CCIR a semnat un Memorandum de Cooperare cu Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Panama

0

În cadrul misiunii economice din America Centrală, Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a semnat un Memorandum de Cooperare cu Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Panama.

Documentul, semnat de reprezentanții celor două camere, dl Mihai Daraban, președintele CCIR, și dl Juan A. Arias, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Panama, în prezența Ambasadorului României în Columbia, dl Manuel Pleșa, și a ministrului adjunct de externe al Republicii Panama, dl Carlos Ruiz Hernandez, prevede consolidarea relațiilor de afaceri și dezvoltarea componentei economice dintre cele două state, stabilind, totodată, liniile directoare pe care mediile de afaceri din România și Republica Panama le pot urma pentru facilitarea schimburilor comerciale bilaterale.

Președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a precizat faptul că „semnarea acestui memorandum este o urmare firească a discuțiilor avute cu partea panameză, în care au fost identificate industriile cu potențial mare de dezvoltare, în care mediul de afaceri din România se poate implica cu succes. Astfel, industria energiei, industria transporturilor, care înglobează transporturile maritime și feroviare, industria construcțiilor civile și de infrastructură, industria IT, industria aeronautică și de apărare și nu în ultimul rând industria turismului, reprezintă reale oportunități de afaceri pentru mediul de business românesc. Cadrul general prevăzut în documentul pe care l-am semnat astăzi cu omologii panamezi este un instrument foarte important care va putea fi utilizat la dinamizarea dialogului dintre mediile de afaceri ale celor două state. Companiile românești, prezente la această misiune economică, se bucură deja de o atenție deosebită din partea oamenilor de afaceri panamezi, existând un interes comun în dezvoltarea unor proiecte de anvergură”.

Președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Panama, dl Juan A. Arias, a apreciat faptul că „după mai mulți ani, în care companiile românești au avut o prezență nesemnificativă pe piețele din America Centrală și de Sud, misiunea economică organizată de CCIR reprezintă un nou început în ceea ce privește colaborarea la nivel economic dintre cele două state. România și Panama, state cu o industrie portuară puternică, pot deveni hub-uri comerciale relevante pentru Europa și America Latină”.

Patria Bank – profit net de 35 milioane de lei

0

Rezultatele financiare preliminare inregistrate de Patria Bank in 2024 prezinta un profit net de 35 mil. lei, intr-o dinamica pozitiva de 52% fata anul 2023, rezultat care incorporeaza noua taxa pe cifra de afaceri de 2%, aplicabila institutiilor de credit, incepand cu anul 2024, in valoare de 7,5 mil. Lei. Acest rezultat reprezinta o acumulare a demersurilor multiple de imbunatatire a performantei comerciale, cat si consolidarea performantei financiare, in conditiile unei bune gestiuni a riscurilor.

Anul 2024 a reprezentat pentru Patria Bank un progres pe mai multe paliere, cu o evolutie semnificativa a portofoliului de credite performante cu 16%, +320 mil. lei, crestere mai accelerata decat cea inregistrata la nivelul sistemului bancar (de 8% fata de anul precedent, conform BNR). Banca a pastrat abordarea strategica de sustinere a antreprenoriatului romanesc, cu un focus pe sectorul microfinanatarilor, a intreprinderilor mici si mijlocii si a proiectelor de infrastructura. Aceasta performanta este reflectata in evolutia pozitiva a Activelor Totale cu 11% fata de anul precedent, cu mentinerea unei structuri echilibrate a ponderii activelor lichide in total active de 39%. In urma acestei performante comerciale s-a atins nivelul maxim din ultimii cinci ani al vanzarilor anuale de credite (1,37 miliarde lei), al portofoliului de credite performante la final de an, cat si al soldului surselor atrase de la clienti la final de an.

Expansiunea activelor a fost sustinuta de finantarea comerciala, care prezinta o crestere cu 19%, +578 mil. lei, fata de anul precedent corelata cu reducerea costului de finantare in lei in decursul anului 2024. Diversificarea finantarii a continuat prin obtinerea unui imprumut in valoare de 50 mil. EUR de la European Investment Bank (EIB), care va fi utilizat pentru a sprijini investitiile antreprenorilor din Romania, cu o alocare partiala pentru proiecte climatice. Acesta se adauga finantarilor obtinute de Patria Bank de la alte institutii financiare internationale importante, precum: International Finance Coorporation (IFC), European Fund for Southeast Europe (EFSE) si European Investment Fund (EIF).

Consolidarea profitabilitatii, reflectata in cresterea cu 52% a profitului net in 2024, comparativ cu anul precedent, este realizata prin contributia sustenabila si constanta, pe parcursul celor patru trimestre, a veniturilor nete din dobanzi si comisioane care reflecta expansiunea portofoliului de credite, diminuarea costului de finantare si cresterea activitatii tranzactionale a clientilor (tranzactii si operatiuni de plati, POS si bancassurance). Dinamica indicatorilor de rentabilitate a activelor si capitalurilor proprii reflecta evolutia sustenabila a profitabilitatii, acestia inregistrand cresteri in cursul anului 2024. 

Un alt proiect important inregistrat in cursul anului este reprezentat de tranzactia de achizitie a portofoliului de credite de consum performante de la Alior Bank, totalizand 69 mil. lei si peste 3.200 de clienti. 

In anul 2024 s-a continuat diminuarea expunerilor neperformante si a dezvoltarii calitative a portofoliului de credite evidentiate in reducerea Ratei Expunerilor Neperformante cu 116 bps. 

Capitalurile proprii ale bancii prezinta o crestere cu 30 milioane lei, +8% fata de decembrie 2023, principala sursa de crestere fiind profiturile obtinute de Banca, generand mentinerea unei baze de capital solide evidentiata de nivelul Ratei Fondurilor Proprii Totale de 20,32%, dupa includerea profitului auditat.

Rezultatele din 2024 demonstreaza rezilienta operatiunilor bancii, atat in zona comerciala cat si in cea operationala, in contextul imbunatatirii eficientei activitatilor bancii corelata cu imbunatatirea calitatii portofoliului de credite. Acest succes reprezinta o validare a strategiei noastre pe termen lung si a eforturilor constante de a ne adapta si evolua intr-un mediu dinamic si volatil. Continuam sa investim in digitalizare, eficienta operationala si consolidarea unei echipe puternice, pentru a raspunde cu agilitate provocarilor pietei. Ne mentinem angajamentul ferm de a livra clientilor si partenerilor nostri produse si servicii de  calitate, bazate pe eficienta, flexibilitate si o viziune orientata spre viitor”, a declarat Valentin Vancea, CEO Patria Bank.

In anul 2024 Banca a continuat implicarea activa in comunitate, concentrandu-si eforturile pentru sustinerea unor ONG cu impact social in Romania. Astfel, Patria Bank a acordat sponsorizari cu o valoare cumulata de 1 mil. lei in 2024, sustinand o varietate de cauze, inclusiv in domeniile medical, media si invatamant.

Versiunea integrala a Raportului privind rezultatele financiare preliminare la 31 decembrie 2024 ale Patria Bank SA, intocmite in conformitate cu IFRS adoptate de UE, este accesibila pe website-ul bancii la link-ul https://www.patriabank.ro/investitori/rezultate-si-rapoarte/rapoarte-financiare sau pe website-ul Bursei de Valori Bucuresti. 

*** 

Despre Patria | www.patriabank.ro 

Patria Bank este o banca româneasca dedicata cresterii gradului de bancarizare in România si sustinerii antreprenorilor si afacerilor locale. Listata la Bursa de Valori Bucuresti, Patria Bank are o prezenta fizica nationala si ofera produse si servicii bancare 100% online tuturor românilor, oriunde s-ar afla acestia. Grupul Patria Bank are ca actionar majoritar Fondul de Investitii Emerging Europe Accession Fund (EEAF), un fond de private equity ai carui principali investitori sunt BERD (Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare), FEI (Fondul European de Investitii, parte a Grupului Bancii Europene pentru Investitii), DEG (Banca de Dezvoltare, parte a grupului bancar KFW) si BSTDB (Banca de Dezvoltare a Regiunii Marii Negre). 

Pentru detalii suplimentare: pr@patriabank.ro 

Care este comportamentul de cumpărare al românilor în luna iubirii?

0

NETOPIA Payments a realizat un studiu detaliat asupra comportamentului de cumpărare al românilor în luna iubirii, concentrându-se pe două dintre cele mai așteptate momente ale anului: Valentine’s Day (14 februarie) și Dragobete (24 februarie). O analiză a tranzacțiilor procesate de NETOPIA Payments pentru comercianții parteneri din sectoare precum flori, ciocolată, produse gourmet, bijuterii și lumânări, a evidențiat  variații notabile între cele două perioade de cumpărături.

Flori și Lumânări: în topul cadourilor preferate de Valentine’s Day și Dragobete  

Florile și lumânările continuă să fie preferatele românilor de Valentine’s Day  și Dragobete, însă Dragobetele aduce câteva surprize în plus. De Valentine’s Day comercianții de flori și lumânări au înregistrat o creștere de 44% a valorii coșului de cumpărături față de perioada 01-07 februarie

Însă cea mai mare valoare a coșului pentru flori a fost înregistrată cu ocazia Dragobetelui, ceea ce arată o preferință mai mare pentru achizițiile de Dragobete.

Dulciuri și Produse Gourmet: cadouri mult mai îndrăgite de Valentine’s Day decât de Dragobete

Dulciurile au fost un favorit clar al consumatorilor de Valentine’s Day, înregistrând o creștere de 57,59% în valoarea coșului față de perioada 01-07 februarie

Cu ocazia Dragobetelui, dulciurile au rămas o opțiune, dar nu au înregistrat o creștere semnificativă față de perioada premergătoare.

Bijuterii: Alegeri din timp pentru un cadou rafinat

Bijuteriile, ca și produsele gourmet, sunt cadouri mai rafinate care necesită mai multă planificare. Acestea au înregistrat vânzări semnificative  înainte de Valentine’s Day și Dragobete.  Bijuteriile au înregistrat o creștere considerabilă a coșului mediu de cumpărături cu ocazia Dragobetelui, cu o valoare mai mare comparativ cu  Valentine’s Day.

Concluzii: Tendințe de cumpărare diferite în funcție de perioada achiziției 

Analiza NETOPIA Payments a concluzionat că tendințele de cumpărare ale românilor de Valentine’s Day și Dragobete variază considerabil în funcție de tipul de cadou ales și perioada în care este achiziționat:

  • Valentine’s Day: Cumpărături de ultim moment, cu vârfuri de vânzări pentru flori și dulciuri, care au fost cele mai populare pe 14 februarie.
  • Dragobete: Cumpărături planificate mai atent, cu o creștere semnificativă pentru produse de lux (bijuterii și produse gourmet), care au fost achiziționate în perioada 18-24 februarie.

Această analiză poate fi de ajutor  tuturor comercianților care intenționează să se pregătească din timp pentru aceste evenimente

  • Flori și dulciuri: comercianții trebuie să se asigure că pot face față unui aflux de comenzi în special în cele 48 de ore premergătoare acestor evenimente și să asigure livrări rapide.
  • Produsele de lux (bijuterii, produse gourmet) trebuie promovate din timp, având în vedere că românii preferă să le achiziționeze cu câteva zile înainte de Valentine’s Day și Dragobete.

CCIR se implică în dezvoltarea afacerilor românești în America Latină

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), dl Mihai Daraban, și secretarul general al organizației, dl Ovidiu Silaghi, împreună cu ambasadorul României în Republica Columbia, E.S. dl Manuel Pleșa, au participat, în data de 27 februarie a.c., la Forumul de afaceri pentru internaționalizarea business-ului românesc, desfășurat în Panama City. 

Din delegația României, care a participat la acest eveniment organizat de CCIR, au făcut parte reprezentanții a 17 companii care desfășoară afaceri în diferite sectoare de activitate, precum: energie și soluții pentru energia verde, infrastructură și transporturi feroviare, produse petroliere, petrochimice și gaz, construcții, fabricare de componente mecanice, transport maritim și gestionare activități portuare.

În cadrul discuțiilor purtate cu reprezentanții Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Panama, precum și cu cei ai Ministerului Afacerilor Externe panamez, președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a subliniat importanța revenirii companiilor românești pe piețele din America Latină, cu precădere pe cele din America Centrală.  

Pentru mediul de afaceri românesc există oportunități certe de dezvoltare a afacerilor în această regiune. Chiar dacă Panama are o piața de numai patru milioane de consumatori, această țară reprezintă un hub comercial în regiunea Americii Centrale și de Sud, care însumează nu mai puțin de 500 de milioane de consumatori. Strategia CCIR pune un puternic accent pe internaționalizarea business-ului românesc, în state cu economii puternice sau care beneficiază de o poziție geopolitică avantajoasă. Este foarte importantă participarea celor 17 companii românești la acest forum care, alături de cele 32 de companii panameze, au reușit să intre în contact direct, în vederea dezvoltării unor proiecte economice comune în viitor”.

Analiză Frames: 1 și 8 Martie duc business-ul cu flori din România la un record istoric

0

Conform unei analize realizată de Frames, piața florilor din România ar putea atinge un record istoric, în acest an, de peste 3,5 miliarde de lei, pe fondul creșterii semnificative a vânzărilor și a diversificării afacerilor din acest sector. Pentru marea majoritate a florarilor, 1 și 8 martie reprezintă vârful vânzărilor, cu un business evaluat la peste 30 de milioane de euro.

De 1 și 8 martie, dincolo de mărțișoare, florile vor reprezenta, probabil, cel mai bine vândut produs de sezon din România.

La un preț mediu de 80 de lei, dacă măcar jumătate dintre doamne și domnișoare vor primi un buchet de flori în această perioadă, un simplu calcul arată că vor fi vândute peste 2 milioane de buchete de flori, vânzările înregistrate de florari urmând să depășească 162, 5 milioane de lei, adică 32,5 milioane de euro.

Potrivit datelor INS, numărul femeilor cu vârsta cuprinsă între 15 şi 49 ani depășea, la nivelul anului 2023, 4.063.000 persoane – 41,4% din totalul populației feminine. Estimarea ia în calcul că la oraș se vând peste 90% din flori.

Față de anii trecuți, prețul mediu al unui buchet de flori a crescut semnificativ, de la 40 de lei în 2020 la 80 de lei în acest an. Există, bineînțeles, și buchete mai ieftine, mai ales de ghiocei și zambile, dar și buchete și aranjamente florare care costă sute de lei și care sunt vândute de firmele specializate”, arată analiza.

Valoarea vânzărilor de flori de 1 și 8 martie este similară cu cea de anul trecut, în condițiile în care scăderea puterii de cumpărare va determina foarte mulți clienți să opteze pentru buchete de flori mai ieftine.

Pe ansamblul anului 2025, însă, vânzările de flori și plante vor atinge, cel mai probabil, un nou maxim istoric, de peste 3,5 miliarde de lei.

„Asistăm la o maturizare a pieței de flori și plante ornamentale din România. Ofertele s-au diversificat foarte mult, florile fiind vândute acum în cantități semnificative și în hipermarketuri.

Și nu vorbim doar de buchete de flori ci mai ales de plante ornamentale, care înregistrează un trend pozitiv în vânzările tuturor magazinelor. Altfel spus, pentru mulți dintre români, să dețină în casă cel puțin o plantă ornamentală a devenit un obicei plăcut, în ton cu schimbările de percepție și mai ales de comportament de consum”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

9000 de firme, în business-ul cu flori din România

Datele statistice de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor arată că numărul firmelor s-a triplat din 2021 până în prezent, de la 3111 firme la 9067 în prezent.

Afacerile acestora au crescut exponențial, de la 2,2 miliarde în 2021 la 2,87 miliarde lei în 2023.

În 2025, datele preliminare indică faptul că, pe fondul inflației, a diversificării ofertei și mai ales a creșterii consumului, business-ul va atinge borna de 3,5 miliarde de lei.

Spre comparație, cu 10 ani în urmă, afacerile companiilor de profil abia depășeau 401 milioane lei.

Și profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 29 milioane lei în 2014 la 207,3 milioane lei în 2023. În 2025, analiștii Frames se așteaptă la un profit de peste 300 milioane de lei.

Cele peste 9000 de firme înregistrate în prezent angajează mai mult de 6000 de angajați, un nivel dublu față de acum 10 ani.

Cele mai multe firme specializate se află în București (1722),  Ilfov (429), Cluj (413), Iași (344) și Constanța (336).

Printre cei mai importanți jucători din sectorul comerțului cu flori și alte plante se află Diva Sol SRL (300,2 milioane lei cifra de afaceri în 2023), Agroland Business System SA (245,5 mil.lei), Pet Network Europe SRL (126,7 mil.lei) și Spic Agro SRL (70 milioane lei)

,,Dincolo de marii importatori de flori, cei mai mulţi pe filiera olandeză, marea majoritate a firmelor din sectorul florilor din România fac parte din zona de microîntreprinderi și firme mici, cu o medie de 2 angajați, o cifră de afaceri de 964.000 de lei (medie) și un profit de 150.000 lei (mediu).

Marea majoritate a firmelor din acest domeniu sunt microîntreprinderi, cu putere financiară redusă și care activează în zona de comercializare cu amănuntul a florilor.

Sunt firmele care au chioșcuri la colțul străzii sau care dețin mici spații comerciale. Pentru multe dintre acestea, luna martie reprezintă vârful vânzărilor, generând, bineînțeles, și cel mai mare profit’’, arată analiza Frames.

Ce flori cumpără românii?

De 1 și 8 martie, cele mai vândute flori sunt cele de primăvară, în special zambilele și freziile.

2025 ar putea aduce însă un interes mai mare al românilor pentru trandafiri și ghiocei. Trandafirii pentru că oferta este mai mare ca oricând iar prețul a rămas relativ stabil, iar ghioceii pentru că au un preț mic și, în contextul valului de ninsori din februarie, reprezintă un simbol relevant al venirii primăverii.

„Cum vremea a fost nefavorabilă, probabil florile din import se vor afla în prim-plan, pentru că, la unele sortimente au ajuns să fie mai ieftine decât alternativa din producția locală.

Mulți producători români sunt afectați puternic de creșterile costurilor logistice, gazele, energia electrică cu care încălzesc serele dar și transportul fiind mai scumpe decât anul trecut’’, afirmă Negrescu.

„Din păcate, pe fondul creșterii costurilor cu serele, mulți dintre producători au renunțat și au trecut în zona comerțului cu flori de import’’, mai spune acesta.

Dincolo de aceste tendințe, la fel ca în anii trecuți, există o cerere semnificativă de buchete speciale, însoțite de cadouri, care sunt comercializate în special pe internet.

„Ofertele online de flori și cadouri sunt în prim-plan, dezvoltarea serviciilor de curierat rapid și de plată cu cardul, inclusiv în rate fără dobândă, impulsionând semnificativ această nișă de piață în mediul urban’’, arată analiza Frames.


Analiza Frames privind business-ul din piața florilor din România a fost realizată pe baza datelor financiare comunicate de companiile având codurile CAEN 4622 (comerțul cu ridicata al florilor și al plantelor) și 4776 (comerțul cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor) la Ministerul Finanțelor pentru anul 2023, datelor statistice privind dinamica firmelor de la Registrul Comerțului și informațiilor de la Institutul Național de Statistică.

Estimările privind vânzările de 1 și 8 Martie din 2025 aparțin Frames și au fost realizate pornind de la discuțiile cu companiile din sector.

Analiza nu include datele financiare privind comerțul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet (CAEN 4791), cultivarea altor plante din culturi nepermanente (0119) și comerțul cu amănuntul al bunurilor de ocazie vândute prin magazine (4779), considerând că acestea, având în vedere diversitatea produselor și a serviciilor, sunt de natură să prezinte o imagine distorsionată a pieței de flori din România.

ROMGAZ –creștere cu 14,48% al profitului în 2024 față de 2023

0

SNGN Romgaz SA, principalul producător și furnizor de gaze naturale în România anunță rezultatele financiare consolidate pentru anul 2024. Profitul net consolidat pe anul 2024 a fost de 3.219,43 mil. lei, mai mare cu 14,48%, respectiv cu 407,32 mil. lei, comparativ cu perioada similara a anului anterior.

Performantele financiare preliminare ale Grupului Romgaz in anul încheiat la 31 decembrie 2024 au fost influențate de factorii de mai jos:

Producția de gaze naturale estimata pentru anul 2024 a fost de 4.962,7 mil.mc, cu 174,2 mil.mc mai mare decât producția realizata in anul anterior (+3,64%);

Veniturile totale sunt mai mici in 2024 cu 1.066,9 milioane lei, înregistrând o scădere de 11,1%, ca urmare a următorilor factori:

o     diminuarea cu 15,23% a cifrei de afaceri din vanzarea gazelor naturale (6.584,09 milioane lei in 2024 fata de 7.766,97 milioane lei in anul anterior), in principal ca urmare a scaderii preturilor. Din punct de vedere cantitativ, livrarile au fost cu 1,03% mai mari fata de anul 2023;

o     cifra de afaceri din vanzarea de energie electrica a inregistrat, de asemenea, o diminuare (375,54 milioane lei in 2024 fata de 406,98 milioane lei in anul anterior);

o     cifra de afaceri aferenta serviciilor de inmagazinare a inregistrat o majorare de 3,31% (570,46 milioane lei in 2024, fata de 552,19 milioane lei in 2023), ca urmare a cresterii veniturilor consolidate din rezervarea de capacitate si a celor din extractie.

Raportat la trimestrul al treilea al anului 2024, cifra de afaceri a fost mai mare cu 32,72%, iar fata de trimestrul al patrulea al anului 2023 aceasta a crescut cu 4,93%;

Cresterea cheltuielilor totale in anul 2024 a fost de 8,75% (398,26 milioane lei). Cheltuielile cu impozitele si taxele au înregistrat o majorare semnificativa fata de perioada similara anterioara, de 330,4 milioane lei (+22,10.%);

Profitul net consolidat de 3.219,43 mil. lei, a fost mai mare cu 14,48%, respectiv cu 407,32 mil. lei, comparativ cu perioada similara a anului anterior, o influenta pozitiva semnificativa avand-o eliminarea incepand cu anul 2024 a contributiei de solidaritate (in trimestrul IV 2023, aceasta a fost in valoare de 1.687,37 mil. lei).

(milioane lei, daca nu se specifica altfel)

T4     2023***T3    2024T4 2024 p*Δ T4         (%)Indicatori principali2023***2024 p*Δ ‘24/’23 (%)
2.191,6 1.732,8   2.299,74,93Cifra de afaceri (CA) 9.001,97.929,4-11,91
2.229,7 1.914,8 2.416,38,37Venituri 9.613,78.546,8-11,1
1.211,61.372,0 1.527,38,76Cheltuieli 4.551,14.949,38,75
1,6 2,2         2,554,2Cota parte din rezultatul asociatilor 4,98,064,5
1.019,6 545,0      891,4-12,57Rezultat brut: profit/(pierdere) 5.067,53.605,5-28,85
376,2 108,6-54,4n/aImpozit pe profit 2.255,4386-82,88
643,4 436,4      945,846,99Rezultat net: profit/(pierdere) 2.812,13.219,414,48
991,4 523,3      883,4-10,89EBIT 4.897,63.483,8-28,87
1.106,7 671,3   1.059,7-4,24EBITDA 5.402,24.088,8-24,31
0,17 0,11            0,2546,99Rezultat pe actiune (EPS)** (lei) 0,730,8414,48
29,36 25,19        41,1340,09Rata profitului net (% din CA) 31,2440,6029,96
45,23 30,20        38,41-15,08Rata EBIT (% din CA) 54,4143,93-19,25
50,50 38,74        46,08                  – 8,75Rata EBITDA (% din CA) 60,0151,57-14,07
5.9805.9675.977-0,05Numar de angajati la sfarsitul perioadei5.9805.977-0,05

*p – preliminat

**) Rezultatul pe actiune (EPS) a fost calculat la numarul actual de 3.854.224.000 actiuni pentru toate perioadele prezentate

***) Informatiile aferente perioadelor anterioare au fost modificate ca urmare a unei revizuiri a prezentarii situatiilor financiare. Veniturile din productia imobilizata erau eliminate cu costurile suportate pentru realizarea investitiilor respective. In prezent, veniturile din productia imobilizata sunt prezentate pe un rand distinct in situatia rezultatului global iar cheltuielile includ aceste costuri. Rezultatul perioadelor anterioare nu este afectat de aceasta modificare de prezentare.

Valorile din tabelul de mai sus sunt rotunjite, prin urmare pot rezulta mici diferente la reconciliere. Rezultatele prezentate in cadrul acestui raport sunt neauditaterezultatele finale pot diferi de cele incluse in acest raport. 

Grupul BCR a înregistrat un profit net de 2.767 milioane de lei (556 milioane de euro) în 2024

0

BCR a realizat un profit net de 2.767 milioane de lei (556 milioane de euro) în 2024, în creștere cu 19,2% față de 2.321 milioane de lei (469 milioane de euro) în 2023, datorită unei performanțe operaționale îmbunătățite, susținută de un volum semnificativ mai mare de afaceri cu clienții.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 19,3% până la 3.825 milioane de lei (769 milioane de euro) în 2024, de la 3.206 milioane de lei (648 milioane de euro) în 2023, pe fondul unei creșteri puternice a veniturilor operaționale și o bună gestionare a cheltuielilor operaționale.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 20,4% până la 4.401 milioane de lei (885 milioane de euro) în 2024, de la 3.656 milioane de lei (739 milioane de euro) în 2023, determinat de un volum mai mare de business.

„În 2024, am fost acolo unde contează, alături de oameni și de companiile din România, prin soluții financiare și sprijin pentru a se dezvolta și a-și planifica viitorul cu încredere. Am finanțat 6.500 de companii care generează 280.000 de locuri de muncă, susținând oportunitățile economice și extinderea afacerilor locale. Am accelerat digitalizarea în BCR pentru un banking simplu, rapid și personalizat, și am dus educația financiară la peste 1,8 milioane de români, prin Școala de Bani, dar și prin serviciul de Coaching Financiar, prin care oferim clienților un plan financiar adaptat obiectivelor de viață. În plus, am lansat ZBOR, ecosistemul dedicat tinerilor din România, unde punem la dispoziția noilor generații resursele necesare pentru dezvoltarea personală și profesională. 

Rezultatele ne reconfirmă rolul BCR ca partener solid pentru economia României și ne oferă convingerea că investițiile strategice în digitalizare și educație sunt esențiale pentru creștere. Privim spre viitor cu încredere și responsabilitate, gata să susținem o Românie mai puternică, mai conectată și mai relevantă. Iar alături de cei peste 5.200 de colegi și 3 milioane de clienți, vom continua să construim modelul nostru de banking, bazat pe expertiză, integritate și viziune pe termen lung”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Venitul net din comisioane s-a îmbunătățit cu 11,4% până la 1.128 milioane de lei (227 milioane de euro) în 2024, de la 1.013 milioane de lei (205 milioane de euro) în 2023, determinat de un volum mai mare de tranzacții.

Rezultatul net din tranzacționare și din instrumente financiare evaluate la valoare justă a scăzut cu 6,3% până la 517 milioane de lei (104 milioane de euro) în 2024, de la 552 milioane de lei (112 milioane de euro) în 2023.

Venitul operațional a crescut cu 15,6% până la 6.096 milioane de lei (1.225 milioane de euro) în 2024, de la 5.273 milioane de lei (1.066 milioane de euro) în 2023, determinat de creșterea venitului net din dobânzi și a venitului net din comisioane.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 2.271 milioane de lei (456 milioane de euro) în 2024, în creștere cu 9,9% în comparație cu 2.067 milioane de lei (418 milioane de euro) în 2023, determinat de derularea cu succes a unor proiecte mari și campanii în 2024. 

În baza acestor evoluții, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit până la 37,3% în 2024, față de 39,2% în 2023.

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a reflectat o alocare de provizion de 106 milioane de lei (21 milioane de euro) în 2024, comparativ cu o alocare de provizion de 46 milioane de lei (9 milioane de euro) în 2023. Costul riscului a rămas scăzut întrucât provizioanele constituite pentru nivelul normal de noi credite neperformante acumulate pe parcursul anului au fost parțial compensate de recuperări pe ambele segmente retail și corporate. În plus, acest rezultat a fost sprijinit și de eliberări de provizioane de portofoliu determinate de reevaluarea în mod regulat a criteriilor utilizate de bancă pentru măsurarea riscului de credit conform IFRS 9.

Rata creditelor neperformante s-a situat la 2,6% în decembrie 2024, în scădere față de nivelul de 2,9% înregistrat în decembrie 2023. Această evoluție pozitivă reflectă creșterea portofoliului de credite acordate clienților, trendul bun al recuperărilor pe ambele segmente retail și corporate, precum și nivelul scăzut al formării de noi credite neperformante. În același timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a situat la nivelul de 168,8% în decembrie 2024.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 22,6% în decembrie 2024, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 20,9% (Grup BCR) în decembrie 2024 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile nete acordate clienților au crescut cu 13,6% până la 66.734 milioane de lei (13.416 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2024 de la 58.743 milioane de lei (11.806 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2023, evoluție susținută în principal de segmentul retail și plasamente mai mari pe piața monetară.

Depozitele de la clienți au crescut cu 16,0% până la 91.008 milioane de lei (18.296 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2024 de la 78.482 milioane de lei (15.773 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2023, susținute atât de creșterea depozitelor retail, cât și a celor corporate.

Deschiși pentru oameni, deschiși pentru afaceri cu impact

  • Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (Grupul BCR) a crescut cu 13,6% an pe an la 31 decembrie 2024.
  • Credite noi acordate în valoare de 15,6 miliarde de lei în 2024 către persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi. Stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) a crescut cu 51,9% an pe an. În același timp, stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate în moneda locală a crescut cu 12,1% an pe an, cu portofoliul de credite Prima Casă influențat de cererea în scădere. De asemenea, stocul de credite acordate microîntreprinderilor a înregistrat o creștere de 10,4% an pe an.
  • BCR a aprobat credite noi corporate în valoare de 13,9 miliarde de lei în 2024, dintre care aproximativ 28% sunt destinate investițiilor.
  • BCR a contribuit la bugetul statului cu peste 1 miliard de lei, fiind unul dintre cei mai mari susținători ai economiei. Suma impozitului pe profit (520 milioane de lei) și a taxei suplimentare pe cifra de afaceri a băncilor (183 milioane de lei) aferente anului financiar 2024 se ridică la peste 703 milioane lei, la care se adaugă TVA și alte categorii de taxe, inclusiv peste 360 de milioane de lei contribuțiile de asigurări sociale (CAS, CASS și alte beneficii sociale) pentru cei 5.220 de angajați.

Impact sustenabil și dezvoltare durabilă

  • Mai mult de 2,75 miliarde de lei finanțări sustenabile corporate, cu un volum de aproximativ două ori mai mare comparativ cu 2023. Peste 40% din finanțările sustenabile corporate semnate în 2024 sunt proiecte de energie regenerabilă, BCR fiind principalul partener pentru astfel de investiții și inițiative dezvoltate în România.
  • Peste 1,9 miliarde de lei acordate pentru creditul Casa Mea Natura, destinat achiziției de locuințe cu certificat de performanță energetică clasa A și B. Produsul ipotecar Casa Mea Natura a reprezentat 69% din creditele ipotecare noi, acordate în 2024.

Digitalizare accelerată

  • 2,53 milioane de utilizatori ai ecosistemului digital George (internet banking și mobile banking), dintre care 2,16 milioane sunt utilizatori activi ai aplicației George mobile cu o creștere de 16% an pe an. 
  • Aproximativ 2 milioane de produse BCR au fost deschise digital, ceea ce reflectă modul în care George a contribuit la extinderea accesului la servicii financiare, printr-o experiență de utilizare simplă, sigură, accesibilă oriunde, 24/7.
  • 60.000 de clienți și-au activat opțiunea George Bills în primele trei luni de la lansare și peste 36.000 de facturi au fost plătite astfel. Noua funcționalitate acoperă 350 de furnizori din România și permite utilizatorilor George să-și gestioneze rapid plata facturilor, prin opțiuni flexibile: scanarea codului de bare, încărcarea imaginii facturii sau conectarea contului online al furnizorului.

George pentru afacerea ta

  • Peste 160.000 de companii sunt înrolate în George pentru afaceri, ecosistemul digital unic în România. În 2024, peste 63% dintre clienții eligibili și-au deschis relația cu banca prin Digital Onboarding, iar aproape 70% dintre creditele pentru clienții microîntreprinderi au fost acordate prin produsele digitale disponibile: Overdraft Digital, Credit Inteligent George, Card de Credit George și Linia de credit IMM Invest.
  • 82% dintre creditele IMM Plus 2024 acordate clienţilor microîntreprinderi au fost aprobate pe flux 100% digital, din George. BCR le-a oferit antreprenorilor posibilitatea să acceseze linia de credit IMM Plus direct din George, cu aprobarea creditului în doar câteva minute. 
  • Portofoliul de soluții digitale a fost extins și prin lansarea George SmartEU. Peste 78.000 de antreprenori au beneficiat de informații sau consiliere pentru programele de finanțare din fonduri europene sau naționale, prin intermediul ecosistemului BCR – George, George SmartEU și chatbot-ul ADA dedicat programelor de finanțare.  George SmartEU a integrat 49 de programe de finanțare, granturi și instrumente financiare.
  • Extinderea ecosistemului a însemnat și digitalizarea celor mai solicitate tipuri de operațiuni, inclusiv deschidere de conturi în oricare dintre cele 14 valute disponibile și deschiderea de conturi dedicate proiectelor guvernamentale.
  • George Store este cel mai mare marketplace de soluții pentru antreprenori și oferă acces la un portofoliu extins de servicii, cu oferte speciale: Sănătate (MedLife, Regina Maria), Securitate cibernetică (Bitdefender), Soluții digitale (semnătură digitală Trans Sped pentru persoane fizice și companii), Juridic (QuickLegal), Servicii (Edenred), Online Payments (Global Payments), Leasing (Financiar Auto, Echipamente), Soluții de facturare (Banqup, EasyBill), Administrare Afaceri (Regnet și SOLO).

Grijă pentru comunitate

  • Investiție de 2 milioane de euro, în 2024, pentru lansarea ZBOR, cel mai mare ecosistem din România dedicat tinerilor cu vârste cuprinse între 14 și 25 de ani. ZBOR include o serie de șapte hub-uri fizice (în Constanța, Iași, Cluj, Brașov, Ploiești, Târgu-Jiu și Baia Mare), o curriculă dinamică de educație non-formală, un program de mentorat și o platformă online, care va fi disponibilă în curând și va pregăti tinerii pentru job-urile viitorului.
  • În septembrie 2024, în urma inundațiilor din județul Galați, BCR a donat 200.000 euro în semn de solidaritate și sprijin reciproc, pentru Fundația Comunitară Galați, în plus față de cei 200.000 euro donați de clienții BCR prin platforma George. Banii au fost folosiți pentru a asigura continuitatea procesului educațional al copiilor din localitățile afectate, prin sprijinirea reabilitării instituțiilor de învațământ și asigurarea materialelor didactice pentru profesori și elevi.
  • Sala Studio a Teatrului de Stat din Constanță a fost redeschisă oficial în Decembrie 2024, după un proces de reabilitare realizat cu sprijinul BCR, care a contribuit cu 200.000 euro.
  • BCR a susținut cu 250.000 euro dezvoltarea Muzeului Ivan Patzaichin – Centru de Inovare Comunitară, care a fost deschis pentru public în Mai 2024 și a înregistrat aproximativ 18.000 de vizitatori anul trecut. Spațiul cultural de la Mila 23 onorează moștenirea legendarului campion Ivan Patzaichin și promovează educația pentru sustenabilitate, inovația și turismul în Delta Dunării. 

Educație și prevenție financiară pentru tot ciclul de viață

  • Aproximativ 1,8 milioane de români au trecut prin programele de educație financiară BCR – Școala de Bani și Coaching Financiar.
    • Peste 800.000 de copii, adolescenți, tineri și adulți sunt absolvenți Școala de Bani. Proiectul a fost lansat în 2016 și a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România, ajutând românii să aibă o relație mai bună cu banii și să ia decizii financiare inteligente. În 2024, peste 140.000 de persoane au trecut prin cursurile Școala de Bani.
    • Peste 1 milion de persoane au beneficiat de un plan financiar personalizat prin Coaching Financiar, dintre care peste 634.000 doar în 2024. În 2024, 60% dintre clienții care au beneficiat de coaching și-au stabilit ca obiectiv construirea unui fond de urgență.
  • Eforturile de educație financiară sunt susținute atât de colegii din unitățile BCR, cât și prin introducerea de noi funcționalități în George, în zona de FinCoach. Acestea ajută utilizatorii să își gestioneze mai bine banii și să economisească, în timp ce George Tips oferă lunar peste 3 milioane de sfaturi personalizate, pentru o mai bună educație financiară.
  • În 2024, am continuat demersul de accelerare a gradului de bancarizare și incluziune financiară, prin unitatea mobilă BCR. Pe parcursul anului, unitatea mobilă a făcut peste 6.000 de kilometri și a ajuns în 12 localități din România pentru a oferi locuitorilor acces la servicii și produse bancare, dar și la ateliere de educație financiară. Peste 1.500 de oameni din mediul rural au participat la cursurile de educație financiară oferite de BCR, învățând cum să ia decizii financiare informate și să economisească.

Transformarea interacțiunilor cu clienții

  • Record în atragerea de clienți noi. Campania „Alege bine pentru tine”, una dintre cele mai ample oferte comerciale de pe piața de banking din România, a atras peste 150.000 de clienți noi. Vânzările de credite de nevoi personale, carduri de credit și conturi de economii s-au dublat pe parcursul campaniei, în timp ce 170.000 de clienți și-au transferat salariul la BCR, iar 260.000 de clienți au achiziționat un al doilea produs din portofoliul băncii.
  • Am continuat dezvoltarea sistemului de open banking, facilitând deschiderea de conturi George, prin flux 100% digital, direct din aplicațiile Kaufland, Lidl Plus, MyVodafone, Rompetrol și Profi. În plus, eMAG și BOLT s-au alăturat ca noi parteneri în George Store, oferind promoții speciale utilizatorilor.
  • În noiembrie 2024, prin parteneriatul cu Dedeman am introdus un nou produs de creditare, disponibil direct la casa de marcat printr-un flux de plată simplificat. 
  • Clienții BCR au primit peste 31,5 milioane de lei  prin George Moneyback, programul de loialitate care oferă bani înapoi celor care folosesc plata cu cardul. George Moneyback a ajuns la peste 1,37 milioane de utilizatori, în creștere cu 22% față de 2023. 
  • Peste 200 milioane de tranzacții cu plăți digitale în transportul public s-au înregistrat, în ultimii cinci ani, dintre care peste 63 milioane în 2024, în creștere cu 18% față de 2023. BCR a implementat soluția de plată contactless în 20 de orașe din România, inclusiv București.
  • Mai mult de 2,6 milioane de tranzacții, în valoare totală de 72 milioane lei, au avut loc de la implementarea sistemului de plată inteligentă pentru parcările de la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă. Soluția inteligentă implementată de BCR permite oricărei persoane să plătească parcarea la aeroport contactless, cu cardul bancar sau cu orice dispozitiv inteligent care permite plata prin tehnologia NFC, într-un mod extrem de simplu și rapid, atât la terminalele de plată, cât și direct la barierele de acces.
  • Am continuat implementarea planului de investiții în modernizarea sucursalelor, dar și în echiparea lor cu tehnologie de ultimă generație, iar peste 30% dintre unitățile BCR au fost renovate după modelul care transformă unitățile în centre de dialog financiar. În plus, 72% dintre sucursalele BCR sunt cashless. 
  • Facilităm conversațiile digitale ale clienților și investim în dezvoltare Contact Center-ului BCR, pentru mai multă accesibilitate, confort și suport de încredere. Din peste 2 milioane de apeluri în 2024, mai mult de jumătate au fost gestionate prin chatbot-ul ADA și prin IVR-ul conversațional, meniul interactiv prin care preluăm apelurile în Contact Center. De asemenea, peste 850.000 de clienți au ales să se autentifice, într-un mod simplu și rapid, direct din platforma George sau prin Voice ID.

Impactul BCR în economie și societate

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 15,6 miliarde de lei în 2024. Stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) a crescut cu 51,9% an pe an. În același timp, stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate în moneda locală a crescut cu 12,1% an pe an, cu portofoliul de credite Prima Casă influențat de cererea în scădere. De asemenea, stocul de credite acordate microîntreprinderilor a înregistrat o creștere de 10,4% an pe an.

În activitatea de creditare corporate, BCR a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 13,9 miliarde de lei în 2024, dintre care aproximativ 28% sunt destinate investițiilor. 

Portofoliul de finanțări acordate clienților BCR Leasing a ajuns în 2024 la o valoare de 4,64 miliarde de lei (933 milioane de euro), cu o creștere de 12,5% comparativ cu 2023. Subsidiara de leasing a BCR a continuat susținerea mediului antreprenorial românesc și a înregistrat cele mai solide creșteri în sectorul de construcții, transporturi, servicii medicale și comerț. 

În 2024, BCR Leasing a accelerat transformarea digitală și a lansat eBCR Leasing, prima soluție de leasing financiar auto 100% online, din România, destinată întreprinderilor cu asociat unic. Platforma permite antreprenorilor să acceseze soluția de leasing financiar auto simplu, rapid și sigur, eliminând necesitatea deplasării la sediile finanțatorului. Tot pentru susținerea antreprenorilor a fost lansată și Lease EduFin, o inițiativă destinată educației financiare despre leasing, disponibilă pe www.bcrleasing.ro, prin care aceștia pot accesa informații utile și actualizate despre soluțiile de finanțare, costuri și beneficii, dar și despre ce presupune accesarea și gestionarea leasing-ului financiar. În plus, LEA, chatbot-ul AI disponibil 24/7 pe site-ul BCR Leasing, a facilitat accesul rapid la informații și servicii, ajutând clienții să-și gestioneze relația de leasing într-un mod mai simplu. Până în prezent, 73% dintre clienții BCR Leasing, indiferent de structura de acționariat, au parcurs procesul de actualizare a datelor personale 100% online, direct din LEA.

BCR Social Finance a susținut peste 2.500 de microîntreprinderi, dintre care 1.300 în sectorul agribusiness, oferind finanțări în valoare de 33,2 milioane de euro și susținând peste 3.000 locuri de muncă. În plus, a finanțat 36 de ONG-uri și întreprinderi sociale, contribuind la bunăstarea a peste 30.000 de beneficiari și la menținerea a peste 900 de locuri de muncă. Aceste finanțări sprijină Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (SDG) stabilite de Organizația Națiunilor Unite, printre care cele mai abordate țin de SDG 3 (Sănătate și Bunăstare), SDG 4 (Educație de calitate) și SDG 11 (Orașe și Comunități Durabile).  În plus, BCR Social Finance a acordat 223 de credite StudyUP pentru formare continuă prin cursuri universitare, de masterat, doctorat sau specializare, susținând educația pe tot parcursul de viață. 

De asemenea, BCR prin echipa Social Banking a acordat finanțări în valoare de 2 milioane de euro către organizațiile cu impact social, contribuind la îmbunătățirea condițiilor de trai pentru 1.000 de beneficiari și la crearea și păstrarea a peste 140 de locuri de muncă. Una dintre asociațiile finanțate este Help Autism, cea mai mare organizație dedicată cauzei Tulburărilor de Spectru Autist din România, care sprijină peste 3.300 de copii și tineri prin programe de terapie specifică.

AmpliFY ONG, inițiativa BCR Social Finance și Launch Romania, cu sprijinul BCR, Bursa Binelui și ERSTE Foundation, care a fost lansată în decembrie 2023 pentru a susține dezvoltarea mediului ONG din România, a ajuns deja la peste 1.400 de organizații din sectorul non-profit și de impact, care s-au înscris în comunitate și au participat la evenimente fizice sau online. În 2024, Amplify a organizat 15 workshop-uri online pe teme de interes pentru ONG-uri, precum diversificarea surselor de finanțare, măsurarea impactului sau modele de business sustenabil.

Tot în 2024 a fost lansat și Marc, programul regional dezvoltat de Fundația ERSTE, ERSTE Social Finance Holding și Simpact IFUA, implementat în România de BCR și Synerb. Marc are ca scop sprijinirea afacerilor din România centrate pe impact social, facilitând accesul la finanțare și dezvoltarea sustenabilă. În octombrie 2024, 24 de antreprenori locali cu impact au fost selectați pentru a face parte din prima cohortă Marc.

La final de 2024, BCR Seed Starter, prima companie de capital de risc corporativ (CVC) înființată de o bancă din România, a făcut prima sa investiție, de 500.000 euro, către FieldOS, o platformă inovatoare din verticala Field Services Management (FSM)/Computerized Maintenance Management Software (CMMS). Compania își propune să sprijine startup-urile care optimizează procesele bancare, care ajută la extinderea portofoliul de servicii pentru clienții BCR sau care integrează standardele ESG, contribuind astfel la un ecosistem financiar mai sustenabil.


Profit sau pierdere Grup BCR
În milioane RON31 DEC 202431 DEC 2023
Venituri nete din dobânzi                    4.401                 3.656 
Venituri nete din taxe și comisioane                    1.128               1.013 
Venituri nete din tranzacționare și câștiguri/pierderi  evaluate la valoare justă prin profit sau pierdere                      517                   552 
Venit operațional                    6.096                 5.273 
Cheltuială operațională                  (2.271)              (2.067)
Rezultatul operațional                    3.825                 3.206 
Rezultat net din deprecierea instrumentelor financiare                      (106)              (46) 
Alte rezultate operaționale                    (431)                  (165)
Rezultat înainte de impozitare din activități continue                    3.287                 2.995
Rezultat net atribuibil acționarilor societății mamă2.7672.321
Situația poziției financiare Grup BCR
În milioane RON31 DEC 202431 DEC 2023
Numerar și echivalente de numerar                  10.642               16.764
Active financiare deținute pentru tranzacționare35.392 28.411
Credite și avansuri acordate băncilor6.005                2.126
Credite și avansuri acordate clienților66.734              58.743
                Segmentul retail33.091  29.233
                Segmentul corporate29.20228.397
                Alte segmente (Group Markets, Administrarea bilanțului, Local4.4421.113
                Corporate Center)
Imobilizări necorporale497454
Active diverse1.5352.353
Total active120.805108.851
Datorii financiare deținute în vederea tranzacționării134165
Depozite de la instituții bancare1.7081.649
Depozite de la clienți91.00878.482
    Segmentul retail              53.97447.994
    Segmentul corporate              34.95128.969
    Alte segmente (Group Markets, Administrarea Bilanțului și Local                2.0831.519
    Corporate Center)    
Titluri de datorie emise10.40710.170
Diverse datorii3.5585.907
Total capitaluri proprii13.99012.478
Total datorii și capitaluri proprii120.805108.851

AQUILA încheie anul 2024 cu venituri de aproape 3 miliarde de lei, în creștere cu 17%

0


AQUILA este unul dintre cei mai mari jucători din sectorul distribuției de bunuri de larg consum din România și regiune, cu peste 30 de ani de experiență în această industrie, a înregistrat în 2024 venituri record, de aproape 3 miliarde de lei, în creștere cu 17% față de anul anterior. Această performanță a fost susținută în principal de expansiunea segmentului de distribuție și de integrarea celor 3 companii achiziționate în 2024 – Romtec-Europa SRL si cele doua companii Parmafood (Parmafood Group Distribution SRL și Parmafood Trading SRL), care au generat aproximativ 6% din venituri.

Cătălin Vasile, CEO AQUILA: „Strategia noastră de creștere, bazată pe consolidarea segmentului de distribuție, diversificarea portofoliului și dezvoltarea brandurilor proprii și-a demonstrat eficiența. În ceea ce privește componenta de M&A, am finalizat două tranzacții în 2024 și sinergiile sunt vizibile inclusiv prin avansul vânzărilor cu 17% și EBITDA cu 14%. De asemenea, am avansat discuțiile pentru achiziția companiei KITAX Kft, pentru care am primit aprobarea acționarilor în ianuarie 2025. Prin această achiziție vom deveni un jucător activ pe piața din Ungaria, completând strategia AQUILA de integrare a unor linii de afaceri noi cu dezvoltare imediată și marje de profitabilitate atractive. Acțiunile strategice întreprinse ne poziționează pentru a atinge obiectivul de dublare a EBITDA până în 2026, având ca reper anul 2021.”


În structura veniturilor în 2024, segmentele de afaceri distribuție și logistică au înregistrat creșteri de 18%, respectiv 10%, în timp ce segmentul de afaceri transport a înregistrat o ușoară scădere de 3%. Veniturile aferente brandurilor proprii, din categoria produselor alimentare (Gradena, LaMasă și Yachtis), respectiv categoria produselor non-alimentare (JetXpert, AquaXpert, ExpertWipes), au avut un avans de 40% în 2024, până la aproximativ 128 milioane de lei.

Venituri în creștere cu 17% a obținut și compania achiziționată în 2021, Trigor AVD, unul dintre primii jucători din piața de distribuție a bunurilor de larg consum din Republica Moldova.

Marja brută din vânzarea mărfurilor s-a menținut la 20%. EBITDA a înregistrat o creștere de 14%, până la 176 milioane de lei, iar profitul net înregistrat a fost de 90 milioane lei, în scădere cu 7%. Impozitul pe profit de minim 1% din venituri intrat în vigoare în 2024 și costurile mai mari cu angajații au fost factori care au impactat rezultatul net.

În 2024, AQUILA a realizat investiții în valoare de 62 milioane de lei pentru cumpărarea de mijloace de transport și echipamente de depozit.

Minuta ședinței de politică monetară a Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României din 14 februarie 2025

0

Membri ai Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României prezenți la ședință: Mugur Isărescu, președinte al Consiliului de administrație și guvernator al Băncii Naționale a României; Leonardo Badea, vicepreședinte al Consiliului de administrație și prim-viceguvernator al Băncii Naționale a României; Florin Georgescu, membru al Consiliului de administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Cosmin Marinescu, membru al Consiliului de administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Aura-Gabriela Socol, membru al Consiliului de administrație; Roberta-Alma Anastase, membru al Consiliului de administrație; Csaba Bálint, membru al Consiliului de administrație; Cristian Popa, membru al Consiliului de administrație.

În cadrul ședinței, Consiliul de administrație a discutat și adoptat deciziile de politică monetară, pe baza datelor și analizelor privind caracteristicile recente și perspectiva evoluțiilor macroeconomice pe termen mediu prezentate de direcțiile de specialitate și a altor informații interne și externe disponibile.

În discuțiile privind evoluția inflației, membrii Consiliului au arătat că rata anuală a inflației a urcat în octombrie-decembrie 2024 până la 5,14 la sută, astfel încât pe ansamblul anului trecut ea s-a redus cu 1,47 puncte procentuale, după un declin de 9,76 puncte procentuale consemnat în 2023. S-a observat că rata anuală a inflației CORE2 ajustat a scăzut relativ mai pronunțat în anul 2024 – cu 2,8 puncte procentuale, față de 6,3 puncte procentuale în 2023 –, aceasta coborând în decembrie la 5,6 la sută, în principal pe seama subcomponentei mărfuri nealimentare, a cărei dinamică anuală a rămas însă ridicată, la fel ca și cea a subcomponentei servicii.

În acest context, a fost reiterată creșterea peste așteptări consemnată de rata anuală a inflației în trimestrul IV 2024, care s-a mărit de la 4,62 la sută din septembrie, în principal ca efect al scumpirii combustibililor, dar și ca urmare a noilor majorări înregistrate de prețurile alimentelor, pe fondul secetei severe din vara anului trecut și al măririi cotațiilor unor mărfuri. A fost, de asemenea, evidențiată evoluția liniară a ratei anuale a inflației CORE2 ajustat din trimestrul IV 2024, care și-a întrerupt trendul descendent, menținându-se până la finele anului la nivelul din luna septembrie, în condițiile în care accelerarea pe mai departe a creșterii prețurilor alimentelor procesate a fost însoțită în acest interval de încetinirea considerabilă a ritmului dezinflației pe segmentul mărfurilor nealimentare și de menținerea constantă a acestuia în cazul serviciilor.

Comportamentul inflației de bază din ultimul trimestru din 2024 a fost atribuit influențelor contrare relativ egale venite în acest interval, pe de o parte, din efectele de bază de la nivelul subcomponentelor non-alimentare și din scăderea dinamicii prețurilor importurilor și, pe de altă parte, din majorarea cotațiilor unor mărfuri agroalimentare și din costurile salariale crescute, transferate, cel puțin parțial, asupra unor prețuri de consum, inclusiv pe fondul așteptărilor inflaționiste pe termen scurt încă înalte și al cererii solide de bunuri.

În evaluarea făcută, membrii Consiliului au reliefat creșterea înregistrată în trimestrul IV 2024 de dinamica prețurilor de producție din industrie pentru bunurile de consum, după șapte trimestre de scădere neîntreruptă, dar mai cu seamă cotele ridicate și în ascensiune ale așteptărilor inflaționiste pe termen scurt ale firmelor și consumatorilor din același interval, precum și creșterea pronunțată a acestora din debutul anului curent. În același timp, s-a sesizat că anticipațiile inflaționiste pe termen mai lung ale analiștilor bancari s-au menținut constante și în luna ianuarie 2025, marginal sub limita de sus a intervalului de variație al țintei, unde au coborât la jumătatea anului trecut, iar venitul disponibil real al populației a continuat să-și accelereze creșterea în octombrie-noiembrie 2024, până la un nivel de două cifre, pe fondul majorării transferurilor sociale și în corelație cu dinamica înaltă, doar în ușoară scădere, a salariului net real.

Totodată, membrii Consiliului au evocat datele foarte recente privind evoluția indicelui prețurilor de consum, potrivit cărora rata anuală a inflației a scăzut în luna ianuarie 2025 la 4,95 la sută, prioritar sub impactul unor efecte de bază consistente manifestate la nivelul inflației CORE2 ajustat, a cărei rată anuală s-a redus la 5,1 la sută.

În ceea ce privește poziția ciclică a economiei, membrii Consiliului au evidențiat evoluția stagnantă a activității economice din trimestrul III 2024, ce implică, în contextul dat, o restrângere a excedentului de cerere agregată relativ în linie cu previziunile.

Creșterea în termeni anuali a consumului gospodăriilor populației a rămas însă alertă în trimestrul III 2024, deși a încetinit întrucâtva față de intervalul precedent, au subliniat în mai multe rânduri membrii Consiliului. În același timp, s-a arătat că exportul și-a redus considerabil impactul contracționist, astfel încât avansul în termeni anuali al PIB s-a mărit la 1,2 la sută în trimestrul III, de la 0,9 la sută în trimestrul II, chiar și în condițiile prelungirii descreșterii abrupte a dinamicii anuale a formării brute de capital fix, până la un minim al ultimelor 9 trimestre.

S-a observat, totodată, că datele preliminare indică o creștere mai solidă a economiei în termeni trimestriali în trimestrul IV 2024 decât cea previzionată în noiembrie 2024, și în accelerare pronunțată – la 0,8 la sută, de la nivelul de 0,1 la sută, revizuit marginal pentru trimestrul precedent -, dar și scăderea dinamicii anuale a PIB în acest interval la 0,7 la sută.

Indicatorii cu frecvență ridicată disponibili sugerează totuși o creștere robustă a consumului privat în ultimul trimestru al anului trecut, în contextul dinamicii ridicate a veniturilor populației, au remarcat membrii Consiliului. Din partea formării brute de capital fix este însă posibil un aport negativ la dinamica anuală a PIB, în principal pe seama activității din construcții, în timp ce evoluția exportului net a continuat probabil să își diminueze impactul contracționist, în condițiile în care variația anuală a exporturilor de bunuri și servicii și-a redus și în trimestrul IV 2024 decalajul nefavorabil față de cea a importurilor, care a scăzut relativ mai pronunțat. Drept urmare, deficitul comercial a continuat să-și tempereze creșterea în termeni anuali în acest interval, însă deficitul de cont curent și-a accelerat-o considerabil, dată fiind deteriorarea accentuată a balanțelor veniturilor, au semnalat membrii Consiliului.

Referitor la piața muncii, membrii Consiliului au convenit că noile date și sondaje de specialitate consolidează evaluările precedente privind stoparea în trimestrul IV 2024, probabil temporară, a tendinței de detensionare a pieței, în consonanță cu relativa intensificare a activității economice.  Relevante au fost considerate accelerarea creșterii efectivului salariaților din economie în intervalul octombrie-noiembrie, precum și reducerea ratei șomajului BIM în ultimele trei luni ale anului trecut până la 5,2 la sută în decembrie, după ascensiunea acestuia la o valoare medie de 5,6 la sută în trimestrul III. Totodată, intențiile de angajare pe orizontul foarte scurt de timp și-au încetinit declinul în trimestrul IV 2024 și au cunoscut o redresare semnificativă în ianuarie 2025, iar deficitul de forță de muncă raportat de companii s-a mărit în debutul acestui an, corectându-și aproape integral descreșterea pronunțată din ultimul trimestru al anului trecut.

Dinamica anuală a salariului brut nominal și mai cu seamă cea a costului unitar cu forța de muncă din industrie s-au redus în trimestrul IV 2024, însă după ce au urcat la 16,7 la sută, respectiv la 18,6 la sută în trimestrul precedent, rămânând astfel ridicate și preocupante din perspectiva inflației, dar și a competitivității externe, au conchis membrii Consiliului, evocând și noua majorare a salariului minim brut pe economie efectuată în luna ianuarie 2025.

Totodată, s-a apreciat că recenta creștere a cererii de forță de muncă și eliminarea unor facilități fiscale în debutul anului curent ar putea alimenta presiunile asupra salariilor și costurilor cu forța de muncă din mediul privat, cel puțin în perspectivă apropiată, inclusiv în contextul deficiențelor structurale ale pieței muncii, precum și pe fondul evoluției recente și anticipate a inflației și a consumului populației. În sens opus sunt însă de așteptat să acționeze măsurile în sfera politicii salariale și a angajării din sectorul public implementate în acest an în scopul consolidării bugetare, dar și situația cererii externe și incertitudinile asociate perspectivei acesteia în actualul context economic și comercial global, alături de recursul în creștere la muncitori extracomunitari, dar și la tehnologizare, au susținut mai mulți membri ai Consiliului.

În discuțiile privind condițiile financiare, membrii Consiliului au evidențiat micile creșteri înregistrate de principalele cotații ale pieței monetare interbancare în a doua decadă a lunii ianuarie 2025 și stabilizarea ulterioară a acestora la noile niveluri. În același timp, a fost remarcată fluctuația amplă a randamentelor titlurilor de stat pe termen lung, care și-au prelungit ascensiunea abruptă în prima parte a lui ianuarie, pentru ca spre finele lunii să consemneze o corecție descendentă accentuată, pe fondul ameliorării apetitului global pentru risc, dar și în condițiile atenuării îngrijorărilor investitorilor financiari legate de perspectiva consolidării bugetare ulterior anunțării de către autorități a coordonatelor proiectului de buget pentru anul curent. În această conjunctură, cursul de schimb leu/euro a tins să se mențină în prima lună a anului pe palierul mai înalt pe care a revenit la mijlocul  trimestrului III 2024, iar în raport cu dolarul SUA, leul a continuat să slăbească relativ alert până la mijlocul lui ianuarie, însă a recuperat apoi deprecierea astfel acumulată, ca urmare a evoluției ratei de schimb a monedei americane pe piețele financiare internaționale.

Riscurile la adresa comportamentului cursului de schimb al leului rămân ridicate, au susținut în mai multe intervenții membrii Consiliului, evocând deficitele gemene mari,  precum și situația politică internă, de natură să provoace îngrijorări legate de consolidarea fiscală în perspectivă apropiată. Totodată, s-au făcut referiri la tensiunile geopolitice și la măsurile de politică comercială ale administrației SUA, cu potențiale implicații asupra deciziilor de politică monetară ale Fed/băncilor centrale majore și asupra volatilității de pe piața financiară internațională.

În același timp, s-a observat că dinamica anuală a creditului acordat populației a continuat să se mărească relativ alert în luna decembrie 2024, în principal ca efect al accelerării pe mai departe a creșterii creditului în lei pentru consum, dar și cu un nou aport însemnat din partea creditului în lei pentru locuințe, al cărui flux lunar a atins un nou maxim istoric. Ritmul împrumuturilor societăților nefinanciare a stagnat însă, astfel încât dinamica anuală a creditului acordat sectorului privat s-a mărit doar marginal în ultima lună a anului trecut, la 8,9 la sută. Totodată, ponderea componentei în lei în creditul acordat sectorului privat și-a întrerupt trendul ascendent, reducându-se la 70,1 la sută în decembrie 2024, de la 70,2 la sută în noiembrie.

În ceea ce privește evoluțiile macroeconomice viitoare, membrii Consiliului au arătat că noile evaluări relevă o nouă înrăutățire a perspectivei inflației pe termen scurt în raport cu previziunile precedente, în condițiile în care rata anuală a inflației este așteptată să cunoască o fluctuație pronunțată în semestrul I 2025, iar în semestrul II să descrească pe o traiectorie mai ridicată decât cea din proiecția anterioară, menținându-se deasupra intervalului țintei până la finele anului curent. Totodată, după ce va coborî în primele luni din 2026 ușor sub limita de sus a intervalului țintei, în principal pe fondul unor efecte de bază, rata anuală a inflației își va stopa probabil scăderea, rămânând practic constantă până la capătul orizontului de prognoză, pe un palier doar marginal inferior celui previzionat anterior. Astfel, aceasta ar urma să se reducă la 3,8 la sută în ultima lună a anului curent și la 3,1 la sută în decembrie 2026, finele orizontului prognozei, comparativ cu valorile de 3,5 la sută și respectiv 3,3 la sută indicate de proiecția precedentă pentru aceleași momente de referință, au punctat membrii Consiliului.

S-a convenit că trendul general descrescător al ratei anuale a inflației din următoarele cinci trimestre, dar și întreruperea ulterioară a acestuia sunt atribuibile în bună măsură factorilor pe partea ofertei, a căror acțiune va rămâne dezinflaționistă pe termen scurt, în principal sub impactul efectelor de bază manifestate la nivelul subcomponentelor non-alimentare ale inflației de bază, dar și pe segmentele produse din tutun, combustibili și LFO. Acțiunea dezinflaționistă de ansamblu a factorilor pe partea ofertei va fi însă mai modestă decât s-a previzionat anterior și se va epuiza temporar în trimestrul II 2025 ca urmare a influențelor contrare venite pe orizontul scurt de timp din efecte de bază nefavorabile – asociate inclusiv modificărilor legislative în domeniul energiei aplicate în luna aprilie 2024 –, precum și din efecte persistente exercitate asupra dinamicii prețurilor alimentelor și energiei de seceta severă din 2024, de majorarea cotațiilor unor mărfuri și de creșterea consumului de energie în lunile de iarnă, au semnalat membrii Consiliului.

În același timp, balanța riscurilor induse de factori pe partea ofertei rămâne înclinată în sens ascendent, au apreciat membrii Consiliului, evidențiind incertitudinile asociate previziunilor privind prețurile alimentelor și energiei în contextul legislației în domeniu și al mișcării cotațiilor pe piețele en-gros, precum și cele privind traiectoria viitoare a cotației țițeiului. De asemenea, riscuri notabile decurg din tendința de extindere a protecționismului comercial, cu potențial impact asupra cotațiilor altor materii prime, precum și asupra prețurilor unor bunuri intermediare și finale, au susținut în mai multe rânduri membrii Consiliului.

În ceea ce privește presiunile factorilor fundamentali, s-a concluzionat că acestea vor face o tranziție treptată dinspre actualul caracter modest inflaționist spre unul ușor dezinflaționist, în condițiile manifestării cu un decalaj de timp a efectelor dezinflaționiste ale deficitului de cerere agregată anticipat să se deschidă și să crească moderat în anul curent, precum și în contextul dinamizării puternice a consumului gospodăriilor populației în 2024 și al creșterii costurilor salariale din sectorul privat într-un ritm de două cifre, probabil inclusiv în perspectivă apropiată.

Componenta de bază a inflației va continua însă să recepteze pe termen scurt influențele efectelor de bază dezinflaționiste de pe segmentele mărfuri nealimentare și servicii, care le vor devansa pe cele de sens opus anticipate să decurgă din evoluția dinamicii prețurilor alimentelor procesate, sub impactul unor efecte statistice nefavorabile și al creșterii cotațiilor unor materii prime agroalimentare, au remarcat membrii Consiliului.

S-a observat, totodată, că efecte dezinflaționiste consistente și în intensificare pe întregul orizont de prognoză sunt de așteptat din ajustarea descendentă a anticipațiilor inflaționiste pe termen scurt – într-un ritm ușor încetinit totuși în raport cu proiecția precedentă și de la un nivel ceva mai ridicat decât s-a anticipat anterior –, cărora li se vor alătura influențe similare ca sens, dar mult mai modeste, venite din decelerarea creșterii prețurilor importurilor.

În aceste condiții, rata anuală a inflației CORE2 ajustat se va reduce probabil continuu pe orizontul proiecției, însă relativ lent și pe o traiectorie mai ridicată pe termen scurt decât cea din previziunile precedente, coborând la 3,7 la sută la finele anului curent și la 2,9 la sută în decembrie 2026, capătul orizontului proiecției, comparativ cu valorile de 3,5 la sută și respectiv 3,2 la sută indicate de prognoza anterioară pentru aceleași momente de referință.

Referitor la viitorul poziției ciclice a economiei, membrii Consiliului au arătat că, potrivit noilor date și evaluări, creșterea economică a încetinit peste așteptări în 2024, iar în intervalul 2025-2026 se va redresa probabil mai puțin decât s-a anticipat anterior, dar în condițiile unei accelerări graduale, pe fondul temperării inflației, al revigorării cererii externe și al utilizării mai intense a fondurilor europene aferente instrumentului Next Generation EU. Evoluția face probabilă inversarea poziției ciclice a economiei în semestrul I și creșterea moderată a deficitului de cerere agregată până la finele anului curent, dar și restrângerea graduală a acestuia pe parcursul anului 2026, au remarcat membrii Consiliului.

S-a observat că principalul determinant al avansului PIB va rămâne pe orizontul prognozei consumul privat, dar cu o contribuție mult diminuată față de 2024, mai cu seamă în anul curent,  în contextul pachetului de măsuri fiscal-bugetare implementate recent în scopul consolidării bugetare, de natură să afecteze mai pronunțat dinamica veniturilor populației, după creșterea amplă consemnată de aceasta în perioada precedentă.

În schimb, formarea brută de capital fix își va accelera creșterea, care a frânat puternic în 2024, astfel încât aportul componentei la avansul PIB se va mări progresiv pe orizontul prognozei, în condițiile atragerii și utilizării unui volum însemnat de fonduri europene, de natură să susțină investiții publice cu efecte de antrenare în sectorul privat, însă în contextul incertitudinilor asociate programului de ajustare fiscală, precum și evoluțiilor economice din Europa, inclusiv pe fondul tensiunilor geopolitice și al extinderii măsurilor protecționiste pe plan global, au convenit membrii Consiliului.

Totodată, s-a sesizat că impactul contracționist al exportului net se va reduce considerabil în anul curent, în corelație cu restrângerea pronunțată a decalajului dintre dinamica anticipată a absorbției interne și cea a cererii externe. Pe acest fond, după ce a crescut semnificativ ca pondere în PIB în 2024, deficitul de cont curent va cunoaște probabil o corecție evidentă în 2025-2026, contrar previziunilor precedente, dar se va menține semnificativ deasupra standardelor europene pe orizontul proiecției, constituind pe mai departe o vulnerabilitate majoră, prin riscurile induse la adresa inflației, primei de risc suveran și, în final, a sustenabilității creșterii economice, au subliniat membrii Consiliului.

Incertitudini și riscuri continuă să decurgă din conduita viitoare a politicii fiscale au arătat   membrii Consiliului, făcând referiri la măsurile fiscal-bugetare corective adoptate până acum și la programul bugetar aprobat pentru 2025 – decisive pentru reînscrierea deficitului bugetar pe o traiectorie descendentă -, dar și la cerința consolidării bugetare în conformitate cu Planul bugetar-structural pe termen mediu convenit cu CE, precum și cu procedura de deficit excesiv.

În același timp, au fost evidențiate incertitudinile și riscurile crescute induse la adresa perspectivei activității economice, implicit a evoluției pe termen mediu a inflației, de războiul din Ucraina și de situația din Orientul Mijlociu, dar mai cu seamă de mersul economiei globale/zonei euro și al comerțului internațional, în contextul tensiunilor geopolitice și al măsurilor de politică comercială ale administrației americane.

Având în vedere întreaga conjunctură, membrii Consiliului au insistat asupra importanței atragerii și utilizării eficiente a fondurilor europene, îndeosebi a celor aferente programului Next Generation EU, ce sunt esențiale pentru realizarea reformelor structurale necesare și a tranziției energetice, dar și pentru contrabalansarea, cel puțin parțială, a impactului contracționist al conflictelor geopolitice și al consolidării bugetare, precum și pentru sporirea potențialului de creștere și întărirea rezilienței economiei românești.

Membrii Consiliului au apreciat în mod unanim că, în ansamblul său, contextul analizat justifică menținerea neschimbată a ratei dobânzii de politică monetară, în vederea asigurării și menținerii stabilității prețurilor pe termen mediu, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile. 

S-a reiterat, totodată, importanța continuării monitorizării atente a evoluțiilor mediului intern și internațional, care să permită adecvarea instrumentelor de care dispune BNR în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu, în condiții de păstrare a stabilității financiare.

În aceste condiții, Consiliul de administrație al BNR a decis în unanimitate menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50 la sută; totodată, a decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50 la sută și a ratei dobânzii aferente facilității de depozit la 5,50 la sută. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis în unanimitate păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Solida Capital anunță prima tranzacție în România și extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est

0

Solida Capital, o companie de investiții și administrare de active de top, anunță finalizarea cu succes a primei sale tranzacții pe piața de birouri din România. Această achiziție marchează un moment semnificativ pentru companie, reprezentând primul său proiect de investiții în regiune și făcând parte din strategia sa de extindere pe piața Europei Centrale și de Est (CEE).

Tranzacția vizează achiziția clădirii de birouri Victoria Center, deținută anterior de Manova Partners (fostă Macquarie), o companie internațională independentă de investiții imobiliare. Proprietatea premium este situată pe Calea Victoriei, una dintre cele mai exclusiviste artere din București. Clădirea are o suprafață totală închiriabilă (GLA) de 8.600 mp, distribuită pe 10 etaje, incluzând spații comerciale la parter și 92 de locuri de parcare.

Manova Partners a achiziționat activul în 2015 pentru unul dintre fondurile sale multi-investitor și a reușit să implementeze integral planul de afaceri inițial, prevăzut pentru zece ani. Pe durata deținerii, clădirea a beneficiat de un grad ridicat de ocupare, fiind închiriată unor chiriași de prestigiu, mulți dintre aceștia aflându-se în locație încă de la livrarea imobilului în 2010.

Părțile implicate au convenit să nu dezvăluie prețul tranzacției.

Finalizată la începutul anului 2025, această achiziție subliniază angajamentul Solida Capital de a identifica și valorifica oportunități de investiții în piețe imobiliare dinamice. Extinderea în România reprezintă un element esențial al strategiei de creștere a companiei în Europa Centrală și de Est, o regiune cu un potențial economic semnificativ și perspective solide de investiții.

Comentând asupra acestei realizări, Jean Aboumrad, Fondator și Partener Solida Capital, a declarat:

Finalizarea primei noastre tranzacții în București reprezintă un pas important în expansiunea portofoliului Solida Capital și în consolidarea prezenței noastre strategice în Europa Centrală și de Est. Suntem încrezători în potențialul de creștere al acestei piețe și 

rămânem dedicați extinderii amprentei noastre regionale, generând în același timp valoare semnificativă pentru investitorii noștri.”

Această tranzacție nu doar că marchează intrarea Solida Capital pe piața din România, ci și creează premisele pentru investiții viitoare în regiunea CEE, un pilon strategic pentru creșterea pe termen lung a companiei. Prin această mișcare, Solida Capital își propune să contribuie la dezvoltarea continuă a pieței imobiliare regionale.

Finalizarea celei de-a doua tranzacții de exit pe această piață subliniază încă o dată lichiditatea disponibilă pentru activele de calitate din România. În același timp, rămânem implicați în București, unde deținem în continuare CDG Plaza, o clădire de birouri de referință, și continuăm să explorăm oportunități atractive de investiții”, a declarat Florian Winkle, Co-CEO Manova Partners.

În cadrul tranzacției, cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar în calitate de consultant juridic principal, Colliers pentru consultanță comercială, Ernst & Young pentru aspecte financiare și fiscale, iar SC Optim Project Management pentru suport tehnic. Vânzătorul a fost consiliat de Peli Partners ca și consultant juridic principal, iO pentru consultanță comercială, CMS pentru aspecte fiscale și financiare și Sentient pentru suport tehnic.

În plus, Solida Capital dorește să mulțumească Banque Banorient France pentru sprijinul și parteneriatul său în finanțarea acestei tranzacții de referință. Expertiza și angajamentul acestora au fost esențiale pentru finalizarea cu succes a achiziției.