile prin care liderii financiari pot promova o cultură a adaptabilității, strategii și structuri organizaționale flexibile și cum pot companiile să facă față complexității aduse de volatilitate și schimbare? Devine CFO-ul lider al inovației și agilității în acest context? Care sunt obiectivele de creștere și cum își propun liderii financiari să le atingă? Vor continua costurile ridicate să pună presiune pe deciziile de investiții ale companiilor? Care va fi evoluția investițiilor în perioada următoare? Acestea sunt câteva dintre subiectele la care profesioniștii din domeniu vor încerca să găsească un răspuns în cadrul ediției „CFO Conference” organizată de BusinessMark la București.

Totodată, ei vor aborda, totodată, subiecte precum: noutățile fiscale din 2025, despre legislația privind raportarea ESG, adoptarea soluțiilor digitale, data analytics și planificarea agilă, soluțiile de finanțare pentru mediul de business.

Conferința va include trei sesiuni de prezentări și un panel, moderator al evenimentului fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

Vor susține prezentări în cadrul conferinței:

  • Johnty Mongan, Global Head of Cyber Risk Management, Gallagher  
  • Alina Popa, CFO, OMV Petrom  
  • Mihai Călin, Group CFO, Macromex
  • Cristian Ungureanu, CFO, Executive Board Member, Brico Depot România
  • Adrian Secolof, Head of Finance North Europe, Nufarm, Business Coach  
  • Dan Bărăscu, Head of Tax, Partener, BDO România   
  • Ioana-Crina Socaci, Finance Lead, Bristol Myers Squibb
  • Melis Mihăiță-Emin, Finance Manager, Froo Romania Retail
  • Emanuel Băncilă, Partener, Liderul Practicii de Litigii și Controverse fiscal, Băncilă, Diaconu şi Asociații SPRL  
  • Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA  
  • Theodor Artenie, Counsel, Head of Tax, Kinstellar 
  • Daciana Popescu, Finance Director, Plexus
  • Cristina Săulescu, Partener, Cabot Transfer Pricing  
  • Corina Roman, Partner, BACIU PARTNERS
  • Nadia Oanea, Owner, Tax and Training  
  • Veronica Duțu, Tax Consultant & Owner, Unioncont Expert  
  • Tiberiu Rădulescu, Digital Business Advisor, Arggo
  • Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner, NOA 
  • Adrian Dinu, CEO, CREASOFT IT

Evenimentul vizează: Directori financiari, Financial Business Partners, Directori generali, Controlling and Budgeting Managers, Reporting Managers, Directori economici, Directori contabili, Consultanți fiscali, Controlleri financiari, Contabili, Auditori, Analiști financiari, Antreprenori. Pentru mai multe informații și pentru a vă înregistra la eveniment, vă rugăm să accesați pagina oficială a evenimentului sau să ne contactați la adresa office@business-mark.ro. Ultimele bilete sunt disponibile la prețul de 600 RON + TVA. Grupurile beneficiază de un extra discount de până la 20%.

Evenimentele din cadrul „CFO Conference” vor aduce împreună lideri financiari pentru discuții, schimb de idei și studii de caz. După ediția din București, proiectul va continua și în Iași (8 mai 2025), Cluj-Napoca (2 iunie 2025), Oradea (22 octombrie 2025) și Timișoara (11 noiembrie 2025).

Eveniment organizat de BusinessMark

Partener oficial: DP WORLD

Parteneri: BDO România, Cabot Transfer Pricing, NOA Group, EY România, Kinstellar, RENOMIA Gallagher, ARGGO, Dobrinescu Dobrev SCA, Unioncont Expert, Tax & Training, BACIU Partners, Creasoft.ro, Macromex, Bergenbier S.A

Parteneri de tehnologie: SCS, 4pay.ro

Traducere oferită de: Biroul de Traduceri Champollion

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: spotmedia.ro, Ziarul Bursa, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Curierul Fiscal, Debizz, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, digital-business.ro, PRwave, antreprenorinromania.ro, spatiulconstruit.ro, Club Economic, Economistul, România Durabilă, angajatorulmeu.ro, MATEK, BusinessVoice, Business Press

Sănătatea psiho-emoțională a angajaților, investiția în programe de re- și up- skilling, adaptabilitatea la nevoile și așteptările în schimbare ale candidaților vor defini viitorul muncii. Principalele concluzii ale profesioniștilor invitați la „Tomorrow@work” 2025

0

Peste 30 de lideri români și internaționali au discutat, pe 14 martie 2025, la București, despre cum va arăta viitorul muncii și cum ne putem pregăti pentru job-urile din următorii ani. Organizată de BusinessMark la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, ediția din 2025 a conferinței „Tomorrow@work” a adus în discuție principalele tendințe și forțe globale care pot influența viitorul muncii, în cadrul a 10 prezentări, patru discuții 1-to-1, două paneluri și un moment interactiv: „Situații de conflict și strategii de negociere pe scenă”.

PRIMA SESIUNE

Simona Carp, Head of HR, JYSK Romania și Bulgaria, a deschis prima sesiune a conferinței, vorbind despre importanța comunicării interne.

Dacă ne uităm la evoluție, comunicarea internă a existat întotdeauna: a început cu mașina de scris, mai târziu avizierul. Apoi a apărut intranetul, iar acum comunicăm pe toate canalele de social media. De ce credem noi că e important să comunicăm? Pentru că ne dorim să avem transparență, să creștem încrederea angajaților și pentru ca mesajul care ajunge la ei să fie unitar; e foarte important ca toată lumea să perceapă același lucru. Este, totodată, necesar ca angajații să fie motivați și să obținem un engagement mare din partea lor. Dacă ne gândim la retail, când avem 150 de magazine, peste tot în țară, 150 de manageri diferiți, pot să apară dezechilibre mari între head office și acestea, astfel că trebuie să ne asigurăm că avem o comunicare unitară. Dacă vrei să comunici, trebuie să ai un plan de comunicare foarte bine pus la punct. Totodată, trebuie să comunicăm și să urmărim respectarea acelui plan. Cel mai important este să analizăm și să luăm măsuri, dar și să admitem când greșim”, a explicat ea.

În continuare, Corina Neagu, Managing Partner, DARE, și Aurelian Chitez, Director of Sales, colorful.hr, SD Worx company, au susținut o discuție despre AI ca partener strategic și cum transformă Inteligența Artificială rolul HR-ului.

Soluțiile de HR ne automatizează procesele, pornind de la zona de recrutare și până la exit interview. Astfel, profesioniștii de HR au mai mult timp pentru lucrurile care aduc valoare. Esențială este partea de onboarding. AI definește în mod automat procesul de onboarding digital – candidatul trebuie să se simtă în onboarding mai bine ca în procesul de recrutare. Procesul de evaluare este la fel de important. În ceea ce privește retenția, AI-ul ne dă acces în timp real la date, care ne ajută să luăm decizii. De exemplu, puteți transmite un survey către 5 angajați sau îl puteți trimite într-o companie cu 10.000 de angajați. 60% din activitatea de HR se duce către activități care nu aduc valoare, activități repetitive. Din perspectiva zonei de CORE HR, prin AI putem automatiza tot procesul”, a spus Aurelian Chitez în acest context.

La rândul său, Corina Neagu a completat: „Avem și noi atribuții, inclusiv administrative, extrem de importante, dar pe care le putem eficientiza cu ajutorul tehnologiei. Pe lângă crearea de prompt-uri, este foarte important cum filtrăm datele, informațiile, pentru a învăța să vorbim în limbajul CEO-ului sau a managementului. Trebuie să folosim informațiile preluate din date și statistici și să venim către management cu soluții pragmatice, soluții de business. Mergem în zona de creativitate, inovație. O provocare majoră este inclusiv transparența salarială. Nu mai vorbim doar de climatul psihologic de la locul de muncă, ci este foarte importantă și această transparență, mai ales că avem o Directivă ce va trebui implementată în România până în vara lui 2026.”

A urmat Joana Pais, Global Communications and Culture Manager, keynote speaker al ediției „Tomorrow@work” din 2025, care a abordat, într-o discuție cu Andreea Drăgan, Co-founder, BusinessMark, Podcast producer, Worksounds & CFOlogy, subiectul transformării de cultură organizațională și cum pot organizațiile să aibă succes într-un context dinamic și mereu în schimbare. 

Uneori discutăm despre planurile de succesiune pentru liderii organizației, dar avem nevoie de un plan de succesiune pentru întreaga noastră forță de muncă, pentru că totul evoluează. Trebuie să învățăm ce să facem și de ce anume avem nevoie pentru următorii ani în ceea ce privește competențele și să ne asigurăm că suntem pregătiți să ne adaptăm. Există multe investiții în tehnologie, în soluții de inteligență artificială, dar avem nevoie și de abilități umane pentru a obține cele mai bune rezultate. Există multe subiecte legate de comunicare, experiența talentelor, siguranța psihologică, și ar trebui să le arătăm angajaților noștri că organizația noastră evoluează într-un ritm rapid. Cu cât oamenii noștri sunt mai bine informați, cu atât va fi mai bine. Arătându-le contextul și ce ne-a adus aici astăzi este foarte important. Cu toții știm că lucrul important nu este a câștiga, ci a ne asigura că organizația supraviețuiește, rămâne relevantă, de-a lungul anilor. Trebuie să avem o comunicare foarte bună și un plan în ceea ce privește experiența angajaților. Nu vorbim doar un training pe care oamenii să-l urmeze, ci comunicarea trebuie să fie continuă. Când conectăm valorile cu modul de lucru al oamenilor, aceștia încep să facă conexiuni și să înțeleagă ce trebuie să realizeze în interiorul companiei„, a explicat ea.

Un alt subiect abordat în prima sesiune a vizat „AI-ficarea” departamentului de Resurse Umane. Astfel, Alexandru Ungureanu, Chatbot Solution Director, TotalSoft, a explicat că: „75% dintre companii intenționează să investească anul acesta în ceea ce înseamnă AI. Faptul că managerii, departamentul de HR, își doresc să investească în tehnologie este foarte important, însă contează și pentru cine vor să facă acest lucru. Peste 50% dintre angajați sunt confortabili cu acest lucru și, fără să ne dăm seama, în viața de zi cu zi accesăm site-uri care au implementate în spate soft-uri pe bază de AI. Este foarte importantă atitudinea față de extinderea AI-ului pe mai multe procese, însă, în calitate de furnizor de tehnologii, noi suntem atenți și la cei care nu vor să implementeze soluții pe bază de AI. 29% nu văd o oportunitate în adoptarea a astfel de soluții. Inteligența artificială poate fi aplicată în toate domeniile, dar în acest moment este cel mai prezentă în procesele de resurse umane. AI-ul vine cu foarte multe beneficii: creșterea eficienței proceselor de HR, luarea de decizii pe bază de date și analize predictibile, însă este foarte important să vedem unde trasăm linia dintre inteligența artificială și factorul uman.”

Rămânând în zona de tehnologie și impactul pe care aceasta îl are asupra departamentului de HR, Adrian Dinu, CEO, Creasoft.ro, a prezentat beneficiile pontajului electronic: „În 2017 am fost între primii dezvoltatori români de pontaj electronic – atât hardware, cât și software. La început, transmiteam programatic pontajul către soluțiile HR. În practică, un pontaj electronic real nu poate fi folosit fără să se facă ajustări din zona de HR. La început, am făcut doar ajustări ale pontajului. După aceea, au început alte provocări: ce facem dacă sunt oamenii în concediu, de exemplu? Am diversificat în timp aceste soluții de pontaj. În prezent, alternativa la card este pontajul prin intermediul telefonului. Astfel, ei scapă de probleme precum a ține minte site-ul pe care trebuie să îl acceseze, userul și parola. Avantajul unei aplicații specifice este că nu trebuie să mai ții minte nimic; doar scanezi un cod QR și beneficiezi de toate informațiile de care ai nevoie. În 2025, am trecut la digitalizarea dosarelor de personal.”

Sesiunea I a evenimentului s-a încheiat cu un panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Mirabela Ionescu (Nagarro), Eliza Veronica Pîrăianu (Philips), Roxana Abrașu (NNDKP), Diana Rosetka (Bittnet Group), Oana Popa (Rețeaua de sănătate Regina Maria) și Diana Râmbu (Smartree).

Siguranța psiho-emoțională a angajaților a devenit un pilon tot mai important în organizații, au fost de acord invitatele din panel. În acest context, Oana Popa, Health & Wellbeing Lead și Psiholog, Rețeaua de sănătate Regina Maria a explicat: „Acum aud tot mai multe discuții despre siguranță psihologică, sănătate, flexibilitate și gândire critică. Noi tot ce am dezvoltat au fost programe care oferă siguranță psihologică și un cadru în care companiile și angajatorii să aibă tool-urile necesare prin care angajații să se mențină sănătoși din punct de vedere psihic și emoțional.

Pe partea profesională, este important ca organizațiile – prin conștientizare, prin înțelegerea practicilor bune, constructive – să susțină performanța, validarea, recunoașterea din punct de vedere profesional. Este foarte importantă și partea de susținere a planului individual de dezvoltare – companiile creează cadrul prin care angajații pot avea acces la resurse prin care angajații își pot susține sănătatea fizică și emoțională.

Într-un context în care locurile de muncă și organizațiile se transformă, angajații se confruntă cu un sentiment de teamă și incertitudine. În acest context, liderii companiilor trebuie să pregătească oamenii pentru viitor, a fost de părere Roxana Abrașu, Partener, Coordonator al practicii de Dreptul Muncii, NNDKP. 

Din perspectiva clienților noștri, discuțiile sunt în direcția de eficiență a activității, unde apar și măsuri neplăcute, precum eliminarea pozițiilor redundante sau restrângerea resurselor care nu mai sunt relevante în piața muncii. Există și o preocupare în ceea ce privește pregătirea profesională a salariaților, chiar și reconversia lor, pentru că este nevoie de adaptare și pregătire a oamenilor pentru schimbările care urmează. E nevoie să existe un plan, strategii care să aibă în vedere cultura organizațională și nevoile salariaților. Simt, pe partea juridică, importanța existenței programelor de pregătire profesională, pentru că au crescut foarte mult reclamațiile salariaților care simt că nu fac față noilor schimbări. De exemplu, în zona de IT, salariații vin cu reclamații că li s-a schimbat job-ul, au nevoie de mai mult timp, fac overtime. Astfel, angajatorii trebuie să își calibreze training-urile, iar angajații să aibă posibilitatea, în mod real, de a se familiariza și a învăța cum să lucreze cu aceste noi tehnologii, astfel încât să nu se creeze tensiuni în echipe”, a explicat ea. 

Astfel, adaptabilitatea joacă un rol cheie în acest context, a fost de părere Daria Râmbu, Business Development Manager, Smartree. „Cel mai important este să fim dinamici și să ne adaptăm din mers la tot ce se întâmplă în piața muncii și în jurul nostru. După pandemie, s-au schimbat mult lucrurile – nu mai avem o predictibilitate nici în piața muncii, nici din punct de vedere al candidaților. Trebuie să avem mereu în minte obiectivele de business și să le adaptăm la realitatea care ne înconjoară. Avem programe de mentorat, colegii mai vechi preiau noii angajați și îi trainuiesc pe anumite modele pe care lucrăm. Este esențial să ne adaptăm. Cel mai important, în afară de organizație, echipe, este important să ne uităm la noi în fiecare zi, pentru că, la finalul zilei, noi creăm realitatea proprie. Skill-urile pe care le-aș dezvolta în fiecare zi, indiferent de poziția pe care o ocup, ar fi curiozitatea și, foarte important, să îmi dezvolt gândirea critică: să pun întrebări și să iau informația din mai multe surse, ca să creștem în fiecare zi”, a completat ea.

Tehnologiile ce au la bază Inteligența Artificială încep să pătrundă tot mai mult în departamentele organizațiilor. Însă pentru a eficientiza procesele de muncă, este necesar ca angajații să dobândească noi abilități. 

În acest context, Mirabela Ionescu, HR Director pentru Ungaria, Polonia, România și Elveția, Nagarro, a explicat: „Suntem preocupați de upskilling-ul și reskilling-ul colegilor. Avem responsabilitatea față de clienți și față de colegi să securizăm informațiile, datele cu care lucrăm. Ne uităm la zona de people în ceea ce privește schimbarea – tehnologiile avansează rapid, dar parcă niciodată ca până acum. AI-ul transcede ritmul de până acum și colegii noștri răspund diferit. În calitate de companie, ține de noi cum răspundem acestor provocări – unele job-uri se transformă și trebuie să ne gândim cum facem transformarea să fie și în ritmul lor și să ajungem la adaptabilitate, să oferim siguranța psihologică, tool-urile necesare ca ei să poată face următorul pas.”

La rândul său, Diana Rosetka, Chief People & Culture Officer, Bittnet Group, a adăugat: „Pentru noi, viteza și anvergura disruption-ului, a schimbărilor de fond, a fost atât de mare încât în 2020 discutam despre transformare digitală, după care am implementat tehnologii colaborative, iar acum vorbim despre GEN AI, însă preocuparea principală este cum să menținem această agilitate a liderilor noștri, împreună cu toate ingredientele care fac ca partea de wellbeing și de siguranță psiho-emoțională să fie adresate, mai ales într-un context ca acesta. Avem în vedere nivelul de oboseală, de suprasolicitare, astfel încât să nu ajungă într-un blocaj în ceea ce privește inovația.”

Sunt direcții venite de la global, dar contează foarte mult cum le adaptam la nivel local. Este important să ne asigurăm că angajații au o experiență pozitivă și că aleg să rămână mai departe în companie. AI-ul și digitalizarea sunt prezente deja și nu ne rămâne decât să ne adaptăm în continuare trend-urilor. Philips are academii, parteneriate cu KOL/doctori, astfel încât să contribuim cu soluții inovative disponibile pentru toată lumea. Apetitul este foarte crescut pentru învățare. În funcțiunea de People, de exemplu, anul trecut s-au organizat mai multe sesiuni de training pe AI – ce înseamnă în activitatea noastră, de exemplu în recrutare, despre cum să îl folosim, dar și despre cum să nu îl folosim. În calitate de oameni de HR, trebuie mai întâi să înțelegem cum să folosim aceste tehnologii, pentru că oamenii vin spre noi cu întrebări și trebuie să îi sprijinim în acest demers. Trebuie să ne întrebăm constant cum putem crea soluții, să considerăm perspective noi și diferite care ne vor ajuta să fim de succes în continuare”, a intervenit, la rândul său, Eliza Veronica Pîrăianu, HR Head Romania & Senior HR Manager CEE, Philips.

A DOUA SESIUNE

Andrei Crețu, Co-fondator, Pluria, a deschis cea de-a doua sesiune vorbind despre noua realitate a spațiilor de lucru și cum poate funcționa cu adevărat un model de muncă în format hibrid.

Flexibilitatea negestionată duce la un haos al coordonării. Noi am estimat ce ar înseamnă să implementezi sau să nu implementezi bine sau să implementezi deficitar o politică de muncă hibridă. Dacă lucrurile nu ies așa cum trebuie, asta duce la o triplare a costurilor cu angajații. Atunci când ei nu se văd cu o anumită frecvență cu colegii, intervine acel disengagement, productivitatea scade. Apar niște zone ale organizației care nu mai sunt conectate cu restul. Ce înseamnă o politică de muncă hibridă implementată cum trebuie? Sunt două elemente: este vorba de locație și este vorba de coordonare – acel «unde», în ce spații se întâlnesc echipele. E foarte important să facilităm interacțiunile și să optimizăm locația și ora întâlnirilor. Până la urmă, munca hibridă a fost greșit definită ca o combinație între munca la birou și munca acasă. De fapt, este o combinație între zile petrecute singuri și zile petrecute cu colegii”, a spus el.

În continuare, Ovidiu Teodorescu, CEO, UCMS by AROBS; Optimall by AROBS, și Dr. Andrew Taylor, Managing Director, Connect CEE, au susținut o discuție despre strategie în HR și cum se reflectă în politicile de recrutare.

Problema, în general, cu departamentul de HR este supoziția că HR-ul este o problemă de compliance, nu una ce ține de strategie. Nimeni nu face investiții în oamenii de HR. Dacă nu știm strategie de afaceri, cum putem construi strategie de HR? Contează foarte mult. Oamenii reprezintă unitatea de producție. În Soft HR, nu vrem oameni compliant pentru mașini, ci vrem oameni care să crească; vorbim despre calitate, nu despre preț. Aveți nevoie să știți strategie de business și apoi strategie de HR: abia după aceea puteți construi ceva cu integritate. Specific pentru România și, mai ales pentru București, sunt multe companii multinaționale, iar astfel crește experiența pe care oamenii o au cu best practice. În Cluj, pentru că nu au această experiență, este o încărcătură de antreprenoriat mult mai mare. Pentru piața mai disruptive, best practice-ul nu funcționează deloc. Pentru best practice, viitorul este predictibil, este un semn pentru mâine”, a spus Andrew Taylor.

E foarte bun oricare AI îl folosiți, însă vă sfătuiesc să nu credeți tot ce vă spune chatGPT, Gemini, Copilot, etc. Este foarte important să ne păstrăm gândirea critică, mai ales acum, în contextul în care folosim tot mai mult AI. Noi avem o discuție legată și de cum ajungem în tactici de recrutare. Suntem în depopularea planetei. Toate studiile ne spun că în 10-20 de ani abia vom mai găsi oameni să angajăm. Se estimează că în 2030, 82 milioane de job-uri nu vor găsi oameni să le facă. Cum ar trebui să se vadă aceste lucruri de strategie în politica de recrutare?”, a atras atenția Ovidiu Teodorescu.

Un alt subiect abordat în cadrul conferinței a vizat conflictele la locul de muncă. Astfel, într-un dialog cu Andreea Drăgan, Co-founder BusinessMark, Podcast Producer, Worksounds & CFOlogy, Andreea Suciu, Managing Partner, Suciu – Employment and Data Protection Lawyers și Paula-Ioana Oprea, People & Performance Business Partner and HR Service Lead EMEA, Nufarm, au discutat despre motivele pentru care aceste conflicte apar și cum le putem preveni.

Numărul crescut al conflictelor la locul de muncă din ultimii ani se datorează faptului că, în prezent, salariații sunt mult mai sensibili, mai pretențioși și își apară, totodată, drepturile. În trecut, salariații erau mai obedienți, dădeau dovadă de reziliență și aveau, de multe ori, un respect necondiționat față de autoritate, în cazul nostru față de angajator, fată de colegii/șefii lor mai seniori”, a spus Andreea Suciu.

 „Pentru a gestiona corect conflictele, noi, specialiștii în Resurse Umane, e important să le oferim managerilor instrumentele necesare pentru a fi, într-adevăr, manageri de oameni (people managers). În multe companii, managerii își ocupă majoritatea timpului cu aspecte operaționale ale rolului și mai puțin cu gestionarea atentă a echipelor, astfel că e inevitabil să nu apară conflicte. De multe ori, angajații se așteaptă ca managerul să vadă și să știe totul, în timp ce managerul așteaptă ca angajații să fie deschiși și să le spună despre situațiile cu care se confruntă. Așa cum spunea Andreea, sesizăm că suntem mult mai sensibili, mai ales după pandemie, la absolut orice. Pentru relații de muncă sănătoase, este important să soluționăm conflictele, nu să le evităm”, a precizat, la rândul său, Paula-Ioana Oprea.

Conflicte de muncă cele mai des întâlnite în practică sunt cele legate de telemuncă, evaluarea salariaților, gestionarea abaterilor disciplinare și lipsa clarității sarcinilor de lucru. În cazul telemuncii, angajatorii trebuie să se asigure că au o politica cuprinzătoare, care să reglementeze atât regulile generale, cât și cele specifice, cum ar fi cazurile în care angajatorul poate chema salariații la birou, inclusiv salariații care nu performează lucrând de acasă. În ceea ce privește evaluarea salariaților, aceasta trebuie sa fie obiectivă, bazată pe o procedură transparentă, pentru a evita acuzațiile de hărțuire. Pentru abaterea disciplinară, angajatorul trebuie să se asigure că are dovezi suficiente, fapt ce poate constitui un avantaj și în situația negocierii unei încetări amiabile a contractului. Nu în ultimul rând, pentru toate sarcinile trasate salariaților care nu se regăsesc în fișa postului, angajatorul trebuie să se asigure că acestea nu determină schimbarea funcției”, a completat Andreea Suciu.

Tímea Mozgirs, Head of Sales and International Expansion, Blue Colibri International, a atras atenția asupra necesității ca organizațiile să acorde mai multă importanță comunicării interne. Astfel, ea a explicat: „Un studiu arată că 60% din comunicarea la locul de muncă este reprezentată bârfă – cele mai comune subiecte pentru bârfele de la locul de muncă sunt banii și promovările. Trăind în Europa de Est, avem o cultură a plângerilor – studiile au arătat că majoritatea colegilor se plâng că nu sunt familiarizați cu obiectivele și viziunea organizației lor. Mai mult, 61% iau în considerare schimbarea locului de muncă din cauza comunicării interne deficitare. Angajații de astăzi vor conținut relevant similar cu modul de funcționare al Spotify sau Netflix. Când deschid platforma internă a companiei, vor să vadă conținut care este relevant pentru ei. Prin urmare, este important să înțelegem întotdeauna că, comunicarea internă este precum uleiul de care motorul are nevoie să funcționeze. Eficiența va crește, vor fi mai puține incidente de siguranță a muncii. Rezultatele comunicării interne sunt măsurabile, iar aceasta nu este un lucru abstract.”

În continuare, Petru-Iulian Mureșan, Antreprenor, Consultia – platforma SSM.ro, și Aurel Meiroşu , Director Departament Dezvoltare Afaceri, certSIGN, au adus în discuție beneficiile automatizării unor activități consumatoare de timp pentru departamentul de HR, precum asigurarea siguranței în muncă și semnarea electronică a documentelor. 

Prin platforma noastră, care a fost și subiectul unei teze de doctorat, am reușit să facem multe demersuri pentru a putea lucra electronic în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă. La noi, toți IT-iștii au cursuri de SSM/PSI, pentru a înțelege nevoile și a putea face soft-uri potrivite. Unul din clienții noștri are 15.000 de angajați – gândiți-vă câtă muncă era pe tot sistemul de completare a acestor fișe. Acum procesul este automatizat, iar persoana responsabilă doar urmărește dacă oamenii au semnat sau dacă cuiva i-a expirat fișa. Cel de la HR introduce datele în platformă, iar platforma preia datele și le transmite angajatului. Controalele de la ITM se fac tot în platformă. Pe parcursul ultimului an, s-au adăugat aproximativ 2500 de organizații care lucrează virtual”, a spus Petru-Iulian Mureșan.

Foarte mulți au început să vorbească despre semnătura electronică, ceea ce mă bucură. Sunt câteva aspecte pe care trebuie să le punctăm. Există un regulament european care recunoaște, din punct de vedere legal, efectele semnăturii electronice în toate statele membre. Acest regulament, care este lege pentru fiecare stat membru, spune că semnătura electronică este singura cu impact juridic. În momentul în care evaluați aceste lucruri, vă recomand să aveți tot timpul colegii de la juridic implicați. O semnătură electronică calificată nu este doar pe tolken, ea poate fi și în buzunar. De fiecare dată când discutăm proiecte de HR, este foarte important să avem o etapă în care ne setăm obiectivele, ne uităm la cultura organizațională și la cum putem implementa proiectul, dar trebuie să știm și ce ne dorim să obținem în final”, a explicat, la rândul său, Aurel Meiroşu.

Din Polonia, a urcat pe scena „Tomorrow@work” Mateusz Jablonowski, Consultant, Trainer, Autor, invitat special al ediției din 2025.  Astfel, el a explicat că, „în piața muncii de astăzi, candidații nu mai sunt mulțumiți doar cu promisiuni din partea angajatorilor, ci aceștia caută dovezi despre cum este, cu adevărat, organizația ca loc de muncă”.

Partea bună aici este că angajații noștri sunt dovezi vii: putem folosi poveștile lor, expertiza lor, experiențele lor, pentru a arăta ce fel de companie, ce fel de loc de muncă suntem. Susținerea din partea angajaților face toată diferența. Aceasta înseamnă branding de angajator și să folosim ambasadorii pentru a face talentele conștiente de brandul nostru. Acest lucru ne ajută să comunicăm cu publicul nostru țintă, cu potențialii candidați. Trebuie să ne amintim că susținerea din partea angajaților este similară structurii pe care o are o ceapă. Există un motiv pentru care angajații vor să lucreze cu noi, așa că trebuie să ne amintim să avem grijă să planificăm strategii de employee advocacy și a ne asigura că atunci când vine vorba de cultura organizațională, aceasta ne ajută și contribuie la crearea de ambasadori”, a adăugat el.

Dan Moraru, Country Lead, 7card, a încheiat cea de-a doua sesiune a evenimentului vorbind despre cum pot organizațiile să contribuie la o stare de bine a angajaților. 

75% din cauzele care cauzează probleme și costuri pentru angajator pot fi prevenite. Aici intervine toată suita de activități, de programe, pe care le oferiți pentru a susține starea de bine a angajaților. Însă aceste soluții sunt fragmentate, ceea ce creează complexitate și un cost pe măsură, iar rezultatul este, de multe ori, greu de gestionat: angajații nu reușesc să se regăsească în acel program. Sunt foarte multe lucruri de care depind sănătatea și starea de bine, iar o parte nu pot fi influențate. Însă noi am identificat 6 lucruri care pot fi influențate. La muncă, cu ce poate să susțină angajatorul este în primul rând partea de stabilitate economică. Apoi, cum creăm acel cadru, cultura, mediul de lucru, valorile pe care le avem. Acestea sunt extrem de importante, pentru că modifică comportamentul. Vorbim, apoi, de social interaction – această parte este extrem de importantă. Ce pot face angajatorii în afara mediului de lucru este să susțină și să încurajeze activitatea fizică. Somnul și gestionarea stresului sunt și ele extrem de importante – ele sunt unul din factorii ce influențează starea de bine și de sănătate. Este important și să încurajăm implicarea în activități productive: voluntariat, cauze, hobby-uri”, a spus el.

A TREIA SESIUNE

În a treia sesiune a avut loc un panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Delia Taloș (Bergenbier S.A), Diana Novac (Sezamo), Mirela Stere (Macromex), Ana Lupulescu (PRODLACTA) și Oana Scarlat (EXEC-EDU).

Managerii sunt cei ce dau tonul schimbării și care ar trebui să ofere suport angajaților pentru a-i încuraja să dobândească noi abilități, au fost de acord invitatele panelului. În acest context, Delia Taloș, Talent Acquisition & Development Manager si HR Country Lead Interim, Bergenbier S.A., a punctat: „Am descoperit cât de importante sunt două elemente cheie. Primul este user experience – să avem în vedere de fiecare dată când implementăm o soluție digitală cât de prietenoasă este, iar apoi angajații să aibă persoane dedicate cărora să le ceară asistență până când aceștia se obișnuiesc cu soluția. 

Rolul managerilor este cheie. Ei sunt cei care sunt role model, iar dacă nu există asta, va fi mai greu pentru up- și re-skilling. Dacă managerul nu e pregătit să fie un agent al schimbării, nu vei avea schimbare în organizație. Vorbim de competențe tehnice și, astfel, este foarte importantă claritatea: angajații să știe de ce competente vom avea nevoie în viitor, cum le pot dobândi, cum pot fi asistați. Totodată, e importantă o cultură deschisă a învățării, cu soluții la care oamenii să aibă acces în ritm propriu. Este foarte important ca un operator, de exemplu, să știe să opereze pe mai multe tipuri de linii. Echipa de leadership este prima care să fie role model pentru învățare. Sunt primii care să discute în 1-to-1-uri cu managerii seniori despre ce au învățat, ce au implementat cu echipele lor, ce motivație au și de ce mai au nevoie. Totodată, este important ca în valorile organizației să fie cuprinsă și perfecționarea rolului pe care oamenii îl au în companie.”

La rândul său, Mirela Stere, HR and Internal Communication Director, Macromex, a intervenit precizând că: „Viitorul nostru înseamnă FMCG plus partea de e-commerce. Vom avea, în scurtă vreme, și partea de producție. Asta înseamnă că vom avea un viitor complex și diversificat. Toată strategia de HR este pliată pe nevoile sau pe planurile de business. Avem 3 piloni pe care continuăm să investim. S-a vorbit mult astăzi despre up- și re-skilling; noi avem un program pentru forța de vânzări. În strategia firmei, oamenii, cultura, performanța reprezintă un alt pilon de creștere. Nu contează doar ce rezultate vom obține, ci și modul în care le obținem. Ținem foarte mult la employee experience, dar și la customer experience.

Învățăm foarte mult din expunerea la proiecte. Un an nu seamănă cu altul și vine cu diverse provocări. Skill-urile dobândite din proiectele dezvoltate în fiecare an ne aduc o creștere personală. Din 2020 am democratizat procesul de învățare și am creat o bibliotecă virtuală pe Teams, pe care o numim Social Learning. Avem colegi cărora le place să predea; sunt experți în zona de expertiză. Folosim parteneri pentru cursurile externe și nu mai este vremea cursurilor deschise, ci toată lumea își dorește cursuri personalizate.”

În acest context, Oana Scarlat, Director general, EXEC-EDU, a intervenit precizând că oamenii își doresc experiențe de învățare personalizate. 

Tehnologia este parte din viața noastră, atât a echipei, cât și privind cursurile organizate, iar dacă ne uităm în raportul World Economic Forum, vom vedea că alfabetizarea tehnologică e în topul celor mai căutate skill-uri. E important să fim acolo, dar să fim atenți și la lideri, la cum creăm lideri empatici, culturi constructive, pentru că fără aceste aspecte nu putem exista. Fără a fi o persoană permanent atentă la progres și fără un feedback permanent cu privire la cum se implementează schimbarea, este imposibil să ajungi la un rezultat. 

Potrivit aceluiași studiu, 85% din angajatori vor investi în up- și re-skilling în următorii ani. În România, investițiile în training s-au accelerat, însă au căpătat o conotație diferită. Partea de L&D au devenit extrem de importantă. Avem programe în care dezvoltăm managerii în zona de coaching și mentors. Această componentă se mută în interiorul organizațiilor, pentru că are mai mult sens din punct de vedere al bugetelor, dar este și mai sustenabil. Au căpătat foarte multă importanță și experiențele de învățare 1 la 1. Aceasta ar trebui direcționată în interiorul organizației, către manager. Să nu uităm că nu numai departamentul de HR are această responsabilitate. People management înseamnă și partea de dezvoltare permanentă a oamenilor”, a adăugat ea.

În acest viitor definit de transformare, adaptabilitatea este esențială. În acest context, Ana Lupulescu, Human Resources Manager, Prodlacta, a spus: „Tema viitorului muncii este neverending; important este cum ne aliniem, să nu ne-o ia tehnologia înainte, să ne respectăm planurile și angajații și să facem ca toate eforturile să aibă un rezultat pozitiv. Trebuie să avem proceduri, dar trebuie să lăsăm și angajații să vină cu idei noi și să ne putem adapta la ele (…) Noi am început un program de first time leadership – avem manageri de producție foarte tineri pe care ne dorim să îi păstrăm alături de noi. Ei au în subordine și oameni cu dublul vârstei lor, astfel că au nevoie de skill-urile necesare leadership.”

Pentru noi, viitorul muncii trebuie să fie digitalizat, însă vorbim de o digitalizare cu suflet și cu sens. Vorbim despre personalizarea și umanizarea experienței clientului, astfel că, dincolo de tehnologie, noi avem și această preocupare. În egală măsură, viitorul muncii în Sezamo este unul profund sustenabil, atât prin prisma flotei, ambalajelor, programelor de reducere a risipei alimentare, programului de garanție-returnare, dar și prin principalele noastre preocupări și idei pentru a face lucrurile mai sigure cu privire la ceea ce ne înconjoară. Ne dorim să oferim timp, confort, fără compromisuri și să ne ținem de promisiuni”, a punctat, la rândul său, Diana Novac, HR Director, Sezamo.ro.

Ultima parte a evenimentului„ Tomorrow@work” a fost dedicată momentului interactiv „Situații de conflict și strategii de negociere pe scenă”, moderat de Monica Oltean, Fondator, Energize My Business, Ambasador, Blue Colibri International. Astfel, Iulian Sfircea, Andrei Bratu și Razvan Bratu, actori în cadrul Improteca, au pus în scenă două situații frecvent întâlnite la locul de muncă. Într-una dintre ele, un angajat performant, care întotdeauna livrează la standarde înalte, primește o nouă sarcină dificilă și neclară și trebuie să învețe să îi comunice managerului limitele sale. 

În situația ilustrată, managerul s-a obișnuit să-i paseze toate task-urile complicate angajatului folosind tehnica manipulativă de a-l lăuda: „Ești cel mai bun, tu ești expertul în asta, cui altcuiva aș putea să-i dau?”, pentru că știe că acesta le va rezolva. În această situație, subordonatul simte că nu mai poate face față, dar îi este greu să refuze. Are nevoie de clarificări despre priorități și așteptări, dar managerul nu vrea să intre în detalii. Pe de altă parte, colegul, care nu este la fel de implicat, observă situația și face remarci ironice, sugerând că subordonatul își face singur problemele acceptând prea multe sarcini.

În acest context, experții invitați au  oferit feedback privind: cum să te comporți în situații stresante, cum să alegi strategia potrivită, cum să dai dovadă de empatie și cum să cooperezi pentru succesul tuturor părților.  

Câteva sugestii oferite angajaților aflați într-o astfel de situație:

  • să facă o prioritizare a celor mai importante task-uri până la semnarea contractului și să îi comunice clar managerului ce nevoi are pentru a le duce la îndeplinire – Alexandra Sucioaia, Senior Trainer & Coach, Humanistic
  • să pună limite și să comunice și să își înțeleagă slăbiciunile. „Nu este despre a spune NU, ci despre a spune DA în condițiile tale” – Irina Pălărie, Psihoterapeut, coach relațional și consilier vocațional, Centrul Eka | Centrul stării de bine 
  • să aibă un mindset orientat spre soluții, nu spre problemă, și să întrebe angajatorul la ce task-uri poate renunța pentru a îndeplini sarcina nou primită – Anca Baniță, Mental Fitness Coach, Trainer și Antreprenor

Evenimentul a fost organizat de BusinessMark

Partenerii conferinței au fost: colorful.hr, SD Worx, DP World, TotalSoft România, OLX Locuri de Muncă, Macromex, Bergenbier S.A, International House Bucharest, Smartree, Pluria, Suciu – Employment and Data Protection Lawyers, UCMS by AROBS, Rețeaua de Sănătate Regina Maria, NNDKP, Creasoft.ro, Blue Colibri App, 7card, certSIGN, Consultia – platforma SSM.ro, EXEC-EDU, WorldClass România, HYPE

Parteneri de tehnologie: SCS, 4pay.ro

Traducere oferită de: Biroul de Traduceri Champollion

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: spotmedia.ro, IQads, SMARK, Ziarul Bursa, PortalHR, Revista de HR, angajatorulmeu.ro, PRwave, digital-business.ro, Debizz, MATEK, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, Global HR Manager, EventsMax, spatiulconstruit.ro, Club Economic, Economistul, România Durabilă, Business Voice, Business Press

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului. 

Sondaj Storia: Relația cu vecinii, diferită de la o generație la alta

0

    Un sondaj recent realizat de Storia – platforma imobiliară lansată de OLX, a analizat percepțiile românilor asupra vecinilor și factorii care influențează relațiile de conviețuire. Rezultatele indică faptul că amabilitatea și respectul sunt cele mai apreciate calități la un vecin, fiind menționate de 47% dintre respondenți. De asemenea, liniștea reprezintă un criteriu esențial pentru 41% dintre români. În schimb, doar 6% dintre respondenți consideră că implicarea în comunitate sau disponibilitatea de a ajuta sunt aspecte importante, ceea ce sugerează o abordare mai degrabă individualistă a relațiilor de vecinătate.

    „Studiul desfășurat pe platforma Storia ne arată că, dincolo de diferențele dintre generații, românii își doresc în primul rând vecini respectuoși și amabili – un indicator clar că bunul simț și relațiile armonioase rămân esențiale în viața de zi cu zi. Totodată, am observat câteva nuanțe interesante: tinerii caută mai multă liniște și discreție, în timp ce persoanele mai în vârstă pun preț pe ajutor reciproc și coeziune comunitară. Într-o societate în continuă schimbare, aceste valori ne arată cât de important este să cultivăm relații bune între vecini, indiferent de vârstă sau stil de viață”, a declarat Monica Dudău, Head of Marketing Real Estate Europe OLX Group.

    Profilul vecinului ideal variază în funcție de preferințe. Cuplurile tinere sunt percepute ca fiind cei mai potriviți vecini, obținând un scor mediu de 3,31 din 5. Acestea sunt urmate de persoanele singure (3,11), familiile cu copii (3,02) și persoanele în vârstă (2,91). Pe de altă parte, studenții sunt percepuți drept cei mai puțin dezirabili vecini, obținând un scor de 2,65 din 5, probabil din cauza asocierii lor cu un stil de viață mai zgomotos.

    Sondajul relevă că principalele nemulțumiri legate de relațiile cu vecinii sunt lipsa de respect și atitudinea agresivă a unora dintre locatari (56%), urmate de zgomotul excesiv (35%). Alte aspecte, precum nerespectarea spațiilor comune și lipsa de comunicare, sunt menționate mai rar, de 6%, respectiv 3% dintre respondenți. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre respondenți (46%) declară că nu au avut niciodată probleme cu vecinii, ceea ce sugerează o conviețuire, în general, armonioasă.

    Profilul vecinului ideal – percepții diferite în funcție de tipul locuinței

    În ceea ce privește importanța relației cu vecinii, datele relevă diferențe între cei care locuiesc la casă și cei care locuiesc în apartamente. 39% dintre respondenții care locuiesc la casă consideră foarte importantă o relație bună cu vecinii, comparativ cu doar 30% dintre cei care locuiesc în apartamente. În ceea ce privește frecvența interacțiunilor cu vecinii, cei care locuiesc la casă au o tendință ușor mai mare de a interacționa zilnic cu vecinii (39%), față de 31% dintre cei care locuiesc în apartamente.

    Când vine vorba despre comportamentele deranjante, lipsa de respect și atitudinea agresivă ocupă primul loc în toate categoriile, fiind menționată de 53% dintre cei care locuiesc în apartamente și 62% dintre cei care locuiesc la casă. Pe locul doi, în cazul celor care locuiesc la bloc, se află zgomotul excesiv (39%), o problemă specifică vieții la bloc. În schimb, pentru cei de la casă, această problemă este mai puțin importantă (28%).

    Cum se schimbă percepția asupra vecinilor în funcție de generație

    Indiferent de generație, românii își doresc vecini respectuoși și amabili. Această calitate este apreciată de toate grupele de vârstă, fiind menționată de 48% dintre tinerii din Generația Z (18-28 de ani), 46% dintre Millennials (29-44 de ani), 48% dintre cei din Generația X (45-60 de ani) și 45% dintre Baby Boomers (61-79 de ani)

    În schimb, alte trăsături diferențiază ușor profilul vecinului ideal în funcție de vârstă: liniștea este a doua cea mai importantă calitate pentru cei sub 44 de ani – 42% dintre Generația Z și 43% dintre Millennials o consideră esențială, în timp ce pentru persoanele peste 60 de ani contează mai mult disponibilitatea de a ajuta (13%, față de doar 5-6% la celelalte generații). De asemenea, implicarea în comunitate este o trăsătură mai frecvent apreciată în rândul generațiilor mature – 7% dintre cei din Generația X și 6% dintre Baby Boomers o menționează, comparativ cu sub 5% în rândul tinerilor. 

    O relație bună cu vecinii devine tot mai importantă odată cu înaintarea în vârstă. Doar 24% dintre tinerii din Generația Z consideră această relație „foarte importantă”, comparativ cu 42% dintre Baby Boomers. În ceea ce privește frecvența interacțiunilor, cei din Generația X interacționează cel mai des cu vecinii: 38% o fac zilnic, iar 29% cel puțin o dată pe săptămână. La polul opus, Generația Z are cele mai scăzute interacțiuni directe: doar 23% declară că discută zilnic cu vecinii, în timp ce 36% spun că o fac foarte rar.

    Analiza a fost realizată de Storia – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii imobiliare în cunoștință de cauză.


    Chestionarul a fost publicat pe Storia și OLX Imobiliare, în luna februarie 2025, iar răspunsurile au fost colectate de la 1.904 respondenți.

    Analiza iBanFirst: Dolarul, sub presiune din cauza politicilor comerciale ale lui Trump 

    0

    Creșterea economică a Statelor Unite dă semne de slăbiciune, iar perspectiva unei recesiuni devine din ce în ce mai plauzibilă. Politicile comerciale ale președintelui Donald Trump, inclusiv declarațiile prin care minimalizează riscul unei recesiuni, au amplificat incertitudinea atât pe piețele internaționale, cât și în rândul companiilor românești cu parteneriate comerciale în SUA. Alin Latu, Country Manager România și Ungaria în cadrul iBanFirst, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de schimb valutar și plăți internaționale, oferă explicații. 

    Ce spun datele economice 

    În ciuda aparențelor, inflația în SUA pare să scadă. În luna februarie, inflația anuală a coborât la 2,8%, sub estimările de 2,9%, iar inflația de bază a ajuns la 3,1%, față de o prognoză de 3,2%. Este pentru prima dată din iulie 2024 când ambii indicatori înregistrează scăderi simultane.

    „Pentru 2025, estimăm o inflație de 3% în SUA – un nivel încă departe de ținta Rezervei Federale. Totuși, acest lucru reflectă o economie rezilientă, susținută de cererea internă și de creșterile salariale care continuă să stimuleze activitatea în mai multe sectoare”, explică Alin Latu. 

    Care este riscul unei recesiuni?

    Indicele GDPNow al Fed-ului din Atlanta, care urmărește în timp real evoluția PIB-ului, a scăzut la niveluri similare celor din perioada lockdown-ului din pandemie. Temerile privind un nou război comercial i-au determinat pe importatorii americani să-și crească stocurile. Mai mult, investitorii americani au achiziționat, într-un singur trimestru, lingouri de aur în valoare de miliarde de dolari – un semn clar de neliniște.

    „Am revizuit în scădere prognoza pentru primul trimestru la 1,9% (anualizat), față de consensul de 2,2%. Pentru întregul an 2025, estimăm că economia SUA va crește cu doar 1,8%, sub proiecția inițială de 2,3%, dar încă peste nivelul anticipat pentru zona euro – în jur de 1%”, adaugă Alin Latu.

    Dolarul pierde tren 

    Riscul major pentru economia americană îl reprezintă o corecție prelungită pe bursă, care ar putea destabiliza sectorul financiar. Fondurile de investiții au vândut masiv acțiuni în prima parte a anului, în special din sectorul tech. Între 7 și 10 martie, vânzările au atins cel mai ridicat ritm din ultimii patru ani. În doar trei săptămâni, indicele S&P 500 a pierdut peste 5,3 trilioane de dolari în capitalizare bursieră.

    Pe fondul acestor evoluții, dolarul american a continuat să se deprecieze. Investitorii internaționali se orientează către Europa, susținută și de un amplu plan de investiții aprobat recent de Parlamentul Germaniei, ceea ce a dus la întărirea monedei euro.

    „Pentru companiile românești implicate în comerțul internațional cu SUA, această incertitudine subliniază importanța agilității financiare. Diversificarea piețelor, controlul strategic al costurilor și protecția împotriva riscului valutar devin esențiale pentru menținerea competitivității. Soluțiile noastre fintech ajută afacerile din România să se protejeze împotriva volatilității cursului de schimb și să valorifice oportunitățile de pe piață”, subliniază Alin Latu.

    Horváth: Rolul departamentelor de IT va crește în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani

    0

      Importanța departamentelor IT în cadrul companiilor va crește semnificativ în următorii trei ani, în special în generarea de valoare și în gestionarea proceselor de business, conform studiului anual „IT Management Study 2024”, realizat de Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.


      Principala concluzie a studiului este aceea că tendința de transformare a departamentelor IT din simple unități de suport în parteneri strategici ai afacerii – care creează valoare pentru companie – este în continuă accelerare. Dacă, în prezent, echipele de IT-ul au un rol activ în managementul proceselor de business în 42% dintre companii, acest procent va crește la 57% până în 2027.


      Astăzi, IT-ul este considerat partener de business de 18% dintre organizații, respectiv „enabler” (facilitator în atingerea obiectivelor) și consultant de business în 24% dintre cazuri, dar în următorii trei ani se estimează că va deveni o unitate de inovare, generatoare de valoare adăugată, în 29% dintre companii. În același interval, numărul celor care văd în IT doar un furnizor de servicii low cost (20% în prezent) este estimat să scadă la 8%.


      De asemenea, rolul IT-ului în crearea de noi produse și servicii va crește semnificativ: (1) va fi implicat în consilierea pentru dezvoltarea de produse noi (+12%, ajungând la 40%) și (2) va contribui la dezvoltarea de produse comercializabile (+13%, atingând 36%).


      În paralel, rolul IT-ului în furnizarea și administrarea sistemelor IT va scădea considerabil, de la 49% în prezent la doar 24% în următorii trei ani.

      Această expansiune a responsabilităților IT are loc într-un context dificil: 83% dintre companii sunt nevoite să implementeze măsuri de reducere a costurilor, iar 70% dintre ele estimează o creștere modestă a bugetelor IT, între 1,6% și 3,4% pe an. În același timp, cheltuielile pentru pentru inovație, inclusiv inteligență artificială (+10%), sunt în creștere.


      Rolul în continuă schimbare al IT-ului evidențiază natura duală a inteligenței artificiale, atât ca un avantaj, cât și ca o provocare, în cadrul proceselor de transformare digitală. Deși AI oferă eficiență și inovație, integrarea sa necesită o planificare strategică. Planul în cinci pași al Horváth oferă un cadru pentru o transformare sustenabilă și profitabilă a AI:

      1. Analiza beneficiilor potențiale – Pentru a iniția o transformare solidă a AI, este esențial să se înțeleagă beneficiile potențiale. O identificare și analiză aprofundată a câștigurilor comparativ cu situația actuală creează baza pentru toate etapele ulterioare. Conform cercetărilor Horváth, doar un sfert dintre companii au realizat o astfel de analiză până în prezent, iar încă 50% plănuiau să o finalizeze în 2024.
      2. Alinierea strategică – Pe baza analizei potențiale, se dezvoltă o strategie care trebuie să includă obiective specifice, un model operațional adecvat, un cadru de guvernanță bine definit, un portofoliu de cazuri de utilizare, gestionarea riscurilor, programe de formare a angajaților și un plan de comunicare eficient.
      3. Alegerea abordării corecte de implementare – Există trei abordări principale pentru implementarea AI, fiecare având un nivel diferit de potențial transformator și maturitate necesară: (1) Abordarea AI prioritizată – Se concentrează doar pe cazurile cu prioritate maximă, în special într-un mediu cu o pregătire limitată pentru AI; (2) Abordarea AI focalizată – Se axează pe scenarii de aplicare în funcții sau procese end-to-end cu cel mai mare potențial; și (3) Abordarea AI scalată – Consideră întregul context organizațional, extinzând AI în toate funcțiile și procesele end-to-end.
      4. Implementare graduală și controlată – Implementarea se realizează în etape controlate, pentru a minimiza riscurile și pentru a permite ajustări rapide. Se efectuează mai întâi niște prototipuri de validare (proofs of concept), urmate de o derulare treptată, cu monitorizare constantă și optimizări continue. Pe tot parcursul procesului, este esențială o comunicare transparentă prin canalele interne pentru a menține angajamentul echipei și pentru a măsura impactul asupra companiei.
      5. Dezvoltarea competențelor angajaților – Succesul unei transformări bazate pe AI depinde, în mare măsură, de acceptarea și competențele angajaților. Elementele cheie includ: (1) Cultivarea unei culturi organizaționale care susține schimbarea; (2) Creșterea gradului de conștientizare și motivare a angajaților; (3) Dezvoltarea și extinderea competențelor relevante pentru AI; și (4) Crearea de structuri și procese de suport pentru adoptarea AI.

      „Departamentele de IT se confruntă cu provocarea de a face mai mult cu mai puține resurse, asumându-și în același timp un rol strategic în companie. Pentru a face față bugetelor din ce în ce mai restrânse și pentru a contribui decisiv la crearea de valoare în companie, IT-ul trebuie să se optimizeze, să continue automatizarea și să valorifice mai bine potențialul inteligenței artificiale. În caz contrar, nu va putea susține în mod adecvat inovațiile necesare în business. Prin urmare, IT-ul trebuie regândit radical: ce contribuie la crearea de valoare, cum poate fi producția mai eficientă din punct de vedere al costurilor și ce poate fi eliminat,” explică László Pálházi(foto), Senior Project Manager, Horváth România​.