Proiectul de educație antreprenorială Kids in Business a elaborat un studiu potrivit căruia 47% dintre părinți consideră cursurile de profil „o bună oportunitate prin care copiii își vor însuși aptitudini utile în viitor” și, în același timp, 37% dintre părinții chestionați cred că astfel de cursuri „îi vor ajuta pe copii să își descopere potențialul, astfel încât să le fie mai ușor să își aleagă cariera potrivită”.
Nicoleta Munteanu (foto), fondatoarea Kids in Business: „În prezent, cursurile de educație antreprenorială sunt incluse în programa școlară ca materie opțională pentru elevii ciclurilor gimnaziale și liceale, însă 48% dintre părinții elevilor noștri văd necesar începerea acestora încă din clasele primare, când copii învață mai ușor, iar ceea ce este pentru ei astăzi o joacă se poate transforma ulterior într-o afacere. Părinții sunt primii care înțeleg necesitatea acestor cursuri, chiar dacă jumătate dintre ei nu sunt antreprenori. De exemplu, 34% dintre părinții elevilor înscriși lucrează în mediul corporate, în timp ce 16% provin din sectorul bugetar”.
Studiul arată că în proporție de 67%, părinții respondenți consideră „că vârsta de 7 ani este cea mai potrivită pentru un copil să își însușească primele noțiuni de educație financiară, în timp ce 18% dintre aceștia cred că este mai potrivit să aștepte ca cel mic să împlinească 9 ani. 15% dintre părinți au căutat astfel de cursuri după ce copii au împlinit 11 ani.
Pentru părinți, activitățile recreative ale celor mici sunt primul indiciu asupra viitoarei meserii și sunt dispuși să investească în dezvoltarea abilităților acestora. 53% dintre părinți au observat că cei mici sunt pasionați de calculatoare sau matematică și tind să creadă că în viitor aceștia vor urma o carieră în domeniul IT, administrativ sau medical. Pe de altă parte, 40% dintre părinți au observat înclinarea copiilor către domeniile creative și artistice, considerând că aceștia vor urma o carieră în Marketing, Fashion, Muzică, Arte Plastice sau alte domenii conexe. Prin intermediul acestor cursuri, 51% dintre părinții își doresc ca cei mici să învețe să calculeze și să administreze un buget și să își dezvolte gândirea strategică, în timp ce restul vor ca aceștia să aibă spirit de inițiativă și să capete mai multă încredere în ei.
Deși o carieră în antreprenoriat aduce cu sine numeroase responsabilități, 62% dintre părinți văd în domeniul antreprenorial posibilitatea independenței financiare și decizionale. 34% dintre părinți cred că printr-o carieră antreprenorială copiilor le va fi mai ușor să își pună în practică ideile creative, generatoare de valoare, în timp ce restul consideră că flexibilitatea programului este un motiv bun pentru a-ți începe propria afacere.
Deși unele noțiuni de educație financiară sunt dobândite de acasă, părinții chestionați declarând în proporție de 70% că le dau bani copiilor doar în funcție de îndeplinirea responsabilităților în casă, aceștia sunt de părere că cei mici au nevoie și de cursuri specializate pentru a înțelege domeniul antreprenorial. 65% dintre părinți consideră că întâlnirile și sfaturile primite de la antreprenori cu experiență sau vizitele în cadrul companiilor i-ar ajuta pe copii în însușirea primelor noțiuni ale mediului de business, în timp restul părinților cred că atelierele și activitățile practice, adaptate vârstei lor, sunt cel mai bun mod de a învăța.
Pe lângă însușirea primelor noțiuni financiare, unde 35% dintre părinți consideră că este esențial ca cei mici să învețe să calculeze investiția necesară pentru afacerea lor, cursurile de antreprenoriat trebuie să le ofere copiilor noțiunile complete despre ce înseamnă administrarea unei afaceri. Astfel, 33% dintre părinți cred că din structura cursurilor nu ar trebui să lipsească noțiunile legate de cunoașterea pieței și a cumpărătorilor, precum și strategiile necesare pentru promovarea afacerii, 30% dintre aceștia considerându-le esențiale în curriculă. În ceea ce privește aptitudinile pe care ar trebui să le aibă un antreprenor, 64% dintre părinți cred că acesta trebuie să anticipeze și să rezolve problemele, să fie deschis la propuneri și să fie un leader pentru echipa lui. Abilitățile de negociere sunt alte calități pe care ar trebui să le aibă un antreprenor”. Proiectul „Kids in Business vizează „iniţierea copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 14 ani în conceptele de afaceri, având ca obiectiv pe termen mediu și lung crearea unui ecosistem național de educație antreprenorială. Kids in Business este locul unde copiii învață în mod practic de la antreprenori reali fiecare etapă ce trebuie parcursă pentru a transforma visul, pasiunea, talentul sau o simplă idee într-o afacere. Procesul de predare-învăţare se realizează prin metode interactive, majoritatea nonformale, precum proiecte, simulări virtuale ale unor situații antreprenoriale, jocuri interactive şi valorificarea ideilor de afaceri în cadrul târgurilor Kids in Business şi pe platforma KIB. Scopul programului este de a dezvolta copiilor un set de abilități și aptitudini antreprenoriale precum creativitatea, spiritul de inițiativă, creșterea încrederii în sine, abilitatea de a lucra în echipă, precum și de a antrena capacitatea de a accepta un potențial eșec, de a înțelege unde s-a produs vreo eroare și de a o lua de la capăt, cu lecția învățată și încredere”.