Consiliul director al Grupului Lavazza a aprobat proiectul declarațiilor financiare consolidate la data de 31 decembrie 2024. Cu această ocazie, CEO-ul Antonio Baravalle a prezentat principalii indicatori financiari ai anului și a lansat Tablì, o inovație majoră în industria cafelei.
„Industria cafelei se confruntă cu provocări tot mai complexe, într-un context macroeconomic și geopolitic critic și extrem de volatil, marcat de creșterea continuă a costurilor materiilor prime. Calitatea este fundamentală pentru noi și rămâne piatra de temelie a relației de încredere cu consumatorii – ceea ce înseamnă că absorbim în continuare costuri foarte ridicate. În acest context, Grupul Lavazza a dat dovadă de stabilitate și flexibilitate, obținând rezultate solide în 2024. Aceste turbulențe au impus, mai mult ca niciodată, o capacitate constantă de adaptare și o gestionare atentă a costurilor la toate nivelurile, atât operaționale, cât și de capital, păstrând în același timp o profitabilitate sănătoasă. Acest lucru ne-a permis să continuăm să `ne protejăm și să ne valorizăm echipa și să ne păstrăm capacitatea de investiție – esențială pentru a rămâne competitivi pe piața globală a cafelei” – a declarat Antonio Baravalle (foto), CEO al Grupului Lavazza.
„Și 2025 a demarat, de asemenea, cu un context foarte complex: nu doar pe fondul unui peisaj geopolitic instabil, ci și al unor noi creșteri record ale prețurilor materiilor prime, amplificate de actuala temă a tarifelor vamale din Statele Unite. În ciuda acestor dificultăți, am ales să menținem investițiile în cercetare și dezvoltare și, în anul în care aniversăm 130 de ani de existență, suntem pregătiți să lansăm sistemul inovator Tablì, care ne permite să introducem o nouă categorie de produs – „tab-ul”, compus 100% din cafea – într-un segment strategic precum cel single-serve”, a adăugat Antonio Baravalle.
Grupul Lavazza lansează astăzi Tablì – un sistem inovator pentru o nouă experiență de consum. Este un moment extrem de important atât pentru Grup, cât și pentru piață: sistemul Tablì propune o categorie de produs complet nouă, oferind o soluție care în acest moment lipsește în peisajul actual al industriei cafelei. Noul sistem vine cu un „tab” compus din cafea 100%și un nou aparat de cafea, dezvoltată special, cu un sistem de extracție revoluționar.
Tablì este primul tab din lume realizat exclusiv din cafea, dezvoltat de Lavazza în urma achiziției startup-ului italian Caffemotive, în 2020, și a ideii sale inovatoare, „tab”-ul. Procesul inovator s-a concretizat în peste 15 brevete noi, care definesc o nouă paradigmă în industrie și dau naștere unui sistem complet: tab și aparat de cafea. Lavazza a dezvoltat o tehnologie proprie pentru producerea tab-ului și a implementat un proiect industrial la scară largă ce asigură o calitate excelentă. Combinația perfectă dintre cercetare continuă și design pune în valoare aroma, culoarea și gustul cafelei, oferind o experiență senzorială completă, cu o calitate excepțională a cafelei, fără a fi nevoie de ambalaje de protecție pentru extracție.
Segmentul single-serve este o componentă strategică a pieței globale a cafelei, atât în ceea ce privește creșterea, cât și adaptarea la noile nevoi ale consumatorilor, prin soluții fezabile și de calitate pentru consumul casnic. În 2024, acest segment a înregistrat o creștere globală de 4% în volum și de 3% în valoare. Soluțiile din economia circulară sunt un motor de creștere pentru acest segment, iar Tablì se aliniază acestui context, completând portofoliul de produse pentru consum la domiciliu dezvoltat de Grupul Lavazza (cafea măcinată, boabe, capsule și capsule).
Tablì va fi prezentat pentru prima oară publicului larg în cadrul Milan Design Week 2025, în perioada 6 și 13 aprilie, prin instalația Source of Pleasure, un proiect site-specific realizat în colaborare cu arhitecta braziliană Juliana Lima Vasconcellos și amplasat în curtea centrală a Palazzo del Senato – sediul Arhivelor de Stat din Milano.
Rezultate consolidate pentru anul financiar 2024
Anul 2024 a fost caracterizat de o nouă creștere accentuată a prețurilor cafelei: atât Arabica, cât și Robusta au înregistrat scumpiri de peste 70% față de 2023, tendință care continuă și în 2025 (în primele luni: +20% pentru Arabica și +10% pentru Robusta).
Creșterea continuă a prețurilor materiilor prime și inflația generalizată au influențat prețurile de vânzare cu amănuntul, reducând puterea de cumpărare a consumatorilor pe toate piețele. Această tendință a dus la scăderea volumelor de vânzări, ceea ce a rezultat într-o contractare medie a pieței globale de cafea de circa 3,5% în ultimii doi ani și accentuat provocările cu care se confruntă întreaga industrie.
Grupul Lavazza a gestionat aceste turbulențe punând accent puternic pe controlul costurilor la toate nivelurile – operațional și investițional. Strategia a fost centrată pe protejarea profitabilității, cu obiectivul de a valoriza capitalul uman și a păstra capacitatea de investiție – esențială pentru competitivitatea globală.
Diversificarea geografică a fost un atu major, care a permis absorbția impactului negativ din Europa și a evidențiat reziliența Grupului. Acest lucru a permis un focus pe creștere în Statele Unite, unde veniturile au crescut cu 12%, în paralel cu menținerea unei poziții puternice pe piețele europene. Chiar dacă volumele au scăzut, tendințeleveniturilors-au menținut pozitive în țări-cheie precum Italia (+4%) și Franța (+2%).
Veniturile totale ale Grupului au ajuns la 3,35 miliarde de euro în 2024, o creștere de 9,1% față de 2023 (3,1 miliarde euro). Creșterea a fost înregistrată atât pe segmentul Home (produse pentru consum casnic: cafea măcinată, capsule, paduri, cafea boabe), cât și în Out-of-Home (HoReCa, birouri, automate).
Rezultatul EBITDA la nivel de Grup s-a ridicat la 312 milioane euro, în creștere față de 263 milioane euro în 2023 (+18,6%), cu o marjă de 9,3% (comparativ cu 8,6% în 2023).
Indicele EBIT a urcat la 130 milioane euro, comparativ cu 97 milioane euro în anul precedent.
Profitul net a fost de 82 milioane euro, față de 68 milioane euro în 2023 (+20,6%).
Poziția financiară netă la 31 decembrie 2024 este negativă cu 511 milioane euro, reflectând plăți cash pentru M&A, în special în urma ofertei publice de preluare a IVS Group (IVSG)din 2024.
Operațiunea privind IVS Group – liderul operatorilor de vending din Italia, al doilea la nivelul UE – a dus la achiziționarea a 49% din IVSG printr-o ofertă publică de cumpărare, ceea ce a condus la delistarea companiei. Exercitarea opțiunilor este prevăzută pentru 2027, iar ulterior, sub rezerva aprobărilor necesare din partea autorităților de reglementare, Grupul Lavazza ar putea prelua controlul asupra IVSG.
„2024 a marcat un an complet de la achiziția MaxiCoffee, finalizată în martie 2023. Rezultatele ne-au confirmat așteptările și au consolidat strategia multibrand a Grupului. În plus, oferta publică de preluare lansată în aprilie pentru IVS Group și împreună cu posibilitatea exercitării opțiunilor începând din 2027 vor contribui la extinderea portofoliului și a capacităților noastre, în special pe canalele Vending și OCS (Office Coffee Service)” – a completat Antonio Baravalle. „Atenția noastră rămâne în continuare concentrată pe viitor: extindem prezența în America de Nord, consolidăm poziția omnichannel în Europa (cu accent pe Italia, Franța, UK și Germania), dezvoltăm segmentul single-serve prin Tablì și ne extindem în China, prin cafenelele deschise alături de partenerul Yum China.
În 2024, Grupul Lavazza înregistra peste 5.500 de angajați la nivel global. Grupul consideră că echipa este resursa esențială pentru o dezvoltare sustenabilă pe termen lung. Pe măsură ce devine tot mai global, Lavazza va continua să investească în oameni, promovând un mediu de lucru pozitiv, incluziv și bazat pe merit. Această abordare îmbină flexibilitatea organizațională și de producție cu accentul pe echilibrul între viața profesională și personală – prin programe extinse de well-being, posibilitatea de a lucra remote până la 10 zile/lună, concedii extinse pentru îngrijitori și tați, precum și „vineri scurte” în lunile de vară.
Totodată, în 2024, în linie cu practicile anterioare și prevederile acordurilor colective, toți angajații au fost activ implicați în proiecte de stimulare menite să susțină o cultură orientată spre rezultate. Sumele distribuite în Italia, în funcție de atingerea obiectivelor din 2024, au fost din nou semnificative – bonusul de performanță a fost de până la 3.800 euro per angajat, atât pentru personalul din sediul central, cât și pentru angajații din principalele fabrici din Italia.
Despre Grupul Lavazza
Înfiinţată în 1895 la Torino, Lavazza este deţinută de familia Lavazza de patru generaţii. Astăzi, Grupul Lavazza este unul dintre cei mai importanți jucători pe scena mondială a cafelei, cu un portofoliu de mărci de top care sunt lideri pe piețele respective, cum ar fi Lavazza, Carte Noire, Merrild și Kicking Horse. Este activă în toate sectoarele de afaceri și are operațiuni pe 140 de piețe, cu 8 fabrici în 5 țări și aproximativ 5.500 de colaboratori în întreaga lume. Prezența globală a Grupului este rezultatul a peste 130 de ani de creștere, iar cele peste 30 de miliarde de cești de cafea Lavazza produse în fiecare an sunt dovada unei povești de succes remarcabile, cu scopul de a continua să ofere cea mai bună cafea posibilă, sub toate formele, prin concentrarea pe fiecare aspect al lanțului de aprovizionare, de la selecția materiei prime până la produsul final din ceașcă.
Grupul Lavazza a revoluționat cultura cafelei investind continuu în cercetare și dezvoltare: de la intuiția care a marcat primul succes al companiei – blendul de cafea – până la dezvoltarea de soluții inovatoare de ambalare; de la primul espresso sorbit în spațiu, până la zecile de brevete industriale. Capacitatea de a fi înaintea vremurilor se reflectă în atenția acordată problemelor economice, sociale și de mediu – care au fost întotdeauna un reper pentru orientarea strategiilor corporative. „Trezirea unei lumi mai bune, în fiecare dimineață” este misiunea Grupului Lavazza, cu scopul de a crea valoare durabilă pentru acționari, colaboratori, consumatori și comunitățile în care își desfășoară activitatea, integrând competitivitatea cu responsabilitatea socială și de mediu.