Sondaj: Generația Z, cu un pas înaintea celorlalți la educație financiară

Date:

În luna mai a anului 2021, echipa IZI data a realizat un studiu despre relația pe care românii o au cu banii. Astfel, am reușit să răspundem la curiozitățile celor care se întrebau dacă românii reușesc să pună bani deoparte sau dacă le ajung banii de la o lună pe alta.

Studiul a fost realizat pe o populație digitalizată, reprezentativ urbană de 1001 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews), pe un eșantion de respondenți cu vârste de peste 14 ani din toată România, cu o eroare de eșantionare de 3%.

Tinerii sunt cei mai deschiși să învețe despre bani 

Studiul ne arată că 71% dintre respondenți nu notează cheltuielile pe care le fac. Cu toate acestea, tinerii (15 – 24 de ani) își notează cheltuielile (35%) față de total eșantion (29%). 

Acesta nu este singurul capitol la care tinerii dau dovadă de o atitudine deschisă față de educația financiară. În ciuda faptului că suntem destul de jos pe medie în ceea ce priveste interesul și obiceiurile de „sănătate financiară” – generația Z arată un semnificativ progres față de generațiile anterioare.

În acest sens, când vine vorba despre atelierele de educație financiară, 1 din 2 tineri cu vârste cuprinse între 15 – 24  spun că acestea sunt utile. Dacă eliminăm criteriul vârstei din eșantion, aflăm că 4 din 10 români cred în atelierele de educație financiară. 

Doar 1 din 5 tineri spune că nu îi ajung banii de la o lună la alta

Am aflat că o treime dintre români spun că abia le ajung banii de la o lună la alta. Și aici, tinerii resimt că se descurcă ceva mai bine, cei cu vârste între 15 – 24 ani considerând astfel (22% vs 33% la nivel de total eșantion).

Întrebați dacă pun bani deoparte, eșantionul se împarte în două: 47% spun că reușesc, restul de 53% spun că nu. La această categorie există și diferențe de gen și vârstă: bărbații (49% față de 44% dintre femei) și cei între 15 – 24 ani (56% față de 47% din total eșantion) reușesc în mai mare măsură să strângă bani lunar. 

Doar unii dintre noi își permit „cumpărături de impuls”

Cumpărăturile de impuls nu îi caracterizează pe români, 63% spunând că nu li se potrivește acest obicei. Totuși lucrurile se schimbă când vine vorba de segmentul 25 – 34 de ani, cu o putere de cumpărare superioară, jumătate dintre ei declară că recurg la cumpărăturile de impuls (49% vs 37% la nivel de total eșantion). 

Nu în ultimul rând, studiul ne arată poziția românilor vizavi de expresia „Timpul înseamnă bani”. 57% dintre romani sunt de acord cu aceasta, procentul crescând în rândul Generației Z (63%). 


IZI data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate, dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Mecanismul CBAM: obținerea statutului de declarant autorizat și simplificările propuse de pachetul Omnibus

Material de opinie de Vladislav Dabija, Senior Manager, și Sorin Popa, Senior Consultant, Global Trade Advisory,  Deloitte România.

Meta Estate Trust anunță primul exit de succes din acest an: 2,65 milioane de euro, IRR 20%

Meta Estate Trust (simbol bursier MET), companie de tip...