Analiză iBanFirst privind impunerea de către SUA de tarife de 25% asupra importurilor din UE

0

În urma anunțului președintelui Donald Trump privind impunerea unor tarife de 25% asupra importurilor din Uniunea Europeană (UE), iBanFirst, unul dintre principalii furnizori de servicii de schimb valutar și plăți internaționale pentru companii, activ în 10 țări europene, explică impactul acestei măsuri asupra monedei euro, exporturilor românești și asupra companiilor americane care produc în Europa.

Anunțul impunerii tarifelor ar fi putut slăbi moneda unică, însă euro rămâne stabil. Moneda este susținută de fluxurile masive de capital către acțiunile europene, tranzacționate în prezent la un discount de 33% față de cele americane, precum și de creșterea randamentelor obligațiunilor europene, un factor care, în general, întărește euro.

Pentru România, aceste tarife reprezintă o provocare majoră, având în vedere că relațiile comerciale cu SUA au crescut constant în ultimii ani. Statele Unite sunt al doilea cel mai mare partener comercial non-UE al României, după Regatul Unit.

Exporturile românești către SUA au crescut cu o rată anualizată de 2,94%, de la 2,64 miliarde de dolari în 2018 la 3,84 miliarde de dolari în 2023[1]. În 2024, România a exportat bunuri în valoare de 3,91 miliarde de dolari și a importat 1,26 miliarde de dolari, conform Biroului de Recensământ al Statelor Unite[2]. Acest lucru a generat un excedent comercial de 2,65 miliarde de dolari pentru România. Principalele produse exportate sunt mașini și echipamente electrice, piese și componente aferente, motoare electrice și generatoare, anvelope pneumatice, precum și produse semifabricate și finite din fier, fontă și oțel.

Cu toate acestea, noul regim tarifar ar putea îngreuna accesul exportatorilor români pe piața americană. Creșterea taxelor amenință competitivitatea produselor românești, punând presiune asupra unui sector industrial deja afectat de condițiile economice dificile. Dacă măsurile vor fi implementate, multe companii ar putea resimți un impact semnificativ asupra profitabilității și volumului exporturilor.

Pe de altă parte, aceste tarife afectează și companiile farmaceutice americane care produc în Europa, în special în Irlanda, unde își desfășoară activitatea pentru a evita taxele corporative din SUA. Această strategie de optimizare fiscală a fost principalul factor care a favorizat excedentul comercial european. Statele Unite reprezintă cea mai mare piață de export pentru producătorii irlandezi, care livrează aproximativ 30% din produsele lor în SUA, conform Ministerului Economiei din Franța.

În acest context, companiile americane ar putea decide să relocheze producția în țări mai favorabile, precum Singapore, care nu este afectată de actuala politică tarifară a SUA. O astfel de schimbare ar putea reconfigura lanțurile globale de aprovizionare, având impact asupra economiilor europene și asupra industriei americane.


[1]https://oec.world/en/profile/bilateral-country/usa/partner/rou

[2]https://www.census.gov/foreign-trade/balance/c4850.html#2024

Analiză CEO Bitget: Cum și de ce a evoluat rolul criptomonedelor? De la active speculative, la activ de rezervă pentru economiile mondiale

0

Criptomonedele nu mai sunt o noutate pe piață, iar factorii de decizie din multe state importante încep să înțeleagă că inovația pe care o reprezintă poate revoluționa sistemul financiar tradițional, acestea fiind considerate inclusiv activ de rezervă strategic, arată într-o analiză Gracy Chen, CEO al Bitget, lider global în schimburile de criptomonede. 

Fie că vorbim despre Bitcoin – prima criptomonedă descentralizată bazată pe blockchain, Ethereum – a doua cea mai mare criptomonedă după capitalizarea de piață, sau despre memecoins – tokenuri construite pe baza tendințelor culturale de pe internet sau a unor glume, aceste active digitale sunt prezente peste tot în media.

Politicieni, celebrități și investitori discută despre ele deschis pe rețelele lor sociale, iar popularitatea acestor active a crescut, așa cum o demonstrează, de altfel, și cifrele. În prezent, capitalizarea totală a pieței criptomonedelor a ajuns la aproape 3 trilioane de dolari, înregistrând o creștere de aproximativ 50% față de anul trecut.

Adopția criptomonedelor la nivel global a evoluat, mai ales odată cu lansarea ETF-urilor Bitcoin la începutul anului 2024, ajungând la peste 560 de milioane de deținători de cripto la nivel mondial.

Criptomonedele transformă sistemul financiar tradițional

Sistemul financiar tradițional, structurat în jurul piețelor de capital, precum în modelul anglo-saxon, sau în jurul băncilor, conform modelului germano-japonez, implică adesea intermediari și procese complexe, subliniază CEO-ul Bitget. 

Criptomonedele, însă, utilizează tehnologia blockchain pentru a permite tranzacții descentralizate, peer-to-peer (în care utilizatorii rețelei pot efectua tranzacții direct, fără intermediari). Acest lucru conduce la economii semnificative de costuri, prin eliminarea comisioanelor.

“Recunoscând potențialul blockchain-ului, băncile și companiile fintech îl utilizează tot mai mult pentru plăți, identificarea clienților și gestionarea datelor. Blockchain-ul permite efectuarea plăților și transferurilor mult mai rapid decât sistemele financiare tradiționale. În timp ce un transfer clasic poate dura până la două zile pentru a fi procesat, tranzacțiile pe blockchain se desfășoară aproape instantaneu, permițând decontări imediate, chiar și la nivel internațional. În plus, aceste tranzacții oferă anonimitate și elimină intermediarii, aliniindu-se perfect cu conceptul de finanțe descentralizate”, a explicat Gracy Chen, CEO al Bitget.

Cum câștigă criptomonedele teren la nivel global

Considerate inițial active speculative, influențate de sentimentul pieței și de mecanismele de cerere și ofertă, criptomonedele își întăresc tot mai mult legăturile cu finanțele tradiționale. La fel ca bursa de valori, piața cripto este sensibilă la evenimente macroeconomice. Acest lucru înseamnă că o creștere a riscului sistemic poate determina investitorii să caute active de refugiu, precum aurul, ceea ce duce adesea la retrageri de capital din piața cripto. 

Cu toate acestea, criptomonedele pot funcționa și ca protecție împotriva scăderilor piețelor bursiere, oferind oportunități alternative de investiții. Aprobarea ETF-urilor Bitcoin la începutul anului 2024 a reprezentat un pas semnificativ în integrarea criptomonedelor în sistemul financiar tradițional, facilitând investițiile instituționale. 

După succesul acestor ETF-uri, care au înregistrat intrări de capital de 38 de miliarde de dolari în 2024, mai multe companii de administrare a activelor au depus cereri pentru ETF-uri denominate în BTC, ETF-uri bazate pe obligațiuni Bitcoin și alte produse inovatoare legate de criptomonede încă de la începutul anului.

Criptomonedele, considerate activ de rezervă 

Anunțurile recente din partea mai multor piețe relevante și mari, precum SUA, Cehia și Elveția, care au în vedere posibilitatea de a utiliza Bitcoin ca activ strategic de rezervă, oferă un plus de legitimitate acestei criptomonede. Acest pas este unul important, pentru că ar putea contribui la creșterea adoptării sale la nivel global.

În același timp, mediul de reglementare evoluează rapid, încercând să găsească echilibrul potrivit între susținerea inovației și oferirea unui cadru clar și sigur pentru investitori. În acest sens, intervine regulamentul MiCA, care are drept scop oferirea unui un cadru de reglementare clar pentru utilizarea activelor digitale în Uniunea Europeană.

„Deși abordarea față de criptomonede este încă precaută în multe țări, factorii de decizie încep să realizeze că această inovație poate revoluționa sistemul financiar tradițional. Criptomonedele devin tot mai integrate în piețele financiare, iar măsura în care potențialul lor va fi valorificat va depinde în mare parte de reglementările introduse”, mai subliniază Gracy Chen, CEO al Bitget.

Având în vedere evoluțiile din ultimul an, maturitatea și importanța criptomonedelor sunt de necontestat. Astfel, tehnologia blockchain este pregătită să transforme peisajul financiar, rezolvând limitările soluțiilor tradiționale și deschizând noi posibilități și aplicații, inclusiv dincolo de sectorul financiar.

BASF – profit de 7,9 miliarde de euro în 2024

0

Profitul din operațiuni înainte de depreciere, amortizare și cheltuieli excepționale al Grupului BASF a crescut, în 2024, la 7,9 miliarde euro. Per total, EBITDA înainte de cheltuieli excepționale al Grupului BASF a crescut cu 2% în 2024.

„Am avut o performanță bună datorită rezultatelor solide ale afacerilor noastre centrale, care au înregistrat o creștere a EBITDA înainte de cheltuieli excepționale cu 18%, comparativ cu 2023”, a declarat Dr. Markus Kamieth, Președintele Consiliului de Administrație al BASF SE, la prezentarea rezultatelor financiare pentru 2024, împreună cu Directorul Financiar, Dr. Dirk Elvermann.

În afacerile centrale, EBITDA înainte de cheltuieli excepționale a crescut considerabil, în principal datorită volumelor mai mari. Această creștere a fost parțial compensată de scăderea câștigurilor afacerilor independente. 

În segmentul Soluții agricole, EBITDA înainte de cheltuieli excepționale a scăzut semnificativ, în principal din cauza evoluțiilor din afacerile cu glufosinat de amoniu. Scăderea accentuată a prețurilor metalelor prețioase și volumele mai mici de vânzări din divizia Catalizatori au fost principalele motive pentru diminuarea ușoară a câștigurilor în segmentul Tehnologii de acoperire. Marja EBITDA înainte de cheltuieli excepționale a Grupului BASF a ajuns la 12%, comparativ cu 11,1% în anul precedent. Excluzând veniturile din metale prețioase și metale de bază, marja EBITDA înainte de cheltuieli excepționale a crescut de la 12,6% în 2023, la 13,1% în 2024.

Rezultate financiare pentru 2024

În anul de afaceri 2024, vânzările s-au situat la 65,3 miliarde euro, comparativ cu 68,9 miliarde euro în anul precedent. Creșterile considerabile ale volumelor în afacerile centrale, împreună cu o ușoară creștere a volumelor în segmentul Soluții agricole, au compensat scăderea volumelor de vânzări în segmentul Tehnologii de suprafață, determinată de dinamica slabă a industriei auto. Cu toate acestea, scăderea generală a vânzărilor s-a datorat, în principal, reducerilor de preț determinate de concurență în toate segmentele. O scădere deosebit de accentuată a fost înregistrată în prețurile metalelor prețioase din segmentul Tehnologii de suprafață. Efectele cursului valutar au contribuit, de asemenea, la diminuarea performanței vânzărilor.

EBITDA s-a ridicat la 6,7 miliarde euro, comparativ cu 7,2 miliarde euro în perioada similară a anului precedent. EBIT a avut o valoare de 2 miliarde euro, în scădere cu 206 milioane euro față de anul anterior. Amortizarea și deprecierea au avut o valoare de 4,6 miliarde euro (anul precedent: 4,9 miliarde euro). Aceasta a inclus deprecierea activelor în valoare de 702 milioane euro, care a vizat, în principal, afacerile cu materiale pentru baterii din segmentul Tehnologii de suprafață. În anul precedent, EBIT a inclus deprecieri în valoare totală de aproximativ 1,1 miliarde euro.

Venitul net s-a ridicat la valoarea de 1,3 miliarde euro, comparativ cu 225 milioane euro în 2023. Venitul net din participații a crescut cu 798 milioane euro, ajungând la 598 milioane euro. Această creștere s-a datorat în principal îmbunătățirii rezultatelor companiilor neintegrate contabilizate prin metoda punerii în echivalență. În mod special, aceasta a fost influențată de un câștig din cedare de 390 milioane euro, rezultat din vânzarea activelor Wintershall Dea către Harbour Energy.

Fluxurile de numerar ale Grupului BASF în 2024

În anul de afaceri 2024, fluxurile de numerar din activități operaționale au avut o valoare de 6,9 miliarde euro, în scădere cu 1,2 miliarde euro față de anul precedent. Această scădere a fost cauzată în principal de o reducere de 1,4 miliarde euro a numerarului eliberat din capitalul de lucru net.

Fluxurile de numerar din activități de investiții au totalizat minus 5,1 miliarde euro în anul de afaceri 2024, comparativ cu minus 5,0 miliarde euro în 2023. Plățile pentru imobilizările corporale și necorporale au crescut cu 803 milioane euro, ajungând la 6,2 miliarde euro, fiind generate, în principal, de construcția noului amplasament Verbund din sudul Chinei. „Investiția progresează conform planului și în limitele bugetului”, a declarat Elvermann. „Per total, ne aflăm cu 300 de milioane euro sub previziunea noastră inițială de 6,5 miliarde euro.”

Fluxurile de numerar din activități de finanțare au fost de minus 1,5 miliarde euro, comparativ cu minus 2,9 miliarde euro în 2023. Rambursarea și adăugarea de obligații financiare și altele similare au fost reduse, iar schimbarea lor netă a dus la o îmbunătățire generală a fluxurilor de numerar din activități de finanțare.

Fluxul de numerar disponibil, rămas după deducerea plăților efectuate pentru imobilizările corporale și necorporale din fluxurile de numerar din activități de exploatare, a fost de 748 milioane euro, comparativ cu 2,7 miliarde euro în 2023.

Valoarea propusă a dividendelor de 2.25 euro per acțiune

„Suntem în grafic pentru a atinge obiectivul de reducere anuală a costurilor de 2,1 miliarde euro, până la sfârșitul anului 2026,” a declarat Elvermann, comentând asupra progresului în implementarea programelor de economisire a costurilor. „Până la finalul anului 2024, am realizat deja economii anuale totale de aproximativ 1 miliard euro, dintre care aproximativ 100 milioane euro sunt legate de Programul de Îmbunătățire a Costurilor de la Ludwigshafen, anunțat în februarie 2024.” Până la sfârșitul anului 2024, BASF a suportat costuri unice cumulative de aproximativ 900 milioane euro pentru implementarea programelor de economisire a costurilor. Această sumă reprezintă aproximativ jumătate din costurile unice totale pe care BASF le anticipează până la finalul anului 2026. Până atunci, compania intenționează să finalizeze toate programele și să beneficieze integral de economiile realizate la nivel anual.

Ca parte a noii sale strategii, BASF continuă să ofere acționarilor săi un randament atractiv al dividendelor. Pe termen mediu, compania se angajează să mențină distribuția totală către acționari cel puțin la nivelurile anului precedent, printr-o combinație de dividende și răscumpărări de acțiuni. BASF și-a stabilit obiectivul de a distribui cel puțin 12 miliarde euro acționarilor în perioada 2025-2028. Mai exact, compania urmărește să plătească un dividend de cel puțin 2,25 euro per acțiune anual sau să distribuie aproximativ 2 miliarde euro pe an către acționarii BASF. Dividendul propus pentru anul de afaceri 2024 este, astfel, de 2,25 euro per acțiune.

Stadiul programelor de economisire a costurilor

Previziunile Grupului BASF pentru 2025

În 2025, EBITDA înainte de cheltuieli excepționale al Grupului BASF este estimat să crească la un interval cuprins între 8,0 miliarde euro și 8,4 miliarde euro (2024: 7,9 miliarde euro). Toate segmentele, cu excepția celui de Produse chimice, ar trebui să contribuie la creșterea veniturilor. În special, câștigurile din divizia Petrochimice vor fi afectate de creșterea costurilor fixe, asociată cu punerea în funcțiune a noului amplasament Verbund din China și opririle programate pentru mentenanță.

Compania estimează că fluxul de numerar disponibil al Grupului BASF va fi cuprins între 0,4 miliarde euro și 0,8 miliarde euro (2024: 0,7 miliarde euro). Această prognoză se bazează pe fluxuri de numerar din activități operaționale estimate între 5,6 miliarde euro și 6,0 miliarde euro, din care se vor deduce plăți anticipate pentru active corporale și necorporale în valoare de 5,2 miliarde euro.

Honeywell și Junior Achievement România pregătesc tinerii pentru joburile viitorului în sectorul tech

0

Honeywell și Junior Achievement (JA) România au continuat parteneriatul în cadrul proiectului Jobs in Tech, sprijinind liceenii în dezvoltarea competențelor tehnice și profesionale esențiale și pregătindu-i pentru alegeri bine fundamentate în ceea ce privește viitorul lor.

Peste 800 de elevi din 36 de licee din București și din țară au avut acces gratuit la activități de orientare profesională, adaptate învățării hibride, desfășurate în cadrul modulului Jobs in Tech disponibil prin intermediul platformei JA Learn™. Elevii au avut astfel posibilitatea de a-și forma o viziune de ansamblu și de a se familiariza cu aspecte esențiale – responsabilități, pregătire necesară, beneficii – pentru cariere în domeniul tehnologic cum sunt Technical Support Specialist, Application Engineer, Technical Inside Sales Representative și altele.

24 de voluntari Honeywell s-au alăturat inițiativei și au acumulat peste 120 de ore de voluntariat pentru a susține activități educaționale în licee din 5 orașe diferite din țară, dar și în cadrul unei sesiuni Job Shadowing desfășurată la sediul companiei. 

În cadrul activității Job Shadow, 17 elevi de la Colegiul Național Ion Creangă din București au interacționat cu specialiștii Honeywell România, au primit recomandări pentru a-și structura un CV relevant în care să își evidențieze punctele forte și au exersat modul în care se pot prezenta cu încredere la interviurile de angajare.

Experiența practică a continuat cu o vizită în două dintre laboratoarele companiei, unde elevii au descoperit tehnologii avansate, precum sisteme de securitate inteligente, camere de supraveghere moderne, scanere industriale și soluții de automatizare, înțelegând modul în care aceste inovații contribuie la optimizarea proceselor și la creșterea siguranței în diferite domenii.

Cunoștințele dobândite în cadrul întâlnirilor cu voluntarii i-au ajutat pe elevi nu doar să înțeleagă mai bine cerințele profesionale din domeniul tech, ci și să își consolideze încrederea în propriile capacități, să își dezvolte gândirea critică, abilitățile de comunicare și creativitatea și să obțină o perspectivă mai clară asupra oportunităților din viitor.

„Participarea mea la astfel de programe de voluntariat este o experiență pe care aș repeta-o la nesfârșit. Consider că astfel de experiențe sunt edificatoare și necesare pentru a te cunoaște mai bine pe tine însuți, a-ți înțelege nevoile și pe cele ale oamenilor din jur. De-a lungul vieții mele, am întâlnit oameni de calibru înalt, care m-au inspirat și cărora nu voi înceta niciodată să le mulțumesc. Într-un fel, nu sunt doar suma propriilor mele experiențe, ci și a oamenilor pe care i-am întâlnit și a modelelor pe care le-am admirat. De aceea cred că mentoratul este benefic pentru elevii cu care interacționăm. Îi încurajez, așadar, pe cei care au acumulat multă experiență profesională și de viață să împărtășească o parte din ceea ce sunt. Generozitatea este o alegere.” – a declarat Dorel Bălan, Lead Engineer, Honeywell și consultant voluntar în cadrul proiectului Skills For Tech Jobs.

Proiectul este destinat liceenilor și are rolul de a-i ajuta să își dezvolte competențele tehnice necesare pentru o carieră în domeniul tehnologic. Prin acest proiect, elevii explorează diverse opțiuni profesionale, își descoperă aptitudinile și își exersează abilitățile esențiale pentru a se adapta cerințelor din diferite sectoare și industrii tehnologice.

Skills for Tech Jobs face parte din parteneriatul Junior Achievement și Honeywell pentru dezvoltarea competențelor digitale și a celor necesare profesiilor în tehnologie, iar până acum, peste 24.500 de elevi de gimnaziu și liceu au beneficiat de activitățile din proiect.


Despre Junior Achievement (JA) România

Junior Achievement (JA) România, organizație nonprofit, a fost fondată în anul 1993 și este parte a JA Worldwide® USA și JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară, de orientare profesională și dezvoltare personală, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În România, programele JA de tip „applied learning“ și „project based” sunt urmate anual de peste 267.000 de elevi și studenți din 1.957 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. În 2023, organizația a urcat pentru a cincea oară în Top 10 ONG-uri din lume și a primit a doua nominalizare la Premiul Nobel pentru Pace. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.jaromania.org

Despre Honeywell România

Honeywell ajută organizațiile să rezolve cele mai complexe provocări ale lumii în domeniile automatizării, viitorului aviației și tranziției energetice. În calitate de partener de încredere, prin segmentele noastre de business Aerospace Technologies, Building Automation, Energy and Sustainability Solutions și Industrial Automation, susținute de platforma de software Honeywell Forge, oferim soluții concrete și inovații care contribuie la crearea unei lumi mai inteligente, mai sigure și mai sustenabile.

Bonurile fiscale, transformate în câștiguri suplimentare pentru comercianți

0

Compania Danubius Exim, lider în soluții fiscale de peste 30 de ani și compania românească de tehnologie Footprints AI lansează un model inovator de generare de venituri suplimentare pentru micii comercianți: BlueCash-50, primul dispozitiv fiscal și comercial all-in-one din România, prin care comercianții pot monetiza tranzacțiile cu cardul și pot vinde spațiu publicitar la punctul de vânzare, transformând fiecare bon fiscal într-o oportunitate de venit pasiv, lună de lună.

Inițiatorii lui subliniază că „parteneriatul dintre cele două companii extinde accesul la retail media, o strategie folosită până acum doar de marile lanțuri de retail, fără nicio investiție adițională. Prin intermediul ecranului dispozitivului fiscal BlueCash-50, comercianții pot afișa reclame targetate, oferind brandurilor un canal eficient de promovare direct la punctul de vânzare, în schimbul unor comisioane oferite pentru fiecare afișare. Mai mult decât atât, acest parteneriat stimulează și creșterea utilizării plăților digitale, consolidând trecerea către un comerț fluid, modern și sigur. Reclamele sunt disponibile exclusiv în momentul plăților cu cardul bancar sau telefonul, tranzacțiile cashless devenind astfel reale surse de câștig suplimentar pentru comercianți”.

Velin Ganev, CEO Danubius Exim: „Comerțul modern nu înseamnă doar vânzare, ci și inovație continuă. În era digitalizării, comercianții trebuie nu doar să se adapteze, ci să fie parte din schimbare. Prin parteneriatul cu Footprints AI, redefinim statutul și impactul comercianților din România, oferindu-le acces la oportunități de venituri suplimentare și la tehnologii avansate de retail media și nu numai. Pentru prima dată, IMM-urile din țară pot accesa industria de retail media, iar fiecare bon fiscal este acum mai mult decât o simplă tranzacție – este o resursă valoroasă de venit care sprijină dezvoltarea afacerilor locale. Aceasta nu este doar o evoluție a pieței, ci un pas real spre viitorul digital și prosper al comerțului românesc.”

Venituri suplimentare prin retail media,
cu fiecare bon fiscal încasat prin BlueCash-50

BlueCash 50 este caracterizat prin faptul că „a redefinit deja conformitatea fiscală și procesarea plăților pentru afacerile din România. Dacă până acum echipamentul fiscal era doar locul unde se finaliza o tranzacție, parteneriatul dintre Danubius Exim și Footprints AI îl transformă într-un canal de publicitate profitabil. Soluția inovatoare monetizează activitatea fiscală și comercială, fiecare tranzacție cu cardul devenind o oportunitate de publicitate și generare de venit pasiv dintr-o activitate obișnuită. Comercianții trebuie doar să se înscrie în program, iar veniturile suplimentare se generează automat, fără nici o investiție suplimentară.

Ce au de făcut comercianții pentru a accesa retail media:

  • Comercianții activează serviciul retail media pe dispozitivele BlueCash-50: procesul este gratuit, nu necesită infrastructură nouă și poate fi accesat pe următorul link.
  • În timpul fiecărei tranzacții, dispozitivul afișează reclame pe ecranul POS-ului, relevante pentru clienții finali.
  • Fiecare afișare generează venituri directe pentru comerciant, sub formă de comision.

Acest model este simplu, eficient și complet pasiv, permițând comercianților să monetizeze fiecare interacțiune cu clienții”.

Dan Marc, CEO și cofondator Footprints AI: „Parteneriatul cu Danubius, început la finalul lui 2023, intră acum într-o nouă etapă, reflectând progresul și impactul pe care tehnologia Footprints AI le aduce în retailul fizic din România. Prin integrarea soluțiilor noastre cu POS-urile inteligente Danubius, reușim să democratizăm accesul la retail media, oferind IMM-urilor oportunitatea de a transforma fiecare punct de vânzare într-un canal media inovator și profitabil. Această etapă extinsă a parteneriatului deschide noi oportunități comercianților de la mic la mare, permițându-le să genereze venituri suplimentare și să se conecteze cu brandurile într-un mod personalizat și eficient. Este încă un pas important în misiunea noastră de a crea un ecosistem național dinamic, care să susțină atât comercianții, cât și brandurile în dezvoltarea lor continuă.”

BlueCash 50, dispozitivul care schimbă regulile jocului în comerțul românesc

Lansat de Danubius Exim, BlueCash 50 este „primul dispozitiv fiscal care include o casă de marcat fiscală, un POS bancar și un canal digital de retail media într-o soluție all-in-one pentru comercianții din România. Prin această inovație, comercianții nu doar că pot accepta plăți moderne și fiscaliza rapid tranzacțiile, dar au acces și la o suită de aplicații personalizate pentru creșterea afacerilor sau generarea venituri suplimentare fără efort.

BlueCash înseamnă:

  • Un singur echipament, multiple funcționalități – elimină necesitatea utilizării mai multor dispozitive comerciale;
  • Integrare cu ANAF pentru fiscalizare în timp real – asigură conformitatea totală cu legislația în vigoare;
  • Plăți rapide și sigure – datorită serviciului de plăți DatecsPay, dispozitivul funcționează și ca POS bancar, acceptând toate metodele moderne de plată și permițând încasarea directă în contul comerciantului deschis la orice bancă din România;
  • Monetizare automată – fără costuri suplimentare sau investiții, fiecare comerciant poate transforma punctul de vânzare într-o sursă de venit suplimentar.

Acest mix de fiscalitate, digitalizare și retail media poziționează BlueCash 50 drept cea mai avansată soluție fiscală de pe piața românească, oferind comercianților sprijin și instrumente de creștere reală a afacerii lor”.

Caravana socială pentru persoane defavorizate a pornit la drum 

0

A fost lansată caravana „Șansa Ta”, un serviciu social mobil dedicat persoanelor fără adăpost și copiilor din medii defavorizate, inițiat de Asociația „Șansa Ta” – președinte, Gabriel Ciobotaru, absolvent de asistență socială, cu un master în comunicare socială. Caravana, sprijinită de Kaufland, constă, sub aspect fizic, dintr-o mașină special amenajată, compartimentată și dotată, încât să ofere frizerie, duș social, cabinet medical, fiecare, cu serviciu profesional adecvat. Mașina merge, se instalează și rămâne câteva zile în câte un loc cu oameni în dificultate socială și economică. Le oferă igienă, evaluare medicală, consiliere psihologică, îndrumare spre instituții unde să se îngrijească, eventual să-și rezolve probleme legate de școală, loc de muncă, acte de identitate etc. Uneori, și o simplă vorbă frumoasă poate constitui un imbold, spune psihologul Grațiela Ghioaldă, de la Asociația „Șansa Ta”. La rolul civilizator al unui mediu, al unui sfat și al unei consultații oferite se referă și asistentul medical Constantin Căldăraru, de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sector 3. În același timp, Robert, unul dintre frizeri, e de-a dreptul asaltat de solicitanți.

Primul popas, caravan socială „Șansa Ta” l-a făcut la unul dintre punctele de lucru ale Asociației „Șansa Ta”, lângă cantina socială, de asemenea, a asociației, din Calea Griviței nr. 355-357, București. Mai departe, caravana va trece pe la un centru de copii, pe la un cămin de bătrâni, prin câteva sate. Serviciile sunt oferite de voluntari și parteneri ai proiectului. „Împreună, putem să facem lucruri bune; niciodată singuri”, e convins Gabriel Ciobotaru. 

CCIR a semnat un Memorandum de Cooperare cu Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Panama

0

În cadrul misiunii economice din America Centrală, Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a semnat un Memorandum de Cooperare cu Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Panama.

Documentul, semnat de reprezentanții celor două camere, dl Mihai Daraban, președintele CCIR, și dl Juan A. Arias, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Panama, în prezența Ambasadorului României în Columbia, dl Manuel Pleșa, și a ministrului adjunct de externe al Republicii Panama, dl Carlos Ruiz Hernandez, prevede consolidarea relațiilor de afaceri și dezvoltarea componentei economice dintre cele două state, stabilind, totodată, liniile directoare pe care mediile de afaceri din România și Republica Panama le pot urma pentru facilitarea schimburilor comerciale bilaterale.

Președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a precizat faptul că „semnarea acestui memorandum este o urmare firească a discuțiilor avute cu partea panameză, în care au fost identificate industriile cu potențial mare de dezvoltare, în care mediul de afaceri din România se poate implica cu succes. Astfel, industria energiei, industria transporturilor, care înglobează transporturile maritime și feroviare, industria construcțiilor civile și de infrastructură, industria IT, industria aeronautică și de apărare și nu în ultimul rând industria turismului, reprezintă reale oportunități de afaceri pentru mediul de business românesc. Cadrul general prevăzut în documentul pe care l-am semnat astăzi cu omologii panamezi este un instrument foarte important care va putea fi utilizat la dinamizarea dialogului dintre mediile de afaceri ale celor două state. Companiile românești, prezente la această misiune economică, se bucură deja de o atenție deosebită din partea oamenilor de afaceri panamezi, existând un interes comun în dezvoltarea unor proiecte de anvergură”.

Președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Panama, dl Juan A. Arias, a apreciat faptul că „după mai mulți ani, în care companiile românești au avut o prezență nesemnificativă pe piețele din America Centrală și de Sud, misiunea economică organizată de CCIR reprezintă un nou început în ceea ce privește colaborarea la nivel economic dintre cele două state. România și Panama, state cu o industrie portuară puternică, pot deveni hub-uri comerciale relevante pentru Europa și America Latină”.

Patria Bank – profit net de 35 milioane de lei

0

Rezultatele financiare preliminare inregistrate de Patria Bank in 2024 prezinta un profit net de 35 mil. lei, intr-o dinamica pozitiva de 52% fata anul 2023, rezultat care incorporeaza noua taxa pe cifra de afaceri de 2%, aplicabila institutiilor de credit, incepand cu anul 2024, in valoare de 7,5 mil. Lei. Acest rezultat reprezinta o acumulare a demersurilor multiple de imbunatatire a performantei comerciale, cat si consolidarea performantei financiare, in conditiile unei bune gestiuni a riscurilor.

Anul 2024 a reprezentat pentru Patria Bank un progres pe mai multe paliere, cu o evolutie semnificativa a portofoliului de credite performante cu 16%, +320 mil. lei, crestere mai accelerata decat cea inregistrata la nivelul sistemului bancar (de 8% fata de anul precedent, conform BNR). Banca a pastrat abordarea strategica de sustinere a antreprenoriatului romanesc, cu un focus pe sectorul microfinanatarilor, a intreprinderilor mici si mijlocii si a proiectelor de infrastructura. Aceasta performanta este reflectata in evolutia pozitiva a Activelor Totale cu 11% fata de anul precedent, cu mentinerea unei structuri echilibrate a ponderii activelor lichide in total active de 39%. In urma acestei performante comerciale s-a atins nivelul maxim din ultimii cinci ani al vanzarilor anuale de credite (1,37 miliarde lei), al portofoliului de credite performante la final de an, cat si al soldului surselor atrase de la clienti la final de an.

Expansiunea activelor a fost sustinuta de finantarea comerciala, care prezinta o crestere cu 19%, +578 mil. lei, fata de anul precedent corelata cu reducerea costului de finantare in lei in decursul anului 2024. Diversificarea finantarii a continuat prin obtinerea unui imprumut in valoare de 50 mil. EUR de la European Investment Bank (EIB), care va fi utilizat pentru a sprijini investitiile antreprenorilor din Romania, cu o alocare partiala pentru proiecte climatice. Acesta se adauga finantarilor obtinute de Patria Bank de la alte institutii financiare internationale importante, precum: International Finance Coorporation (IFC), European Fund for Southeast Europe (EFSE) si European Investment Fund (EIF).

Consolidarea profitabilitatii, reflectata in cresterea cu 52% a profitului net in 2024, comparativ cu anul precedent, este realizata prin contributia sustenabila si constanta, pe parcursul celor patru trimestre, a veniturilor nete din dobanzi si comisioane care reflecta expansiunea portofoliului de credite, diminuarea costului de finantare si cresterea activitatii tranzactionale a clientilor (tranzactii si operatiuni de plati, POS si bancassurance). Dinamica indicatorilor de rentabilitate a activelor si capitalurilor proprii reflecta evolutia sustenabila a profitabilitatii, acestia inregistrand cresteri in cursul anului 2024. 

Un alt proiect important inregistrat in cursul anului este reprezentat de tranzactia de achizitie a portofoliului de credite de consum performante de la Alior Bank, totalizand 69 mil. lei si peste 3.200 de clienti. 

In anul 2024 s-a continuat diminuarea expunerilor neperformante si a dezvoltarii calitative a portofoliului de credite evidentiate in reducerea Ratei Expunerilor Neperformante cu 116 bps. 

Capitalurile proprii ale bancii prezinta o crestere cu 30 milioane lei, +8% fata de decembrie 2023, principala sursa de crestere fiind profiturile obtinute de Banca, generand mentinerea unei baze de capital solide evidentiata de nivelul Ratei Fondurilor Proprii Totale de 20,32%, dupa includerea profitului auditat.

Rezultatele din 2024 demonstreaza rezilienta operatiunilor bancii, atat in zona comerciala cat si in cea operationala, in contextul imbunatatirii eficientei activitatilor bancii corelata cu imbunatatirea calitatii portofoliului de credite. Acest succes reprezinta o validare a strategiei noastre pe termen lung si a eforturilor constante de a ne adapta si evolua intr-un mediu dinamic si volatil. Continuam sa investim in digitalizare, eficienta operationala si consolidarea unei echipe puternice, pentru a raspunde cu agilitate provocarilor pietei. Ne mentinem angajamentul ferm de a livra clientilor si partenerilor nostri produse si servicii de  calitate, bazate pe eficienta, flexibilitate si o viziune orientata spre viitor”, a declarat Valentin Vancea, CEO Patria Bank.

In anul 2024 Banca a continuat implicarea activa in comunitate, concentrandu-si eforturile pentru sustinerea unor ONG cu impact social in Romania. Astfel, Patria Bank a acordat sponsorizari cu o valoare cumulata de 1 mil. lei in 2024, sustinand o varietate de cauze, inclusiv in domeniile medical, media si invatamant.

Versiunea integrala a Raportului privind rezultatele financiare preliminare la 31 decembrie 2024 ale Patria Bank SA, intocmite in conformitate cu IFRS adoptate de UE, este accesibila pe website-ul bancii la link-ul https://www.patriabank.ro/investitori/rezultate-si-rapoarte/rapoarte-financiare sau pe website-ul Bursei de Valori Bucuresti. 

*** 

Despre Patria | www.patriabank.ro 

Patria Bank este o banca româneasca dedicata cresterii gradului de bancarizare in România si sustinerii antreprenorilor si afacerilor locale. Listata la Bursa de Valori Bucuresti, Patria Bank are o prezenta fizica nationala si ofera produse si servicii bancare 100% online tuturor românilor, oriunde s-ar afla acestia. Grupul Patria Bank are ca actionar majoritar Fondul de Investitii Emerging Europe Accession Fund (EEAF), un fond de private equity ai carui principali investitori sunt BERD (Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare), FEI (Fondul European de Investitii, parte a Grupului Bancii Europene pentru Investitii), DEG (Banca de Dezvoltare, parte a grupului bancar KFW) si BSTDB (Banca de Dezvoltare a Regiunii Marii Negre). 

Pentru detalii suplimentare: pr@patriabank.ro 

Care este comportamentul de cumpărare al românilor în luna iubirii?

0

NETOPIA Payments a realizat un studiu detaliat asupra comportamentului de cumpărare al românilor în luna iubirii, concentrându-se pe două dintre cele mai așteptate momente ale anului: Valentine’s Day (14 februarie) și Dragobete (24 februarie). O analiză a tranzacțiilor procesate de NETOPIA Payments pentru comercianții parteneri din sectoare precum flori, ciocolată, produse gourmet, bijuterii și lumânări, a evidențiat  variații notabile între cele două perioade de cumpărături.

Flori și Lumânări: în topul cadourilor preferate de Valentine’s Day și Dragobete  

Florile și lumânările continuă să fie preferatele românilor de Valentine’s Day  și Dragobete, însă Dragobetele aduce câteva surprize în plus. De Valentine’s Day comercianții de flori și lumânări au înregistrat o creștere de 44% a valorii coșului de cumpărături față de perioada 01-07 februarie

Însă cea mai mare valoare a coșului pentru flori a fost înregistrată cu ocazia Dragobetelui, ceea ce arată o preferință mai mare pentru achizițiile de Dragobete.

Dulciuri și Produse Gourmet: cadouri mult mai îndrăgite de Valentine’s Day decât de Dragobete

Dulciurile au fost un favorit clar al consumatorilor de Valentine’s Day, înregistrând o creștere de 57,59% în valoarea coșului față de perioada 01-07 februarie

Cu ocazia Dragobetelui, dulciurile au rămas o opțiune, dar nu au înregistrat o creștere semnificativă față de perioada premergătoare.

Bijuterii: Alegeri din timp pentru un cadou rafinat

Bijuteriile, ca și produsele gourmet, sunt cadouri mai rafinate care necesită mai multă planificare. Acestea au înregistrat vânzări semnificative  înainte de Valentine’s Day și Dragobete.  Bijuteriile au înregistrat o creștere considerabilă a coșului mediu de cumpărături cu ocazia Dragobetelui, cu o valoare mai mare comparativ cu  Valentine’s Day.

Concluzii: Tendințe de cumpărare diferite în funcție de perioada achiziției 

Analiza NETOPIA Payments a concluzionat că tendințele de cumpărare ale românilor de Valentine’s Day și Dragobete variază considerabil în funcție de tipul de cadou ales și perioada în care este achiziționat:

  • Valentine’s Day: Cumpărături de ultim moment, cu vârfuri de vânzări pentru flori și dulciuri, care au fost cele mai populare pe 14 februarie.
  • Dragobete: Cumpărături planificate mai atent, cu o creștere semnificativă pentru produse de lux (bijuterii și produse gourmet), care au fost achiziționate în perioada 18-24 februarie.

Această analiză poate fi de ajutor  tuturor comercianților care intenționează să se pregătească din timp pentru aceste evenimente

  • Flori și dulciuri: comercianții trebuie să se asigure că pot face față unui aflux de comenzi în special în cele 48 de ore premergătoare acestor evenimente și să asigure livrări rapide.
  • Produsele de lux (bijuterii, produse gourmet) trebuie promovate din timp, având în vedere că românii preferă să le achiziționeze cu câteva zile înainte de Valentine’s Day și Dragobete.

CCIR se implică în dezvoltarea afacerilor românești în America Latină

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), dl Mihai Daraban, și secretarul general al organizației, dl Ovidiu Silaghi, împreună cu ambasadorul României în Republica Columbia, E.S. dl Manuel Pleșa, au participat, în data de 27 februarie a.c., la Forumul de afaceri pentru internaționalizarea business-ului românesc, desfășurat în Panama City. 

Din delegația României, care a participat la acest eveniment organizat de CCIR, au făcut parte reprezentanții a 17 companii care desfășoară afaceri în diferite sectoare de activitate, precum: energie și soluții pentru energia verde, infrastructură și transporturi feroviare, produse petroliere, petrochimice și gaz, construcții, fabricare de componente mecanice, transport maritim și gestionare activități portuare.

În cadrul discuțiilor purtate cu reprezentanții Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Panama, precum și cu cei ai Ministerului Afacerilor Externe panamez, președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a subliniat importanța revenirii companiilor românești pe piețele din America Latină, cu precădere pe cele din America Centrală.  

Pentru mediul de afaceri românesc există oportunități certe de dezvoltare a afacerilor în această regiune. Chiar dacă Panama are o piața de numai patru milioane de consumatori, această țară reprezintă un hub comercial în regiunea Americii Centrale și de Sud, care însumează nu mai puțin de 500 de milioane de consumatori. Strategia CCIR pune un puternic accent pe internaționalizarea business-ului românesc, în state cu economii puternice sau care beneficiază de o poziție geopolitică avantajoasă. Este foarte importantă participarea celor 17 companii românești la acest forum care, alături de cele 32 de companii panameze, au reușit să intre în contact direct, în vederea dezvoltării unor proiecte economice comune în viitor”.