Tehnologie și prevenție: Cum pot fi evitate incendiile de pădure cu soluții inteligente

0

de Ciprian Dumitru MUSCĂ, președinte ASFOR

România a fost astăzi unul dintre punctele de interes în cadrul TREEADS General Assembly, desfășurată la Oslo, Norvegia, eveniment în care au fost analizate activitățile din cadrul celui mai ambițios proiect european dedicate prevenirii și combaterii incendiilor forestiere.

Reprezentată de ASFOR – Asociația Forestierilor din România, țara noastră a prezentat concluziile pilotului național desfășurat în Parcul Național Munții Măcinului, un ecosistem cu biodiversitate deosebită, dar puternic afectat de schimbările climatice. Intervenția a fost susținută de Ciprian Muscă, președintele ASFOR, în prezența unor experți internaționali, autorități naționale și reprezentanți ai sectorului forestier din Europa.

„România a demonstrat că tehnologia, cooperarea instituțională și instruirea avansată pot transforma radical modul în care gestionăm riscul de incendiu în păduri”, a declarat Ciprian Muscă.

Printre cele mai importante rezultate ale pilotului românesc:

  • Utilizarea dronelor CERBERUS, echipate cu senzori termici și RGB, pentru detecție timpurie și localizare rapidă a focarelor.
  • Instruirea echipelor operative prin simulări AR/VR care imită condiții reale de intervenție.
  • Cooperare interinstituțională între pompieri, rangeri, autorități locale și parteneri tehnologici.

De asemenea, România a lansat recent, la propunerea ASFOR, programul național DR24, finanțat din fonduri europene prin Planul Strategic 2024–2027. Programul permite achiziția de drone, camere de supraveghere și echipamente pentru combaterea incendiilor de pădure, cu o alocare totală de 17 milioane de euro.

În cadrul discursului său, președintele ASFOR a lansat un apel către instituțiile europene pentru crearea unui mecanism unitar la nivelul UE, care să permită schimbul de date, bune practici și coordonarea eficientă a intervențiilor între statele membre.

Proiectul TREEADS – finanțat prin programul de cercetare și inovare Horizon 2020 – dezvoltă soluții integrate pentru prevenirea, detecția, gestionarea și refacerea ecosistemelor afectate de incendii forestiere.

Curtea de Conturi a transmis Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației recomandări de eficientizare a programelor de investiții 

0

Curtea de Conturi recomandă Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) introducerea unui sistem unic integrat în managementul programelor de investiții guvernamentale pe care le gestionează. Recomandarea a fost formulată în contextul misiunii de audit financiar la MDLPA, care a verificat situațiile aferente anului 2023. 

Potrivit raportului de audit financiar pentru anul 2023, situațiile financiare ale MDLPA au fost în conformitate cu cadrul de raportare aplicabil, însă auditorii au semnalat și o serie de aspecte în derularea programelor de investiții și în activitatea entităților subordonate, care pot fi îmbunătățite.

În anul 2023, cea mai mare parte a bugetului MDLPA, aproximativ 87% din bugetul său consolidat, a fost alocată derulării programelor de dezvoltare locală cu finanțare din bugetul de stat. Au fost efectuate plăți din bugetul de stat pentru programele guvernamentale de dezvoltare derulate de MDLPA în cuantum de 9,56 miliarde lei, din care 8,45 miliarde lei pentru programe suportate integral din bugetul de stat. Dintre acestea, cele mai importante sunt Programul național de investiții ”Anghel Saligny”, Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) și Programul național de construcții de interes public sau social (PNCIPS), derulat prin Compania Națională de Investiții SA (CNI).

Auditorii au recomandat evaluarea corespunzătoare a rezultatelor și a performanței acestor programe, evitarea paralelismelor în finanțare și remedierea problemelor întâmpinate în derularea și finalizarea programelor existente înainte de demararea unora noi. Astfel, Curtea de Conturi consideră necesar un mecanism de analiză a eficienței și eficacității programelor de investiții publice finanțate din bugetul de stat, stabilirea unui set de indicatori la nivel de program și publicarea periodică a rezultatelor, respectiv stabilirea unui set de indicatori pentru analiza la nivel de proiecte finanțate.

În vederea evitării riscului de decontare eronată a unor sume în cadrul programelor finanțate din fonduri naționale, Curtea de Conturi a recomandat MDLPA operaționalizarea unui instrument de control faptic și de verificare a corectitudinii sumelor solicitate la decontare de UAT-uri, inclusiv de verificare și validare a corectitudinii sumelor decontate cu titlu de ajustare a valorii contractelor. 

La nivelul Inspectoratului de Stat în Construcții (ISC), Curtea de Conturi a recomandat identificarea unor soluții, inclusiv prin modificări legislative, pentru creșterea capacității administrative instituționale și a numărului de controale efectuate de ISC pe linia disciplinei în construcții la obiectivele finanțate din fonduri publice.

În ceea ce privește Programul național de construcții de interes public sau social (PNCIPS), derulat prin CNI SA, auditorii au apreciat că poziționarea acestui program ca principal instrument de finanțare a investițiilor în anul 2023 ar trebui însoțită de proceduri riguroase de includere la finanțare. De asemenea, sunt necesare instrumente corespunzătoare de monitorizare și evaluare a performanței programului. A fost formulată o recomandare pentru îmbunătățirea instrumentelor de coordonare și monitorizare a PNCIPS, respectiv organizarea unei evidențe detaliate privind derularea investițiilor.

Referitor la derularea Programului de construcții de locuințe pentru tineri destinate închirierii de către Agenția Națională pentru Locuințe (ANL), Curtea a recomandat organizarea unei evidențe analitice a locuințelor construite/închiriate/vândute și a veniturilor din chirii/vânzări, respectiv finanțarea programului cu precădere din sursele proprii ale ANL.

În ceea ce privește Programul național de cadastru și carte funciară (PNCCF), derulat de Agenția Națională pentru Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), auditorii au observat că acesta întâmpină dificultăți în implementare și se înregistrează întârzieri semnificative față de calendarul inițial, lucrările de înregistrare sistematică fiind finalizate la mai puțin de 10% din unitățile administrativ-teritoriale (UAT) din România. În urma consultării cu reprezentanții ANCPI au fost identificate o serie de recomandări ce ar putea conduce la cointeresarea factorilor implicați și îmbunătățirea derulării programului. Una dintre recomandări vizează impulsionarea instituțiilor publice deținătoare de suprafețe mari de teren, precum Romsilva, Agenția Domeniilor Statului, Administrația Națională Apele Române, pentru a accesa facilitățile oferite de ANCPI prin PNCCF pentru efectuarea măsurătorilor cadastrale și înscrierea gratuită a imobilelor în cartea funciară. O altă propunere se referă la includerea în legislația aplicabilă finanțării proiectelor de dezvoltare locală sau județeană a unei condiții privind necesitatea prezentării documentelor aferente înscrierii imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară.

Referitor la Institutul Național de Administrație (INA), entitate care ar trebui să aibă un rol determinant în formarea și perfecționarea profesională a personalului din administrația publică, auditorii au remarcat rolul marginal pe care Institutul îl are în prezent pe piața formării profesionale și au recomandat MDLPA să reevalueze întreaga activitate de formare profesională în administrația publică.

Raportul de audit financiar întocmit la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației poate fi accesat pe site-ul nostru (www.curteadeconturi.ro)

Porți deschise către știință – o aventură de neuitat pentru elevii de gimnaziu

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrica ICPE-CA, institut aflat în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, a venit și în acest an în sprijinul programului „Săptămâna verde”.

În perioada 7–11 aprilie 2025, ICPE-CA a devenit, pentru câteva zile, un spațiu al curiozității și al descoperirii. Sub deviza „Cunoașterea începe cu o întrebare”, institutul și-a deschis porțile pentru grupuri de elevi din învățământul gimnazial, oferindu-le șansa de a pătrunde în fascinanta lume a cercetării științifice.

Vizita a fost gândită ca o experiență interactivă, menită să stârnească imaginația și să trezească interesul pentru știință în rândul tinerilor. Elevii au participat la demonstrații și aplicații practice captivante: au urmărit experimente legate de magnetism, forță de atracție gravitațională, forța magnetică și levitația magnetică – toate prezentate într-un mod accesibil și spectaculos.

În plus, au avut ocazia să observe câteva reacții chimice fascinante, prin care au descoperit cum materia își poate schimba starea, culoarea sau compoziția într-un mod surprinzător, învățând astfel că știința poate fi nu doar interesantă, ci și plină de magie.

În cadrul sesiunilor dedicate biologiei, micii cercetători au explorat microcosmosul prin stereomicroscop, descoperind în detaliu structura unei celule vegetale, elementele unei flori sau frunze, precum și morfologia aripii și ochiului de insecta – deschizând noi orizonturi spre înțelegerea lumii vii.

Un alt punct de atracție l-a constituit laboratorul de surse regenerabile de energie, unde elevii au aflat cum funcționează panourile fotovoltaice și cum este testată eficiența acestora în condiții reale, învățând despre importantă tranziției spre un viitor sustenabil.

Această inițiativă face parte din angajamentul continuu al institutului de a promova educația științifică și de a susține colaborarea cu unitățile de învățământ din toata țara.

Invităm cu drag și alte școli să ni se alăture în acest demers educativ! Experiențele trăite într-un mediu de cercetare autentic pot aprinde scânteia pasiunii pentru știință în mintea oricărui elev.

Porțile cunoașterii rămân deschise – iar viitorii cercetători sunt întotdeauna bineveniți!

Kaufland România anunță programul magazinelor de Paște

0

Kaufland România anunță programul de funcționare al magazinelor din întreaga țară, pentru perioada sărbătorilor de Paște. Astfel, rețeaua Kaufland România va funcționa după următorul program:

  • În perioada 14-18 aprilie, hipermarketurile vor avea un program prelungit, cu ora deschiderii cuprinsă între 06:30 și 07:00, în funcție de magazin, iar ora închiderii între 21:30 și 23:00
  • Sâmbătă, 19 aprilie, majoritatea magazinelor vor avea un program de funcționare mai scurt, care începe între 06:30 și 07:00 și se încheie între orele 17:00 și 19:00. Excepție face Kaufland Sibiu Mall, care va deschide la ora 08:00.
  • În prima zi de Paște, duminică, 20 aprilie, toate magazinele Kaufland vor fi închise.
  • În a doua zi de Paște, luni, 21 aprilie, magazinele vor avea program scurt: deschiderea va fi la ora 09:00. Ora închiderii va varia, în funcție de magazin, în intervalul 16:00 și 18:00. De asemenea, magazinul din incinta Promenada Mall Sibiu va fi deschis între orele 10:00 și 22:00.

Pentru informații cât mai precise referitoare la programul de sărbători al fiecăruia dintre magazinele Kaufland, clienții sunt rugați să acceseze site-ul www.kaufland.ro și să selecteze magazinul Kaufland în care urmează să vină la cumpărături.

În România trăiesc de circa trei ori mai mulți urși decât ar fi normal să existe

0

În România trăiesc între 10.419 și 12.770 de exemplare de urs brun, determinat astfel în urma unei cercetări complexe (cel ma mare studiu genetic făcut până acum pe plan mondial asupra ursului brun), derulate de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”, Universitatea Transilvania din Brașov, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, Regia Publică Locală a Pădurilor Kronstadt RA. Este un studiu (un recensământ al urșilor) component al proiectului „Implementarea planului național de acțiune pentru conservarea populației de urs brun din România”. Efectivul norma de urs brun pentru suprafața și specificul țării noatre ar trebui să se situeze în jurl a patru mii de exemplare de uras brun.

Mircea Fechet, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Conform analizelor realizate la peste 24.000 de probe recoltate din 25 de județe, realizatorii studiului estimează că în România trăiesc între 10.419 și 12.770 de exemplare de urs brun, cu un nivel de încredere de 95%. Este pentru prima dată când România poate afirma, cu o bază științifică solidă, câți urși are în pădurile sale. Până acum, am lucrat cu estimări, uneori controversate, bazate pe observații vizuale sau metode indirecte. Astăzi, însă, avem o imagine clară, bazată pe ADN-ul recoltării de la nivel național.

Această cercetare nu este doar amplă, ci și 100% românească. Toate analizele s-au făcut în laboratorul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”, folosind echipamente de ultimă generație, achiziționate prin proiectul nostru, și în conformitate cu cele mai înalte standarde internaționale. Aceasta nu este doar o cercetare științifică. Este o schimbare de paradigmă în modul în care vom gestiona de acum înainte această specie. Aceste rezultate deschid o nouă etapă în gestionarea populației de urs brun din România. Un echilibru real între conservare și siguranța cetățenilor, între protecția biodiversității și interesele comunităților locale. Aceasta este o veste bună pentru România. Este dovada că putem construi politici de mediu moderne, bazate pe știință, transparență și colaborare.”

MMAP anunță că „proiectul va continua cu finalizarea, în acest an, a planului de monitorizare genetică pe termen lung, pentru ca aceste eforturi să nu fie punctuale, ci să continue an de an. Tot până la finalul anului 2025 se va aproba prin act normativ zonarea națională și planul de monitorizare genetică, astfel încât aceste instrumente să fie integrate oficial în politicile publice.

Zonarea națională a managementului populației de urs brun împarte teritoriul în patru categorii distincte: zone cheie pentru conservare, zone de management al conflictelor (sau zonele de risc), zone de management durabil, zone marginale. Această clasificare este rezultatul unei analize complexe ce a integrat date genetice, distribuția habitatelor, zonele agricole, turistice, apelurile la 112 și chiar istoricul pagubelor produse de urși.

Astfel, în funcție de zona în care trăiesc, urșii vor beneficia de un management diferențiat: de la conservare strictă, la măsuri de prevenire și intervenție în zonele de conflict. Pentru prima dată, România va avea un instrument digital, cu acoperire națională, care va permite luarea de decizii rapide și informate, în timp real”.

Totodată, „proiectul va contribui la creșterea capacității instituționale a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru îmbunătățirea managementului speciei de urs brun la nivel național prin:

  • aplicația mobilă Android/iOS pentru colectarea și inventarierea probelor genetice colectate din teren;
  • 400 de persoane instruite în vederea colectării probelor genetice din teren;
  • 3 câini dresați în vederea localizării probelor genetice;
  • echipamente de analiză pentru genetică animală achiziționate și funcționale;
  • 1140 de sisteme de garduri electrice pentru protecția animalelor domestice, culturilor agricole și a bunurilor materiale, achiziționate și livrate către gestionarii de fonduri cinegetice, instalate în județele din regiunea lanțului Carpatic, în zone în care este cunoscută prezența speciei de urs brun;
  • 150 de sisteme foto/video de monitorizare a sistemelor de garduri electrice, achiziționate și instalate în teren;
  • 10 cuști de transport pentru urși;
  • 10 truse de tranchilizare, achiziționate și livrate către Gărzile Forestiere Regionale”. 

Cele mai populare vehicule electrice urbane din România, la București Mall

0

Competiția Best Electric City Car 2025, unică în România, organizată de publicația FloteAuto în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și susținută ca partener principal de Arval România, lider de piață în industria soluțiilor de leasing operațional, se desfășoară între 11 și 13 aprilie, la Bucuresti Mall și „aduce în prim-plan o categorie de vehicule dedicată preponderent utilizării cotidiene, mai exact modelele mini și micro”. 

Organizatorii anunță că „vizitatorii vor avea ocazia să descopere atât specificațiile mașinilor din clasele mini (cu lungime mai mică de 4 metri) și micro (cvadricicluri din categoria L6e și L7e), cât și ofertele de vânzare ale acestora,  prin intermediul codurilor QR afișate pe vehicule.

Inspirat din conceptul proiectului Best Electric Car organizat de același trust media, Flote Auto, evenimentul marchează o premieră la nivel național și reunește aproape toate modelele electrice urbane aflate în prezent pe piața din România. Sunt confirmate modele din clasa mini precum Citroën e-C3, Dacia Spring, Hyundai Inster, Peugeot e-208, Mini e, Renault 5, Leapmotor T03 sau Fiat 500e, alături de patru modele din categoria cvadricicluri: Aixam, Microlino, YoYo și Allview.

La evaluarea modelelor vor participa jurnaliști auto specializați cu experiență în piața din România, care vor vota modelele în funcție de criterii de specialitate. Probele vor presupune sesiuni de teste urbane și de încărcare, pe un traseu de 30 km dus-întors, urmat de jurizare și o conferință oficială de presă la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor pentru anunțarea câștigătorilor și premiere. Surpriza acestui eveniment este că publicul va putea vota în dreapta juraților, prin intermediul unui concurs organizat in social media. 

De asemenea, publicul va putea vota modelele preferate pentru Premiile de Popularitate, iar un număr limitat de vizitatori va avea ocazia să participe la testele personale după eveniment”.

Florin Micu, coordonatorul proiectului și CEO FloteAuto: „Best Electric City Car a apărut din nevoia de a separa clar vehiculele electrice gândite pentru oraș de celelalte. Avem astăzi, în premieră, aproape toate modelele urbane prezente în showroom-urile din România participante la acest eveniment. Sunt vehicule eficiente, cu dimensiuni adaptate spațiului urban și autonomie suficientă pentru nevoile zilnice, de care publicul este din ce în ce mai interesat. Prin Best Electric City Car vrem să setăm o serie de norme ce pot fi universal valabile în evaluarea unui astfel de vehicul, norme care pot fi folosite de oricine în propria evaluare.” 

Arval Service Lease România, lider de piață în România în domeniul leasingului operațional și al managementului de flote, susține această inițiativă ca parte a angajamentului pentru mobilitate sustenabilă; Roxana Lupescu, director general la Arval Service Lease România: „Este important ca piața să conștientizeze potențialul real al vehiculelor electrice, în special în contextul aglomerărilor urbane. În mediul de business din România, tendințele identificate prin Observatorul Arval pentru Mobilitate arată un interes crescut pentru vehiculele electrice și credem că proiectele de acest tip sunt necesare pentru educarea pieței și sprijină angajamentul nostru de tranziție către o mobilitate cu zero emisii. De asemenea, nu este deloc exclus ca segmentul vehiculelor urbane electrice să devină unul important și în leasingul operațional, angajatorii căutând să ofere angajaților beneficii de mobilitate cât mai eficiente și sustenabile.”

Inițiatorii subliniază că „proiectul Best Electric City Car 2025 propune o viziune clară asupra avantajelor autovehiculelor electrice și facilitează interacțiunea cu publicul direct. Vehiculele electrice de dimensiuni mini si micro aduc multiple beneficii în contextul mobilității urbane, de la costuri reduse de utilizare la emisii zero și o experiență de condus adaptată traficului cotidian. Totodată, dimensiunile compacte și întreținerea simplificată le recomandă nu doar pentru utilizarea individuală, ci și pentru integrarea eficientă în flote, mai ales pentru companiile care utilizează soluții interne de car sharing”. 

eToro își extinde relația cu BNY pentru a lansa un program de împrumut de acțiuni care le permite utilizatorilor să câștige venituri pasive

0

Platforma de tranzacționare și investiții eToro demarează un program de împrumutare de acțiuni, o nouă caracteristică care le permite utilizatorilor eToro din Marea Britanie și Europa să obțină venituri pasive prin împrumutarea acțiunilor lor.

eToro colaborează cu BNY, care va acționa în calitate de custode, și cu platforma de împrumut de acțiuni EquiLend, care va identifica persoanele care doresc să împrumute acțiuni și va facilita procesul.

Noua funcționalitate va fi lansată treptat pentru membrii Clubului eToro, începând cu cei Platinum, Platinum+ și Diamond, urmați la o dată ulterioară de membrii de la rmătoarele nivele. 

Împrumutul de acțiuni a fost în mod tradițional rezervat instituțiilor financiare mari și a fost mult mai greu pentru investitorii individuali să obțină venituri pasive în acest fel. Cu toate acestea, este o practică importantă care ajută la susținerea lichidității pe piețele financiare. Folosind serviciile Global Clearing de la BNY, dorim să stabilim condiții egale, permițând milioanelor de utilizatori eToro din Marea Britanie și Europa să se implice cu ușurință și într-un mod transparent în acest proces„, a declarat Yossien. Brandes, VP Execution Services la eToro.

Utilizatorii eToro eligibili vor avea opțiunea de a se înscrie în program, moment în care întregul lor portofoliu de acțiuni va fi luat în considerare pentru a fi împrumutat. Odată ce s-au înscris, vor începe să primească extrase lunare dacă acțiunea lor este împrumutată cu succes pentru a ține evidența veniturilor pe care le-au câștigat în perioada respectivă.

Numai pozițiile „reale” sunt eligibile pentru împrumut, ceea ce înseamnă că CFD-urile și acțiunile fracționale sunt excluse, cu acțiunile eligibile rotunjite în jos la cea mai apropiată acțiune întreagă. Acțiunile cu lichiditate scăzută pe piață, volatilitate ridicată și cerere mare sunt mai probabil să fie împrumutate și să genereze câștiguri mai mari, precum și acțiunile împrumutate susținute de garanții.

Utilizatorii eToro care își împrumută acțiunile dau temporar dreptul de proprietate asupra acțiunilor celui care le împrumută și își pierd drepturile de vot în timp ce acțiunea este împrumutată. Cu toate acestea, ei pot primi în continuare dividende, pot să vândă acțiunile sau să renunțe la program în orice moment, fără costuri.

Această lansare reprezintă o extindere a relației dintre eToro și BNY, care valorifică platforma Global Clearing a BNY, oferind soluții integrate în SUA, precum și servicii de clearing, custodie, decontare, execuție și finanțare la nivel internațional. Printr-o propunere de valoare creată în comun, cele doua companii au dezvoltat un model de operare global scalabil, care permite clienților eToro să acceseze peste 19 burse la nivel global.

Yossi Brandes a adăugat: „De la începutul relației noastre, BNY ne-a permis să ne extindem oferta de oportunități de investiții prin serviciile lor globale de clearing și custodie, care oferă structura financiară pentru acțiunile noastre globale, finanțate complet și ofertele ETF de pe 19 burse. Această nouă colaborare marchează un pas semnificativ în angajamentul nostru de a adăuga caracteristici și produse platformei care îmbogățesc experiența investițională și ajută utilizatorii să își crească cunoștințele și averea.”

„Suntem încântați să ne extindem relația cu eToro, susținând o soluție holistică prin servicii de clearing, decontare, custodie, schimb valutar și gestionarea numerarului. Această colaborare reprezintă tot ce au mai bun de oferit eToro și EquiLend, la care se adaugă tradiția și inovația aduse de platforma de clasă mondială a BNY, deoarece investitorii caută să acceseze funcționalități avansate în călătoria lor investițională„, a declarat Victor O’Laughlen, șeful Global Clearing la BNY.

„Colaborarea dintre EquiLend Spire și eToro marchează un progres semnificativ pe piața de împrumut de valori mobiliare, permițând eToro să-și îmbunătățească serviciile cu un program de creditare complet plătit, care beneficiază de tehnologia de ultimă oră. Această mișcare nu demonstrează doar angajamentul EquiLend Spire față de inovație, ci și dedicarea eToro de a oferi utilizatorilor săi soluții financiare eficiente și moderne”, a declarat Dan Dougherty, directorul general de Vânzări și Managementul Contului la EquiLend.

Cum influențează planurile de acțiuni piața muncii din România

0

de Crina Onuț, Manager, People Advisory Services, EY România 

În România, planurile de acțiuni vin în diverse forme, dar un concept care captează atenția este Stock Option Plan (SOP). Nu este un subiect deloc nou, dar este unul care nu-și pierde interesul. 

Ultimii cinci ani au adus schimbări majore pe piața muncii. În contextul unei evoluții rapide a mediului de afaceri, organizațiile își revizuiesc strategiile de compensație și motivare pentru a răspunde mai bine nevoilor și așteptărilor angajaților.

În ceea ce privește piața din România, am observat o tendință tot mai pronunțată de integrare a unui plan de acțiuni de tip SOP în pachetele de beneficii în start-up-uri sau chiar și în companii locale care se extind. Scopul nu este doar atragerea de noi angajați, ci și retenția celor existenți. Unele companii au mers chiar mai departe, oferind tuturor angajaților șansa de a participa la aceste planuri, nu doar celor din top sau middle management.

Un raport recent realizat de J.P. Morgan Workplace Solutions, intitulat „Trends in Equity Compensation: Report 2024„, evidențiază tendințele actuale și provocările întâmpinate de companii în implementarea planurilor de acțiuni. Raportul arată că 84% dintre respondenți consideră că alinierea obiectivelor angajaților cu cele ale companiei este un motiv central pentru adoptarea acestor planuri. De asemenea, 72% dintre companii consideră că planurile de acțiuni le oferă un avantaj competitiv în procesul de recrutare. Printre provocările menționate se numără dificultățile în comunicarea și educarea participanților, precum și administrarea planurilor la nivel global.

Astfel, planurile de acțiuni nu mai sunt limitate la giganții tehnologici sau la startup-uri, ci sunt adoptate de companii din diverse sectoare, inclusiv sănătate, finanțe și producție. Pe măsură ce companiile se străduiesc să formeze o forță de muncă mai implicată, planurile de acțiuni s-au impus ca o strategie-cheie. 

Pe plan local, pe lângă companiile multinaționale (care de regulă au transpus pentru angajații sucursalei românești un plan implementat deja la nivel de Grup), sesizăm un interes tot mai crescut și în rândul companiilor antreprenoriale românești de a implementa un astfel de plan de acțiuni de tip Stock Option Plan (SOP), în special datorită facilităților fiscale pe care le  prevede Codul fiscal. Este vorba despre un avantaj fiscal relevant în contextul beneficiilor salariale neimpozabile, printre cele puține rămase în legislație și relativ unic în UE. Doar câștigul de capital care rezultă la momentul vânzării acțiunilor se impozitează cu 10%. Contribuția de sănătate (CASS) se datorează în funcție de nivelul câștigului. În plus, în cazul acțiunilor tranzacționate printr-un intermediar din România, se poate reduce impozitarea câștigului de capital de la 10% la 1% sau 3%, în funcție de perioada de deținere.  

Dacă un plan de acțiuni reușește să își atingă obiectivele atât pentru angajați, cât și pentru companie, depinde foarte mult de modul în care este implementat. Dacă implementarea se concentrează pe aspecte juridice și fiscale, dar într-un mod limitat, există posibilitatea ca una dintre părți să se confrunte cu capcane neprevăzute, inclusiv cu riscuri de natură fiscală. Astfel, este esențial ca abordarea să fie holistică, având în vedere multiplele aspecte juridice, contractuale, fiscale și contabile. 

În concluzie, SOP-urile sunt o opțiune excelentă, reprezentând o strategie inteligentă pentru a construi un mediu de lucru motivant și care încurajează loialitatea. În același timp, trebuie acordată o atenție sporită modului în care un astfel de plan este implementat.

Cum au reacționat investitorii cripto și criptoactivele la tarifele vamale americane?

0


Piețele cripto au rezistat relativ bine după „Ziua Eliberării”.

Din punct de vedere istoric, piețele cripto au fost susceptibile la scăderi mari în vremuri incerte. De exemplu, în timpul Covid, capitalizarea totală a pieței a scăzut cu aproape 50% într-o săptămână, așa că o scădere de 11% la cel mai scăzut nivel de la „Ziua Eliberării” din 2 aprilie este destul de modestă.

În special în ceea ce privește bitcoin, de când a atins un maxim istoric de 109.350 de dolari pe 20 ianuarie, prețul a scăzut cu 25%, tranzacționându-se în prezent la 81.600 de dolari. Scăderile de 25% nu sunt neobișnuite pe piețele bull Bitcoin sau cripto, oarecum de așteptat. Investitorii cripto experimentați privesc acest lucru ca pe o oportunitate de a-și crește deținerile.

Pe eToro, vedem mai multe cumpărări de la Ziua Eliberării, comparativ cu martie, în special pe 7 aprilie. Bitcoin, ethereum și solana sunt printre cele mai tranzacționate criptoactive, iar utilizatorii cumpără mai mult decât vând.

Vom aștepta să vedem dacă este atins pragul cel mai de jos, dar pe măsură tarifele vamale vor deveni o veste dimeniul trecutului și dacă condițiile financiare încep să se relaxeze (deprecierea dolarului american, scăderea randamentelor obligațiunilor, scăderea ratelor dobânzilor de către Rezerva Federală, creșterea lichidității pe piețele financiare din cauza refinanțării datoriei guvernamentale), acest lucru ar putea deschide calea pentru următoarea mișcare ascendentă a pieței  – și se pare că pe asta se bazează investitorii invididuali.

Tehnic vorbind, prețul bitcoin a coborât, de asemenea, la media ultimelor 50 de săptămâni, unde a găsit anterior sprijin după scăderea din 5 august, când Banca Japoniei a majorat ratele dobânzilor, oprind ieșirile de yeni în căutare de dobânzi mai mari pe alte piețe.De aici, prețul a crescut apoi cu 120% până la maximul istoric actual de 109.350 de dolari.  Nu vreau să spun că se va întâmpla la fel din nou, dar acest lucru ne dă încredere că ne-am putea afla la un nivel minim sau foarte aproape de acesta.

NAI Romania: Producția auto din România accelerează în 2024 și își poate menține creșterea

0

 În pofida unui context internațional tensionat și a provocărilor la adresa industriei auto europene, înregistrând o performanță solidă atât în zona producției, cât și în cea a înmatriculărilor, arată o analiză realizată de Appraisal & Valuation SA, compania deținătoare a brandului NAI Romania & Moldova și emitent listat pe BVB (simbol: APP).

România a încheiat anul 2024 cu un record istoric de producție auto – 560.102 unități fabricate, în creștere cu 9,17% față de anul anterior. Dintre acestea, Dacia a contribuit cu 309.432 automobile, în timp ce Ford Otosan a produs 250.670 unități.

Piața auto locală a continuat să crească și în ceea ce privește înmatriculările. În primul trimestru din 2025, au fost înmatriculate 33.228 de autoturisme noi, marcând o creștere de 1,39% față de perioada similară a anului trecut. Înmatriculările de autoturisme second-hand, în schimb, au înregistrat o dinamică mult mai accelerată: +14,23%, cu un total de 96.102 unități.

Cu 148.900 (+4% față de 2023) de autoturisme noi înmatriculate, anul trecut a marcat o ușoară revenire a apetitului pentru achiziții auto pe piața auto românească. Primele cinci mărcile preferate de români rămân (1) Dacia; (2) Toyota; (3) Skoda; (3) Hyundai;  și (5) Volkswagen.

Deși cuantumul subvențiilor pentru Rabla Plus a fost redus față de 2023, piața vehiculelor electrice și hibride a fost susținută de programele guvernamentale, dar și de extinderea rețelei de stații de încărcare, urmând ca segmentul să cunoască o creștere accelerată în 2025.

„În contextul actual al economiei globale, este esențial ca România să adopte o strategie inteligentă când vine vorba de tarifele la importurile din SUA. Decizia de a menține aceste taxe la un nivel redus reprezintă o oportunitate semnificativă pentru a stimula competitivitatea industriei noastre auto, oferindu-ne un avantaj față de alte state europene.

Păstrând tarifele scăzute, România facilitează accesul la produse americane la prețuri accesibile, infuzând astfel economia locală cu resurse și inovații. Într-o perioadă în care multe economii se confruntă cu creșteri tarifare și tendințe de protecționism, flexibilitatea noastră de a menține costurile scăzute poate atrage investiții externe și poate încuraja dezvoltarea segmentului auto.

Mai mult, având în vedere că piețele globale se reconfigurează și lanțurile de aprovizionare sunt repoziționate, România are șansa de a se afirma ca un hub regional în industria auto. Această abordare nu doar că va sprijini creșterea producției și a locurilor de muncă, dar va contribui și la întărirea poziției noastre pe piața europeană.

Este crucial să ne jucăm eficient această carte și să promovăm un climat favorabil pentru afaceri. Cu o strategie bine definită și cu menținerea tarifelor de import din SUA, România poate deveni un punct de atracție în sectorul industrial, stimulând o dezvoltare economică sustenabilă pe termen lung”, declară Andrei Botiș, CEO NAI România & Moldova.

Pe fondul eforturilor UE de a reduce dependența de Asia și de a relansa industria internă, România apare ca una dintre țările-cheie în redeschiderea sectorului minier și în atragerea investițiilor în producție. Acest avantaj competitiv poate aduce beneficii suplimentare industriei auto locale, în special în segmentul electric, unde lanțul de aprovizionare cu materiale critice este esențial.

Totuși, la nivel european, industria auto rămâne sub presiune. În primele două luni din 2025, România s-a clasat pe locul 13 în UE ca număr de autoturisme înmatriculate, cu 23.770 unități, în scădere ușoară (-1,3%) față de perioada similară din 2024. La nivelul întregii Uniuni, înmatriculările au crescut cu doar 0,8% în 2024, ajungând la 10,6 milioane de unități, în timp ce producția auto a scăzut cu 6,2% față de anul precedent.

Piața auto globală a înregistrat o creștere de 2,5% în 2024, ajungând la 74,6 milioane de unități vândute. În acest context, politicile ESG și potențialele modificări de politică externă în SUA (inclusiv recenta mărire a tarifelor vamale de către o administrație republicană) ar putea avea un efect indirect asupra prețurilor materiilor prime industriale, precum oțelul și aluminiul, influențând astfel costurile de producție și poziționarea competitivă a industriei europene.

„Este un moment important pentru Europa și pentru România: dacă, în următorii ani se vor face investiții inteligente în infrastructură, energie, minerit și producție, România poate deveni un actor de prim rang în industria auto și în lanțurile industriale europene. Industria auto, mai ales în zona de vehicule electrice, are nevoie de predictibilitate și sprijin pentru a traversa cu succes tranziția verde și presiunile de reglementare ESG”, subliniază Andrei Botiș.