Apa Nova București anunță investiții în valoare de 40,5 milioane euro pentru modernizarea infrastructurii de apă și canalizare în 2025

0

Apa Nova București anunță un buget de investiții în valoare de aproximativ 40,5 milioane de euro pentru anul 2025 pentru modernizarea infrastructurii de apă și canalizare. Proiectele vizează îmbunătățirea rețelelor existente, implementarea de soluții inteligente pentru eficiență energetică și optimizarea serviciilor oferite celor aproximativ 2 milioane de locuitori ai Capitalei.

În 2025, o axă principală o reprezintă Noul Program Investițional Obligatoriu (NPIO), un angajament asumat până în 2031, cu o valoare totală de 230,9 milioane euro. Alături de obiectivele din cadrul NPIO, care vizează continuarea proiectelor de redimensionări și extinderi ale rețelelor, Apa Nova București va investi în acest an în sistemul de contorizare inteligentă, care include deja peste 80.000 de unități instalate, în proiecte de producție de energie verde, eficientizare energetică și în instalațiile de potabilizare, precum și în stația de epurare a apelor uzate de la Glina. 

„În calitate de partener de încredere al comunității bucureștene, investim pentru servicii optime și menținerea unor tarife competitive, prin optimizarea costurilor operaționale și dezvoltarea constantă a infrastructurii de apă și canalizare într-o manieră responsabilă față de mediu. Prin programul din acest an, continuăm să punem accent pe eficiență energetică, durabilitate și tehnologii care să răspundă provocărilor actuale, inclusiv celor legate de adaptarea la riscurile emergente și creșterea rezilienței infrastructurii, chiar și a celei informatice”, a declarat Mădălin Mihailovici(foto), Director General al Apa Nova București.

Proiecte cheie în 2025

Unul dintre proiectele strategice din acest an ale Apa Nova București presupune extinderea sistemelor de apă și canalizare în zona Lunci, demarată în 2024, dar și creșterea colectării apelor uzate și meteorice. Mai mult, pentru colectarea apelor meteorice, tratarea și redarea lor în natură, Apa Nova București construiește o nouă stație de captare și pompare, cu un rezervor de circa 2.500 mc

În paralel, compania derulează și investiții dedicate creșterii independenței energetice, folosind tehnologii de producție a energiei regenerabile, cum sunt panourile fotovoltaice, sistemele hidro și sisteme de stocare a energiei electrice. Proiectele de acest tip realizate până la finalul anului 2024 au implicat o investiţie totală de 7,7 milioane de euro și permit acum generarea a circa 10.547 MWh/an de energie electrică. 

Eficientizarea proceselor are loc prin investiții consecvente, atât pentru stația de epurare Glina, cât și la nivelul stațiilor de potabilizare, unde sunt realizate retehnologizări pentru sistemele de tratare și clorinare a apei.  

Prima platformă care aduce structură și claritate în interviurile de angajare

0

 Noul start-up interviewsUp lansează prima platformă care aduce structură și claritate în interviurile de angajare, prin conversații valoroase și umane cu candidații. Fondat de trei antreprenori cu o vastă experiență antreprenorială – Beatrice Galațanu, Mihaela Roșu și Elvis Apostol – start-upul interviewsUp își propune să crească calitatea recrutărilor prin interviuri bine structurate, bazate pe competențe soft relevante.

Într-o lume în care AI preia tot mai multe sarcini, fondatorii interviewsUp consideră că soft skills fac diferența. În acest context, cu toate că organizațiile investesc resurse considerabile în recrutare, multe interviuri se derulează nestructurat sau se concentrează aproape exclusiv pe competențe tehnice, neglijând abilitățile esențiale precum gândirea critică, adaptabilitatea, agilitatea, învățarea continuă. Iar evaluarea corectă a competențelor soft asigură recrutări mai bune și oameni potriviți.

Cu o librărie extinsă de soft skills, definiții și criterii de evaluare, mii de întrebări de interviu validate de experți, personalizate pe niveluri de senioritate și rolurile pentru care recrutează, plus un instrument AI integrat, platforma interviewsUp ajută angajatorii să evalueze cu precizie compatibilitatea candidaților pentru a lua decizii de recrutare mai informate.

Industria recrutării evoluează rapid, iar companiile care adoptă soluții digitale inteligente vor avea un avantaj competitiv major. interviewsUp nu doar că simplifică procesul de interviu, dar ajută și la reducerea erorilor de selecție, care pot costa companiile până la 30% din salariul anual al unui angajat (potrivit Harvard Business Review)

Beatrice Galațanu, cofondator & CEO interviewsUp: „Am creat interviewsUp pentru a-i susține pe profesioniștii HR și hiring manageri să colaboreze mai ușor și să evalueze cât mai obiectiv potrivirea candidaților cu rolul și cultura organizațională, adresând întrebări pertinente și bine direcționate în interviuri. Pentru că știm că atunci când interviurile sunt obiective și relevante, imaginea de angajator și experiența candidaților crește. Suntem încrezători în potențialul pe care îl are platforma noastră și suntem convinși că va deveni partenerul nelipsit din procesele de intervievare ale companiilor”.

Elvis Apostol, cofondator și CTO interviewsUp: „Ca hiring manager, prioritatea ta este adesea să identifici candidații cu abilitățile tehnice necesare pentru rol. Însă, de multe ori, competențele soft – esențiale pentru integrarea în echipă și alinierea la valorile companiei – rămân insuficient evaluate. interviewsUp este soluția digitală care îi ajută pe hiring manageri să obțină o perspectivă completă asupra candidaților, printr-un proces de intervievare mai structurat, eficient și relevant”. 

Mihaela Roșu, Cofondator & CMO interviewsUp: „Din studiile noastre, cel mai mare impact în experiența candidaților îl au interviurile de angajare, în special cele cu potențialii manageri. Piața de recrutare trece printr-o transformare profundă, iar abilitățile soft sunt la fel de importante ca cele tehnice. Cu toate acestea, doar 41% dintre companiile din întreaga lume, conform LinkedIn, au un proces structurat pentru evaluarea abilităților soft. Iar interviewsUp vine să acopere această nevoie, oferind o platformă digitală intuitivă, bazată pe know-how-ul profesioniștilor din HR și antreprenoriat.”


Beatrice Galațanu are peste 16 ani de expertiză în HR și antreprenoriat. Coordonează My HR Lab, o companie de training și consultanță. Până în prezent, a ajutat peste 3000 de profesioniști în HR și hiring manageri să își îmbunătățească tehnicile de interviu.

Cu peste 20 de ani de experiență în dezvoltarea de soluții software utilizate de zeci de milioane de oameni, Elvis Apostol și-a construit cariera la intersecția dintre tehnologie si antreprenoriat. Co-fondator al MavenHut, el are o vastă expertiză în dezvoltarea si scalarea produselor digitale prin gestionarea echipelor tehnice. 

Mihaela Roșu are peste 20 de ani de experiență de lucru în business research, analiză și forecasting, marketing și comunicare, acumulând în ultimii șapte ani un background solid în consultanță HR, marketing digital și business development.

Alfa Software: venituri de 17,3 milioane de lei în 2024, estimare de creștere cu 10% în 2025

0

Alfa Software, unul dintre furnizorii de sisteme informatice de business cu o ascensiune remarcabilă în Transilvania, a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 17,3 milioane de lei. Pentru anul în curs, compania estimează o creștere de aproximativ 10%, în pofida provocărilor pieței. Pe lângă această evoluție pozitivă a veniturilor, Alfa Software a raportat un profit net de 5,7 milioane de lei la sfârșitul anului trecut, consolidându-și astfel poziția pe piața soluțiilor ERP.

„Proiectele desfășurate în 2024 au fost considerabil mai ambițioase, mai provocatoare, având o complexitate și o amploare mai mari, ceea ce ne-a oferit oportunitatea de a realiza dezvoltări esențiale, în special în ceea ce privește noile funcționalități ale software-ului ASiS ERP. În plus, am depășit pragul de 600 de clienți activi, ceea ce reflectă creșterea și maturizarea businessului nostru”, a declarat Cristian Gabriel Pavel (foto), CEO Alfa Software.

Printre principalele inovații aduse software-ului ASiS în 2024 se numără lansarea unui modul dedicat sectorului agricol, implementarea unor soluții optimizate pentru provizionare și leasing financiar, actualizarea modulelor destinate industriei construcțiilor, precum și dezvoltarea unor funcționalități menite să îmbunătățească experiența utilizatorilor și să democratizeze accesul la informație. Dintre acestea, se remarcă portalurile pentru angajați și integrarea componentelor E-factura și E-transport, menite să răspundă cerințelor legislative și operaționale ale companiilor din diverse industrii.

„În 2025, menținem o abordare precaută în ceea ce privește estimările de creștere, având în vedere volatilitatea pieței. Cu toate acestea, ne propunem un avans de 10% al cifrei de afaceri. Pe partea de dezvoltare, ne vom concentra pe noi module esențiale, precum E-TVA și Reges online, integrarea modificărilor legislative în platforma noastră, extinderea soluțiilor pentru Warehouse Management și consolidarea verticalei agribusiness”, a adăugat Cristian Gabriel Pavel.

În ceea ce privește portofoliul de clienți, Alfa Software a reușit să atragă, în 2024, parteneri importanți din diverse domenii, printre care se numără Elis Pavaje, Meda, Beciul Domnesc, Madrugada, Noodle Pack, Fermele Ecologice Silvania, Utilben, Demeco, Ecogreen Construct și Darimex International.

În prezent, compania dispune de o echipă de 30 de angajați, cu un ecosistem de parteneri și are în plan extinderea acesteia, atât în zona comercială, cât și pe partea tehnică, pentru a susține ritmul de creștere și dezvoltările viitoare ale soluțiilor oferite.

Plasmaserv Metal Connection țintește afaceri cu 30% mai mari în 2025 

0

Compania românească Plasmaserv Metal Connection, specializată în furnizare de echipamente și soluții complete pentru sudare și debitare, estimează pentru 2025 „venituri în creștere cu 30%, susținute de investiții strategice pentru automatizare și digitalizare dar și de consolidarea parteneriatelor cheie. Din acest an, Plasmaserv Metal Connection are și un nou CEO, marcând astfel trecerea la o nouă etapă de dezvoltare. Cu o cifră de afaceri de 6 milioane de euro în 2024, un an în care compania și-a concentrat eforturile pe optimizarea proceselor interne, creșterea competențelor echipei și adaptarea la cerințele pieței, Plasmaserv Metal Connection își propune să atingă 7,8 milioane de euro anul acesta, consolidându-și prezența pentru clienții din industrii strategice precum construcțiile și sectorul naval”.

Adrian Salajan, CEO Plasmaserv

Adrian Sălăjan, CEO Plasmaserv Metal Connection: „Am observat o cerere tot mai mare pentru soluțiile noastre, în special în sectorul construcțiilor și al industriei navale. Creșterea noastră va fi susținută de expansiunea pe aceste segmente, dar și de diversificarea portofoliului de produse. Piața se află într-un proces continuu de modernizare, iar noi suntem pregătiți să răspundem acestei dinamici prin tehnologii avansate și soluții integrate. Creșterea estimată de 30% vine din extinderea portofoliului nostru, în special prin introducerea de echipamente de tăiere cu laser, care răspund cerințelor tot mai exigente ale industriei. Acest segment capătă o cotă de piață tot mai mare atât la nivel european, cât și în România, datorită avantajelor incontestabile în materie de precizie, viteză și eficiență.

Plasmaserv Metal Connection subliniază că „parteneriatul semnat anul trecut cu un producător internațional, DNE LASER SHENZEN, permite companiei să aducă pe piață, în 2025, între 5 și 7 unități de laser de ultimă generație, asigurând astfel o ofertă competitivă și adaptată nevoilor clienților din sectoarele industriale”.

Adrian Sălăjan: „Avem deja numeroase discuții avansate cu potențiali clienți, iar feedbackul este foarte bun. Companiile care au nevoie de tehnologii de tăiere caută soluții performante, iar noi suntem pregătiți să le oferim exact ceea ce au nevoie pentru optimizarea operațiunilor lor.”

Plasmaserv Metal Connection precizează că, pe lângă dezvoltarea produselor, „își concentrează investițiile pe digitalizare și optimizarea operațiunilor. Bugetul de investiții de 200.000 de euro pentru 2025 este direcționat către modernizarea infrastructurii IT, extinderea depozitului și implementarea unui sistem avansat de gestionare a stocurilor (Warehouse Management System). Adrian Sălăjan: „Optimizarea logistică ne va permite să scurtăm timpii de livrare și să îmbunătățim gestionarea stocurilor, asigurând astfel un răspuns rapid la cerințele clienților. Automatizarea proceselor este un pilon esențial în strategia noastră de creștere.”

Cu observația că „un alt factor cheie în această strategie este dezvoltarea primului TECHNOLOGY CENTER PLASMASERV, unde clienții au posibilitatea de a testa echipamentele înainte de achiziție. Investiția de 300.000 de euro realizată anul trecut în acest centru permite demonstrarea performanțelor echipamentelor și adaptarea soluțiilor tehnice la nevoile specifice ale clienților, Adrian Sălăjan adaugă: „Prin acest centru, le oferim partenerilor noștri ocazia să vadă direct cum funcționează echipamentele noastre și să își optimizeze procesele de producție înainte de a lua o decizie de achiziție.”

Plasmaserv Metal Connection anunță că „are în vedere creșterea numărului de angajați la 35 de persoane până la finalul anului, menținându-se eficientă și concentrată pe automatizare și digitalizare. 

Compania celebrează 20 de ani de activitate și are ca parteneri strategici șantierele navale Vard Tulcea și Brăila, Damen Galați și Mangalia, Severnav, Șantierul Naval Orșova, dar și contractori pentru industrii specializate precum Tehnostrade-UMB, Raal, Astra Rail, Maschio Gaspardo, Chambon, Peikko, Butan Grup.

Mandatul acordat lui Adrian Sălăjan de către fondatorii companiei, Tiberiu Vladimir Vărzar și Csongor Andras Csegedi, prevede creșterea afacerilor cu până la 50% în următorii trei ani și transformarea Plasmaserv Metal Connection în prima opțiune pentru clienții din industrie. Fondatorii companiei își mențin un rol activ în strategie și vor continua să sprijine inițiativele de dezvoltare și inovare”. 

Plasmaserv Metal Connection este caracterizată ca „o companie antreprenorială românească, fondată în 2005 de Tiberiu Vladimir Vărzar și Csongor Andras Csegedi, cu scopul de a acoperi cererea de servicii de sudare și debitare în sectoare economice strategice precum construcția de drumuri și căi ferate, șantiere industriale, navale și maritime, construcții metalice, recuperare și reciclare deșeuri metalice, sisteme și instalații de irigații, instalații și echipamente energetice, petrochimice, minerit etc. Produsele și serviciile oferite  includ aparate de tăiere cu plasmă, aparate de sudură, soluții software și automatizări, mașini CNC debitare plasmă, oxigaz, jet de apă, laser, aparate pentru sudare bolțuri, aparate curățare inox sudat, pistolete sudură, consumabile, piese de schimb, accesorii”.

Colliers: Piața hotelieră din România atinge un nou maxim, înregistrând cel mai mare număr de turiști din ultimele 3 decenii  

0

Piața hotelieră din România se află într-o perioadă de creștere accelerată, atingând în 2024 un record de peste 25 de milioane de nopți de cazare, cel mai mare nivel din ultimii 30 de ani, susținut de un număr tot mai mare de turiști străini și de o cerere ridicată pentru hoteluri moderne, potrivit raportului anual publicat de Colliers. Vizibilitatea internațională a României este în creștere, iar aderarea la Schengen în 2025 ar putea impulsiona și mai mult fluxul de turiști, sprijinind dezvoltarea industriei. În paralel, investițiile semnificative în noi hoteluri și interesul tot mai mare al brandurilor internaționale consolidează poziția României de piață cu potențial ridicat, pregătită pentru o creștere sustenabilă pe termen lung.

România se numără printre țările cu performanțe bune ale sectorului turistic din Europa în ultimii ani, cu un număr de nopți de cazare cu 4% peste nivelul pre-pandemic, depășind media UE, care a crescut sub 2% în aceeași perioadă. Această evoluție se datorează în mare parte turiștilor români și a sectorului de agrement, întrucât numărul turiștilor străini, chiar dacă într-un avans puternic în 2024, rămâne sub vârfurile istorice dinaintea pandemiei.

„România se aliniază treptat piețelor turistice mai dezvoltate, cu un număr record de peste 25 de milioane de nopți petrecute în hoteluri în 2024, în creștere cu 6% față de anul precedent. Avansul a fost mai puternic în rândul turiștilor străini (+13%), în timp ce turismul intern a crescut cu 5%. Deși România câștigă tot mai multă vizibilitate pe plan internațional, iar aderarea la Schengen ar putea atrage un număr mai mare de vizitatori, turismul de afaceri încă nu și-a revenit complet. Numărul nopților petrecute de străinii care călătoresc preponderent în scop de business rămâne cu aproape 3% sub nivelurile maxime atinse în perioada 2018-2019. Traficul aerian a crescut cu 5%, iar ieșirile de valută pentru călătorii au atins un nivel record, semn că tot mai mulți români își petrec vacanțele în afara țării”, explică Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 și Advisory Services la Colliers.

În ultimul deceniu, România a înregistrat o creștere semnificativă a cheltuielilor turistice. Potrivit Eurostat, în 2023, un călător aflat în România în scop de afaceri a cheltuit, în medie, 333 euro per călătorie, unul dintre cele mai scăzute niveluri din Uniunea Europeană. Această sumă este considerabil mai mică decât în Ungaria (562 euro) și Polonia (488 euro). Cu toate acestea, România se remarcă prin a treia cea mai rapidă creștere din UE la acest indicator. Între 2013 și 2023, cheltuielile per călătorie de afaceri au crescut cu 134%, depășind cu mult media europeană de 31%.

Potrivit raportului anual publicat de Colliers, care a analizat hoteluri de 4 și 5 stele din București afiliate brandurilor cu renume, tariful mediu zilnic (ADR) a depășit nivelurile din 2019, ajungând la peste 140 de euro pe noapte, în creștere cu 21% în valută și 27% în lei. Comparativ cu anul trecut, ADR-ul a crescut cu 8%, poziționând Bucureștiul peste capitale precum Varșovia, Budapesta și Viena ca dinamică, potrivit datelor STR. De asemenea, venitul per cameră disponibilă (RevPAR) a crescut cu 10% față de perioada pre-pandemie, semn că piața hotelieră din București continuă creșterea, peste nivelul pre-pandemic. Totuși, turismul de afaceri nu s-a recuperat complet, așa cum reiese din gradul mediu de ocupare, care s-a menținut sub 70% în primele 10 luni din 2024. Deși este mult peste nivelul de sub 50% din 2020-2021, încă nu a atins vârful de 78% din 2018-2019. Aceste cifre subliniază și discrepanța dintre turismul de agrement și cel de afaceri, care are o componentă foarte importantă în București.

„Expansiunea rapidă a turismului, susținută în principal de călătoriile de agrement și de o revenire treptată a turismului de afaceri, alături de numărul limitat de hoteluri, transformă România într-o destinație tot mai atractivă pentru investiții. În 2024, pe piață au fost adăugate peste 400 de camere în hoteluri internaționale, inclusiv primul hotel de 5 stele Swissotel din Poiana Brașov (64 de camere, cu planuri de extindere). Pentru 2025-2026, sunt anunțate aproximativ 15 noi hoteluri, care vor adăuga peste 2.000 de camere. Majoritatea vor aparține brandurilor consacrate, precum Marriott, Hilton și Accor, însă și noi lanțuri hoteliere, precum Ascott Hotels (The Crest Collection) și Corinthia, vor intra pe piața din București cu proiecte noi”, punctează Raluca Buciuc.

Această dinamică, adaugă directorul Colliers, confirmă potențialul mare de creștere al pieței hoteliere din România, care continuă să atragă noi investitori și operatori internaționali. Deși mai puțin dezvoltată decât alte piețe din regiune, România are toate șansele să își consolideze poziția ca o destinație emergentă în Europa Centrală și de Est, cu perspective promițătoare pentru o creștere susținută, dacă economia rămâne stabilă.

La nivel european, turismul de agrement a fost principalul motor al creșterii, cu diferențe semnificative între nord și sud. Potrivit datelor Smith Travel Research (STR), Italia, Spania și Grecia au înregistrat cele mai mari creșteri ale tarifului mediu zilnic (ADR – average daily rate) și ale gradului de ocupare, în timp ce Germania și țările nordice au avut evoluții mai temperate. Europa Centrală și de Est se află între aceste două extreme, menținând un ritm de creștere moderat. Pe categorii, adaugă consultanții Colliers, hotelurile de lux și premium continuă să se extindă, în timp ce sectorul mass market rămâne stabil.

CBRE România intermediază relocarea Printec Group în Floreasca Park, într-o tranzacție de peste 1,1 milioane euro

0

CBRE România, liderul pieței de consultanță imobiliară comercială, a intermediat cu succes relocarea Printec Group, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții tehnologice pentru tranzacții business-to-customer în Europa Centrală și de Est, într-un nou spațiu de birouri situat în Floreasca Park.

Tranzacția, cu o valoare de peste 1,1 milioane euro, presupune închirierea a aproximativ 1.200 mp de spații de birouri, situate la parter și la etajul al treilea al clădirii, deținută de fondurile de investiții Resolution Property și Zeus Capital Management.

„A fost o provocare să putem răspunde cerințelor formulate de Printec Group, de a găsi un spațiu de 150 mp la parter și aproximativ 1.000 mp la un etaj superior, într-o clădire premium dintr-o zonă bine conectată, care să răspundă atât nevoilor angajaților, cât și ale clienților companiei. Ne-am bazat pe cunoașterea pieței și am abordat creativ situația, așa încât să găsim soluția potrivită în contextul ofertei relativ restrânse”, a declarat Anca Păuna, Senior Consultant, Office Advisory, CBRE România.

Pentru Printec România, relocarea în Floreasca Park marchează un moment important, întrucât compania continuă să își extindă operațiunile și să îmbunătățească mediul de lucru oferit angajaților. Noul birou le asigură un spațiu modern, bine conectat, conceput pentru a susține atât creșterea afacerii, cât și colaborarea între angajați, îmbunătățind totodată accesibilitatea pentru clienți și parteneri.

„La Printec, credem că locul de muncă merită să reflecte valorile noastre fundamentale – colaborarea, creativitatea, inovația, grija și pasiunea”, a declarat Ionuț Cristea, General Manager al Printec România. „Această relocare ne asigură un birou în care oamenii să se conecteze, să împărtășească idei și să inoveze împreună. Ne-am dorit un spațiu care să răspundă nu doar nevoilor noastre operaționale, ci totodată să ne și inspire, facilitând colaborarea, dezvoltarea profesională și un puternic sentiment de apartenență. Prin această tranziție, ne asigurăm că echipa noastră dispune de flexibilitatea, resursele și dinamismul necesare pentru a excela. CBRE a fost un partener de încredere în identificarea spațiului potrivit pentru a sprijini viziunea noastră de viitor.”

Această relocare reflectă și tendințele actuale din piața de birouri din București, unde subpiețele Floreasca / Barbu Văcărescu și Dimitrie Pompeiu au contribuit la 45% din totalul tranzacțiilor de închiriere în ultimul an. De asemenea, rata de neocupare a clădirilor moderne de birouri a scăzut la 12,1% la sfârșitul anului 2024, semnalând un interes crescut pentru spații premium.

„Ne bucurăm că putem contribui la consolidarea Floreasca Park ca destinație preferată pentru companiile din zona de tehnologie. Relocarea Printec Group confirmă atractivitatea clădirii și a zonei, iar CBRE a avut un rol esențial în facilitarea acestui proces”, a adăugat Andrei Ghețu, Senior Asset Manager, Zeus Capital Management.

Cushman & Wakefield Echinox: Companiile au închiriat în ultimii 5 ani peste un milion de spații noi de birouri la nivel național, domeniul IT a continuat să fie motorul pieței

0

Companiile din IT, cele din domeniul producției și industriei, precum și firmele din domeniul medical și farmaceutic au fost cele mai active pe piața închirierii de birouri în ultimii cinci ani, generând peste jumătate din cererea de spații noi de birouri, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În total, între 2020-2024, suprafața netă închiriată (excluzând contractele de renegociere) de spații de birouri în București și în principalele orașe regionale – Cluj Napoca, Timișoara, Iași și Brașov – a fost de circa 1,06 milioane de metri pătrați. Această suprafață este comparabilă cu stocul total de birouri din cele patru orașe regionale sau cu 30% din stocul existent în București.

Dacă luăm în considerare că suprafața media alocată per angajat este de 8-10 metri pătrați, putem concluziona că în ultimii cinci ani companiile au închiriat birouri pentru cel puțin 100.000 de angajați în cele cinci orașe analizate.

Cu o contribuție de aproape 7% din PIB, sectorul IT a generat peste 35% din cererea nouă de birouri, tranzacționând în această perioadă 375.730 mp la nivel național – de departe cel mai dinamic domeniu.

Pe poziția a doua, dar la mare distanță de lider, se află companiile din sectorul de producție și din industrie (18,1% contribuție la PIB) cu 9,2% din volum (98.000 metri pătrați). Pe locul trei cu 9% din total, se plasează companiile din domeniul farmaceutic și medical (95.200 metri pătrați). 

În top cinci se mai află companii de servicii profesionale, cu aproape 86.000 metri pătrați închiriați și sectorul financiar – bănci, asigurări etc. – cu peste 75.000 metri pătrați contractați.

Dacă includem și contractele de renegociere, în perioada analizată suprafața totală de birouri tranzacționată depășește 2 milioane de metri pătrați, iar sectorul IT a generat peste 40% din acest volum.

Stocul comercial (cel destinat închirierii) de clădiri de birouri din București și celelalte centre universitare din țară – Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Brașov – se ridică la circa 4,51 milioane de metri pătrați. În plus, proiecte totalizând 390.000 mp se află în diferite stadii de dezvoltare și sunt programate pentru livrare în următorii cinci ani.

În acest context, rata medie de neocupare a spațiilor de birouri din cele cinci orașe analizate se situează la 13,8%, cu cel mai scăzut nivel în Cluj Napoca – 6,6% și cel mai ridicat în Iași – 19,4%. În București, rata medie de neocupare a scăzut la finalul anului trecut la 14,2%.

În ceea ce privește evoluția chiriilor, la finalul anului trecut, chiria de referință în București a atins un nivel maxim de 21 euro/mp/lună, marcând o creștere de 10,5% față de 2020. În orașele regionale, creșterea a fost de până la 13%, ajungând la un maxim de 17 euro/mp/lună.

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „În ultimii cinci ani, companiile din IT au fost principalul motor al pieței de închirieri de birouri din România, menținând o cerere constantă pentru spații moderne, în ciuda ajustărilor de suprafață operate de unele firme. Cu o contribuție semnificativă la PIB și o expansiune continuă, acest sector a jucat un rol esențial în dezvoltarea pieței imobiliare, generând investiții și susținând livrarea de noi proiecte. Această tendință reflectă nu doar creșterea industriei tech, ci și schimbarea modului în care sunt utilizate birourile – acestea nu mai sunt doar locuri de muncă, ci adevărate centre pentru inovație și colaborare. În prezent, oferta de spații de birouri din zonele centrale ale Bucureștiului este tot mai limitată, în timp ce cererea rămâne constantă. Această situație evidențiază nevoia de noi dezvoltări în zone bine conectate la mijloace de transport în comun, care să răspundă standardelor actuale de lucru. Calea Buzești, de exemplu, are potențialul de a deveni un nou pol de atracție pentru companii și investitori în urma unui proces de gentrificare.”

Top 5 industrii care au generat cererea nouă de spații de birouri 2020-2024

Cererea de spații de birouri în funcție de domeniul de activitate 2020-2024 

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research

Evitarea deficiențelor nutriționale în perioada postului

0

Compania Nestlé semnalează că, în Postul Paștelui, „fără o planificare atentă, eliminarea produselor de origine animală din alimentație poate duce la deficiențe nutriționale de proteine, de fier, de calciu sau vitamine din grupul B. VeggiePorția, ghidul dezvoltat de Nestlé și Fundația pentru Alimentație Sănătoasă este o metodă simplă cu ajutorul căreia pot fi planificate mese echilibrate în perioada postului care să asigure toți nutrienții necesari și energia pentru a face față programului zilnic intens specific stilului de viață modern.

Reducerea consumului de alimente de origine animală a devenit un trend major în nutriție. Conform GlobalData, Diet tracking Europe, 2019-2024, 30% dintre europeni se declară vegani, vegetarieni sau flexitarieni. 80% afirmă că doresc să consume mai multe alimente de origine vegetală și produse care înlocuiesc alimentele de origine animală (GlobalData, Consumer survey, 2024). Acest trend este și mai accentuat în rândul Gen Z, unde procentul de flexitarieni, vegani și vegetarieni declarați ajunge la 37% (Smart Protein Project, Evolving appetites: an in-depth look at European attitudes towards plant-based eating, November 2023). 

În România, motivele religioase joacă un rol important în sprijinirea acestui trend. Cei care țin post trebuie să împace tradiția cu programul zilnic intens, cu necesitatea de a fi concentrați la locul de muncă sau de a avea energie suficientă pentru activitățile fizice și sport. VeggiePorția face parte din efortul și misiunea Nestlé de a contribui la îmbunătățirea calității vieții în general, oferind o metodă eficientă de planificare a unor mese echilibrate nutrițional celor care renunță temporar la alimentele de origine vegetală, așa cum se întâmplă în perioada postului”.

Nicoleta Tupiță (foto), dietetician autorizat și manager nutriție, Nestlé Europa de Sud-Est: „Din punct de vedere nutrițional, postul este o perioadă în care se adoptă o alimentație preponderent vegană. Stilul de alimentație vegan poate fi unul sănătos atât timp cât respectă principiile alimentației echilibrate care presupun includerea tuturor grupelor de alimente. În perioada postului, o atenție deosebită trebuie acordată consumului de proteine din surse vegetale (fasole, linte, năut, soia, nuci și alte fructe oleaginoase), aportului de fier, calciu și vitamina B12 care poate fi asigurat printr-o mare varietate de alimente de origine vegetală combinate corespunzător, dar și prin includerea de produse fortifiate, cum sunt cerealele de mic dejun sau prin luarea unor suplimente alimentare, la recomandarea medicului sau dieteticianului.”   

Un sondaj Masmi efectuat la comanda Nestlé în 2023 arată că „preocuparea pentru îmbinarea armonioasă a tradiției cu posibilitatea de a adopta un stil de viață mai echilibrat vine și de la faptul că mai mult de un sfert dintre români (27%) nu consumă legume zilnic, iar 52% consumă doar o porție pe zi, în timp ce doar 21% consumă zilnic 2-3 porții de legume la principalele mese ale zilei. Numai 2 din 10 români spun că servesc mese echilibrate în cea mai mare parte a timpului”.

Nestlé precizează că „se recomandă să consumați cel puțin 5 porții (sau 400 g) de fructe și legume pe zi. În general, o porție (pentru adult) de fructe sau legume este de 80 g. Legumele pot fi gătite cu gust și durata de pregătire este mult mai mică decât în cazul preparatelor cu carne și puteți găsi o mulțime de informații utile pentru o alimentație sănătoasă și variată, rețete și recomandări aici

Pentru a ușura adoptarea unei alimentații echilibrate în timpul postului, Nestlé oferă gama Garden Gourmet pentru horeca care include: Garden Gourmet Vegan Sensational Burger, Garden Gourmet Vegan Schnitzel, Garden Gourmet Vegan Nuggets, Garden Gourmet Fillet Pieces. De asemenea, cerealele de mic dejun Nestlé pot fi consumate și cu băuturi vegetale, majoritatea produselor din această gamă fiind fortificate cu fier, calciu și vitamine din grupul B. Pentru cei care vor să își satisfacă pofta de dulce în această perioadă mai restrictivă, ciocolata neagră Nestlé Dessert Noir este ingredientul potrivit pentru deserturile de post, iar napolitanele Joe Zi Bună cu cremă de cacao sunt disponibile și în varianta de post”. 

Grupul Nestlé reamintește că „este prezent în România din 1995, printre brandurile din portofoliul său numărându-se NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, Chocapic, KitKat, Lion, JOE, After Eight, Maggi, Purina sau NAN. În România, Nestlé s-a implicat și în inițiative ecologice și de responsabilitate socială. În ultimii 4 ani compania a plantat 110.000 de copaci, care vor contribui la atingerea obiectivului de net zero emisii de carbon până în 2050.

Nestlé for Healthier Kids

Programul Nestlé for Healthier Kidsa fost creat pentru a uni toate eforturile Nestlé care susțin părinții și tutorii să crească copii mai sănătoși, de la activități de cercetare și formulare a produselor până la servicii de educație și nutriție inovatoare pentru un stil de viață sănătos. în România, aceste eforturi se regăsesc sub umbrela programului Și eu trăiesc sănătos – SETS, inițiat de Fundația PRAIS.

Nestlé needs YOUth 

Ambiția Nestlé în ceea ce privește inițiativa globală de tineret Nestlé needs YOUth este să ajute 10 milioane de tineri din întreaga lume să aibă acces la oportunități de carieră până în anul 2030. Această inițiativă globală combină și coordonează toate activitățile care susțin tinerii din întreaga lume, inclusiv eforturile Alliance for YOUth.

Nestlé for a Waste Free World

Nestlé dorește ca produsele sale să nu fie doar mai gustoase și mai sănătoase, ci și mai bune pentru mediu. Ambiția Nestlé pentru anul 2030 este impact zero asupra mediului, apa fiind una dintre ariile prioritare”.

Vizită din partea Ambasadei Vietnamului la Palatul Camerei de Comerţ si Industrie Bucureşti 

0

Președintele Camerei de Comerţ si Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), Iuliu Stocklosa, a primit în vizită doi reprezentanți ai Ambasadei Republicii Socialiste Vietnam: Pham Thi Thu Ha, secretar I și Nguyen Trong Hoang Son, secretar al ambasadorului. La întrevedere au participat Gabriela Iftene, director executiv și Nadjet Ranete, asistentă a serviciului Relații Internaționale la Camera București. 

CCIB subliniază că „președintele Iuliu Stocklosa a urat bun-venit invitaților, aceștia fiind în prima lor vizită la Palatul Camerei de Comerț. La această întalnire s-a subliniat ideea de colaborare cu Ambasada în scopul promovării schimburilor comerciale, cooperării economice, inclusiv investițiilor străine reciproce între mediile de afaceri din București și Vietnam. Un important aspect a fost propunerea de a organiza un eveniment marca CCIB, Ziua Oportunităților de Afaceri cu Vietnam (ZOA), ce va avea loc la sfârșitul lunii aprilie. Evenimentul va reuni antreprenori și investitori români și vietnamezi, având un format hibrid care va permite participarea atât fizică, cât și online. Scopul principal al acestui eveniment este de a discuta oportunitățile de dezvoltare economică și cooperare bilaterală.

În aceeași notă, Nguyen Trong Hoang Son, secretar al ambasadorului, a subliniat faptul că «România și Republica Socialistă Vietnam au relații excelente, relațiile diplomatice dintre cele două fiind stabilite la 3 februarie 1950 și celebrând în acest an 75 de ani de colaborare. Misiunea noastră este să aducem și relațiile comerciale și economice la un nivel care să corespundă dezvoltării economico-sociale, un aspect important în extinderea pe piață fiind reprezentat de populațiile numeroase ale celor două țări din zonele lor geografice, care oferă o bază generoasă de cooperare, facilitând astfel un schimb economic și comercial prosper și diversificat. Noi vom susține cu toată fermitatea atingerea acestui obiectiv».

În încheierea vizitei, oaspeții au vizitat Palatul CCIB și spațiile care pot găzdui viitoare evenimente de promovare ale colaborărilor bilaterale economice, culturale și în alte domenii”.

CCIB precizează că, „în 11 luni ale anului 2024 (date disponibile), volumul total al schimburilor comerciale ale României cu Vietnam a fost de 402,2 mil. USD, din care exportul a fost de 91,8 mil. USD, iar importul de 310,4 mil. USD. Balanța comercială a fost deficitară: -218,6 mil. USD. În cele 11 luni ale anului 2024 (date disponibile), volumul total al schimburilor bilaterale a crescut cu 11,3% datorită majorării importurilor cu 21,8%, în timp ce exportul românesc s-a redus cu 7,8%”.

Perspectivele economice determinate de capacitatea de acționa unitar la nivel național și european

0

Companiile din comunitatea AHK România fac apel la cooperare și unitate între mediul social, economic și cel politic și solicită mai multă flexibilitate din partea statului pentru reducerea birocrației privind alocarea fondurilor pentru companii și investiții.

Este esențial să rămânem uniți, să fim competitivi, să ne adaptăm contextului geopolitic actual, marcat de provocări și transformări continue. Doar printr-o abordare coerentă și proactivă putem crea un climat favorabil dezvoltării sustenabile a mediului de afaceri și consolidării economiei”, a spus directorul general al AHK România, Sebastian Metz, cu ocazia întâlnirii lunare a membrilor Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane. 

Într-un context în care factorul geopolitic este cel care influențează piețele, capacitatea de acțiune a firmelor este tot mai limitată, iar acestea trebuie să înțeleagă cum să acționeze în piețe care nu mai sunt libere, consideră și președintele AHK România, Andreas Lier. „Asistăm la o situație economică și geopolitică plină de provocări, iar multe din companiile membre ale AHK România simt aceste provocări din ce în ce mai mult. Dar împreună cred că le putem face față. România are bune oportunități și perspective în domenii precum energia din surse fosile și regenerabile, agricultură, alimentație, IT, dar și mari proiecte de investiții în infrastructură”, a explicat el. 

România își menține atractivitatea pentru investiții, crede directorul general al grupului E.ON România, Volker Raffel. Cu toate acestea, el susține că  e nevoie de o piață mai predictibilă și că „trebuie să folosim acest timp pentru ca statul și companiile să găsească oferte pe piața de energie, nu doar pentru următorul semestru, ci și pentru următorul an. Pentru mine este foarte clar: trebuie să cooperăm îndeaproape în Europa, să schimbăm modul în care facem afaceri și politică, să ne adaptăm, să fim flexibili și să facem acest lucru foarte repede. Vedeți cât de repede se schimbă lucrurile la nivel global. Altfel Europa, incluzând aici și  România, va fi lăsată în urmă”.

Șeful cancelariei prim-ministrului, Ștefan-Radu Oprea, a spus că predictibilitatea se redefinește în aceste zile, deoarece „știm că va fi un nou sistem de taxare, din cauza taxelor vamale impuse de alte state. Va trebui să vedem când, cât de mari vor fi și care va fi impactul”. El a adăugat că prețul energiei este mare pentru toate companiile din Europa, dar s-a arătat încrezător că din 2027 România va avea un mix de energie bun, curat, precum și posibilități ieftine de stocare.  „Cu industria noastră de petrol și gaze, cu toată geografia, putem fi cei mai buni prieteni ai companiilor românești și germane. Văd un viitor pentru afaceri în România, atâta vreme cât România este în Uniunea Europeană”, a precizat el. Radu Oprea a mai spus că printre prioritățile guvernului se numără simplificarea birocrației pentru mediul de business, menținerea deficitului la 7% în acest an, reducerea cheltuielilor publice și absorbția a cât mai multor bani din PNRR, întrucât acesta nu va fi prelungit. 

La rândul său, consilierul onorific al președintelui interimar al României, Dragoș Anastasiu, a semnalat faptul că sunt necesare schimbări ale modului în care se fac afaceri și politică în România, aceste luni până la alegeri fiind definitorii asupra direcției pe care o va lua țara în viitor. „Totul se schimbă și e nevoie de multă diplomație, trebuie să ne asigurăm că mergem în direcția cea bună. Situația este complicată, dar atunci când sunt crize apar și oportunități. Să rămânem uniți, să fim rapizi, să acționăm inteligent, să ne adaptăm. Dacă în două luni suntem pe calea cea bună, voi fi optimist, altfel va fi foarte greu”, a conchis el.

La prima întâlnire a membrilor AHK România din acest an pe tema „Perspectivele economice și programul de guvernare” au participat 70 de reprezentanți ai companiilor membre. Următoarea întâlnire a membrilor va avea loc pe 1 aprilie.

Despre Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)

AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane. Înființată în 2002, AHK numără peste 670 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană. De la 1 ianuarie 2020, în cadrul AHK România funcționează și Centrul de competență pentru Republica Moldova. Dorim astfel să intensificăm relațiile de afaceri între companii din România, Republica Moldova și Germania și să contribuim semnificativ la dezvoltarea economică a Republicii Moldova.

Tema anului 2025: People.Skills.Competitiveness. 

Cu tema anuală People.Skills.Competitiveness., subliniem rolul central al angajaților în succesul unei companii. Angajații și competențele lor sunt coloana vertebrală a fiecărei companii și contribuie în mod semnificativ la competitivitate. Angajații calificați și valoroși constituie baza pentru inovare, productivitate și creștere. Investind în competențele lor și în formarea continuă, companiile pot crea un mediu de lucru dinamic, care să încurajeze creativitatea și angajamentul. Prin urmare, companiile membre AHK se concentrează pe gestionarea strategică a talentelor și pe bunăstarea angajaților, nu numai pentru a îmbunătăți performanța afacerii, ci și pentru a promova un mediu de afaceri durabil și competitiv în România și Germania.