NAI Romania: Producția auto din România accelerează în 2024 și își poate menține creșterea

Date:

 În pofida unui context internațional tensionat și a provocărilor la adresa industriei auto europene, înregistrând o performanță solidă atât în zona producției, cât și în cea a înmatriculărilor, arată o analiză realizată de Appraisal & Valuation SA, compania deținătoare a brandului NAI Romania & Moldova și emitent listat pe BVB (simbol: APP).

România a încheiat anul 2024 cu un record istoric de producție auto – 560.102 unități fabricate, în creștere cu 9,17% față de anul anterior. Dintre acestea, Dacia a contribuit cu 309.432 automobile, în timp ce Ford Otosan a produs 250.670 unități.

Piața auto locală a continuat să crească și în ceea ce privește înmatriculările. În primul trimestru din 2025, au fost înmatriculate 33.228 de autoturisme noi, marcând o creștere de 1,39% față de perioada similară a anului trecut. Înmatriculările de autoturisme second-hand, în schimb, au înregistrat o dinamică mult mai accelerată: +14,23%, cu un total de 96.102 unități.

Cu 148.900 (+4% față de 2023) de autoturisme noi înmatriculate, anul trecut a marcat o ușoară revenire a apetitului pentru achiziții auto pe piața auto românească. Primele cinci mărcile preferate de români rămân (1) Dacia; (2) Toyota; (3) Skoda; (3) Hyundai;  și (5) Volkswagen.

Deși cuantumul subvențiilor pentru Rabla Plus a fost redus față de 2023, piața vehiculelor electrice și hibride a fost susținută de programele guvernamentale, dar și de extinderea rețelei de stații de încărcare, urmând ca segmentul să cunoască o creștere accelerată în 2025.

„În contextul actual al economiei globale, este esențial ca România să adopte o strategie inteligentă când vine vorba de tarifele la importurile din SUA. Decizia de a menține aceste taxe la un nivel redus reprezintă o oportunitate semnificativă pentru a stimula competitivitatea industriei noastre auto, oferindu-ne un avantaj față de alte state europene.

Păstrând tarifele scăzute, România facilitează accesul la produse americane la prețuri accesibile, infuzând astfel economia locală cu resurse și inovații. Într-o perioadă în care multe economii se confruntă cu creșteri tarifare și tendințe de protecționism, flexibilitatea noastră de a menține costurile scăzute poate atrage investiții externe și poate încuraja dezvoltarea segmentului auto.

Mai mult, având în vedere că piețele globale se reconfigurează și lanțurile de aprovizionare sunt repoziționate, România are șansa de a se afirma ca un hub regional în industria auto. Această abordare nu doar că va sprijini creșterea producției și a locurilor de muncă, dar va contribui și la întărirea poziției noastre pe piața europeană.

Este crucial să ne jucăm eficient această carte și să promovăm un climat favorabil pentru afaceri. Cu o strategie bine definită și cu menținerea tarifelor de import din SUA, România poate deveni un punct de atracție în sectorul industrial, stimulând o dezvoltare economică sustenabilă pe termen lung”, declară Andrei Botiș, CEO NAI România & Moldova.

Pe fondul eforturilor UE de a reduce dependența de Asia și de a relansa industria internă, România apare ca una dintre țările-cheie în redeschiderea sectorului minier și în atragerea investițiilor în producție. Acest avantaj competitiv poate aduce beneficii suplimentare industriei auto locale, în special în segmentul electric, unde lanțul de aprovizionare cu materiale critice este esențial.

Totuși, la nivel european, industria auto rămâne sub presiune. În primele două luni din 2025, România s-a clasat pe locul 13 în UE ca număr de autoturisme înmatriculate, cu 23.770 unități, în scădere ușoară (-1,3%) față de perioada similară din 2024. La nivelul întregii Uniuni, înmatriculările au crescut cu doar 0,8% în 2024, ajungând la 10,6 milioane de unități, în timp ce producția auto a scăzut cu 6,2% față de anul precedent.

Piața auto globală a înregistrat o creștere de 2,5% în 2024, ajungând la 74,6 milioane de unități vândute. În acest context, politicile ESG și potențialele modificări de politică externă în SUA (inclusiv recenta mărire a tarifelor vamale de către o administrație republicană) ar putea avea un efect indirect asupra prețurilor materiilor prime industriale, precum oțelul și aluminiul, influențând astfel costurile de producție și poziționarea competitivă a industriei europene.

„Este un moment important pentru Europa și pentru România: dacă, în următorii ani se vor face investiții inteligente în infrastructură, energie, minerit și producție, România poate deveni un actor de prim rang în industria auto și în lanțurile industriale europene. Industria auto, mai ales în zona de vehicule electrice, are nevoie de predictibilitate și sprijin pentru a traversa cu succes tranziția verde și presiunile de reglementare ESG”, subliniază Andrei Botiș.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Cazurile tot mai frecvente de incidente cibernetice prin metode de inginerie socială impun companiilor măsuri complementare de protecție 

Leader Team Broker: „Asigurarea Cyber oferă despăgubiri pentru compensarea...

Storia: Analiza pieței imobiliare din România în martie 2025, conform datelor ANCPI și INS

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a...

Rețele Electrice România lansează o licitație de până la 180 milioane lei pentru lucrări de racordare

Rețele Electrice România a lansat pe platforma electronică...

Magazinele Lidl din România, închise în primele două zile de Paște

Lidl România anunță că magazinele proprii vor fi închise...