Ion Jinga: Oceanul și drepturile omului

0

de Dr. Ion I. Jinga, ambasador,
Reprezentant Permanent al României pe lângă Consiliul Europei.

Motto: „Noi toți am venit din mare. Toți avem în sânge exact același procent de sare care există în ocean. Suntem legați de ocean. Iar când ne întoarcem la mare, ne întoarcem de unde am venit.” – John F. Kennedy

Strasbourg, februarie 2025 – Oceanele și mările sunt elemente-cheie pentru susținerea vieții pe Planeta Albastră și formează o parte esențială a moștenirii și culturii noastre. Marea ne conectează pe toți, însă efectele negative ale activității umane afectează profund oceanul planetar și riscă să-i provoace daune ireversibile.

Oceanele și mările sunt elemente-cheie pentru susținerea vieții pe Planeta Albastră și formează o parte esențială a moștenirii și culturii noastre. Marea ne conectează pe toți, însă efectele negative ale activității umane afectează profund oceanul planetar și riscă să-i provoace daune ireversibile.

Într-un articol publicat în preajma primei Conferințe ONU privind Oceanul  („S.O.S. the World of Blue”, Huffington Post, 26 aprilie 2017) – îl citam pe Mahatma Ghandi, care spunea: „Lumea are destule resurse pentru nevoile fiecăruia, dar nu suficiente pentru lăcomia tuturor”.

Existența a trei miliarde de oameni este indisolubil legată de oceane și mări. Comunitățile costiere reprezintă 37% din populația lumii, iar comerțul cu bunuri și servicii marine este estimat la peste 2,5 trilioane dolari pe an. Oceanul planetar atenuează schimbările climatice prin captarea unei treimi din dioxidul de carbon eliberat de activitățile umane, în timp ce mai mult de jumătate din oxigenul pe care îl respirăm provine din apa mării. Oceanele reprezintă, de asemenea, un creuzet fabulos al biodiversității, habitatul natural a peste 200.000 specii. „Lumea albastră” face parte din ceea ce numim „Bunurile Globale Comune” („Global Commons”), un concept care se referă în mod tradițional la oceanul planetar, atmosferă, spațiul cosmic și Antarctica. În ultimii ani, în „Global Commons” au mai fost incluse biodiversitatea, regiunea arctică, spațiul cibernetic și internetul.

Dar, la nivel global, comportamentele umane nocive în relația cu natura ne pun în pericol viitorul. Poluarea oceanelor ucide viața marină și afectează comunitățile umane care depind de pescuit și turism. Opt milioane tone de deșeuri din plastic sunt deversate în fiecare an în oceane (Oceanul Pacific are cea mai mare acumulare de plastic, cu o suprafață mai mare decât Germania, Franța și Suedia la un loc). Potrivit Programului Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), cantitatea de plastic din oceane s-ar putea tripla până în anul 2040. Nu în ultimul rând, acidificarea apei marine este responsabilă pentru distrugerea recifelor de corali, care se află la baza lanțului trofic din oceane. În Marea Caraibelor, am văzut corali morți zăcând sub apă precum niște artefacte dintr-o lume antică.

Recunoscând urgența acestor provocări, în septembrie 2015 a fost adoptată Agenda ONU pentru Dezvoltare Durabilă (Agenda 2030). Unul din cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă – ODD 14 – a fost dedicat „Conservării și utilizării durabile a oceanelor, mărilor și resurselor marine pentru o dezvoltare durabilă”. Doi ani mai târziu, la New York a fost organizată prima Conferință mondială privind Oceanul (Ocean Conference, 5-9 iunie 2017). Declarația politică adoptată cu acel prilej („Oceanul nostru, viitorul nostru: apel la acțiune”) promitea să angajeze toate statele membre ONU în „abordarea poluării marine, protecției ecosistemelor marine și costiere, acidificării oceanelor, pescuitului excesiv și conservării ariilor de coastă și marine”.

Deși cuvintele de ordine alei conferinței din 2017 au fost „acțiune” și „implementare”, la cea de-a doua Conferință privind Oceanul (Lisabona, 27 iunie – 1 iulie 2022), Secretarul General al ONU, Antonio Guterres, a avertizat asupra „urgenței oceanice”: 

„Nivelul mărilor este în creștere. Țările insulare joase se confruntă cu inundații, la fel ca multe orașe mari de coastă din întreaga lume. Din ce în ce mai multe recife de corali mor. Poluarea venită de pe uscat creează largi zone moarte pe coastă”. Conferința a adoptat o nouă declarație politică („Oceanul nostru, viitorul nostru, responsabilitatea noastră”), în care se reiterează că „Oceanul este fundamental pentru viața pe planetă și pentru viitorul nostru”.

În tot acest timp, „urgența oceanică” a rămas, însă, la fel de actuală.

Marea Neagră, de exemplu, a cunoscut o creștere a poluării în ultimele două decenii, devenind cea mai poluată mare din Europa și una dintre cele mai contaminate din lume. În bazinul Mării Negre locuiesc 160 milioane de oameni, iar perimetrul costier are peste 4000 km lungime. Marea Neagră se confruntă cu o degradare severă a mediului, inclusiv eutrofizare (un proces cauzat de poluarea cu nutrienți), poluare cu plastic și deșeuri marine.

De la începutul invaziei ruse în Ucraina, numărul delfinilor din Marea Neagră a scăzut dramatic, datorită bombelor aruncate în zonele de hrănire din apropierea coastelor, tirurilor cu rachete și utilizării sonarului naval, care afectează sistemul de ecolocație al delfinilor (o formă biologică de sonar), provocându-le traume acustice și moartea. Oamenii de știință estimează că, doar în 2022, în Marea Neagră au murit peste 500.000 de delfini, iar Mare Nostrum, o asociație românească ce reunește specialiști de mediu, spune că în anul respectiv s-a înregistrat cel mai mare număr de cetacee eșuate din ultimul deceniu. Situația s-a agravat în decembrie 2024, când un petrolier rusesc s-a scufundat, iar un altul a eșuat, deversând 2.400 tone de păcură grea în apele Mării Negre.

Natura transfrontalieră a problemelor de mediu din Marea Neagră a făcut din cooperarea internațională o necesitate absolută. Convenția pentru Protecția Mării Negre împotriva Poluării (Convenția de la București), semnată în capitala României la 21 aprilie 1992, este unul dintre cele mai cunoscute tratate maritime regionale, oferind temeiul legal pentru combaterea poluării, asigurarea unui management durabil al resurselor marine vii și dezvoltarea durabilă în regiunea Mării Negre.

La 4 martie 2023, după aproape două decenii de discuții, ONU a adoptat Tratatul privind Oceanul Global (The Agreement on the Conservation  and Sustainable Use of Marine Biological Diversity on Areas beyond National Jurisdiction – BBNJ, sau The High Sea Treaty). Un acord istoric privind protecția biodiversității în marea liberă, Tratatul pentru Marea Liberă stabilește cadrul juridic pentru includerea, până în 2030, în categoria arilior protejate a 30% din suprafața oceanelor.

Câteva săptămâni mai târziu, la 16-17 mai 2023, la Reykjavik, cel de-al patrulea summit al Consiliului Europei a adoptat o declarație care afirmă că: „Drepturile omului și protecția mediului se împletesc, iar un mediu curat, sănătos și durabil este parte integrantă a exercitării depline a drepturilor omului de către generațiile prezente și viitoare”. Declarația de la Reykjavik subliniază „urgența eforturilor suplimentare pentru protejarea mediului înconjurător, precum și pentru contracararea impactului triplei crize planetare reprezentată de poluare, schimbările climatice și pierderea biodiversității asupra drepturilor omului, democrației și statului de drept” și angajează Consiliul Europei în consolidarea activităților „privind aspecte ale drepturilor omului ce sunt legate de protecția mediului”.   

Anul trecut, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE) a adoptat rezoluția „Către o strategie a Consiliului Europei pentru mări și oceane sănătoase, pentru a combate criza climatică” (rezoluția 2456/2024), care corelează drepturile omului cu sănătatea mărilor și oceanelor. Rezoluția APCE solicită adoptarea unor instrumente  îmbunătățite și asigurarea unei finanțări stabile pentru a aborda provocările generate de poluare, pierderea biodiversității și schimbările climatice, în conformitate cu Agenda 2030, recomandând Comitetului Miniștrilor CoE „să țină seama de necesitatea asigurării unei protecții cuprinzătoare, eficiente și efective a oceanelor și mărilor atunci când elaborează documente strategice și să mențină în prim-plan perspectiva drepturilor omului, inclusiv a dreptului la un mediu sănătos.”

Cea de-a treia Conferința ONU privind Oceanul va avea loc la Nisa, în Franța, în perioada 9-13 iunie 2025. Declarația sa politică, aflată în proces de negociere („Oceanul nostru, viitorul nostru: să accelerăm acțiunea”), menționează că „un ocean sănătos și rezilient este esențial pentru o economie durabilă și pentru susținerea conexiunilor culturale și sociale cu oceanul”. Împreună cu o listă de angajamente voluntare ale statelor, această declarație va constitui „Planul de acțiune de la Nisa pentru Ocean”, vizând să identifice modalități noi de implementare a ODD 14 privind conservarea oceanelor.

Pentru a răspunde acestor schimbări profunde, Consiliul Europei ar putea avea în vedere  includerea tematicii mărilor și oceanelor în proiectele sale strategice, iar în calitate de supraveghetor al respectării drepturilor omului în Europa, ar putea contribui la crearea unei abordări holistice pentru corectarea încălcărilor drepturilor omului ce afectează populația a cărei activitate este legată de ocean. ONU este un partener major al Consiliului Europei și ar putea deveni o platformă ideală pentru extinderea globală a convențiilor CoE. Primul acord între cele două organizații a fost semnat în 1951, iar din 1989 CoE beneficiază de o invitație permanentă de participare, in calitate de observator,  la sesiunile și lucrările Adunării Generale a ONU (UNGA). UNGA adoptă odată la doi ani o rezoluție privind cooperarea dintre cele două organizații internaționale.

În același timp, activitatea Consiliului Europei nu se rezumă doar la Europa, deoarece o serie dintre cele 225 convenții și protocoale ale sale sunt deschise și țărilor non-europene. De exemplu, Convenția privind conservarea vieții sălbatice și habitatelor naturale europene (Convenția de la Berna), adoptată în 1979, a fost ratificată de mai multe state africane (Burkina Faso, Maroc, Senegal, Tunisia), iar altele au statut de observator. Este în interesul nostru comun să atragem cât mai multe țări din afara continentului european în convențiile deschise ale CoE deoarece, în contextul internațional turbulent și volatil de astăzi, nicio organizație și nicio țară nu poate face față singură acestor provocări. Un răspuns eficient nu poate fi decât unul multilateral, bazat pe dialog, colaborare și parteneriat.

Așa cum spunea recent Alain Berset, Secretarul General al Consiliului Europei: 

„Lumea noastră este într-o perpetuă mișcare. De aceea, viziunea noastră trebuie să depășească granițele continentului european.  Sunt convins că dialogul este esențial. Am avut numeroase schimburi de vederi cu țări din Sudul Global, cu care dialogul nostru trebuie să se bazeze pe respectul și recunoașterea perspectivelor interlocutorilor. Intenția mea este să extindem cooperarea, inițial în domeniile inteligenței artificiale, criminalității cibernetice, combaterii terorismului, protecției mediului. Trebuie să vorbim constructiv și să discutăm cu toată lumea”

Viitoarea Conferință privind Oceanul poate fi o oportunitate pentru CoE să promoveze această viziune orientată spre acțiune, în scopul consolidării dimensiunii drepturilor omului în implementarea ODD 14.

Post Scriptum: La 11 iunie 2025, când Conferința de la Nisa va fi în desfășurare, se vor împlini 115 ani de la nașterea celebrului oceanograf francez Jacques-Yves Cousteau. Moștenirea acestuia ar trebui să ne inspire: „De-a lungul celei mai mari părți a istoriei sale, omul a trebuit să lupte cu natura pentru a supraviețui; în acest secol, omul începe să înțeleagă că, pentru a supraviețui, trebuie să protejeze natura. Protejăm doar ceea ce iubim, iubim doar ceea ce înțelegem și înțelegem doar ceea ce am fost învățați. Am trăit pe ocean și, în ciuda tuturor pericolelor, a tuturor momentelor de oboseală, a tuturor sacrificiilor, nu am regretat niciodată alegerea făcută. Marea, în ultimă instanță, mi-a adus întotdeauna  mai multă bucurie decât durere și i-am fost recunoscător pentru generozitatea ei” („Viață și moarte într-o mare de corali”, 1971).

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

MedLife – cifră de afaceri consolidată în 2024 de 2,76 miliarde de lei

0

MedLife anunță rezultatele financiare preliminare pentru 2024, evidențiind o creștere importantă a cifrei de afaceri consolidate pro forma, care a atins peste 2,7 miliarde RON (555 milioane EUR), în creștere cu 25% față de 2023. Astfel, grupul devine prima companie românească din domeniul sănătății private care a depășit o jumătate de miliard de euro cifră de afaceri în 2024.

De asemenea, EBITDA pro-forma a ajuns la 412 milioane RON în 2024 în comparație cu 317 milioane RON în anul precedent, ceea ce evidențiază stabilitatea grupului în privința creșterii profitabilității în 2024. Totodată, profitul net pro-forma obținut de grup în 2024 s-a ridicat la 33 milioane RON. 

„În pofida unei creșteri economice mult încetinite, de doar 0,9%, rezultatele din 2024 atestă că MedLife a reușit să își păstreze performanța financiară și operațională a businessului. Datorită acestor rezultate, care ne dau motive de optimism, ne vom continua proiectele de dezvoltare. În acest sens, ne-am propus să suplimentăm creditul sindicalizat cu 50 de milioane de euro și sperăm să fie aprobat de acționari în cursul lunii martie. Deși ne așteptăm la un an complicat, marcat de multe provocări geopolitice și de nevoia unor ajustări fiscale semnificative ale României, am luat măsurile strategice necesare pentru a performa și într-o perioadă marcată de incertitudini. De altfel, în ultimii ani, pe lângă platformele de diagnostic și profilaxie, am dezvoltat și o platformă integrată de oncologie și servicii spitalicești de top, oferind astfel o gamă importantă de servicii medicale ce nu pot fi amânate pe ciclul economic următor. 

Mai mult, vom lansa curând, în premieră, câteva servicii medicale de monitorizare a sănătății împreună cu servicii de wellness, nutriție și gestiune a stresului. Aceste servicii oferite companiilor pot surmonta în perioadele economice dificile lipsa unor creșteri salariale, păstrând pachetele de beneficii atât de necesare motivării echipelor și unui climat performant și sănătos”, a declarat Mihai Marcu, Președinte și CEO al Grupului MedLife. 

Un an intens de investiții și inaugurări

Majoritatea liniilor de business ale Grupului MedLife au înregistrat o performanță bună în comparație cu 2023. Astfel, cele mai mari creșteri au fost înregistrate de spitale (38%), de laboratoare (28%), urmate de clinici (23%) și, la egalitate, de farmacii și divizia corporate (14%).

2024 a fost un an dedicat consolidării, iar MedLife a mizat pe diversificare, extindere și integrare la nivel național. De exemplu, SWEAT, rețeaua de fitness din cadrul Grupului MedLife, a dobândit două noi locații în București, acestea fiind rezultatul unor investiții de aproximativ două milioane de euro. Mai mult, de extinderi a beneficiat în 2024 și rețeaua de clinici dedicate sănătății mintale MindCare (două noi unități la Constanța și Craiova). Pe de altă parte, MedLife și-a consolidat poziția de lider în sfera de secvențiere genetică și inovație medicală prin intrarea în acționariatul Personal Genetics. Tot în 2024, grupul a integrat și Institutului Sânului, condus de Dr. Cristian Viișoreanu, în cadrul celui mai mare spital al operatorului – MedLife Medical Park din București.

MedLife s-a extins și în 2024 atât prin achiziții, cât și organic. Din categoria achizițiilor fac parte Antares Clinic, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii medicale private din Moldova, Grupul Euromedica Baia Mare (Euromedic Hospital și Euromedic Administrator) și Grupul Routine Med din Tulcea. 

Cât despre creșterea organică, MedLife a inaugurat trei spitale în București, Craiova și Timișoara, devenind probabil și cel mai mare furnizor de servicii spitalicești atât la nivel de Capitală, cât și la nivel național. 

„Rezultatele din 2024, dar și studii recent efectuate, ne-au demonstrat că românii se orientează către o abordare 360° din punctul de vedere al sănătății, iar MedLife va veni în întâmpinarea nevoilor lor în viitorul apropiat. De aceea vom accentua componenta de wellness și vom lansa produse care să îmbine zona de prevenție cu aceea care privilegiază un stil de viață sănătos per total”, a declarat Mihai Marcu, Președinte și CEO al Grupului MedLife

Digi Communications N.V. raportează venituri consolidate preliminare de 1,93 miliarde de euro în 2024

0

Digi Communications N.V., una dintre principalele companii europene de telecomunicații, listată la Bursa de Valori București, raportează pentru trimestrul al patrulea venituri consolidate preliminare de 516 milioane de euro, în creștere cu 14,2% față de 2023. EBITDA ajustată pentru T4 2024 a fost de 174 de milioane de euro (+8,2% față de aceeași perioadă a anului precedent), iar EBITDA ajustată excluzând impactul IFRS 16 a atins 144 de milioane de euro (+3% față de T4 2023). Performanța solidă din T4 2024 s-a încadrat în așteptările managementului.

Pentru întreg anul 2024, conform estimărilor preliminare, Grupul a realizat venituri consolidate de 1.925 de milioane de euro, în creștere cu 13,9% față de anul anterior. EBITDA ajustată a crescut cu 15,8% comparativ cu 2023, ajungând la 685 de milioane de euro. EBITDA ajustată, excluzând impactul IFRS 16, a crescut cu 14,1% de la an la an, până la 580 de milioane de euro.

Serghei Bulgac, CEO- DIGI
Serghei Bulgac, CEO- DIGI

Serghei Bulgac, CEO al Digi Communications, a declarat: „Anul 2024 a fost unul transformator pentru DIGI Communications, marcat de realizări operaționale și strategice puternice pe toate piețele noastre. În Spania, am avut performanțe remarcabile, ajungând la o cotă de piață de aproximativ 10% atât pe segmentul de telefonie mobilă, cât și pe cel de broadband, într-una dintre cele mai competitive piețe telecom din Europa. În România, am atins un moment istoric, devenind al doilea cel mai mare operator de telefonie mobilă, cu RGU pe mobil în creștere organică cu 13% de la an la an, menținându-ne totodată poziția de lider în segmentele noastre principale. În același timp, ne-am lansat operațiunile comerciale în Portugalia și Belgia, extinzând prezența internațională a DIGI, grație eforturilor remarcabile ale echipelor noastre. Pe partea de fuziuni și achiziții, am cumpărat în Portugalia compania Nowo Communications și am vândut o parte din rețeaua noastră FTTH din Spania către un consorțiu condus de Macquarie Capital. Aceste reușite s-au tradus într-o performanță financiară solidă, cu venituri și alte încasări care au ajuns la 2,33 miliarde de euro. Suntem recunoscători clienților noștri din cele cinci piețe care aleg în continuare DIGI pentru servicii de conectivitate de înaltă calitate, la prețuri accesibile. Încrederea lor ne susține ambiția de a inova și de a ne extinde, iar noi așteptăm cu nerăbdare să valorificăm acest trend în 2025.”

În 2024, Digi a continuat să înregistreze creșteri pe întreg portofoliul de servicii, depășind 27,8 milioane de acorduri generatoare de venit (RGU) în România, Spania, Italia și Portugalia. Aceasta înseamnă o creștere de 16,4% față de 2023. Pe o bază comparabilă, excluzând impactul RGU provenite din achiziția Nowo Communications în Portugalia, numărul de clienți din cele patru piețe a crescut cu 14% față de 2023.

Divizia de servicii mobile se evidențiază prin generarea celui mai mare număr de RGU în cadrul portofoliului Grupului, reprezentând 48% din totalul RGU-urilor pe cele patru piețe. Continuând tendința din trimestrele precedente, în T4 2024 segmentul de telefonie mobilă a ajuns la 13,2 milioane de RGU, în creștere cu 22% față de anul anterior, acoperind clienți din România, Spania, Portugalia și Italia.

În România, segmentul de servicii mobile a ajuns la 6,6 milioane de RGU, în creștere cu 13% comparativ cu 2023. Serviciile de internet fix (broadband) au înregistrat o majorare de 6,9% în 2024, față de 2023, ajungând la 4,9 milioane RGU, în timp ce segmentul Pay-TV (cablu și satelit) a crescut cu 3,3% față de anul anterior, ajungând la 5,9 milioane RGU. Împreună cu telefonia fixă, numărul total de RGU pe piața din România a atins 18,2 milioane la finalul anului 2024, în creștere cu 7,2% față de 2023.

În Spania, operațiunile au continuat performanța remarcabilă în 2024, cu o creștere de 30% a numărului de utilizatori de servicii fixe, internet și telefonie mobilă față de 2023, ajungând la 8,4 milioane RGU. Utilizatorii de telefonie mobilă au crescut cu 25,7%, până la 5,9 milioane RGU, iar numărul clienților de internet fix (broadband) a avansat cu 42,1%, ajungând la 1,95 milioane. La data publicării acestui raport, am depășit pragurile de 2 milioane de clienți de internet fix și 6 milioane de utilizatori de telefonie mobilă.

În Italia, utilizatorii de telefonie mobilă au crescut cu 16,7% față de anul anterior, până la 490 de mii RGU, la finalul anului 2024.

În Portugalia, Digi Communications și-a lansat operațiunile comerciale pe 4 noiembrie 2024, oferind o gamă completă de servicii de telecomunicații, inclusiv internet prin fibră optică, servicii de voce și date mobile (2G/4G/5G), televiziune și telefonie fixă. Digi Portugal a construit de la zero o infrastructură modernă de fibră optică și o rețea națională de telefonie mobilă, folosind tehnologii de ultimă generație pentru a furniza soluții de înaltă calitate la prețuri accesibile. De asemenea, în T4 2024, Grupul a finalizat achiziția Nowo Communications, al patrulea jucător de pe piața telecom din Portugalia, ale cărui rezultate au fost consolidate începând din noiembrie 2024. Astfel, la finalul anului 2024, operațiunile din Portugalia au totalizat 676 de mii RGU, dintre care 321 de mii în segmentul mobil și 127 de mii de utilizatori de internet fix.

În Belgia, joint venture-ul nostru cu Citymesh a demarat operațiunile comerciale pe 11 decembrie 2024. Compania a lansat servicii de internet fix pe propria rețea de fibră optică și servicii de voce și date mobile, DIGI Mobile Light, punând accent pe tarife transparente, fără costuri ascunse sau majorări periodice.

Indicatori comerciali în funcție de țară (RGU, mii)Q4 24Q4 23Variație (%)
România18.18316.9637%
Servicii de telefonie mobilă6.5785.82013,0%
Televiziune cu plată5.8685.6823,3%
Servicii de internet fix4.8884.5716,9%
Servicii de telefonie fixă849890-4,6%
Spania8.4406.48130%
Servicii de telefonie mobilă5.8634.66325,7%
Servicii de internet fix1.9511.37342,1%
Servicii de telefonie fixă62644540,7%
Italia49042016,7%
Servicii de telefonie mobilă49042016,7%
Portugalia676
Servicii de telefonie mobilă321
Televiziune cu plată121
Servicii de internet fix127
Servicii de telefonie fixă107
TOTAL27.78923.86416,4%

Raportul financiar preliminar al Digi Communications la 31 decembrie 2024 este disponibil aici.

Grupul Allianz – profit operațional de 16 miliarde de euro în 2024, în creștere cu 8,7% față de 2023

0

Grupul Allianz a publicat astăzi rezultatele financiare aferente anului 2024. Grupul anunță venituri totale de 179,8 miliarde euro, în creștere cu 11,2% față de 2023. Profitul operațional a crescut în 2024 cu 8,7 % față de 2023 ajungând la  16 miliarde de  euro. Rata de solvabilitate (Solvency II), a grupului a ajuns la un nivel confortabil de 209%.

Profit net atribuit acționarilor  este de  10 miliarde de euro, în creștere cu 10,1%, față de 2023, iar profit operațional estimat pentru 2025 este de 16 miliarde de euro, plus/minus 1 mld. de euro.

De asemenea Allianz anunță un nou program de răscumpărare de acțiuni de până la 2 miliarde de euro

Oliver Bäte (foto), CEO al Allianz SE declară: „În 2024, Allianz a înregistrat încă o dată rezultate financiare record, susținute de performanțe solide în toate segmentele, de nivelul ridicat și susținut de satisfacție a clienților și de angajamentul record al angajaților. Allianz rămâne partenerul de încredere preferat al clienților, într-un context global în care nivelul peste medie de catastrofe naturale, conflicte armate și polarizarea tot mai accentuată continuă să genereze o volatilitate considerabilă. Aceste condiții amplifică nevoia pentru ceea ce Allianz oferă clienților săi și întregii lumi: un viitor mai sigur, care se traduce în prosperitate sporită. Noua noastră strategie, anunțată recent în cadrul Capital Markets Day, subliniază convingerea noastră privind perspectivele de creștere, precum și încrederea în reziliența și capabilitățile noastre. Pe măsură ce realizăm valoarea relațiilor din ce în ce mai profunde cu clienții, ne amplificăm și ambițiile de a livra o creștere eficientă a capitalului și mai mare în trimestrele și anii următori.”

Reff & Asociații și Deloitte România au asistat UE Furniture în achiziția Rus Savitar

0

O echipă multidisciplinară formată din avocați din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal și consultanți financiari și fiscali din cadrul Deloitte România a asistat UE Furniture, lider global în producția de scaune, fotolii și canapele de birou, în achiziția businessului de familie Rus Savitar, un jucător cheie în industria locală de mobilă. Tranzacția a fost semnată în noiembrie 2024 și a fost finalizată recent, după obținerea aprobărilor necesare din partea autorităților de reglementare.

Această preluare marchează extinderea în țara noastră a producătorului chinez de mobilă, după investiția de 9,5 milioane de dolari în fabrica situată în județul Hunedoara, anunțată în 2019. 

Experții din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal au acordat asistență UE Furniture pe tot parcursul procesului de achiziție, de la încheierea acordului-cadru privind tranzacția propusă, la etapa de due diligence, precum și în negocierea, semnarea și implementarea tranzacției. Echipa juridică a fost formată din Irina Dimitriu, Partener și lider al practicii de drept imobiliar, Larisa Popoviciu, Senior Managing Associate, care a coordonat întregul proiect, Călin Georgescu-Mureșanu, Senior Associate, Andreea Zaharia și Mihnea Radu, Managing Associates. Practica de Advisory din cadrul Deloitte România a asistat cumpărătorul în procesul de due diligence financiar și a oferit suport în tranzacție, prin echipa formată din Radu Dumitrescu, Partener Coordonator, Vlad Bălan, Director, Ionuț Grigoraș, Manager, Andreea Voinea, Senior Associate, Marc Nedera și Elena Becheanu, Associates. De asemenea, consultanții fiscali Dan Bădin, Partener, Laura Bobar, Senior Manager, Ana Bica, Senior Consultant, Ștefania Samson, Consultant, și Simona Mergeani, Director, au asigurat etapa de due diligence fiscal și au oferit asistență în tranzacție și în domeniul prețurilor de transfer.

„Această tranzacție marchează o nouă etapă de dezvoltare pentru clientul nostru, pe care l-am asistat și în prima sa investiție în țara noastră. Această nouă achiziție este în linie cu strategia globală de investiții a clientului nostru și ne bucurăm că am fost implicați în această tranzacție strategică în sectorul de producție”, a declarat Irina Dimitriu, Partener, Reff & Asociații | Deloitte Legal, liderul practicii de drept imobiliar.

UE Furniture a fost înființată în 2001 și a raportat venituri de peste 630 de milioane de euro la sfârșitul anului 2023 și 6.000 de angajați.

Rus Savitar a fost înființată în 1994 și a devenit un jucător important pe piața de mobilă din România. În 2019, compania a fost preluată de fondul de investiții suedez Greenbridge Partners și a revenit la fondatorii săi în 2024.

Sphera Group – vânzări de peste 1,5 mld. lei și profit net de 97,2 mil. lei

0

Sphera Franchise Group (simbol bursier SFG), cel mai mare grup de food service din România, încheie anul 2024, cel mai bun din istoria sa, cu vânzări de peste 1,5 mld. lei și un profit net de 97,2 mil. lei. Compania și-a îmbunătățit marja EBITDA cu 1,4 pp în 2024 comparativ cu 2023. 

„În 2024, am avut rezultate financiare remarcabile, ne-am continuat expansiunea și am îmbunătățit eficiența operațională. Ne-am consolidat prezența deschizând șapte restaurante noi, în special de tip drive thru, care ne oferă flexibilitate și acoperă toate canalele de servire. Ne-am diversificat portofoliul prin adăugarea Cioccolatitaliani, brand premium prin care adresăm un nou segment de piață. Toate într-un an marcat de incertitudine, cu alegeri electorale tensionate, climat geopolitic dificil și o înrăutățire a perspectivei ratingului de țară. Am performat și în 2024 datorită echipelor noastre din România, Italia și Republica Moldova, care au depășit zilnic noi provocări pentru a ne îndeplini promisiunile făcute clienților și investitorilor deopotrivă.”, a declarat Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.

KFC România a rămas motorul performanței financiare a Grupului, având cea mai semnificativă contribuție în creșterea profitabilității și consolidarea rezultatelor operaționale. Expansiunea rețelei, prin deschiderea a cinci noi unități KFC România, a avut un impact pozitiv asupra performanței generale, susținând creșterea veniturilor. KFC România a obținut un profit net remarcabil, de peste 100 mil. lei, mai mare cu 15,5% față de 2023, și o marjă EBITDA sănătoasă, de 13,3%.

Taco Bell a continuat să își consolideze profitabilitatea în 2024, cu un profit operațional al restaurantelor de 9,54 mil. lei, în creștere cu 60%, și un profit net de aproape șase ori mai mare (+496,3%) față de anul anterior. Marja EBITDA s-a situat la un nivel solid de 10,5%, confirmând eficiența operațională și potențialul pe termen lung al rețelei. Creșterea vânzărilor, în special în trimestrele trei și patru, reflectă popularitatea tot mai mare a brandului, în special în rândul tinerilor. 

KFC Italia a continuat să genereze profit și în 2024, marcând al doilea an consecutiv de rezultate pozitive. Vânzările au atins 191,7 mil. lei, în creștere cu 4,3% față de anul anterior, un ritm sănătos pentru o piață matură, iar profitul net a ajuns la 1,1 mil. lei. 

În 2024, raportat la 2023, KFC Moldova își continuă performanțele de două cifre la nivelul celor mai importanți indicatori: vânzări (23,7 mil.lei, +15%), EBITDA (+4,2 mil. lei, + 13,6%), profit net (3,1 mil. lei, +11,7%). Brandul continuă să livreze cea mai bună marjă EBITDA din Grup, de 17,6%. 

Procesului de redresare Pizza Hut generează deja rezultate, compania trecând de la pierdere operațională în 2023 la un profit operațional al restaurantelor de aproape 1 mil. lei în 2024, o dovadă a eficienței măsurilor de optimizare a rețelei. Mai mult, Pizza Hut și-a redus pierderea netă cu 30% în 2024 comparativ cu 2023, pe fondul eficienței operaționale sporite în urma procesului de reorganizare. Optimizările au început în 2023 și au continuat în 2024, cu scopul de a elimina în principal suprapunerile generate de consolidarea Pizza Hut și Pizza Hut Delivery sub un singur brand.

Vânzări record în trimestrul IV 

Ultimul trimestru din 2024 a marcat un moment de referință pentru companie, fiind a doua oară în istoria Grupului când vânzările trimestriale au depășit pragul de 400 milioane lei (405 mil. lei, +2,7% față de T4 2023). Această evoluție a fost susținută de un mediu de consum stabil și de impactul noilor unități deschise. Toate brandurile au obținut creșteri ale vânzărilor în T4 2024 vs. T4 2023, cu excepția Pizza Hut, care a înregistrat o contracție minoră, de 0,5%. KFC Moldova a avut în special o evoluție remarcabilă, generând vânzări de 7,1 mil. lei, mai mari cu 25,9% în ultimul trimestru al anului trecut față de perioada similară din 2023. 

„Performanță solidă din 2024 reflectă adaptabilitate în fața unor factori externi provocatori, precum ajustările salariale din industrie, presiunile inflaționiste și prudența consumatorilor alimentată de incertitudine în contextul electoral din România și din Republica Moldova. Am reușit să gestionăm aceste presiuni și am obținut vânzări record, ne-am crescut profitabilitatea și am înregistrat o îmbunătățire impresionantă a marjelor operaționale. Dinamica accelerată a KFC România, performanța excelentă a Taco Bell și evoluția încurajatoare a Pizza Hut sunt reflectarea capacității noastre de adaptare și de aplicare consecventă a măsurilor de gestionare a costurilor. Știm că anul 2025 vine cu noi provocări, dar ne păstrăm angajamentul de a livra o performanță financiară solidă pentru acționari”, a declarat Valentin Budeș, CFO Sphera Franchise Group.

Performanțe peste cele ale indicelui BET

În 2024, acțiunile Sphera Franchise Group au înregistrat o apreciere remarcabilă, de 56,8%, depășind-o semnificativ pe cea a indicelui BET, de 8,78%. În același timp, randamentul total al acțiunilor SFG  a fost de 65%, o performanță robustă comparativ cu indicele BET-TR, care a avut o creștere de 16,15% în 2024. 

Acționarii Sphera Franchise Group au primit dividende anul trecut în două tranșe, pe 6 iunie și 7 noiembrie, fiecare în valoare de 1,05 RON brut pe acțiune, iar randamentul total anual al dividendelor, incluzând plățile din lunile iunie și noiembrie 2024, a ajuns la 5,6%.

Locuri de muncă vacante

0

Agenții economici din județul Ilfov declară, în acest moment, existența în județ a 850 de locuri de muncă vacante, înregistrate în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Ilfov, dintre care: 50 pentru persoanele cu studii superioare, 287 pentru persoanele cu studii medii, 137 pentru muncitori calificați, 376 pentru muncitori necalificați.

Printre ocupațiile care se regăsesc în lista Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov, se numără: director societate comercială, manager, șef depozit, farmacist, administrator societate comercială, asistent comercial, consilier/expert/inspector/referent/economist în gestiunea economică, asistent medical de farmacie, agent de vânzări, funcționar administrativ, lucrător gestionar, bucătar, lucrător comercial, casier, agent de securitate, zugrav, mecanic auto, tâmplar universal, șofer de autoturisme și camionete, conducător auto transport rutier de mărfuri, stivuitorist, femeie de serviciu, muncitor necalificat la spargerea și tăierea materialelor de construcții, muncitor necalificat în industria confecțiilor, încărcător-descărcător, manipulant mărfuri, curier”.

AJOFM Ilfov precizează că „toate locurile de muncă vacante, condițiile de angajare, valabilitatea ofertei și informațiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obține la sediul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov din București, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/123, pe site-ul ANOFM https://www.anofm.ro/ sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov”.

Banca Transilvania – profit net de 3,5 miliarde lei în 2024

0

Grupul Banca Transilvania a crescut în 2024 atât prin achiziții, cât și organic, contribuind la susținerea economiei românești. În același timp, Banca Transilvania este principalul finanțator al economiei, al populației și al statului, inclusiv prin plata impozitelor totale și a contribuțiilor sociale de peste 1,7 miliarde lei.  

Taxele și impozitele plătite de Grupul Banca Transilvania în România se ridică la aproximativ 1% din totalul veniturilor fiscale încasate de stat. Impozitul pe profit plătit către bugetul de stat de bancă și de subsidiarele din România ale Grupului BT a fost în 2024 de aproape 2% din totalul impozitului pe profit încasat la bugetul de stat de la firmele din țara noastră. 

„2024 a fost încă un an în care banca și subsidiarele sale au crescut semnificativ peste media pieței în ceea ce privește finanțările, operațiunile și tranzacțiile clienților. De asemenea, am crescut anvergura Grupului BT prin mai multe achiziții și integrări în banking și în domenii complementare precum leasing, pensii și asset management. Rămânem optimiști privind viitorul, dar și prudenți în fața unui mediu volatil, cu multiple provocări pe plan intern și internațional. Continuăm să investim prin bancă și prin Grupul BT în tehnologie, inovație și produse pentru a avea o eficiență cât mai mare și a finanța susținut economia românească”, declară Horia Ciorcilă (foto), Președintele Consiliului de Administrație, Banca Transilvania.  

Activele Grupului Financiar BT au ajuns la finalul anului trecut la 207 miliarde lei, +22,4% față de 31 decembrie 2023. Contribuția integrării OTP Bank România la creșterea activelor a fost de aproximativ 9,6 puncte procentuale.

Profitul net consolidat al Grupului Financiar BT este de 4,7 miliarde lei, din care profitul net al băncii este de 3,5 miliarde lei. Subsidiarele şi participațiile de capital au contribuit cu aproximativ 384,6 milioane lei la profitabilitatea Grupului BT. Câștigul din achiziții a contribuit cu 815,7 milioane lei la profitul net al Grupului BT. Timp de cinci luni, până la 31 decembrie 2024, societățile achiziționate de la OTP Group au contribuit cu un profit de 58,1 milioane lei la rezultatele Grupului Banca Transilvania. 

Profitul operațional al băncii a crescut la 4,5 miliarde lei, +28,3% față de 2023, pe fondul creșterii activității operaționale a băncii. Eficienţa operaţională BT, reflectată de raportul cost/venit, s-a îmbunătățit și a ajuns la 45,4% datorită bunei gestionări a costurilor şi eficientizării activității prin digitalizarea proceselor. 

Creditele și creanțele din leasing financiar nete la nivel de Grup BT au crescut cu 27,5%, până la 96,4 miliarde lei, iar depozitele clienților au ajuns la 167,8 miliarde lei, +21,6% față de sfârșitul anului 2023.

Performanța liniilor de business în 2024: 

  • Peste 66.000 companii și 530.000 persoane fizice au ales să lucreze cu Banca Transilvania. BT a ajuns la aproape 4,6 milioane de clienți la finalul anului trecut, din care 4,1 milioane sunt retail și peste 480.000 sunt companii.
  • Banca a finanțat companii cu 26,6 miliarde lei și persoane fizice cu 8,8 miliarde lei. Sumele noi acordate clienților Micro și IMM sunt cu 2 miliarde lei mai mari comparativ cu 2023. Banca a fost partener în programele garantate de stat IMM Invest Plus și Creditul Fermierului, cu finanțări de peste 3,5 miliarde lei. 
  • Peste 300.000 de credite au fost acordate de bancă, +9,4% în 2024 față de 2023. Dintre acestea, 135.000 sunt credite de consum. 
  • Soldul creditelor brute la nivel de bancă este +13,5%, din care o creștere semnificativă, cu 17,5%, este soldul creditelor pentru companii. Volumul creditelor pentru populație este cu 7,9% mai mare.
  • Peste 15.000 de persoane şi-au cumpărat locuinţe cu ajutorul BT, suma acordată fiind de aproximativ 4,5 miliarde lei. Soldul creditelor ipotecare/imobiliare este de 19,3 miliarde lei, +3,2% față de decembrie 2023, reprezentând 22% din portofoliul de credite.
  • Numărul de carduri a ajuns la 7 milioane, incluzând cardurile BT emise pentru clienții OTP Bank România, iar tranzacțiile realizate cu carduri au crescut cu 23% față de 2023.
  • Numărul plăţilor cu telefonul este +36%, iar volumul transferurilor din BT Pay, +54%, în comparație cu 2023.

Rata expunerilor neperformante (EBA) este de 2,07% la 31 decembrie 2024, iar gradul de acoperire cu provizioane totale a expunerilor neperformante este de 206%. În decembrie 2024, ROE a atins 27,0% la nivel individual, depășind media sistemului bancar de 18,4%. Rata solvabilității BT, încorporând în fondurile proprii profitul net interimar pentru primul semestru al anului 2024, este de 23,54%.

Poziția Grupului Banca Transilvania pe piețe complementare banking-ului în 2024: leadership în funcție de volumele tranzacționate la BVB și în managementul activelor, consolidarea poziției pe piața de finanțare de retail auto, IFN și a fondurilor de pensii, respectiv cel mai bun an în microfinanțare:

  • BT Leasing a fuzionat în decembrie 2024 cu OTP Leasing, după o integrare desfășurată pe parcursul a doar patru luni. Compania a ajuns la 42.000 de clienți, peste 63.000 de contracte și active totale de peste 6,1 miliarde lei. 
  • BT Capital Partners, compania de brokeraj a Grupului BT, a ajuns lider la Bursa de Valori București, în funcție de volumele tranzacționate, cu o cotă de piață de 26,7%. BTCP a intermediat două emisiuni de acțiuni pe Piața Principală a BVB și o serie de emisiuni de obligațiuni pe piețele externe și la BVB.
  • BT Asset Management și-a menținut poziția de lider și a depășit suma de 6 miliarde lei active administrate. Mai mult de jumătate din noii investitori din România au ales să lucreze cu BT Asset Management în 2024. 
  • BT Mic a finanțat în 2024 aproape 10.000 de clienți. Compania a ajuns la peste 22.000 de clienți, cu finanțări de 1,27 miliarde lei, care sunt +27% față de 2023.
  • BT Pensii a ajuns la 290,5 milioane lei active gestionate, +33% față de 2023.  
  • BT Direct și-a menținut trendul de creștere și a ajuns la finalul anului 2024 la 260.000 clienți și active totale de peste 1,1 miliarde lei, +20% față de 2023. 
  • Code Crafters și-a extins capacitatea de livrare a soluțiilor financiare prin diversificarea tehnologiilor, extinderea portofoliului de proiecte și a echipei. De asemenea, a obținut certificarea internațională ISO 27001:2022 pentru Sistemul de Management al Securității Informațiilor.

Contribuție la protejarea mediului prin noul magazin Kaufland din Baia Mare

0

Kaufland România anunță deschiderea celui de al patrulea magazin din Baia Mare, sprijinind comunitatea locală prin crearea a peste 70 de locuri de muncă. Cu această deschidere, rețeaua companiei ajunge la 190 de magazine la nivel național.

Hipermarketul, situat pe Str. Vasile Lucaciu nr. 163, este construit pe o suprafață de peste 5.700 mp și dispune de un spațiu de vânzare de 2.600 mp. Noul Kaufland se remarcă printr-o contribuție semnificativă la protejarea mediului. În zona parcării au fost plantați puieți pe o suprafață de 2000 mp, câteun copac la fiecare trei locuri. Pe măsură ce cresc, aceștia vor transforma treptat zona într-un spațiu verde, cu umbră naturală. Pe acoperișul magazinului sunt instalate panouri fotovoltaice pe o suprafață de peste 1.000 mp, reprezentând o investiție de aproximativ 300.000 euro. Acestea vor genera energie verde și vor diminua emisiile de CO₂ cu peste 150 tone anual”.

Kaufland România precizează că „magazinul va fi deschis pentru public începând de vineri, 28 februarie, și va avea un program de funcționare zilnic, cuprins între orele 07:30-22:00 de luni până sâmbătă, respectiv 08:00-21:00 duminica. Cu ocazia inaugurării, clienții noului magazin Kaufland sunt așteptați cu promoții speciale la alimente și produse non-food. Printre produsele incluse în ofertă se regăsesc: spată de porc fără os, la 14,99 lei/kg, redusă de la 24,99 lei/kg, detergent automat pentru rufe Herr Klee 3kg, la 19,99 lei, redus de la 29,99 lei, precum și 30% reducere la toată gama de accesorii auto. 

Hipermarketul oferă o gamă variată de produse, fiind prevăzut cu o vitrină asistată de 20 de metri pentru produse proaspete, un raion extins de legume-fructe, brutărie, produse congelate, alimente de bază, dulciuri, drogherie, băuturi și produse nealimentare. La punctul Grill din exterior, clienții sunt așteptați cu un meniu variat de preparate gustoase, gata de savurat: pui rotisat (condimentat sau cu usturoi), pulpe de pui rotisate, crispy și nuggets de pui, cartofi prăjiți, mici, ceafă de porc și Thuringer. Oferta este completată de o selecție de băuturi răcoritoare și diverse sosuri.

Pentru o plată rapidă, magazinul dispune de 15 case de marcat, dintre care 10 sunt express, de tip self check-out. De asemenea, clienții au la dispoziție serviciul K-Scan, care le permite să își scaneze produsele direct din magazin și o plată rapidă la finalizarea cumpărăturilor.

Pentru a asigura accesibilitatea, magazinul beneficiază de infrastructură modernă, incluzând o pistă de biciclete, un trotuar pietonal și rastele pentru 24 de biciclete. Parcarea dispune de 255 de locuri, dintre care 10 sunt rezervate persoanelor cu dizabilități, 8 sunt destinate părinților, iar 3 locuri au acces stația de încărcare pentru mașini electrice.

Galeria comercială oferă clienților acces la o varietate de magazine și servicii, printre care farmacia Someșan, cofetăria și brutăria Gina Cakes, magazinul Sinsay, pet shop-ul Zoopers, Inmedio (ziare, loto, tabac) și Hypericum – Doctorul Naturii, magazin specializat în produse naturiste. În plus, sunt disponibile două aparate de cafea Dallmayr & Nestlé, lockere pentru ridicarea coletelor (Sameday, Fanbox, GLS și DPD Curier), un aparat de plată SelfPay și un punct GSM.

Pentru a încuraja comportamentele ecologice în rândul clienților, noul magazin Kaufland din Baia Mare integrează și sisteme de colectare separată, precum:

  • În interiorul magazinului, clienții vor găsi un automat de reciclare self-service, prevăzut cu patru guri de colectare, unde pot recicla ambalaje în schimbul voucherelor de extra-reducere. Pot aduce aici PET-uri, sticle și doze de metal (cu volum de până la 3 litri), garanția de 0,50 RON fiind restituită doar pentru ambalajele cu simbolul Ambalaj cu garanție tipărit pe etichetă.
  • În zona de la intrare, în spațiul special amenajat sub forma unei broscuțe țestoase, clienții pot depune pentru reciclare ambalaje ale produselor de îngrijire personală sau de curățenie și vor fi recompensați pe loc cu vouchere de 35% reducere la cumpărarea altor produse noi, din oferta lunară. Clienții pot depune sticle goale din plastic de șampon, balsam, gel de duș, cremă de corp, de față sau de mâini, apă de gură sau de săpun lichid, dar și recipiente goale de produse de curățenie, precum detergenți de haine sau de vase, soluții de curățare a bucătăriei, băii, pardoselii sau geamurilor. Voucherele se ridică de la Biroul de Informații din magazin”.

Lichiditatea primelor cinci burse de criptomonede, analizate de platforma CryptoRank. Bitget, avantaj competitiv în raportul internațional

0

Cea mai importantă platformă de cercetare și analiză a industriei cripto, CryptoRank, a realizat un studiu comparativ asupra profunzimii lichidității, incluzând primele cinci burse internaționale de criptomonede. Bitget s-a clasat pe locul al doilea în ceea ce privește nivelul lichidității, ceea ce reflectă cât de ușor pot fi cumpărate și vândute activele, inclusiv la un spread redus și prețuri optime.

Studiul realizat de CryptoRank oferă utilizatorilor informații obiective și importante cu privire la capacitatea fiecărei platforme de a gestiona ordine de piață mari cu un impact minim asupra prețului, un aspect esențial pentru traderii care caută o execuție eficientă a tranzacțiilor.  

Principalele concluzii ale raportului evidențiază lichiditatea pieței Spot și Futures, care pot fi explicate după cum urmează:

  • lichiditatea pieței Spot se referă la cât de ușor se pot cumpăra și vinde active (acțiuni, criptomonede, mărfuri etc.) la valorile actuale ale pieței, fără a afecta semnificativ prețul. O lichiditate ridicată indică un volum mare de tranzacții și o diferență redusă (spread) mic între cerere și ofertă.
  • lichiditatea pieței Futures se referă la cât de activ sunt tranzacționate contractele Futures (contracte prin care investitorii cumpără sau vând active la un preț stabilit, cu livrare într-un moment viitor). O lichiditate bună în această piață asigură execuția ordinelor și reduce riscul de volatilitate ridicată.

Bitget, lider global în domeniul schimbului de criptomonede, s-a clasat pe locul al doilea în rândul celor mai mari cinci burse globale, demonstrând o capacitate ridicată de lichiditate pe piața Spot pentru perechi majore de tranzacționare, precum BTC/USDT și ETH/USDT. Acest lucru poziționează Bitget drept o opțiune competitivă pentru traderii care doresc o execuție eficientă a tranzacțiilor în piețele cu volum ridicat. 

Analiza efectuată de CryptoRank a evaluat nivelul lichidității în jurul unei marje de 2% față de prețul de piață mediu, un indicator esențial pentru măsurarea capacității unei platforme de a gestiona ordine de piață mari cu deviere minimă de preț (slippage). 

Studiul relevă variații semnificative în ceea ce privește nivelul lichidității pe principalele burse centralizate de criptomonede, atât pe piețele Spot, cât și pe cele Futures. În ceea ce privește celelalte companii incluse în analiză, se observă faptul că Binance domină piața Spot, în timp ce MEXC se remarcă prin lichiditatea superioară pe piața Futures, evidențiind punctele forte diverse ale acestor platforme.

Bitget, plasată de Forbes în topul platformelor de încredere

Performanța Bitget pe ambele piețe reflectă creșterea accelerată a platformei, care a transformat-o în CEX-ul (Centralized Exchange) cu cea mai rapidă expansiune din top 10. Aceste informații ajută investitorii să își aleagă platforma potrivită pentru activitățile lor de tranzacționare, luând în considerare adâncimea lichidității și orientarea pieței.

Recent, Forbes a clasat Bitget printre cele mai de încredere platforme de tranzacționare cripto la nivel global. În 2024, Bitget și-a extins baza de utilizatori cu 400%, evoluția fiind una rapidă: de la 20 de milioane în ianuarie, la 100 de milioane în decembrie. Tranzacționarea Spot a crescut de la 160 miliarde de dolari în T1 la 600 miliarde de dolari în T4, iar volumele zilnice s-au dublat, ajungând la 20 miliarde de dolari.

Această creștere rapidă au propulsat Bitget în top 3 burse de tranzacționare a derivatelor și i-au consolidat poziția în top 5 pe piața Spot. Menținând acest ritm, Bitget continuă să își extindă oferta și să îmbunătățească funcționalitățile platformei, asigurând o lichiditate ridicată pentru a susține o experiență de tranzacționare fluidă pentru întreaga sa bază de utilizatori.