VERBUND WIND POWER ROMANIA achiziționează un proiect eolian de 272 MW de  la Monsson 

0

VERBUND Wind Power Romania, filiala românească a liderului  austriac VERBUND, a achiziționat un proiect eolian complet dezvoltat de la Monsson, un grup  internațional de soluții pentru energie regenerabilă, specializat în energie eoliană și solară,  stocarea energiei și hidrogen verde. 

Proiectul eolian achiziționat, situat în județul Caraș-Severin din România, are o capacitate totală  de 272 MW și va avea o producție anuală estimată de aproximativ 569 GWh. Proiectul a fost  achiziționat la stadiul „Ready to Build” (gata de construcție), având toate permisele relevante și  punctele de conexiune și se preconizează în acest moment că va intra în faza de construcție în  anul 2026. 

„Suntem bucuroși și mândri că am început această cooperare cu VERBUND, o companie de  energie electrică de top din Austria și unul dintre cei mai mari producători de energie electrică din  surse hidro din Europa. Așa cum am anticipat de ceva timp, necesitatea energiei curate ca punct  central de dezvoltare a sectorului energetic din România și Europa este în creștere”, a declarat Sebastian Enache, Head of M&A și membru în Consiliul de Administrație în cadrul Monsson. 

Această tranzacție subliniază intenția VERBUND de a-și extinde portofoliul pe piața energiei  regenerabile din România, unde compania este activă din 2012, prin operarea parcului eolian Casimcea de 226 MW, din județul Tulcea. 

„Suntem încântați să colaborăm cu Monsson, o companie cunoscută și respectată în România, în  achiziția acestui proiect și așteptăm cu nerăbdare oportunitățile viitoare, care pot promova  accelerarea tranziției energetice în țara noastră. La VERBUND, căutăm în mod continuu să  stimulăm creșterea sectorului de energie curată din România, în concordanță cu abordarea  noastră sustenabilă în domeniul afacerilor”, a spus Adrian Borotea, directorul general al  VERBUND Wind Power Romania. 

Strategia VERBUND prevede extinderea semnificativă în domeniul energiei solare și eoliene  astfel încât până în anul 2030 aproximativ 25% din producția totală de energie electrică a grupului  austriac să fie generată din surse fotovoltaice și eoliene onshore. România este definită ca fiind  una dintre piețele țintă strategice ale companiei pentru atingerea acestui obiectiv. 

BCR Leasing extinde funcționalitățile asistentului virtual LEA, din cadrul platformei Self Service, și permite rambursarea anticipată a contractelor printr-un flux 100% online

0

BCR Leasing accelerează digitalizarea serviciilor pentru clienți și lansează o nouă funcționalitate a asistentului virtual LEA, integrat în cadrul platformei Self Service. Noua opțiune permite clienților să efectueze rambursări anticipate parțiale sau integrale în cadrul unui proces complet digital, eliminând astfel prezența fizică și documentele tipărite. Întregul flux este intuitiv, rapid și ușor de parcurs, direct din contul de client Self Service.

Clienții care accesează platforma Self Service sunt ghidați pas cu pas de LEA, asistentul virtual conversațional. LEA oferă suport personalizat pentru:

  • Selectarea tipului de rambursare anticipată – parțială sau integrală;
  • Calcularea sumelor de plată și a condițiilor pentru rambursarea anticipată integrală;
  • Semnarea electronică a documentelor. 

„În 2025, BCR Leasing își menține direcția strategică de creștere sustenabilă prin digitalizare accelerată și simplificarea experienței clienților. Ne dorim să fim mai rapizi, mai flexibili și mai aproape de nevoile reale ale celor care ne aleg. Iar lansarea noii funcționalități pentru LEA este un exemplu concret al angajamentului nostru de a transforma procesele tradiționale în experiențe digitale simple, relevante, care fac diferența”, a declarat Vlad Vitcu, CEO BCR Leasing.

Noua funcționalitate este deja disponibilă în platforma de client Self Service din site-ul BCR Leasing și face parte din a doua etapă de dezvoltare a asistentului virtual LEA, consolidând angajamentul companiei pentru inovație și experiență digitală completă.

Românii pregătesc, în medie, un buget de 800 de lei pentru Paște și preferă să susțină producătorii locali

0

Românii alocă, în medie, 800 de lei pentru masa și pregătirile de Paște, conform unui studiu realizat de Raiffeisen Bank în parteneriat cu Appinio. Studiul relevă că pentru 8 din 10 români, petrecerea timpului în familie este cea mai importantă tradiție în această perioadă. Bugetul alocat sărbătorilor pascale este mai mare pentru familiile cu copii și pentru cei cu venituri lunare de peste 1.000 euro, aceștia depășind suma medie de 900 de lei.

În același timp, 4 din 10 români care cheltuie mai mult de 1.000 de lei preferă să petreacă Paștele la restaurant, în vacanță în țară sau în străinătate. 55% dintre respondenți au declarat că bugetul alocat pentru cumpărăturile de Paște este mai mare decât anul trecut.

8 din 10 participanții la studiu declară că alegerea produselor este influențată de dorința de a susține producătorii locali, comportament observat în mai mare măsură în cazul persoanelor din mediul rural sau cu vârsta de peste 55 de ani.  Carnea, produsele tradiționale precum pasca și ouăle roșii și băuturile specifice sezonului sunt în topul preferințelor.

Datorită importanței sale, Paștele reprezintă și o cheltuială importantă pentru bugetele multor români. Astfel, cheltuielile de Paște sunt suportate preponderent din venitul lunar disponibil, dar și din economiile existente. Totuși, 3 din 10 români apelează la un credit bancar, în special cei singuri. De asemenea, persoanele care folosesc un card de credit sunt mai înclinate să cheltuie peste 1.000 de lei, în special dacă aleg să plece în vacanță în această perioadă.

În acest context, 77% dintre respondenți au declarat că folosesc produse sau servicii bancare pentru cheltuielile de Paște, iar peste jumătate dintre aceștia sunt interesați de oferte speciale, precum rate fără dobândă, reduceri directe la comercianți sau cashback.  

Mihail Ion, ©Raiffeisen Bank_resize
Mihail Ion, Raiffeisen Bank

Paștele este o sărbătoare importantă în viața românilor, iar noi vedem în fiecare an care este comportamentul financiar în această perioadă. Prin produse financiare adaptate, cum ar fi ratele fără dobândă, reducerile sau cashback-ul, îi sprijinim să-și gestioneze cât mai bine bugetul. Aceste produse îi ajută să păstreze controlul finanțelor proprii și totodată să folosească planificarea financiară ca pe un pilon esențial al unei vieți echilibrate. Pentru astfel de cheltuieli sau pentru planuri pe termen mai lung, rămânem alături de ei și le oferim soluții personalizate, ușor de înțeles și de aplicat”, declară Mihail Ion, Vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.


5 sfaturi simple pentru bugetarea eficientă a sărbătorilor de Paște:

  1. Stabilește clar suma totală pe care o poți aloca.
  2. Pregătește o listă detaliată a cumpărăturilor necesare și respect-o. Evită risipa alimentară. 
  3. Profită de oferte și reduceri, precum rate fără dobândă și cashback.
  4. Susține producătorii locali pentru a beneficia de calitate și prospețime.
  5. Evită cheltuielile impulsive și alocă buget suplimentar pentru eventuale cheltuieli neprevăzute.

Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, de tip CAWI, a fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 750 de persoane, cu studii medii sau superioare și un venit mediu al gospodăriei de aproximativ 7.000 de lei. Cercetarea a fost realizată în luna aprilie 2025. 

Acesta este al patrulea studiu din seria DESPRE BANI 1:1, pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte care țin de comport

Tarifele lui Trump: Ascensiunea protecționismului american, panica în UE și dilemele economice ale României


de Bogdan Petre,
vicepreședinte al Asociației pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale

Pe 2 aprilie 2025, administrația Trump a lansat o ofensivă economică fără precedent, combinând tarife comerciale agresive cu o propunere radicală de reformă fiscală, redefinind astfel arhitectura economică globală. Cu un tarif de bază de 10% aplicat tuturor importurilor și taxe suplimentare de 20% pentru Uniunea Europeană, și 24% pentru Japonia, Pentru China, tarifele vor fi deosebit de ridicate, după ce Trump a crescut taxele vamale aplicate importurilor chinezești până la 104%, ca reacție la contramăsurile anunțate săptămâna trecută de Beijing. China a refuzat să cedeze în fața a ceea ce a numit „șantaj” și a promis că va „lupta până la capăt.”

Politica numită „Ziua Eliberării” industriei americane – este dublată de planul de eliminare completă a taxei pe venit pentru americanii care câștigă până la 150.000 de dolari anual. Această măsură, care ar acoperi majoritatea populației active din SUA, promite să devină un moment istoric, amplificând atractivitatea economică a Statelor Unite și stimulând relocarea producției pe teritoriul american.

În SUA, impactul este spectaculos. Bursele și-au revenit rapid după o corecție inițială, indicele S&P 500 urcând cu 1,2% în ultimele zile, reflectând încrederea investitorilor în strategia protecționistă. Tarifele au declanșat o migrație masivă a fabricilor înapoi în Statele Unite, companiile evitând costurile ridicate ale importurilor. Drept urmare, piața muncii a explodat: doar în luna martie s-au creat 250.000 de noi locuri de muncă, peste dublu față de estimările inițiale, consolidând percepția că Trump transformă America într-o veritabilă fabrică de bani. Scutirea de taxe pentru veniturile de până la 150.000 de dolari sporește puterea de cumpărare a clasei de mijloc, alimentând consumul intern și susținând creșterea economică. Americanii par convinși că revitalizarea industriei și aceste beneficii fiscale vor compensa turbulențele globale pe termen scurt.

Uniunea Europeană se confruntă cu o furtună iminentă. Exporturile către SUA, estimate la 380 de miliarde de euro anual, sunt amenințate de tarifele de 20%, care lovesc în plin industrii precum cea auto germană sau sectorul bunurilor de lux. Bursele europene au intrat pe o traiectorie descendentă, cu scăderi de 4,95% la Frankfurt, 4,26% la Paris și 2,5% la Stockholm, reflectând o stare de incertitudine acută. Liderii europeni oscilează între negocieri urgente și amenințări cu represalii, pregătind contramăsuri evaluate la 26 de miliarde de euro pe bunuri americane. Această escaladare transatlantică subliniază vulnerabilitatea economică a blocului comunitar, prins între presiunile SUA și ambițiile Chinei.

Pe plan global, efectele sunt la fel de dramatice. În Asia, bursele japoneze au pierdut 4%, iar China a ripostat cu tarife proprii de 34% pe importurile americane, pregătindu-se să exploateze slăbiciunile Europei prin exporturi agresive. Yuanul chinezesc a atins minime recente, iar probabilitatea unei recesiuni globale a fost revizuită în creștere la 60% până la sfârșitul anului, față de 40% anterior. Aceste turbulențe ilustrează o realitate clară: protecționismul american forțează o reconfigurare a lanțurilor de aprovizionare și a fluxurilor comerciale, punând presiune pe economiile dependente de export.

România, ca parte integrantă a ecosistemului economic european, nu poate evita consecințele. Industria auto, care contribuie cu peste 10% la PIB și este strâns legată de lanțurile de producție germane, va resimți o scădere a comenzilor pe fondul tarifelor de 25% impuse pe mașini și componente de către SUA. Bursa de Valori București a reacționat prompt, cu indicele BET coborând cu 1,32%, până la 17.330 de puncte, semnalând îngrijorarea pieței. Pe termen mediu, o încetinire a economiei europene ar putea accentua presiunile inflaționiste și reduce ritmul de creștere al României, deja fragilizat de deficite structurale. Totuși, criza ascunde și oportunități: o reorientare strategică spre piețe alternative sau o poziție fermă în negocierile UE-SUA pentru o Zonă de Liber Schimb transatlantică ar putea atenua impactul.

Din perspectiva macroeconomică, tarifele lui Trump marchează un punct de inflexiune. America își consolidează poziția de forță, sacrificând interdependența globală pentru suveranitate economică. Pentru România, provocarea este dublă: pe de o parte, gestionarea riscurilor imediate printr-un mix de politici fiscale și sprijin pentru industriile afectate; pe de alta, valorificarea oportunităților pe termen lung prin adaptare strategică. Într-un context global tot mai volatil, pasivitatea nu este o opțiune și este mai clar ca niciodată ca este momentul ca România să acționeze rapid pentru a transforma această criză într-un avantaj competitiv.

În fața acestui cutremur economic, România are la dispoziție mai multe pârghii strategice pentru a limita daunele și a transforma provocarea într-o oportunitate:

Diversificarea piețelor de export

Reducerea dependenței de UE prin intensificarea relațiilor comerciale cu piețe emergente din Asia, Africa sau Orientul Mijlociu ar putea amortiza impactul. De exemplu, promovarea exporturilor agricole și a produselor manufacturate către țări precum Turcia sau Emiratele Arabe Unite, unde cererea rămâne stabilă, ar diversifica riscurile.

Sprijinirea industriei auto

Guvernul poate lansa scheme de sprijin financiar – subvenții sau credite cu dobândă redusă – pentru companiile afectate, în special subcontractorii din sectorul auto. Totodată, investițiile în tehnologii verzi și electrificare ar alinia producția românească la noile priorități globale, menținând competitivitatea.

Consolidarea rezilienței interne

Pe plan intern, actuala guvernare ar trebui să depună toate eforturile pentru a accelera absorbția fondurilor europene din PNRR pentru a finanța infrastructura și digitalizarea, reducând astfel vulnerabilitatea la șocurile externe. O politică fiscală prudentă, combinată cu stimularea investițiilor private, ar întări capacitatea economiei de a rezista turbulențelor.

Evoluția pieței de fuziuni și achiziții (M&A) din România în primul trimestru al anului 2025

0

În primele trei luni ale anului 2025, piața românească de fuziuni și achiziții (M&A) a înregistrat 51 de tranzacții[1], cu o valoare combinată estimată de 1,0 miliarde USD[2], reflectând o scădere de 25% a numărului de tranzacții (68) și o scădere de 29% a valorii (1,4 miliarde USD) M&A comparativ cu T4 2024. Nivelul mai scăzut al tranzacțiilor a fost în mare parte datorat unui început lent al anului, luna ianuarie 2025 înregistrând cel mai mic număr de tranzacții (10) din septembrie 2023 (12), în timp ce activitatea a fost mai aproape de media lunară din 2024 în februarie și martie 2025. Valoarea estimată mai scăzută a M&A din România în T1 2025 a fost afectată de cota record de tranzacții cu valoare de tranzacție nedivulgată (84%).

Cea mai mare tranzacție a cărei valoare a fost publicată din T1 2025 a fost achiziția portofoliului de logistică al P3 Group de către CTP, cu sediul în Olanda, cel mai mare dezvoltator listat public de proprietăți industriale și logistice din Europa, pentru 280 milioane USD. Cumpărătorul a înregistrat o altă tranzacție semnificativă în anul precedent, când a achiziționat 5 parcuri industriale ușoare din portofoliul de logistică deținut integral de Globalworth Real Estate Investments, pentru aproximativ 184 milioane USD. A doua cea mai mare tranzacție divulgată ca valoare în această perioadă a fost achiziția clădirii de birouri Victoria Center de către Solida Capital de la Macquarie Group pentru 31,7 milioane USD, unde EY a oferit servicii de due diligence financiar și fiscal cumpărătorului.

Deși investitorii strategici au rămas jucătorii dominanți pe piața locală de M&A în T1 2025, reprezentând 80% din tranzacții, investitorii financiari au reprezentat o cotă record de 16% din volumul tranzacțiilor, fiind impulsionați în principal de fonduri de capital privat străine care investesc în numeroase sectoare, inclusiv sănătate, energii regenerabile, imobiliare și petrol și gaze. Timpul va arăta dacă T1 2025 a marcat începutul unei reechilibrări structurale a pieței M&A românești în conformitate cu alte piețe din Europa Centrală și de Est, unde investitorii financiari reprezintă aproape 20-25% din tranzacții.

Tranzacțiile interne au scăzut de la 51% din tranzacțiile anunțate în T4 2024 la 43% în T1 2025, în principal ca urmare a unei creșteri a achizițiilor externe de către investitorii români. Cota tranzacțiilor inbound (43%) a rămas destul de stabilă de la un trimestru la altul (QoQ), Statele Unite păstrând prima poziție cu patru tranzacții, urmate de Marea Britanie cu trei, ceea ce a marcat o revenire la poziția sa pe termen lung ca al doilea cel mai activ investitor în România, după o perioadă de doi ani de inactivitate post-Brexit. Germania și Polonia au ocupat împreună locul trei cu câte două tranzacții fiecare.

Decidenții români au înregistrat cinci tranzacții outbound (cotă de 10%) în acest trimestru, întărind încrederea investitorilor interni pentru ținte externe observată în 2024. Trei tranzacții outbound s-au evidențiat în T1 2025: investiția minoritară a Morphosis Capital în Endurosat, un furnizor european de top de sateliți și servicii spațiale, unde EY a oferit servicii de due diligence financiar și fiscal pentru Morphosis; achiziția BitDefender a BitShield Malaysia și achiziția de către Med Life a clinicii All Clinic din Moldova.

Sectorul Imobiliarelor, Ospitalității și Construcțiilor s-a clasat pe primul loc ca volum în primul trimestru cu nouă tranzacții, urmat de sectoarele Sănătății, Tehnologiei și Producției Avansate cu câte șase tranzacții fiecare. Sectoarele Produselor de Consum și Retail și Energie și Utilități au urmat cu câte cinci tranzacții fiecare. Sectorul Mobilității a înregistrat patru tranzacții, inclusiv achiziția mai multor afaceri de dealeri auto de lux (Ferrari, Aston Martin, Dallara și Morgan) de către Holland Automotive Group din Canada, unde EY a oferit servicii de due diligence pentru vânzător.

Deși vânzarea foarte așteptată a Regina Maria Group de către MidEuropa nu a fost anunțată până pe 1 aprilie 2025, ar fi fost o omisiune să nu recunoaștem această tranzacție inbound semnificativă în sectorul sănătății din România. Deși comunicatele de presă oficiale nu au divulgat valoarea tranzacției, diverse surse de știri au estimat că CVC, susținut de Mehilainen din Finlanda, a fost de acord să plătească peste 1,4 miliarde USD[3], ceea ce ar face din aceasta una dintre cele mai mari tranzacții înregistrate vreodată în M&A românească. Această tranzacție subliniază încrederea investitorilor străini în România ca destinație de investiții.

În ciuda faptului că T1 2025 a înregistrat o scădere de la un trimestru la altul atât a volumului, cât și a valorii M&A românești, a marcat totodată și cea mai mare cotă de tranzacții susținute de sponsori financiari înregistrată vreodată, niveluri stabile de activitate inbound și încrederea în creștere a decidenților români de a investi pe piețe externe.

Asistența EY oferită în primul trimestru al anului 2025


[1]Baza de date M&A a EY pentru România exclude tranzacțiile cu participații achiziționate de mai puțin de 15%. 

[2] Include o estimare a valorii tranzacțiilor pentru care nu au fost divulgate date anterior de către părți sau nu sunt disponibile în bazele de date ale terților și/sau raportate de sursele media.

[3]Pe baza unei valori estimate a tranzacției de 1,3 miliarde EUR, conform diverselor surse de știri.

INS: România – deficit comercial de 2874,2 milioane de euro în februarie 2025

0

Conform unui comunicat al Institutului Național de Statistică, în luna februarie 2025, exporturile FOB au însumat 7897,3 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 10771,5 milioane euro, rezultând un deficit de 2874,2 milioane de euro.

Faţă de luna februarie 2024, exporturile din luna februarie 2025 au scăzut cu 0,7%, iar importurile au crescut cu 6,3%. În perioada 1 ianuarie-28 februarie 2025, exporturile FOB au însumat 15146,9 milioane euro, iar importurile CIF au însumat 20763,8 milioane euro.

În primele doua luni ale anului 2025, exporturile au crescut cu 0,7%, iar importurile au crescut cu 8,2%, comparativ cu aceiași perioadă a anului 2024.

Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în perioada 1ianuarie -28 februarie 2025 a fost de 5616,9 milioane euro, mai mare cu 1460,1 milioane euro (+35,1%) decât cel înregistrat în perioada 1 ianuarie -29 februarie 2024.

Exporturile, importurile şi soldul balanței comerciale (FOB/CIF) în perioada ianuarie 2020 – februarie 2025

©INS

Ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (45,5% la export şi 34,4% la import) şi alte produse manufacturate [1](28,2% la export şi 28,0% la import).

Comerțul internațional pe grupe de produse conform CSCI Rev.4[2], în perioada 1.I-28.II 2025

 Exporturi FOBImporturi CIF
1.I-28.II 20251.I-28.II 2025
Milioane euroPondere în total export (%)în % față de 1.I-29.II 2024Milioane euroPondere în total import (%)în % față de 1.I-29.II 2024
TOTAL15146,9100,0+0,720763,8100,0+8,2
din care, în relație cu UE 2710645,470,3-3,614783,471,2+4,8
Alimente și animale vii1036,16,8-9,61927,29,3+4,5
din care, în relație cu UE 27586,23,9+6,81623,27,8+2,7
Băuturi și tutun384,52,5+24,2188,50,9+28,5
din care, în relație cu UE 27200,71,3+0,9130,60,6+36,5
Materiale crude, necomestibile, exclusiv combustibil[3]483,03,2-9,9501,02,4+1,8
din care, în relație cu UE 27233,61,5-25,2358,01,7+5,4
Combustibili minerali, lubrifianți și materiale derivate1074,67,1+49,91915,99,2+32,8
din care, în relație cu UE 27351,82,3-5,6909,34,4+142,6
Uleiuri, grăsimi și ceruri de origine animală și vegetală32,40,2-53,458,90,3+30,3
din care, în relație cu UE 2728,80,2-24,636,00,2-7,5
Produse chimice și produse derivate nespecificate în altă secțiune897,65,9+16,33183,515,3+9,8
din care, în relație cu UE 27547,53,6+6,52438,611,7+8,1
Mărfuri manufacturate clasificate în principal după materia primă2301,015,2-2,43531,917,0+7,8
din care, în relație cu UE 271727,111,4-1,72378,211,5-0,1
Mașini și echipamente pentru transport6890,845,5-2,67149,934,4+2,6
din care, în relație cu UE 275357,035,4-4,95288,925,5-4,0
Articole manufacturate diverse1968,813,0-2,02287,311,0+10,4
din care, în relație cu UE 271576,610,4-4,41605,77,7+5,1
Bunuri necuprinse în altă secțiune din CSCI78,10,5+77,119,70,1+133,0
din care, în relație cu UE 2736,00,2+86,215,00,1+130,7

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada analizată a fost de 10645,4 milioane euro la expedieri şi de 14783,4 milioane euro la introduceri, reprezentând 70,3% din total exporturi şi 71,2% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în primele doua luni ale anului 2025 a fost de 4501,5 milioane euro la exporturi şi de 5980,4 milioane euro la importuri, reprezentând 29,7% din total exporturi şi 28,8% din total importuri.

Exporturile, importurile şi soldurile balanțelor comerciale (FOB/CIF) Intra-UE27 şi Extra-UE27
în perioada ianuarie 2023 – februarie 2025

©INS

[1] Sunt cuprinse mărfuri manufacturate, clasificate în principal după materia primă (fier, oţel, cauciuc, metal, etc.) şi articole manufacturate diverse (îmbrăcăminte şi accesorii, încălţăminte, etc.)

[2] CSCI, Rev.4. – Clasificarea Standard de Comerţ Internaţional

[3] Sunt cuprinse, în principal, semințe și fructe oleaginoase; minereuri metalifere și deșeuri de metale; lemn și plută; alte materii brute de origine animală sau vegetală

Analiză Freedom24: Acțiunile din sectorul apărării ajung din urmă giganții din industria de lux 

0

      Creșterea accelerată a cheltuielilor militare în Europa a dus la evaluări record pentru companiile din sectorul apărării, ajungând la niveluri comparabile cu cele ale unor branduri de lux consacrate la nivel global. Un domeniu perceput anterior ca fiind cu marje reduse este astăzi considerat o oportunitate reală de creștere în portofoliile de investiții. Cererea din partea investitorilor este atât de puternică, încât depășește ritmul cu care analiștii reușesc să-și ajusteze estimările. Freedom24, platforma de tranzacționare care oferă investitorilor români acces direct la bursele internaționale analizează acest trend. 

      Acțiunile producătorului german de tancuri și muniție Rheinmetall AG aproape s-au dublat de la începutul anului 2025. Potrivit Bloomberg, evaluarea companiei, calculată pe baza profiturilor anticipate, o plasează acum între giganții industriei de lux LVMH și Hermès, celebru pentru gențile Birkin. Și alte companii europene din domeniul apărării – precum Thales din Franța și Leonardo din Italia – au înregistrat creșteri importante. Valul de entuziasm este alimentat de angajamentul Germaniei de a aloca sute de miliarde de euro pentru apărare, o direcție pe care și liderii Uniunii Europene par hotărâți să o urmeze.

      Entuziasmul crescut al investitorilor a dus la lansarea WisdomTree Europe Defence UCITS ETF, primul fond tranzacționat la bursă dedicat exclusiv sectorului de apărare european. Listat pe bursele din Milano, Frankfurt și, recent, la London Stock Exchange, acest ETF reunește 20 de companii europene active în producția de echipamente civile și militare, electronice de apărare și tehnologie spațială. Fondul aplică o politică de excludere riguroasă, evitând investițiile în companii implicate în fabricarea de arme interzise la nivel internațional, precum munițiile cu dispersie sau minele antipersonal. Rheinmetall deține cea mai mare pondere în portofoliu (18%), urmată de Leonardo (15%), Saab din Suedia și BAE Systems din Marea Britanie (câte 10%), respectiv Thales din Franța (9%).

      „Cu șase luni în urmă, puțini se așteptau la o asemenea evoluție în sectorul apărării europene. Astăzi, perspectiva este complet diferită. Deși evaluările pot părea ridicate la prima vedere, acest lucru se întâmplă doar pentru că piețele nu au inclus încă complet creșterea prognozată a profiturilor. Dacă se va confirma o creștere de două cifre – ceea ce noi considerăm realist – actualele evaluări vor fi justificate”, explică Maxim Manturov, Head of Investment Research la Freedom24.

      Totuși, unii analiști avertizează că prețurile acțiunilor ar putea fi deja supraevaluate, mai ales având în vedere că titlurile Rheinmetall s-au apreciat de peste 10 ori din februarie 2022 până în prezent. Săptămâna trecută, analistul Christian Kers de la Warburg Research a retrogradat acțiunile companiei de la „buy” la „hold”, argumentând că prețul actual reflectă deja estimările privind creșterea bugetului militar la 3% din PIB. „În acest context, recomandăm investitorilor să marcheze profiturile”, a declarat acesta.

      Cu toate acestea, bănci importante precum Goldman Sachs și JPMorgan Chase consideră că potențialul de creștere pentru acțiunile din domeniul european de apărare nu a fost epuizat.

      „Companiile europene din apărare încep să pară scumpe chiar și comparativ cu cele americane, însă așteptările de creștere sunt atât de ridicate încât evaluările actuale rămân în continuare sustenabile”, au scris analiștii de la Goldman Sachs. Analiștii JPMorgan au adăugat „rămânem optimiști cu privire la sectorul de apărare, chiar și în eventualitatea unui armistițiu între Ucraina și Rusia.”

      Peste 60% dintre angajatori vor acorda beneficii de Paște, anul acesta

      0

      65,6% dintre angajatorii participanți la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România vor oferi angajaților beneficii cu ocazia sărbătorilor de Paște. Cei mai mulți au bugetat prime în bani, al doilea cel mai frecvent oferit beneficiu fiind voucherele sau tichetele cadou. Lista beneficiilor continuă cu zilele libere suplimentare și coșuri cu produse de sărbători.

      „Peste 80% dintre angajatori oferă, în general, beneficii extrasalariale angajaților, însă, pe lângă pachetul lunar, mai există și pachete special gândite pentru perioada sărbătorilor, respectiv pentru Paște și pentru Crăciun. Dacă pentru Crăciun companiile alocă, de obicei, un buget mai consistent, de Paște vorbim despre valori mai reduse”, spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România. Astfel, 57,1% dintre participanții la sondaj au declarat că pachetele pe care le vor oferi anul acesta, de Paște, au o valoare cuprinsă între 200 și 400 de lei pentru fiecare angajat. 23,8% au alocat un buget între 400 și 600 de lei și doar 4,8% investesc peste 1.000 de lei / angajat în acest scop. 4,8% au un buget modic, cuprins între 100 și 200 de lei.

      „Nu sunt mari diferențe față de anul trecut din acest punct de vedere, în condițiile în care 85,7% dintre angajatori spun că au păstrat aceeași valoare ca în 2024 și doar 14,3% au crescut-o. Interesant este, totuși, faptul că nu vedem scăderi la acest capitol, într-un context în care companiile sunt din ce în ce mai atente la costuri. Una dintre explicații ar putea sta în faptul că înțeleg că astfel de beneficii influențează nivelul de satisfacție a angajaților, element extrem de important  anul acesta, când o parte dintre angajatori se văd în imposibilitatea de a face majorări salariale mai mari de câteva procente, în timp ce alții nu vor face deloc”, subliniază Ana Călugăru. 72% dintre angajatori cred că aceste beneficii au un rol important în menținerea stării de bine în rândul angajaților, în timp ce un sfert dintre respondenți consideră că nu au un impact real, însă, lipsa lor cu siguranță ar genera nemulțumiri.

      Întrebați, totodată, ce beneficii cred că le-ar ajuta compania să se diferențieze în piață ca un angajator dezirabil în această perioadă, mai mult de jumătate (58,6%) dintre angajatorii participanți la sondaj au menționat salariile suplimentare (al 13-lea salariu) pentru toti  angajații companiei. 41,4% au indicat săptămâna de lucru de patru zile, cu scurtarea programului de lucru la 32 de ore pe săptămână, 24,1% extinderea pachetului de beneficii către membrii familiei, iar 17,2% acoperirea cheltuielilor casnice. „Angajatorii obișnuiesc să sondeze anual opinia angajaților pentru a afla care este nivelul real de satisfacție în interiorul companiei, ce îi motivează, care sunt nemulțumirile lor, dar și ce beneficii și-ar dori să primească de la angajator. Toate aceste răspunsuri vin, așadar, ca urmare a informațiilor pe care managerii le primesc de la angajați”, completează Ana Călugăru.

      Sondajul a fost realizat în perioada martie – aprilie pe un eșantion de 80 de angajatori.

      MAGNOR: Profit net de 13,5 milioane de lei în 2024 – în creștere cu 4%

      0

      MAGNOR, companie românească specializată în tranzacționarea bijuteriilor din aur și cu diamante, electronicelor și produselor de lux pre-owned, anunță rezultate financiare solide pentru anul 2024. Holdingul și-a continuat creșterea accelerată și a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 165 de milioane de lei, reprezentând un plus de 64% față de anul precedent. Profitul net s-a ridicat la 13,5 milioane de lei, în creștere cu 4%, iar profitul net normalizat a fost de 15 milioane de lei, luând în considerare costurile one-off alocate în 2024  proiectului de rebranding. În același timp, EBITDA a atins valoarea de 18,5 milioane de lei, marcând o evoluție pozitivă de 9% față de 2023.

      Rezultatele obținute confirmă soliditatea strategiei noastre de dezvoltare și capacitatea echipei de a răspunde rapid atât oportunităților, cât și provocărilor din piață. Avem un model de business adaptabil, rezilient și diversificat, care și-a demonstrat capacitatea de a crește sustenabil într-un mediu dinamic. Investițiile strategice ne consolidează poziția pe piață, iar profesioniștii MAGNOR rămân principalul motor al inovației”, spune Cosmin Popovici, CEO-ul holdingului. 

      În 2024, compania, care pe lângă retail furnizează și servicii financiare alternative (creditare pe termen scurt tip amanet și schimb valutar) și-a extins rețeaua națională cu trei noi magazine, inclusiv în Craiova – oraș în care MAGNOR nu avea prezență anterior.

      Totodată, anul trecut MAGNOR a derulat un proces amplu de rebranding, cu un efort concentrat al întregii echipe. Investiția a inclus și lansarea a două platforme digitale – magnor.ro, dedicată serviciilor și magnorshop.ro, pentru segmentul de retail cu bijuterii din aur și cu diamante, aur de investiții, electronice și produse de lux pre-owned. 

      Nu în ultimul rând, dezvoltarea organizațională a fost un pilon important al strategiei de business în 2024. Astfel, echipa MAGNOR a ajuns la 180 de angajați, consolidând cultura organizațională prin atragerea de talente și prin susținerea profesionalismului și a inovației. „Sunt mândru de echipa MAGNOR și le mulțumesc pentru devotamentul și efortul continuu, prin care a fost posibilă evoluția din 2024. Echipa a excelat încă o dată în implementarea strategiei, iar rezultatele vorbesc despre puterea de a construi împreună” afirmă Cosmin Popovici, CEO MAGNOR.

      Pentru 2025, compania românească își propune o extindere teritorială prin accesarea unor noi puncte strategice, care vor întări prezența la nivel național. Continuarea digitalizării va rămâne o prioritate, alături de reamenajarea magazinelor existente, prin implementarea unui nou standard care va contribui la îmbunătățirea experienței clienților. Totodată, consolidarea și perfecționarea echipei rămân o parte esențială a strategiei. „Vom continua să progresăm în beneficiul tuturor stakeholderilor, dezvoltându-ne accelerat și ridicând standardele în industrie. Creșterea sustenabilă rămâne obiectivul nostru principal și în 2025”, mai spune Cosmin Popovici.

      Oprirea schemei de ajutor de stat afectează atât bugetul statului, cât și transportatorii – UNTRR solicită prelungirea până la 31 decembrie 2025 și majorarea rambursării la 34 bani/litru

      0

      Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanțelor prelungirea schemei de ajutor de stat până la 31 decembrie 2025 și majorarea sumei rambursate pentru acciza suplimentară la 34 bani/litru. 

      Aceste modificări ale legislației sunt esențiale pentru ca firmele de transport rutier din România să-și poată menține competitivitatea într-un context economic tot mai dificil. Carburantul rămâne cel mai mare cost, iar majorarea accizei fără măsuri compensatorii adecvate duce la creșterea costurilor operaționale și pune presiune directă pe tariful de transport. 

      Începând cu anul 2025, mai mulți transportatori români au pierdut contracte de transport bilateral din și către România, ca urmare a acestor costuri ridicate. Aceste evoluții confirmă datele prezentate în Studiul UNTRR Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030, care arăta că în 2023 cele mai mari scăderi s-au înregistrat pe rutele către și dinspre Germania, Țările de Jos, Belgia, Cehia și Polonia. În 2023, transportatorii români au continuat să dețină o pondere semnificativă în comerțul internațional realizat rutier, cu 66% din totalul exporturilor și 57% din totalul importurilor de mărfuri transportate pe cale rutieră. 

      Scăderea volumului de servicii de transport rutier efectuate de operatorii români se reflectă inclusiv în datele publicate de Banca Națională a României. Astfel, la sfârșitul lunii noiembrie 2024, soldul exporturilor de servicii de transport rutier a fost de doar 4,555 miliarde euro, în scădere cu 483 milioane euro față de aceeași perioadă a anului 2023, când soldul era de 5,038 miliarde euro. 

      În acest context, pentru a asigura continuitatea măsurii și predictibilitatea necesară mediului de afaceri, UNTRR solicită prelungirea perioadei de aplicare a schemei de ajutor de stat până la data de 31 decembrie 2025. 

      Valoarea actuală rambursată, de 20 bani/litru, nu mai reflectă realitatea economică. UNTRR solicită majorarea acesteia la 34 bani/litru, astfel încât să se asigure o compensare parțială echitabilă a accizei suplimentare, în linie cu practicile altor state membre UE. 

      După majorarea accizei la motorină de la 1 ianuarie 2025, nivelul acesteia a depășit 466 euro/1000 litri – cea mai mare valoare a accizei din România de după 1990. În același timp, nivelul minim european este de 330 euro/1000 litri, iar diferența necompensată afectează direct capacitatea de concurență a transportatorilor români în raport cu operatorii din alte state membre. 

      Mai multe state UE oferă scheme de rambursare semnificativă a accizei suplimentare: Spania rambursează 4,9 cenți/litru, Croația oferă rambursare integrală, iar Ungaria compensează aproximativ 70% din diferență. Belgia, Franța și Italia aplică, de asemenea, forme consistente de sprijin, care mențin competitivitatea transportatorilor naționali. 

      În acest context, UNTRR solicită modificarea următoarelor articole din H.G. 153/2024: 

      ·         Art. 4 alin. (3): prelungirea perioadei de aplicare a schemei până la 31 decembrie 2025; 

      ·         Art. 5 alin. (2): majorarea valorii rambursate la 34 bani/litru. 

      UNTRR subliniază necesitatea unei intervenții urgente pentru evitarea dezechilibrelor în piața de transport rutier și pentru asigurarea unei concurențe loiale în spațiul UE. În lipsa acestor ajustări, transportatorii români riscă să piardă teren în fața firmelor străine care beneficiază de sprijin activ și consistent din partea propriilor guverne. 

      De asemenea, este important de avut în vedere că, indiferent de evoluția prețului petrolului și motorinei pe piața europeană, creșterea accizei la nivel național are un impact concentrat pe operatorii de transport din România atât prin reducerea competitivității transportatorilor români și a tuturor agenților economici din România care utilizează un transport mai scump decât competitorii lor din alte țări. În măsura în care în alte țări la același cost al motorinei fără taxe, fie taxele aplicate sunt mai mici, fie taxele aplicate chiar dacă sunt egale sau mai mari cu cele aplicate în România, dacă prin rambursări integrale sau parțiale de acciză, costul final al motorinei devine mai competitiv decât în România, fluxurile de alimentare ale transportatorilor vor migra către alte state, așa cum s-a întâmplat și în trecut. Estimările arată că, într-un interval de doar trei luni, între 12% și 18% din volumul de motorină alimentat pe teritoriul României ar putea fi redirecționat către țările vecine. Această migrare va conduce implicit la o scădere a sumelor colectate de stat din acciză. 

      Deși, la prima vedere, statul român ar putea considera că face o economie prin nerambursarea accizei către transportatori, în realitate, pierderile bugetare cauzate de mutarea alimentărilor în afara țării vor depăși economiile aparente. Astfel, suma finală colectată din acciză se va reduce proporțional cu volumul de carburant alimentat în afara României. 

      Pentru a da o șansă industriei de transport din România și economiei românești în ansamblu, menținerea rambursării parțiale a accizei pentru transportatorii români este cheia atât în situația creșterii prețului motorinei cât și a scăderii acestuia ca urmare a recesiunii economice și a reducerii cererii. 

      Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România își exprimă încrederea în deschiderea autorităților față de această solicitare legitimă a industriei de transport rutier, vitală pentru economia națională și pentru buna funcționare a lanțurilor logistice europene.


      Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.