FAN Courier, liderul pieței de curierat din România, estimează o creștere cu 10% față de anul anterior, prin atingerea unei cifre de afaceri de 225 de milioane de euro. Comerțul online a avut o pondere de 60-65% în activitatea de ansamblu a companiei. Pentru 2023, creșterea preconizată a business-ului merge spre 15%. Investițiile au atins un nivel record, de 31,5 milioane de euro. Numărul angajaților a crescut de la 7.500 la 7.900.
Adrian Mihai, CEO și cofondator al FAN Courier: „2022 a fost un an plin de incertitudini și provocări, venit după alți doi ani dominați de imprevizibilul dat de pandemie. Anul acesta, cea mai mare provocare a fost gestionarea corectă a creșterii prețurilor la combustibil și energie, costuri cu impact semnificativ în activitatea noastră curentă. Din cauza acestor scumpiri, am fost nevoiți să majorăm tarifele cu 6-7% și să introducem indexul de combustibil pentru fiecare expediție. Impactul creșterii costurilor a fost atât de puternic încât ne așteptăm la o scădere semnificativă a profitabilității. Am observat în piață, mai ales după izbucnirea războiului în Ucraina, dar și din cauza scumpirilor în lanț la produsele de bază, o stare de așteptare și de chibzuință în rândul consumatorilor, stare generată în mare parte de scăderea puterii de cumpărare. La categoria vești bune putem aminti o creștere a interesului clienților pentru livrările alternative (lockere, Collect Point etc.), zone spre care am direcționat și noi o mare parte din investițiile din acest an.”
Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier: „În acest an, de departe cea mai amplă investiție pe care am derulat-o a fost cea în dezvoltarea rețelei de lockere FANbox. Este un proiect care va avea o perioadă de implementare mai lungă, cu mai multe etape, pe care le-am anunțat deja. În prima fază, acest proiect a necesitat o investiție de 10 milioane de euro, pe care am făcut-o în acest an. De asemenea, am continuat investițiile începute în anii anteriori la hub-ul de la Cluj, pe care l-am dat în folosință în luna mai, investiție care a crescut semnificativ și calitatea serviciilor, dar și volumele tranzitate. Pe termen mediu și lung, planurile noastre sunt să transformăm hub-ul din Cluj-Napoca într-unul internațional. Tot în acest an, am început extinderea hub-ului de la Brașov, investiție pe care o vom continua în 2023 și am dotat hub-ul de la Arad cu un sistem de sortare performant. În plus, la nivel național, am implementat plata cu cardul la curier dar și alte soluții de digitalizare, care oferă clienților alternative simple și rapide de folosire a serviciilor noastre.”
În 2022 s-a făcut un an de la intrarea în Republica Moldova; Neculai Mihai: „Activitatea este în parametri, deși planurile de creștere au decelerat din cauza războiului din Ucraina, având în vedere că Republica Moldova este mai afectată decât România de acest conflict. Avem ca obiectiv poziția de lider de piață și în țara vecină, astfel că ne menținem planurile de investiții și ne dorim să oferim clienților din Republica Moldova acces la piața europeană, iar celor din România acces la piața din Republica Moldova. Pentru 2023, ne propunem ca FAN Moldova să-și dubleze numărul de filiale, așadar vom face investiții importante în flotă și în numărul de angajați. Suntem, totodată, din ce în ce mai interesați și de alte piețe internaționale și vom identifica oportunitățile de extindere, astfel încât să oferim clienților din Europa Centrală și de Vest acces la piața din România și invers.”
În privința sustenabilității, FAN Courier a înființat un departament special, „în vederea obținerii unui echilibru între nevoile și interesele tuturor părților implicate – mediu înconjurător, angajați, acționari, furnizori, clienți etc. Un obiectiv foarte important asumat, de altfel, de FAN Courier este neutralizarea amprentei de carbon până în anul 2040, fiind prima companie românească semnatară a The Climate Pledge. La FAN Courier, conceptul de sustenabilitate se reflectă în responsabilitatea fiecărui angajat, precum și în modalitatea de gestionare a deșeurilor, pentru care compania derulează campanii de conștientizare și educare în rândul angajaților astfel încât să obțină un procent din ce în ce mai mare de materiale reciclate”. Referitor la ambalaje, FAN Courier a trecut la plicuri din carton și a testat ambalaje din plastic reciclat.