Războiul pentru atenția consumatorilor se intensifică și devine tot mai complex. Recenta lansare a noii platforme Threads, de la Meta, a declanșat un război cu Twitter care riscă să ajungă în instanță. Nu este ceva neobișnuit, deoarece platformele de social media se luptă între ele, dar și cu media tradiționale, radio, TV și ziare, pentru timpul și atenția utilizatorilor.
Cele mai importante surse de informare accesate de români sunt televiziunea (70%), social media – Facebook, Instagram etc. (68%) și media online – site-uri de știri, portaluri etc. (56%), potrivit datelor studiului Reveal Marketing Research. Alte alternative sunt radioul (38%), podcastul (24%) sau presa scrisă – ziare/reviste (23%).
Pentru publicul din România, după un vârf atins în pandemie, timpul mediu petrecut pe social media a scăzut la 2 ore și 26 de minute pe zi în T1 2023, relevă un studiu realizat de GWI. În medie, utilizatorii europeni stau cu 2 minute mai puțin pe diferite platforme față de maximul atins în pandemie. Utilizatorii din SUA petrec cu 5 minute mai mult. Apare un trend interesant, generația Z, persoanele născute între 1996 și 2010 sunt cu 30% mai predispuse să se îngrijoreze în legătură cu timpul pe care îl petrec pe social media. Ca urmare, asistăm la o reapariție a telefoanelor ne-inteligente, folosite doar pentru apeluri și mesaje. Nokia a declarat că a vândut zeci de mii de telefoane cu butoane, clapetă și slide – care includ capabilități suplimentare precum acces la internet, GPS sau stocare de muzică – în SUA în fiecare lună din 2022, în ciuda faptului că vânzările de astfel de dispozitive au scăzut la nivel global, potrivit CNBC.
În ceea ce privește cele mai utilizate platforme și aplicații sociale, studiul arată că, în afara Chinei, WhatsApp este aplicația cea mai folosită, urmată de Instagram și Facebook, ceea ce plasează conglomeratul Meta în topul preferințelor utilizatorilor cu peste 62%. Urmează TikTok cu 9%, urmată de Twitter cu 5% și Facebook Messenger și Telegram cu 3%.
Probabil că una dintre cele mai interesante descoperiri ale studiului este modul în care se suprapun audiențele în social media. Astfel, 78% dintre utilizatorii Facebook folosesc și Instagram, iar 73% folosesc WhatsApp. Între 50 și 60% dintre utilizatorii tuturor celorlalte aplicații de social media sunt și utilizatori de Tiktok. Dintre utilizatorii rețelei profesionale LinkedIn, 87% sunt și pe Facebook, în timp ce 65% sunt utilizatori de Twitter și 52% sunt și pe Tiktok.
În timp ce 69% dintre utilizatorii Facebook accesează aplicația pentru a ține legătura cu prietenii și familia, 53% o folosesc pentru știri. Twitter este insa preferatul celor care caută știri, 59% dintre utilizatorii săi accesând-o pentru această funcție. Instagram este despre partajarea de fotografii sau videoclipuri, dar pentru 58% dintre utilizatori este și pentru a urmări diverse brand-uri și produse, în comparație cu doar 36% dintre utilizatorii Twitter. Tiktok este mai mult pentru distracție – 62% dintre utilizatori îl accesează pentru conținut de divertisment, în timp ce doar 26% pentru a urmări brand-uri sau produse. Acest lucru explică multitudinea de trenduri lansate pe Tik Tok, unele chiar periculoase sau antisociale, menite să genereze divertismentul pe care utilizatorii îl așteaptă.
Pentru investitorii români, dominația Meta în spațiul social media este importantă, compania clasandu-se pe locul 7 în topul celor mai deținute acțiuni la sfârșitul celui de-al doilea trimestru al anului 2023, pe platforma eToro. Încrederea lor, în ciuda rateurilor de anul trecut în dezvoltarea metaversului, a fost răsplătită, deoarece acțiunile Meta Platforms au crescut cu 134% de la începutul anului. Este posibil ca performanța puternică să fi dus și la o scădere cu 10% a numărului de deținători de acțiuni Meta, deoarece unii și-au marcat profiturile.