Doar 8% dintre societățile comerciale din România au direcționat 20% din impozit sub formă de sponsorizări deductibile

Date:

•      Doar 41% din sumele potențiale de sponsorizare au fost folosite în 2020
•      Suma totală care putea fi putut fi direcționată în 2020 se ridică la 881 milioane de Euro     

Un număr de doar 49.550 de societăți comerciale din cele  606.995 înregistrate în acest moment în România au realizat cheltuieli cu sponsorizarea și au  direcționat până la 20% din impozit către entitățile eligibile, inclusiv ONG-uri. Valoarea totală  direcționată în 2020 a fost de 335,9 milioane de Euro, în creștere cu 12% față de anul precedent.     

Datele sunt evidențiate de proiectul de cercetare realizat de Asociația pentru Relații  Comunitare (ARC) împreună cu EY România, care își propune să crească nivelul de  conștientizare cu privire la creditul fiscal de 20%. În cadrul acestui proiect, s-au analizat datele  obținute de la ANAF, referitoare la potențialul de sponsorizare prin facilitatea fiscală 20%.    

Societățile comerciale pot direcționa sub formă de sponsorizări deductibile 20%   din impozitul pe profit, însă nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri (companii, cu cifra de   afaceri peste 1 milion Euro), respectiv 20% din impozitul pe venit (microîntreprinderi, cu cifra de afaceri sub 1 milion Euro).     

În pofida modificărilor legislative din 2017 și 2018, care au afectat potențialul facilității fiscale,  sumele direcționate s-au menținut pe un trend crescător în ultimii cinci ani. În 2020, creșterea a  fost de 12% față de anul precedent.    

În același timp, și numărul de societăți comerciale care au folosit facilitatea fiscală de 20%  continuă să crească, dar acesta rămâne pe mai departe extrem de mic (49.550) în comparație cu  totalul societăților eligibile pentru sponsorizare (606.995). Astfel, doar 8% din totalul de companii  și microîntreprinderi au făcut sponsorizări în anul 2020.    

Din potențialul total de sponsorizare, 86% provine de la companii și 14% de la microîntreprinderi.  Dacă toate firmele care au plătit impozit pe profit sau venit ar fi folosit facilitatea fiscală la  capacitate maximă, peste 811 milioane de Euroi puteau fi direcționați și investiți în domenii cheie,  precum educația, sănătatea sau mediu.     

În București, orașul cu cel mai mare număr de ONG-uri înregistrate, suma redirecționată a fost   de 216.003.180 RON, provenind de la 3.491 de contribuabili. În județul Cluj, 1.041 contribuabili  au folosit facilitatea 20% și au redirecționat 47.969.001 RON.     

Lev Fejes, Head of Research, ARC România a precizat:     

  • Companiile au un potențial mai mare pentru sponsorizări și dețin cea mai mare parte din potențialul  neutilizat   
  • Trebuie să încurajăm microîntreprinderile să folosească această facilitate. În 2020, 6% din  microîntreprinderi au direcționat 17,5 milioane Euro. Implicarea acestora în sectorul nonguvernamental  ar duce la o întărire a tuturor serviciilor sociale, de sănătate, culturale și civice, pe care ONG-urile le  oferă comunităților locale 
  • ONG-urile (mai ales cele mici și mijlocii, cu bugete și cheltuieli mai mici) ar trebui să considere o  strategie de fundraising care nu se bazează exclusiv pe firmele mari, ci una care extinde cercul și către microîntreprinderi. Microîntreprinderile pot lua decizii rapide și trebuie abordate de mai multe ori pe an  pentru că ele plătesc impozit trimestrial și banii neutilizați în trimestrul respectiv nu mai pot fi direcționați  ulterior.    
  • ONG-urile (mai ales cele mici și mijlocii, cu bugete și cheltuieli mai mici) ar trebui să considere o  strategie de fundraising care nu se bazează exclusiv pe firmele mari, ci una care extinde cercul și către microîntreprinderi. Microîntreprinderile pot lua decizii rapide și trebuie abordate de mai multe ori pe an  pentru că ele plătesc impozit trimestrial și banii neutilizați în trimestrul respectiv nu mai pot fi direcționați  ulterior.    

De ce este importantă sponsorizarea deductibilă 20%?    

Prin această sponsorizare deductibilă, statul încurajează companiile să susțină o cauză  importantă pentru ele în comunitățile în care își desfășoară activitatea și le oferă o pârghie de  decizie prin acordarea acestor finanțări.    

Relația bună dintre un ONG și o companie locală contează enorm pentru sănătatea comunității.  Un studiu realizat de EY, ARC și HOSPICE Casa Speranței în anul 2018 arată că peste 75% din  companiile plătitoare de impozit pe profit intervievate pentru studiu direcționează această  sponsorizare deductibilă dintr-un simț de responsabilitate pentru comunitățile lor.    

Totuși, potențialul de sponsorizare este folosit doar la 41% din capacitate de către toate  companiile care pot face sponsorizări. Sponsorizările de 20% țin copii în școală, repară secții de  spitale, susțin cultura, protejează mediul și ne ajută să trăim în comunități sănătoase.   

Cum poate o companie direcționeze 20%?    

EY a realizat un ghid pentru companiile care vor să folosească această facilitate. Mai multe   detalii găsiți aici.    


i Estimare făcută pe baza analizei datelor privind cifra de afaceri și profitul net pentru peste 28 de mii de companii și  extrapolarea rezultatelor obținute la datele furnizate de ANAF.   

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025

Calitate și economii în centrul tradițiilor pascale Un studiu realizat...

Bucurie de Paște din lucruri simple: BCR propune 10 sfaturi financiare de Sărbători

Banca Comercială Română (BCR), prin programul Școala de Bani,...

Power of Now 2025 – un eveniment despre căutare, autocunoaștere și devenire profesională 

Peste 300 de liceeni și studenți din București, Brașov,...