Accelerarea soluționării procedurilor amiabile (MAP): prioritate pentru îmbunătățirea sistemului fiscal românesc în contextul eforturilor de aderare la OCDE

0

de Adrian Rus, Partener, liderul departamentului Prețuri de transfer, EY România, și
Emanuel Băncilă, Partener, Coordonator al practicii de litigii fiscale, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL

România se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește administrarea și soluționarea disputelor fiscale internaționale în materie de prețuri de transfer, pe fondul globalizării și al integrării economice internaționale, alături de statele europene, dar și la nivel global. 

Acordurile de Prețuri în Avans – Advance Pricing Agreements (APA) sunt instrumente esențiale în gestionarea riscurilor fiscale legate de prețurile de transfer. Acestea sunt încheiate între contribuabili și autoritățile fiscale și stabilesc în avans metodologia de determinare a prețurilor de transfer pentru tranzacțiile transfrontaliere între entități afiliate. Procedurile APA oferă certitudine fiscală și contribuie la evitarea disputelor fiscale ulterioare.

În afară de utilizarea Acordurilor de Preț în Avans (APA), ca mijloc de a preveni disputele fiscale, atunci când vorbim despre soluționarea acestor dispute, una dintre cele mai eficiente modalități este accelerarea soluționării pe calea procedurilor amiabile – Mutual Agreement Procedure (MAP). Acest aspect devine cu atât mai important în contextul eforturilor României de a adera la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Statisticile OCDE, privind MAP și APA pentru 2023, publicate pe website-ul oficial al organizației, arată câteva tendințe majore, astfel:

  • „Inventarele” MAP (cazurile rămase nerezolvate de la un an la altul, existente la sfârșitul anului 2023), per total jurisdicții care au raportat, au scăzut cu 3,8% față de anul 2022. Cazurile noi de MAP privind prețurile de transfer au scăzut cu 16%, în timp ce alte cazuri au crescut ușor, cu 2,8%. 
  • Numărul cazurilor MAP închise a atins un nivel record, cu o creștere de 7,4% a cazurilor privind prețurile de transfer și o creștere de aproape 16% în alte cazuri. 
  • Durata medie de soluționare a cazurilor MAP a crescut la 27,3 luni, cu o medie de 32 de luni pentru cazurile privind prețurile de transfer și de 23,4 luni pentru celelalte cazuri. Prioritizarea cazurilor mai vechi ar putea explica această creștere. 
  • Aproximativ 74% din cazurile MAP din 2023 au fost soluționate integral, față de anul 2022, iar 4% din cazuri au fost închise fără acord, posibil din cauza închiderii unor cazuri nesoluționate de mult timp.
  • Peste 52% dintre cazurile MAP deschise au mai puțin de doi ani, în timp ce 24% depășesc patru ani, de aici necesitatea de a soluționa prioritar cazurile vechi.

Pentru prima dată, 46 de jurisdicții cu programe bilaterale de APA au raportat statisticile privind APA, indicând un total de peste 4.000 de cazuri în inventar, o rată medie de închidere de aproximativ 25% și o medie de 36,8 luni pentru convenirea unui acord APA. 

Importanța MAP-urilor în fiscalitatea internațională și situația din România

Procedura amiabilă (MAP) este un mecanism esențial pentru rezolvarea disputelor fiscale internaționale, care apar în principal din aplicarea tratatelor de evitare a dublei impuneri. MAP-urile oferă autorităților fiscale posibilitatea de a iniția o procedură prin care să se ajungă la un acord privind impozitarea corectă a profiturilor intre jurisdicții, din tranzacțiile transfrontaliere derulate între părți afiliate ale unui grup multinațional, evitând astfel dubla impunere și asigurând o aplicare corectă a tratatelor fiscale prin alocarea corectă a profiturilor între diverse jurisdicții.

Gestionarea controverselor privind prețurile de transfer înseamnă, înainte de toate, nu doar în România, planificarea proactivă și evaluarea riscurilor, o bună documentație de prețuri de transfer și alinierea cu operațiunile de afaceri. Vorbim, totodată, și despre testarea profitabilității efective din tranzacții, acces la mai multă informație, din mai multe surse​, încheierea proactivă a unor acorduri APA (unilaterale sau bilaterale), precum și stabilirea unor mecanisme clare și transparente de soluționare a eventualelor dispute.

România, la fel ca alte țări, se confruntă cu provocări în ceea ce privește durata și eficiența soluționării MAP-urilor. Procedurile pot fi adesea îndelungate și complexe, ceea ce poate duce la incertitudine fiscală și dublă impunere pentru contribuabili, dar și la potențiale pierderi de venituri fiscale pentru stat. Pe de altă parte, lipsa de resurse și de expertiză specializată în cadrul autorităților fiscale poate îngreuna și mai mult procesul. 

În România, în 2023 erau înregistrate 50 de cazuri la ANAF, de trei ori mai multe față de 2021, fiind soluționate doar șapte cereri, dintre care patru au fost prin retragerea acestora de către contribuabili. De asemenea, din cele trei cereri soluționate nu cunoaștem câte dintre ele au fost soluționate prin parcurgerea integrală a procedurii (inclusiv faza de arbitraj) sau câte dintre ele au fost închise ca urmare a inexistenței unui caz de dublă impunere. 

Întrebarea legitimă a mediului de afaceri este în ce măsură contribuabilii români au acces real la procedura amiabilă, pentru că aceasta nu este de scurtă durată, dar scopul este nobil și trebuie urmată. Știm însă că ANAF depune eforturi pentru a reduce birocrația și numărul mare de proceduri, ceea ce ar fi în concordanță cu practicile OCDE. Cu toate acestea, există pe rolul intanțelor de judecată un număr semnificativ de cauze prin care se solicită obligarea ANAF la parcurgerea procedurii MAP, unele solutii fiind definitive în acest sens. Atragem atenția că începând cu perioada fiscala 2018, contribuabilii se pot adresa chiar și Curții de Justiție a Uniunii Europene cu privire la interpretarea aplicării acestei proceduri.

Fundalul pe care se derulează acest segment fiscal este cel al eforturilor de aderare la OCDE, ceea ce reprezintă un obiectiv strategic pentru România, având în vedere beneficiile economice și politice pe care le poate aduce. În materie fiscală, organizația promovează standarde înalte de transparență și eficiență fiscală, iar accelerarea soluționării MAP-urilor este un aspect crucial în acest context. Conform standardelor acesteia, țările membre trebuie să asigure un mecanism eficient și rapid de soluționare a disputelor fiscale privind prețurile de transfer, pentru a menține încrederea contribuabililor și a partenerilor internaționali. Nu în ultimul rând, creșterea numărului de proceduri amiabile duce la degrevarea instanțelor de judecată de dispute complexe având ca obiect dubla impunere, cum este materia prețurilor de transfer cu care instanța națională nu este familiarizată.

Posibile măsuri pentru îmbunătățirea soluționării MAP-urilor în România

Fără pretenția de a fi exhaustive, cele de mai jos pot constitui un bun punct de plecare în acest sens.

1. Creșterea capacității instituționale, prin formarea și specializarea personalului implicat în soluționarea MAP-urilor, participarea la cursuri internaționale și colaborarea cu experți din alte jurisdicții.

2. Implementarea unor soluții digitale pentru gestionarea și monitorizarea MAP-urilor, ceea ce va reduce semnificativ timpul necesar pentru soluționarea acestora. Platformele digitale vor facilita schimbul de informații între autoritățile fiscale și contribuabili, asigurând transparență și eficiență.

3. Colaborarea cu alte țări din UE și la nivel global, prin care România poate beneficia de parteneriate și schimburi de bune practici cu alte țări membre OCDE. 

4. Adaptarea permanentă a cadrului legislativ național, în linie cu cele mai bune practici internaționale și recomandările OCDE.

5. Tranșarea acceptării acestei proceduri cu celeritate, astfel încat contribuabilul să aibă posibilitatea de a se adresa instanței naționale în situația în care procedura MAP este refuzată de către unul din statele implicate.

Contextul economic complicat prin care trec economiile lumii în ultimii cinci ani, de când se vorbește despre „crize suprapuse” sau „crize în crize”, impune aplicarea celor mai bune instrumente de eficientizare a activității companiilor, dar și implicarea autorităților fiscale pentru a susține acest demers. Astfel, și în România, ANAF consideră că acordurile de prețuri în avans nu doar că oferă predictibilitate operatorilor economici, dar pot reduce apreciabil numărul inspecțiilor fiscale pe tema prețurilor de transfer. De altfel, reprezentanții ANAF au reiterat recent faptul că vor pune accent prioritar pe dezvoltarea structurii interne care se ocupă de APA și adaptarea legislației române la cerințele OCDE, pe fondul intensificării eforturilor de aderare a României.Accelerarea soluționării MAP-urilor ar trebui să reprezinte o prioritate strategică pentru îmbunătățirea sistemului fiscal românesc, fiind o condiție sine qua-non în contextul eforturilor de aderare la OCDE. Prin creșterea capacității instituționale, digitalizarea proceselor, colaborarea internațională și revizuirea legislației, România poate asigura un mediu fiscal predictibil și echitabil privind aplicarea regulilor de prețuri de transfer pentru mediul de afaceri.

Business Breakfast la Palatul Camerei de Comerţ şi Industrie Bucureşti

0

„Inovație și sustenabilitate – Cum transformăm cerințele ESG în avantaje competitive?” a constituit tema unui nou Business Breakfast organizat de Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB).

Iuliu Stocklosa, președintele CCIB: „Am organizat acest eveniment pentru a veni în sprijinul oamenilor de afaceri cu informații valoroase și soluții practice furnizate de profesioniști din mediul public și din cel privat cu scopul de a înțelege condiționalitățile impuse de reglementările privind raportarea de sustenabilitate și de a-și stabili din timp un plan de parcurs care să asigure nu numai cerințele de conformare, ci și optimizarea proceselor de afaceri.”

CCIB informează că, „în prima parte a evenimentului, prof. univ. dr. Adriana Duțescu, consilier pe probleme interne al președintelui Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR) și Gabriela Ciulacu Bițan, consilier în cadrul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, aflat în coordonarea Secretariatului General al Guvernului, au abordat principalele aspecte legale și tehnice privind raportarea de sustenabilitate. Participanții au avut oportunitatea de a primi informații detaliate privind: cadrul legal aplicabil, calendarul de implementare și criteriile pe baza cărora entitățile de interes public și firmele sunt încadrate într-unul dintre cele trei valuri de raportare, cu intrare în vigoare în 2025, 2026, respectiv în 2027. 

Totodată, au fost detaliate noutățile aduse de pachetele de simplificare Omnibus, adoptate de Comisia Europeană la finele lunii februarie. În plus, au fost prezentate funcționalitățile și beneficiile Codului Român al Sustenabilității – platformă intuitivă, accesibilă gratuit, realizată de Secretariatul General al Guvernului, prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, în parteneriat cu Institutul Național de Statistică și Asociația Regională pentru Dezvoltare Antreprenorială Oltenia”.

Prof. univ. dr. Adriana Duțescu:Deși asistăm la o temperare a entuziasmului european pe probleme de sustenabilitate, legislația aplicabilă va avea un impact mare asupra tuturor categoriilor de entități, îndeosebi asupra IMM-urilor, și va conduce la resetarea, la restructurarea modelelor de business.” 

CCIB subliniază că „au fost foarte bine primite informațiile oferite de Simona Curpăn, șef Serviciu Promovare Regională (Agenția de Dezvoltare Regională București-Ilfov) privind oportunitățile de finanțare oferite companiilor prin Programului Regional București-Ilfov 2021-2027, cu accent pe cele dedicate creșterii competitivității prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice.

În cadrul discuțiilor s-a reliefat necesitatea unei bune pregătiri în domeniu a comunității de afaceri, punctându-se faptul că acele companii care vor fi capabile să furnizeze date relevante cu privire la sustenabilitatea produselor/serviciilor/activităților vor avea un avantaj competitiv pe piață.

În plus, Irina Popescu, consultant sustenabilitate la Cash Consult, a subliniat că un raport de sustenabilitate bine întocmit, pe baza unor date colectate și analizate corect poate furniza informații deosebit de utile pentru optimizarea activității companiei, de exemplu în ceea ce privește: consumurile energetice, managementul deșeurilor, fluxul productiv. Identificând ce trebuie optimizat, pot fi gândite proiecte finanțabile prin diverse programe”.

CCIB anunță că „următoarea ediție a Business Breakfast cu tema „Impactul noilor tehnologii asupra pieței de afaceri: AI, blockchain și automatizare” va avea loc în Aula Carol I a Palatului CCIB, pe 4 iunie, la ora 9:30”.

Foto: CCIB

Agroland – susținere activă pentru prosperitatea micilor și marilor fermieri 

0

Grupul Agroland ne-a oferit o imagine condensată și, în același timp, consistentă și elocventă asupra propriei dezvoltări ajunse la 28 de ani de prezență pe piață, deschizând în același timp o perspectivă sugerată prin noua identitate de brand și, mai ales, prin reperele unei evoluții care se anunță demnă de interes. Un veritabil desant de management –  Horia Cardoș, fondator și CEO Agroland Business System; Adrian Gafița, CFO AG; Daniel Liciu, director general adjunct al Agroland; Andrei Pințur, CEO Agroland Genetics; Radu Florin, CEO Agroland Agribusiness – ne-a prezentat informații și argumente în acest sens. În esență, am reținut că Agroland Group își consolidează activitatea pe o structură operațională definită prin „trei verticale strategice de business: retail, food și agribusiness. Agroland Retail va include magazinele proprii, distribuția către francize și infrastructura logistică aferentă. Agroland Food va integra toate fermele existente, fabrica de procesare a ouălor, fermele de reproducție și stațiile de incubare, și în viitor o linie de abatorizare. Agroland Agribusiness va continua să administreze distribuția de inputuri agricole, tradingul de cereale, producția și selecția de semințe, și până la sfârșitul anului, fabricile de furaje”.

Horia Cardoș (foto): „Noua identitate vizuală vine să susțină structura organizațională pe verticale de business și poziționarea Agroland Group ca un ecosistem de companii puternice în retail, agribusiness, producție alimentară și nutriție animală, cu o abordare integrată, care se bazează pe sustenabilitate și parteneriate strategice pentru a contribui la dezvoltarea unui sector agricol modern și eficient. Ne propunem să susținem productivitatea și prosperitatea micilor și marilor fermieri și a comunităților prin produse de calitate, resurse și soluții competente și parteneriate îndelungate bazate pe încredere.”

După cum a rezultat din reperele oferite, „ecosistemul de companii va funcționa sub umbrela Agroland Group, iar noua structură de organizare va permite companiei să se adapteze mai rapid la schimbările din piață și să implementeze strategii de creștere mai eficiente. Cum fiecare verticală va avea o contabilitate separată și va putea fi evaluată individual, noua structură oferă investitorilor de pe piața AeRO a Bursei de Valori București, unde companiile Agroland Business System (BVB: AG) și Agroland Agribusiness (BVB: AAB) sunt listate, mai multă claritate și transparență, și o imagine clară asupra performanței fiecărui segment de activitate. O astfel de reorganizare va adresa așteptările investitorilor în ceea ce privește transparența, performanța și viabilitatea pe termen lung, având un impact pozitiv asupra procesului de listare pe piața principală, un obiectiv pe termen mediu al grupului.

Schimbările marchează o nouă etapă de dezvoltare a companiei care  își continuă planurile ambitioase de dezvoltare pe un model de business integrat. Grupul își propune să continue investițiile într-un ritm susținut, peste nivelul din 2024, și să intre pe noi segmente”. 

Astfel, pe zona de food, Agroland a achiziționat și prima fermă de producție ouă ecologice înființată în România, cu o capacitate anuală estimată la 3 milioane de ouă BIO, entitate care se va alătura grupului la începutul lunii mai. Această unitate va răspunde cererii tot mai mari pentru produse sustenabile și cu valoare adăugată. Tot pe zona de food, continuă investițiile în dezvoltarea platformei avicole de la Mihăilești care va ajunge anul acesta la o producție medie lunară de 5,8 milioane de ouă, în creștere cu 18% comparativ cu producția medie din 2024.

Pe zona de agribusiness, grupul a demarat  modernizarea stației de condiționare a semințelor din Șimian, județul Mehedinți, investiție care va contribui la creșterea calității proceselor de selecție și pregătire a semințelor, consolidând poziția companiei în lanțul de producție agricolă.

Nu în ultimul rând, pe zona de retail, Agroland a planificat pentru acest an deschiderea a cel puțin 10 magazine noi, dintre care minimum 6 vor fi în format Mega. 

Horia Cardoș a accentuat: „Securitatea alimentară devine din ce în ce mai importantă, mai ales în actualul context geo-politic la nivel global. Credem că România este bine poziționată și dispune de resursele necesare pentru a-și mări producția internă și a diminua sau chiar elimina dependența de importuri pe multe segmente de producție agro-alimentară. Producția de ouă este unul din aceste segmente. Putem să asigurăm nu doar ouăle necesare consumului intern dar chiar să exportăm. Agroland își propune să fie un partener de încredere în acest proces, investind în producția internă, dar și în dezvoltarea unei unități de procesare a ouălor, pentru a adăuga valoare produselor și a contribui la exportul acestora.”

O idee fundamentală, afirmată în cursul prezentării oferite și deloc circumstanțială a fost aceea că „hrana trebuie obținută local, nu importată”. 

Agroland este caracterizat ca „un grup antreprenorial românesc prezent pe piața de retail, agribusiness, producție alimentară și nutriție animală, fondat de Horia Cardoș, care și-a început activitatea în 1997 ca o mică rețea de magazine pentru fermieri. În prezent, prin divizia Agroland Retail grupul operează cea mai mare rețea – peste 240 de magazine specializate în vânzarea de produse pentru grădină, fermă și animale de companie.

Divizia Agroland Food integrează fermele existente, fabrica de procesare a ouălor, fermele de reproducție și stațiile de incubare, și în viitor linia de abatorizare. Agroland Agribusiness va continua să administreze distribuția de inputuri agricole, tradingul de cereale, producția și selecția de semințe, precum și până la sfarsitul anului, fabricile de furaje. 

Acțiunile Agroland Business System și Agroland Agribusiness sunt listate pe piața AeRO a Bursei de Valori București începând din 2021, sub simbolul AG și respectiv AAB”. 

Foto: Agroland

TenarisSilcotub finalizează construcția primul său parc fotovoltaic in situ, de 20 de MW, pentru oțelăria electrică din Călărași 

0

TenarisSilcotub, cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici, anunță finalizarea lucrărilor de construcție a primei sale capacități de producere a energiei regenerabile, un parc fotovoltaic de 20 MW, realizat printr-o investiție de  21,5 milioane USD.

Proiectul a fost finanțat din fonduri proprii și cu sprijinul fondurilor europene nerambursabile, oferite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Pilonul I. Tranziția verde – Componenta C6. Energie, care sprijină investițiile în noi capacități de producție de energie electrică din surse solare și eoliene. Energia electrică produsă va fi utilizată pentru consumul propriu și va acoperi o parte  din necesarul anual al oțelăriei, asigurând un proces de producție mai sustenabil și mai eficient.

„Investiția reflectă eforturile noastre de a menține competitivitatea produselor pe piețele europene și globale, având în vedere prețurile ridicate ale energiei din ultimii ani, care au afectat semnificativ consumatorii energo-intensivi din Europa și în special din România. În același timp, ne dă posibilitatea să oferim clienților noștri produse cu conținut scăzut de carbon și să contribuim activ în tranziția energetică. Am avut permanent preocuparea de a reduce amprenta de mediu, oțelăria noastră fiind în primele 15 cele mai eficiente instalații de oțel din lume, în ceea ce privește emisiile de CO2. Acest proiect ne permite să setăm un nou standard pentru producția sustenabilă, să însoțim clienții noștri în propriile demersuri de decarbonizare și să avem un impact pozitiv asupra mediului”, a declarat Mihaela Popescu, Președinte Tenaris Europa de Est, Marea Nordului și Africa Subsahariană. 

„Sprijinul primit din partea autorităților naționale și locale a fost esențial pentru reușita proiectului, facilitând implementarea acestei soluții sustenabile”, a conchis Mihaela Popescu.

Utilizarea energiei solare va reduce emisiile de dioxid de carbon generate de activitatea oțelăriei, ajutând la atingerea obiectivului de reducere cu 30% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2018. Acest efort include, de asemenea, atât utilizarea fierului vechi și a materialelor alternative, contribuind la producția de oțel cu 98% conținut de material reciclat.

Titlul proiectului: Dezvoltarea sustenabilă a SILCOTUB SA prin realizarea de investiții performante pe segmentul energiei din surse regenerabile, contract de finanțare nr.  173/30.12.2023.

Obiectivul general al proiectului este producţia de energie din surse regenerabile solare, prin instalarea de noi capacități de producere a energiei din surse regenerabile (capacitate cu o putere nominală de 19,8 MW, respectiv 21,216 MWp).

Valoarea totală a Contractului de Finanțare este de 96.943.052,60 lei cu TVA, din care 40.603.449,24 lei fără TVA – valoare totală eligibilă, 29.088.180,00 lei fără TVA valoare maximă nerambursabilă și 67.854.872,60 – Contribuție proprie.

ENERGY EXPO® 2025: nZEB SHOW powered by Casa Magazin

0

ENERGY EXPO® 2025, cel mai amplu târg expozițional de energie din regiune care va avea loc între 22-24 mai la Hala Laminor, readuce în prim-plan importanța soluțiilor pentru case inteligente și clădiri eficiente energetic, în cadrul nZEB SHOW.

După o primă ediție de succes, care a reunit furnizori de tehnologii de top pentru segmentul construcțiilor și experți care au prezentat soluții și ultimele inovații în domeniu, nZEB SHOW revine în 2025 la ENERGY EXPO® în parteneriat cu emisiunea TV Casa Magazin.

Pachete dedicate: nZEB SMART, nZEB PRO și nZEB UNLIMITED

Pentru a răspunde nevoilor diverse ale companiilor din sector, ENERGY EXPO® 2025 va oferi trei pachete dedicate expozanților din această arie: nZEB SMART, nZEB PRO și nZEB UNLIMITED. Acestea sunt concepute pentru a sprijini participarea companiilor, de la instalatori și furnizori de soluții pentru izolație, feronerie, tâmplărie, ventilație, pompe de căldură, sisteme HVAC, panouri fotovoltaice, soluții de stocare a energiei pentru locuințe, servicii energetice etc. și până la marii producători de materiale de construcții.

nZEB Day, 24 mai: Workshop-uri cu soluții practice pentru consumatori și prosumatori

Cele mai noi tendințe din industrie dedicate segmentului B2B &B2G vor fi explorate în cadrul ENERGY EXPO® 2025  printr-o serie de conferințe și workshopuri programate în zilele de joi și vineri, 22-23 mai, în intervalul 10-18:00. 

Sâmbătă, 24 mai, este dedicată nZEB DAY – un maraton de ateliere practice cu soluții și tehnologii nZEB adresate în mod special consumatorilor finali. Acestea vor fi moderate de Adriana Chiru, Senior Producer al emisiunii TV Casa Magazin, și Ovidiu Poșircă, redactor șef REAL ESTATE Magazine. 

Vor fi abordate teme precum soluții pentru case inteligente, materiale de construcție sustenabile, locuințe ecologice, investiții strategice și oportunități de finanțare care pot transforma orașele și comunitățile. Participanții la workshopuri vor avea ocazia să descopere sfaturi utile și soluții moderne pentru locuințe eficiente energetic și sustenabile, precum tehnologii de stocare a energiei, iluminat modern, sisteme solare și fotovoltaice, carporturi (parcări fotovoltaice), pompe de căldură și multe altele.

Aplicația mobilă ENERGY EXPO: Networking și acces facil la conferințe și workshopuri

CONNECT VIP Lounge powered by JW Marriott Bucharest Grand Hotel reprezintă un element diferențiator al târgului expozițional, fiind o zonă dedicată întâlnirilor și discuțiilor. Prin aplicația mobilă ENERGY EXPO, disponibilă pe Google Play și App Store, expozanții vor putea să își programeze întâlniri din timp, să se înregistreze la workshopuri și conferințe, să interacționeze cu vizitatori și specialiști din industrie, optimizându-și astfel experiența și oportunitățile de business.

Astfel, nZEB SHOW reprezintă o oportunitate de neratat pentru companiile care activează în domeniul nZEB ca timp de trei zile să își facă cunoscute mai bine în rândul vizitatorilor de la ENERGY EXPO® 2025 produsele și serviciile oferite. Totodată, vor avea ocazia să participe la conferințe și workshop-uri dedicate, pentru a rămâne la curent cu noile tendințe și inovații în domeniul eficienței energetice, Nu în ultimul rând, vor putea explora noi oportunități de business, conectându-se cu lideri din industrie.

Casa Magazin este singura emisiune TV din România dedicată designului, arhitecturii, amenajărilor interioare, construcțiilor și pieței imobiliare. Parteneriatul are ca scop să promoveze ultimele noutăți și tendințe din domeniu prezentate la ENERGY EXPO® către publicul larg. Acest lucru va contribui la creșterea gradului de informare și educare a consumatorilor, într-un context de transformare continuă a segmentului clădirilor, inclusiv a celor rezidențiale, ținând cont de standardul obligatoriu de eficiență energetică nZEB (clădiri aproape de zero energie) și de tranziția către ZEB (clădiri cu emisii zero) până în 2030, conform reglementărilor europene.

Pentru mai multe informații despre târgul expozițional, accesați site-ul oficial www.energyexpo.ro. Dacă doriți să deveniți expozanți, să aflați detalii despre nZEB SHOW sau să primiți invitație gratuită de participare, contactați echipa ENERGY EXPO®: info@energyexpo.ro sau la 0756.666.601.

Strategic Partners: Ministerul Energiei I Ministerul Educației și Cercetării I Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului I Primăria Sector 3 București

Official Airline: Turkish Airlines

CONNECT VIP Lounge powered by JW Marriott Bucharest Grand Hotel

Special Partners: Techcelerator | Romanian Tech Startups Association (ROTSA) | Casa Magazin | JW Marriott | BILBOR | Pop Cola | Vitamin Aqua | Crama Gîrboiu | VLAdiLA 

Valued Partners: Asociația Municipiilor din România (AMR) | Federația Patronală a Energiei (FPE) | Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) | Energy Policy Group (EPG) | Asociația Producătorilor de Energie Electrică (HENRO) | Asociația Industriei Fotovoltaice din România (RPIA) | Asociația Română pentru Energie Eoliană (RWEA) | Asociația Energia Inteligentă (AEI) | Asociația Furnizorilor de Energie din România (AFEER) | Asociația Inginerilor Energeticieni Și Electricieni (AIEE) | Asociația pentru Energia Hidrogenului din România (AEHR) | Asociația Română Smart City (ARSC) | Asociația Producătorilor de Energie Regenerabilă din Spania (APPA Renovables) | Coaliția pentru Economie Circulară (CERC) | Romania Green Building Council – RoGBC | Comitetul Național Român CIGRE | Future Energy Leaders România (FEL România) | Patronatul European al Femeilor de Afaceri (PEFA) | Coaliția Energie Comunitară (CEC) | KNX România | Petroleum Club România | Asociația RoElectric | EfdeN | Asociația energiaTA | UrbanizeHub | Asociația Compostului din România (ARC) | Ordinul Auditorilor Energetici din România (OAER) | Asociația Inginerilor de Instalații din România (AIIR) | ÎntreVecini  | Cooperativa de Energie (CE) | Ambasada Sustenabilității în România | Camera de Comerț Româno-Britanică (BRCC) | ADVANTAGE AUSTRIA

Stage Partner: PPC

Key Media  & Media Partners: Antena 3 CNN | Ringier | Energy Magazine | Biziday | Profit.ro | Economedia.ro | Agerpres | NewsEnergy.ro | Business Review | e-nergia.ro | Nine O’ Clock | BURSA | Daibau | Club Antreprenor | Fereastra | Agenda Constructiilor | The Diplomat-Bucharest | Sustainability Today | Prima News | ibuild | Proidea | List.Solar | green.start-up.ro | Energypress.gr | CIO Tech World | Revista Ingineria Instalațiilor | InvesTenergy | IBC Focus | România Durabilă | Academia de Construcții | Economistul | Sustenabilitate.biz | Revista Construcțiilor | RENERGY | The Energy Industry Times (TEI Times) | Club Economic | Jurnalul de Afaceri | ClimateTechReview | ECSR | ELECTRICIANUL | Libertatea | Avantaje | Elle | Unica | Real Estate Magazine | connect.ro | LUXURY | Buletin de Bucuresti (BdB) | Petroleum Newspaper 

Soluții pentru renovările subperformante: EPG prezintă planuri de renovare pentru trei licee din România

0

Asociația Energy Policy Group (EPG) prezintă trei foi de parcurs pentru creșterea eficienței energetice, reducerea emisiilor de CO₂ și asigurarea conformității cu noile standarde europene pentru trei clădiri ce găzduiesc instituții de învățământ.  

Foile de parcurs pentru renovare au fost elaborate pentru: Colegiului Național „Matei Basarab” (Râmnicu Vâlcea, județul Vâlcea), Colegiului Ortodox „Mitropolitul Nicolae Colan” (Cluj-Napoca, județul Cluj) și Liceului „Nicolae Bălcescu” (Medgidia, județul Constanța). Aceste documente reprezintă instrumente de planificare etapizată a intervențiilor de creștere a performanței energetice, adaptate fiecărei clădiri în parte și dezvoltate cu sprijinul instituțiilor. Deși toate cele trei clădiri au beneficiat anterior de lucrări de renovare, sunt necesare investiții suplimentare pentru a ajunge la standardul de performanță energetică nZEB (nearly Zero Energy Building).

Documentele pornesc de la o analiză a situației actuale, incluzând factori precum sursele de energie utilizate și emisiile de gaze cu efect de seră generate de consumul energetic. Pe baza acestei evaluări, foile de parcurs detaliază pașii optimi de renovare, costurile și sursele de finanțare, mecanisme de monitorizare și verificare, precum și beneficiile rezultate în urma implementării fiecărui pas.

Foile de parcurs prevăd un calendar etapizat de implementare a măsurilor de renovare: cinci ani pentru Colegiul National „Matei Basarab” și Liceul „Nicolae Bălcescu”, respectiv trei ani pentru Colegiul Ortodox „Mitropolitul Nicolae Colan”, unde lucrările anterioare au condus la încadrarea clădirii în clasa de performanță energetică A. 

Măsurile propuse includ:

  • suplimentarea / implementarea panourilor fotovoltaice pentru a reduce consumul de energie electrică din rețea și, implicit, costurile energetice;
  • implementarea unui sistem centralizat de ventilare mecanică cu recuperare de căldură, pentru a îmbunătăți calitatea aerului și a scădea necesarul de energie pentru încălzire și răcire;
  • instalarea unui sistem de management al clădirii (BEMS) care a permite monitorizarea și controlul precis al consumului de energie;
  • modernizarea sistemului de încălzire și climatizare cu pompe de căldură aer-apă pentru reducerea consumului de energie;
  • modernizarea sistemului de iluminare cu soluții eficiente de automatizare;
  • monitorizarea și verificarea performanței energetice.

Scopul principal al foilor de parcurs este de a sprijini autoritățile locale, oferindu-le modele clare și detaliate pentru pașii necesari în aducerea unei clădiri publice la standard nZEB. Aceste documente prezintă un proces optim de renovare, incluzând etapele, costurile estimative, avizele necesare și sursele potențiale de finanțare. Analizele nu trebuie privite doar ca un plan de remediere a lucrărilor subperformante din trecut, ele reprezintă și un model sustenabil și aplicabil pentru renovările viitoare. Prin intermediul proiectului OUR-CEE, ne propunem să creștem conștientizarea asupra pașilor esențiali pentru asigurarea performanței de calibru înalt a renovărilor viitoare, aliniind fondul de clădiri din țară și regiune la standardele UEdeclară Luciana Miu, Head of Clean Economy, EPG.

Pe lângă reducerea consumului de energie și scăderea emisiilor de CO₂, implementarea măsurilor de renovare aduc beneficii suplimentare, precum creșterea confortului termic și a calității aerului interior, care contribuie la îmbunătățirea calității vieții utilizatorilor clădirii și la creșterea valorii acesteia. Foile de parcurs pot fi consultate integral pe site-ul EPG

Renovarea fondului de clădiri este unul dintre sectoarele cheie pentru reducerea consumului de energie și a emisiilor de CO₂ la nivelul Uniunii Europene Un spectru larg de măsuri de reglementare, instrumente financiare și inițiative  a dus la îmbunătățiri tehnice remarcabile ale fondului de clădiri. Cu toate acestea, consumul de energie, atât în sectorul public, cât și în cel rezidențial, nu a experimentat încă reducerea dramatică necesară pentru atingerea țintelor stabilite. Clădirile publice, care ar trebui să dea tonul în ceea ce privește renovarea aprofundată, au beneficiat de lucrări de renovare în Europa Centrală și de Est, însă o proporție semnificativă din acestea nu generează economii de energie adecvate. 

Realizarea acestor foi de parcurs face parte din proiectul OUR-CEE. Proiectul are scopul de a sprijini accelerarea renovării profunde în patru țări din Europa Centrală și de Est printre care și România. OUR-CEE este un proiect susținut de Inițiativa Europeană pentru Climă (EUKI) a Ministerului Federal German pentru Afaceri Economice și Acțiune Climatică (BMWK).

Un nou brand de fitness din segmentul accesibil, adaptat pieței din România

0

Grupul de investiții Vectr Holdings, aflat în spatele World Class România, anunță că își extinde prezența în piață prin lansarea unui nou brand poziționat în segmentul accesibil al pieței de fitness din România – Befit: „Dezvoltat special pentru nevoile consumatorului local, Befit își propune să ofere soluții de fitness accesibile, tehnologizate și ușor de utilizat, adresându-se unei populații tot mai interesate de un stil de viață activ și sănătos.

Befit propune un model de fitness cu valoare ridicată și acces facil, creat special pentru publicul tânăr, urban, care caută conveniență, inovație și flexibilitate. Brandul propune două formate distincte de cluburi: săli de antrenament compacte, cu echipamente esențiale, și locații mai mari, care combină accesul la sala de fitness cu clase de grup. Ambele concepte funcționează pe un model operațional optimizat, cu personal prezent într-un interval restrâns și acces prelungit în regim automatizat – anumite cluburi vor fi deschise 24/7, datorită sistemelor inteligente de management al clădirii”.

Milan Mirkovic, General Manager Befit: „Obiectivul Befit este să aducă fitness-ul mai aproape de locul în care oamenii trăiesc sau lucrează – accesibil tuturor, indiferent de nivelul de pregătire sau obiectivele personale. Cu abonamente de la doar 150 RON/lună, oferim o experiență completă de antrenament: de la echipamente de top pentru forță, cardio, box și zone inspirate din CrossFit, până la amenajări tip Booty Builder și Hyrox-style. Fiecare club este dotat cu cele mai noi soluții KNX pentru iluminat, HVAC, control al accesului și eficiență energetică, oferind o experiență fluidă și eficientă. Începem cu patru locații centrale în Timișoara, care se vor deschide în luna iulie, iar până la finalul anului vom opera 20 de locații în șase orașe din România. Obiectivul nostru este să atingem un ritm de 25 de noi deschideri anual, în perioada 2026–2030, vizând orașele cu peste 100.000 de locuitori.”

Inițiatorii subliniază că „România este una dintre cele mai dinamice piețe de fitness din Europa, înregistrând o creștere de peste 45% în ultimii ani. Befit este răspunsul strategic al Vectr Holdings la o nevoie clară de opțiuni de fitness mai incluzive și accesibile”.

Jean Marc Sinkora, CEO Vectr Holdings: „Vedem un potențial uriaș în a adresa publicul tânăr din România. Tinerii sunt din ce în ce mai atenți la starea lor fizică și mentală, însă au nevoie de spații care să fie atât accesibile, cât și relevante pentru stilul lor de viață. Befit nu este doar o sală de sport – este o comunitate în care se pot regăsi.”

Mai multe informații despre strategia de extindere Befit, viitoarele deschideri și planurile pe termen lung vor fi comunicate în perioada următoare. Între timp, puteți vizita landing page-ul oficial la https://www.befit.ro pentru actualizări și detalii.

Befit este caracterizat ca „un brand nou de fitness din segmentul accesibil, lansat de Vectr Holdings, cu misiunea de a face serviciile de fitness disponibile pentru un public cât mai larg. Cu accent pe accesibilitate, proximitate și comunitate, Befit oferă abonamente prietenoase cu bugetul, fără compromisuri în privința calității sau experienței. Cluburile sunt amplasate strategic în zone rezidențiale urbane, oferind acces facil la săli bine echipate și spații dedicate antrenamentelor de grup. Bazându-se pe tehnologie inteligentă – inclusiv acces biometric și sisteme eficiente energetic – Befit oferă un mediu de antrenament modern și flexibil, adaptat stilului de viață al tinerilor cu venituri mici și medii”.  

Vectr Holdings este „un fond de investiții cu operațiuni în România în sectoare precum agrobusiness, echipamente agricole, real estate și fitness. Vectr Holdings este proprietarul World Class Romania, liderul pieței de health & fitness din România, și a adăugat recent brandul Befit în portofoliu, care urmează să fie lansat oficial pe piața locală”.

Investiție pentru responsabilitate socială și angajament față de comunitate 

0

O lucrare de artă murală cu titlul „Implicarea face diferența”, realizată de artistul Alex Baciu, în parteneriat cu Artown Festival, individualizează noul magazin Kaufland din Iași, Șoseaua Voinești, nr. 37, deschis publicului începând de joi, 10 aprilie, cu program de funcționare zilnic, între orele 07:00 și 22:00 de luni până sâmbătă, 08:00-20:00 duminică. Muralul este văzut ca „un simbol al angajamentului față de comunitate și al responsabilității sociale”. În acest spirit, cu ocazia deschiderii magazinului, are loc un atelier cu tinerii de la Centrul Rezidențial Maternuș Iași, care își vor lăsa amprenta pe zidul pictat sub îndrumarea artistului, invitați fiind să participe și locuitorii din vecinătatea magazinului care doresc să contribuie la zidul comunitar. De asemenea, este primul magazin Kaufland din Iași care dispune de un loc de joacă în aer liber pentru copii, cu o suprafață de aproximativ 200 mp.

Este al șaselea magazin din orașul Iași. Kaufland România precizează că „prin această investiție, compania ajunge la o rețea națională de 191 de hipermarketuri și creează aproximativ 75 de noi locuri de muncă.  

Noul magazin este caracterizat prin faptul că „are o suprafață totală de peste 5.300 mp, dintre care aproape 3.000 mp sunt destinați spațiului interior de vânzare.

Cu ocazia inaugurării, clienții noului magazin Kaufland sunt așteptați cu promoții speciale la alimente și produse non-alimentare, precum și 30% reducere la toată gama de unelte și accesorii de grădină, în limita stocului disponibil. Printre produsele incluse în ofertă se regăsesc: cotlet de porc fără os, la 18,99 lei/kg, redus de la 30,99 lei/kg, fierbător apă, la 64,50 lei, redus de la 129 lei, detergent automat pentru rufe Herr Klee 3kg, la 19,99 lei, redus de la 29,99 lei.

Hipermarketul pune la dispoziție o selecție variată de produse, potrivite pentru toate gusturile, inclusiv un spațiu generos dedicat fructelor și legumelor, o vitrină cu servire asistată de peste 21 de metri lungime, brutărie, produse congelate, dulciuri, băuturi, articole de drogherie și alte produse nealimentare. În plus, zona Grill din exterior le oferă clienților posibilitatea de a alege dintr-o gamă variantă de preparate gustoase, inclusiv pui rotisat, pulpe de pui, cartofi prăjiți, pui crispy și nuggets, dar și specialități precum mici, ceafă de porc, cabanoși și cârnați thuringer și un sortiment variat de băuturi nealcoolice.

Noua locație dispune de 208 locuri de parcare, dintre care 8 pentru persoanele cu dizabilități, 7 pentru părinți și o stație cu 3 locuri de parcare pentru încărcarea mașinilor electrice. De asemenea, clienții au la dispoziție 2 rastele pentru biciclete.

Pentru a asigura un flux rapid de clienți și timp redus la cumpărături, magazinul este dotat cu 6 case de marcat standard și 10 case express, de tip self check-out. Totodată, clienții pot utiliza serviciul K-Scan, care le permite să scaneze produsele pe măsură ce le adaugă în coș, urmând să finalizeze plata la casele de marcat de la ieșire.

Galeria comercială pune la dispoziție o gamă variată de magazine și servicii, printre care: patiseria Palibo, fast food-ul The BOX, magazinul Good2Go (ziare, reviste și produse de tabac), farmacia LaraFarm, magazinul de produse naturiste Dr. Green, o casă de schimb valutar, un ATM, precum și automate de cafea Nestlé, Dallmayr și Express Coffee, amplasate în zona Grill-ului. În plus, în parcarea magazinului sunt disponibile lockere Sameday, GLS, DPD și FunBox, de unde clienții își pot ridica rapid și ușor coletele.

Continuând angajamentul său față de protejarea mediului, noul magazin Kaufland încurajează clienții să recicleze utilizând sistemele de colectare selectivă disponibile: 

  • În interiorul magazinului, se află două automate de reciclare, de tip self-service, unde clienții pot recicla ambalaje în schimbul voucherelor de extra-reducere. Aici pot fi aduse ambalaje din PET, sticlă și metal (cu volum de până la 3 litri), garanția de 0,50 RON fiind restituită doar pentru ambalajele cu simbolul „Ambalaj cu garanție” tipărit pe etichetă.
  • În zona de la intrare, în spațiul special amenajat sub forma unei broscuțe țestoase, clienții pot depune pentru reciclare ambalaje ale produselor de îngrijire personală sau de curățenie și vor fi recompensați pe loc cu vouchere de 35% reducere la cumpărarea altor produse noi, din oferta lunară. Clienții pot depune sticle goale din plastic de șampon, balsam, gel de duș, cremă de corp, de față sau de mâini, apă de gură sau de săpun lichid, dar și recipiente goale de produse de curățenie, precum detergenți de haine sau de vase, soluții de curățare a bucătăriei, băii, pardoselii sau geamurilor. Voucherele se ridică de la Biroul de Informații din magazin”.

Severin Shopping Center anunță programul de Paște, cu premii și surprize pentru vizitatori

0

Severin Shopping Center îi așteaptă pe vizitatori în luna aprilie cu expoziții de artă, activități dedicate frumuseții și premii garantate pentru utilizatorii aplicației SPOT, care iau parte la campania Level-up.

Noii utilizatori ai aplicației SPOT, care își fac cont în perioada 4-19 aprilie, sunt întâmpinați cu un cadou de bun venit – un cozonac delicios pentru masa de Paște. Cadourile se ridică de la Info Point, în limita stocului disponibil.

În plus, între 11 și 13 aprilie, specialiștii din echipa Oriflame îi așteaptă pe vizitatori cu o serie de activități dedicate îngrijirii și frumuseții. Aceștia se vor bucura de sfaturile experților și vor putea beneficia de o dermoanalizare facială personalizată, ședințe gratuite de make-up, vor putea testa produse, parfumuri și vor primi mostre și cadouri din partea echipei Oriflame.

Participarea la sesiunile de frumusețe este gratuită, prin intermediul aplicației SPOT.

În perioada 16-28 aprilie, elevii Liceului de Arte I. St. Paulian vor participa la un concurs de pictură pe ouă gigant. Acestea vor fi expuse în centrul comercial și vor putea fi admirate și votate de către vizitatori prin intermediul aplicației SPOT.

Atmosfera de sărbătoare este completată de o vânătoare de ouă dedicată cumpărătorilor. În perioada 14-28 aprilie are loc un Treasure Hunt în aplicația SPOT. Cumpărătorii care vor găsi indiciile în magazinele participante, vor primi un premiu garantat, în limita stocului disponibil, pe care îl vor putea ridica pe loc de la Info Point. 

Programul de Paște pentru Severin Shopping Center este următorul:

Galeria Comercială și zona de restaurante:

18 aprilie  10:00-22:00
19 aprilie  10:00-18:00
20 aprilie  ÎNCHIS
Începând cu 21 aprilie  10:00-22:00

Carrefour:

11-13 aprilie  07:00-23:00
14-16 aprilie  07:00-22:00
17-18 aprilie  07:00-23:00
19 aprilie  07:00-19:00
20 aprilie  ÎNCHIS
Începând cu 21 aprilie  07:00-22:00

Cinema City:

18 aprilie  10:30-23:00
19 aprilie  10:30-16:00
20 aprilie  14:00-23:00
21 aprilie  10:30-23:00

Mc Donald’s Restaurant:

18 aprilie  07:00-24:00
19 aprilie  07:00-24:00
20 aprilie  10:00-24:00
Începând cu 21 aprilie  07:00-24:00

Mc Donald’s Drive Thru:

NON-STOP

Mai multe informații despre evenimentele Severin Shopping Center pot fi regăsite pe site-ul oficial al centrului comercial, precum și pe pagina de Facebook și Instagram a acestuia.

Despre Severin Shopping Center

Situat pe Bulevardul Mihai Viteazu, nr 78, în Drobeta Turnu Severin, Severin Shopping Center reunește sub același acoperiș brand-uri naționale și internaționale de modă, încălțăminte, accesorii, tehnologie și petrecere a timpului liber, prezente pentru prima dată în regiune, precum: Benvenuti, Lee Cooper, CCC, Cinema City, Deichmann, ALTEX, Noriel, Pepco, KFC, Spartan, Tom Tailor, Sizeer, LC Waikiki, Hervis și Jack’s Casino. Întreaga ofertă de produse și servicii pusă la dispoziția clienților este perfect adaptată nevoilor comunității locale.

Pentru a completa și facilita experiența de cumpărături, Severin Shopping Center pune la dispoziția clienților săi nu mai puțin de 1.200 de locuri de parcare gratuite.

Severin Shopping Center a lansat SPOT, o aplicație mobilă ce recompensează utilizatorii cu puncte de loialitate pentru fiecare sesiune de cumpărături, oferindu-le astfel acces la oferte și beneficii exclusive, în funcție de statutul atins în program. Aplicația mobilă de recompensare a clienților loiali este disponibilă în 17 centre comerciale ale grupului NEPI Rockcastle din România: Mega Mall București, Promenada Mall, Shopping City Sibiu, Promenada Sibiu, Shopping City Timișoara, City Park Mall Constanta, Brăila Mall, Shopping City Galați, Shopping City Târgu-Jiu, Severin Shopping Center, Shopping City Deva, Shopping City Piatra Neamț, Shopping City Satu Mare, Shopping City Târgu Mureș, Ploiesti Shopping City, Shopping City Râmnicu Vâlcea, Vulcan Value Centre. Aplicația SPOT este gratuită și poate fi descărcată atât din Google Play, cât și din App Store.

Mihai Daraban: Cel mai mare târg de energie verde din România și-a dublat suprafața expozițională, în 2025

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), dl Mihai Daraban, a participat, în data de 9 aprilie a.c., la deschiderea celei mai mari expoziții de profil din România, Green Energy Expo & Romenvirotec, eveniment ce se desfășoară la Centrul Expozițional Romexpo, în perioada 9-11 aprilie 2025.

Green Energy Expo & Romenvirotec reunește companii din România și din străinătate care își desfășoară activitatea în producția de energie regenerabilă și eficiența energetică, colectare, sortare și reciclare inteligentă a deșeurilor, gestionarea apei uzate și transformarea smart a vieții urbane și servicii publice digitalizate.

În deschiderea evenimentului, președintele CCIR, dl Mihai Daraban, a precizat faptul că „ediția de anul acesta a celui mai mare târg de profil organizat vreodată în România a înregistrat performanțe deosebite atât dacă ne raportăm la ediția de anul trecut, cât și la actualul context mondial. Astfel, suprafața de expoziție aproape că s-a dublat față de anul trecut, de la 4.667 de metri pătrați, la 8.625 de metri pătrați. De asemenea, la această ediție sunt prezenți 160 de expozanți, față de 101 câți s-au înregistrat în 2024, iar, ceea ce este foarte important, gradul de internaționalizare a ajuns la 31%, față de 11% anul trecut. În mod clar, energia regenerabilă este un subiect de mare interes pentru antreprenorii români și credem că va fi la fel de interesant și pentru vizitatorii standurilor companiilor prezente, pe care ne dorim să-i vedem în număr cât mai mare”.