Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că aplicația e-Transport nu funcționează corect și în aceste condiții solicită Ministerului Finanțelor amânarea aplicării sancțiunilor legate de sistemul e-Transport până la 1 iunie 2025:
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită public sprijinul Ministerului Finanțelor pentru emiterea urgentă a unei decizii oficiale prin care aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 13¹ lit. d) și e) din OUG nr. 41/2022 să fie amânată până la data de 1 iunie 2025. Această solicitare vizează contravențiile legate de nerespectarea obligațiilor privind poziționarea vehiculului și utilizarea codului UIT de către conducătorii auto și operatorii de transport.
Deși Ministerul Finanțelor și ANAF au anunțat finalizarea aplicației e-Transport în iulie 2024, perioada de testare tehnică (15 iulie-31 august 2024) a fost insuficientă și din acest motiv termenul de aplicare a amenzilor a fost prorogat în etape până la 31 martie 2025.
În această perioadă majoritatea operatorii de transport medii și mari au făcut investiții în sisteme de GPS și softuri de conectare și automatizare a transmiterii coordonatelor GPS legate de sistemul RO e-Transport însă acestea nu au ajuns la un grad de satisfacere a cerințelor legale. De asemenea, nici aplicația pentru telefon utilizată de șoferii români și străini nu este mai stabilă ca softul prin API.
Probleme majore semnalate de transportatori
Integrarea GPS prin API: API-ul furnizat de MF-ANAF nu funcționează corespunzător, generând erori în transmiterea datelor și blocaje în operare. Automatizarea este incompletă, iar firmele sunt nevoite să aloce resurse umane suplimentare pentru operare manuală, ceea ce duce la costuri ridicate și imposibilitatea susținerii activității pe timp de noapte.
Funcționarea aplicației mobile: Codurile UIT nu se asociază corect cu numerele de înmatriculare, nu este clar modul de introducere în cazul codurilor multiple, iar aplicația se închide automat dacă șoferul rămâne fără semnal timp de 60 de minute — o situație frecventă în România. Totodată, Ghidul Aplicației Mobile nu este disponibil pe site-ul oficial nici la această dată.
Lipsa clarității privind scenarii uzuale de transport: De exemplu, nu există instrucțiuni oficiale pentru situațiile în care marfa nu este descărcată imediat sau când remorcile sunt schimbate, ceea ce creează incertitudini și riscuri de sancționare nejustificată.
Probleme de utilizare de către șoferii străini
Aplicația și legislația aferentă sistemului RO e-Transport nu este disponibilă și în limba engleză. Ceea ce duce la imposibilitatea utilizării ei de către șoferii străini care au operațiuni de transport internațional pe teritoriul României.
Soluție propusă de UNTRR pentru transporturile internaționale: recunoașterea tahografului G2V2 ca alternativă, și de asemenea și tahograful G2V1
Având în vedere investițiile semnificative deja realizate de operatorii de transport în tahograful inteligent G2V2, UNTRR solicită exceptarea vehiculelor dotate cu acest echipament de la obligația monitorizării prin sistemul e-Transport. Tahograful G2V2, introdus din 21 august 2023, oferă funcționalități extinse – inclusiv înregistrarea automată a trecerii frontierelor, perioadelor de odihnă și a activităților de încărcare/descărcare – și poate furniza date precise autorităților prin extrasele din cardul tahograf, în conformitate cu cerințele europene.
Tahograful G2V1 este în vigoare din 15 iunie 2019 și trebuie schimbat până pe 18 august 2025.
UNTRR își exprimă încrederea că Ministerul Finanțelor va analiza cu responsabilitate aceste probleme reale din teren și va transpune într-un act oficial derogarea de aplicare a amenzilor până la data de 1 iunie 2025, evitând astfel penalizarea injustă a transportatorilor care nu dispun de un sistem funcțional.