Patronatul Operatorilor de Service Auto prezintă o analiză asupra pieței asigurărilor de profil, considerând că asigurătorii înrobesc service-urile pentru a-și crește profiturile:
Multe unități de reparații auto din România sunt în pragul falimentului din cauza companiilor de asigurări. În pofida creșterii remarcabile a primelor RCA, tarifele aferente orei de manoperă ce sunt decontate de societățile de asigurări pentru reparații au rămas la nivelul anului 2010.
Pentru a face economii și mai mari cu despăgubirile decontate, companiile de asigurări impun service-urilor contracte de colaborare păguboase pentru unitățile de reparații auto.
Poziția dominantă a asigurătorilor a făcut ca foarte multe unități reparatoare, dealeri de marcă, să accepte tarife contractuale cu valori care pot fi chiar și cu 50% mai mici decât tariful afișat.
De altfel, companiile de asigurări au apelat la mai multe metode prin care își cresc profitabilitatea în detrimentul asiguraților și prin care să determine service-urile să încheie convenții:
1. Au prevăzut în condițiile de asigurare CASCO condiții prin care constrâng asigurații care nu apelează la service-uri cu care au încheiate convenții de colaborare
– decontarea unui tarif fix 50 lei/oră de manoperă
– despăgubirea reparației doar către asigurat după ce acesta face dovada plății către unitatea reparatoare
– decontarea despăgubirii la valoarea calculată de asigurator, conform calculelor realizate de compania de asigurări
În aceste condiții, unitățile reparatoare sunt puse în situația în care trebuie să repare mașinile clienților care pretind că au o asigurare Full CASCO, dar nu cunosc condițiile de asigurare (prevederile contractuale din poliță) pe care ei și le-au asumat sub semnătură.
2. Contractele de parteneriat cu service-urile sunt încheiate doar în condițiile asigurătorilor, care pun presiune pe prețuri invocând tarifele pe care le acceptă unitățile reparatoare deținute de dealerii auto. Aceștia acceptă tarife mici deoarece au obligația legală de a asigura repararea vehiculelor în perioada de garanție și post garanție. Însă, aceste tarife acceptate de dealerii auto sunt cele care sunt invocate ca fiind „juste” de către asigurători atunci când discută cu service-urile independente.
În aceste condiții viciate de alte obligații legale sau servicii „la pachet”, în pofida scumpirii constante a polițelor de asigurări auto obligatorii și facultative, tarifele pentru reparații practicate în contractele de parteneriat dintre unitățile reparatoare și asigurători au rămas foarte mici, fiind în detrimentul asiguraților, calității reparațiilor și a siguranței circulației.