BYD depășește Tesla iar piața chineză a vehiculelor electrice impune ritmul la nivel mondial

Date:

Peisajul vehiculelor electrice se schimbă, iar compania chineză BYD se impune ca principalul concurent al Tesla, compania lui Elon Musk. În același timp, viitorul anunță o competiție și mai acerbă pe piața mondială a vehiculelor cu energie curată, în timp ce tarifele vamale impuse de Donald Trump sporesc incertitudinea.

Veniturile BYD au ajuns la 170,4 miliarde de yuani (23,35 miliarde de dolari) în primul trimestru, în creștere cu 36,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, comparativ cu o creștere de 52,7% în trimestrul anterior. Ultimele rapoarte financiare ale companiei arată o performanță remarcabilă, profitul BYD în primul trimestru crescând cu peste 100% față de anul precedent, cel mai rapid ritm din ultimii aproape doi ani. În același timp, Tesla a raportat o scădere a profiturilor cu 71% pentru aceeași perioadă.

Sectorul auto din China continuă să se extindă, primul trimestru al anului 2025 arătând o creștere de două cifre atât în ceea ce privește producția, cât și vânzările. Vehiculele cu energie nouă (care includ vehicule electrice cu baterii, hibride plug-in și vehicule cu pile de combustie, dar nu și vehicule hibride pure) reprezintă acum peste 50% din totalul vânzărilor de mașini noi din China, depășind semnificativ ratele de adoptare din Statele Unite și Europa. De exemplu, în Europa, în primul trimestru, 15,2% din vehiculele vândute au fost vehicule electrice cu baterii, 7,6% hibride plug-in (PHEV) și 35,5% hibride pure.

Dacă ne uităm la vânzările de vehicule cu energie nouă în primul trimestru al anului 2025, piața chineză a fost dominată de BYD cu aproape 29%, urmată de Geely, proprietarul Volvo (13%), SAIC-GM-Wuling (6,5%), Changan (6,5%) și Tesla (5,6%). Cu toate acestea, modelul Tesla Y a fost cel mai bine vândut SUV din China în primul trimestru.

Salonul Auto de la Shanghai din 2025, care își va închide porțile pe 2 mai, evidențiază accelerarea inovării în industria auto din China, cu peste 70 de mărci auto care prezintă peste 100 de modele noi sau actualizate. BYD și Geely au ocupat locul central, în timp ce aproximativ o duzină de noi modele crossover care concurează direct cu Modelul Y al Tesla au debutat, oferind capacități superioare de încărcare a bateriei și caracteristici avansate la prețuri competitive. Printre noutățile notabile s-au numărat Galaxy Cruiser de la Geely (un 4×4 electric), camioneta Frontier Pro PHEV de la Nissan și SUV-ul mare 9X de la Zeekr. Au fost însă și absențe notabile, precum Hyundai, Kia și Genesis din Coreea, care au ratat salonul pentru prima dată, mărcile franceze Citroën și Peugeot, precum și mărcile britanice Jaguar și Land Rover, care au decis să nu participe la ediția din acest an. Au existat însă și noi veniți în sectorul vehiculelor electrice, precum Xiaomi Automotive, Leapmotor (susținut de Stellantis) și brandurile HIMA ale Huawei.

În timp ce mașinile strălucitoare captează imaginația entuziaștilor, în spatele scenei se desfășoară un război nemilos al prețurilor. Sectorul vehiculelor cu energie nouă din China se pregătește pentru o „competiție de eliminare” brutală care va avea loc în următorii trei ani, din care, potrivit unor surse din interiorul industriei, este probabil ca mai mult de trei sferturi dintre firme să nu supraviețuiască. La sfârșitul anilor 2010, existau peste 400 de producători de automobile în China, iar în prezent, acest număr a scăzut la aproximativ 40 și continuă să se reducă. Potrivit lui He Xiaopeng, fondatorul și CEO-ul producătorului de mașini electrice Xpeng Motors, valul de falimente, probabil, va mai continua câțiva ani, ducând la supraviețuirea finală a „mai puțin de șapte” mărci. Iar acest război al prețurilor se extinde și în afara Chinei, punând presiune atât pe producătorii europeni, cât și pe cei americani.

Într-un peisaj în care majoritatea marilor mărci mondiale prezintă mașini care pun în evidență o multitudine de progrese tehnologice, pline de ecrane LED strălucitoare, piloți autonomi și gadgeturi, o nouă companie din SUA alege o cale diferită. Slate Auto a prezentat recent o camionetă electrică „analogică”, poziționată ca un produs distinct anti-Tesla. Start-up-ul EV este susținut de Jeff Bezos de la Amazon. Abordarea Slate este minimalistă, oferind un camion personalizabil la prețul de 25.000 de dolari, fără opțiuni de vopsea, dar cu o mare listă de opțiuni pentru înfoliere, cu geamuri manuale, fără pilot automat adaptiv și fără ecran central de infotainment. Dar oferă posibilitatea proprietarilor de a-și personaliza vehiculele înainte și, mai important, chiar și după livrare, adăugând difuzoare, ecrane, dar și posibilitatea de a-l transforma din camionetă în SUV, dacă se dorește. Am văzut o abordare similară la început cu Dacia Logan, o mașină cu funcția principală de a te duce de la punctul A la punctul B. Producția Slate este programată să înceapă în 2026, iar primele livrări sunt prevăzute pentru trimestrul IV al anului 2026. Compania se așteaptă la o capacitate de producție totală de 150.000 de vehicule pe an la care va ajunge până în 2027-2028.

Pe măsură ce BYD își continuă dominația pe piață și apar concurenți inovatori precum Slate, Tesla se confruntă cu o presiune tot mai mare pentru a-și revigora gama de produse și strategia într-un peisaj global al vehiculelor electrice din ce în ce mai competitiv. Prețul acțiunilor companiei lui Elon Musk a scăzut cu aproape 30% în acest an, în timp ce rivalul său BYD a înregistrat o creștere a prețului acțiunilor de peste 50% în aceeași perioadă. Investitorii în acțiunile Tesla nu sunt însă gata să renunțe, aceasta fiind cea mai deținută companie de către investitorii individuali români și a doua cea mai deținută de către investitorii globali de pe platforma de tranzacționare și investiții eToro. Cu toate acestea, drumul este anevoios pentru BYD și Tesla, iar tarifele impuse de Trump complică și mai mult un context deja extrem de complex.

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

EBcon cel mai mare eveniment internațional de Employer Branding din România și CEE revine în 2025

EBcon – conferinta de employer branding, cel mai amplu...

Bitcoin revine la peste 90.000 de dolari. Intrări mari în ETF-urile spot pe bitcoin

Piețele cripto au avut o săptămână solidă după Paște,...

ENGIE a finalizat cu succes achiziția unui proiect eolian de 54 MW în județul Constanța

ENGIE Romania anunță finalizarea achiziției unui proiect eolian cu...